Lättare köpa lokalt öl på Systemet

http://www.systembolaget.se/Press/Press … embolaget/

"Det ska bli lättare att köpa lokalt producerade viner, öl, cider och spritdrycker via Systembolaget i hela landet. Denna förbättrade service kommer att erbjudas kunder i hela landet från januari 2012"
Wohoo!

Sv: Lättare köpa lokalt öl på Systemet

Helt klart ett steg i rätt riktning! Men undra hur det blir med ev. kollikrav?
Fortsätter dock vänta på att försäljningsmonopolet ska avskaffas...

svensson.lu skrev:

Helt klart ett steg i rätt riktning! Men undra hur det blir med ev. kollikrav?
Fortsätter dock vänta på att försäljningsmonopolet ska avskaffas...

Hej

Jag hoppas inte att försäljningsmonopolet avskaffas, annars så verkar ju press medelandet trevligt

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag kanske är dum, men jag förstog inte riktigt vad som är nytt, och vad som menas med "lokalt". Jag hittade 20 st lokalproducerade öl från Eskilstuna som jag förmodligen kan beställa även idag!?

De lokalt producerade dryckerna kan redan idag köpas i de tre butiker som ligger närmast tillverkningsstället – där efterfrågan finns.

Med drycker med tydlig lokal efterfrågan avses produkter ur beställningssortimentet som är speciellt efterfrågade i enstaka butiker. Det kan vara drycker från vilken del av världen som helst.

Lokalt, eller hur!?

Jag hoppas också att monopolet kvarstår! Jag förstår att det finns många som vill komma in och roffa åt sig en del av kakan för egna vinstintressen, och man lär fortsätta att kämpa och lobba för det.  Men det lär knappast gynna oss konsumenter. Argumentet att kunna få köpa ett vin tillsammans med köttet på den lokala mataffären går jag inte på. Tror knappast att det skulle finnas nåt annat än billiga tetrapack att välja mellan.

8þ Mats

I mexico är det ungefär som i danmark. Mycket bra system. man kan köpa ett sexpack på seveneleven tex. I stora varuhuset har dom som en minibutik, typ ett litet systembolag där man kan köpa vin och sprit. Öl säljs ju bland dryckerna som läsk och saft. men man kör in med kundvagnen och sen tar man det man ska ha och betalar för alkoholen där innan man går ut och fortsätter handla mat. Sketasmidigt!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag ser först och främst försäljningsmonopolet som ett hinder för småskalig tillverkning och försäljning.
Kanske det kan bli tal om gårdsförsäljning som man har i Finland, men jag är tror tyvärr inte det kommer.
När det gäller systembolaget jag ger inte mycket för det lagerhållna sortimentet i t.ex. Lessebo, Åseda, Emmaboda, Torsås m.fl. Jag har sett bättre i vanliga matbutiker i andra europeiska länder.

Jag bor i Stockholm och är inte det minsta orolig om monopolet skulle avskaffas. Det lär dyka upp affärer som importerar och håller lager av lite mer udda öl från microbryggerier från världens hörn. Däremot är jag rätt säker på att det kommer inte vara lönsamt att sälja annat än dussinöl i småstäderna, micro kommer att bli väldigt dyrt. Är man inte så kinkig på vad man dricker så kanske det är bra, men det kommer inte att bli billigare om nu någon tror det. Kolla på allt annat som avreglerats, hur mycket bättre blev det med denna djungel av elleverantörer t ex, hur mycket bättre blev det? Banker nämner jag inte ens!

8þ Mats