Vett och etikett

(vitsig rubrik va?)

Idag ska jag kapsylera min första bryggning på flaska. Jag har sett att många verkar vara duktiga på att göra egna etiketter till sina hemmabrygder. Är ute efter lite råd på hur man gör det på bra sätt. Jag är ingen fena på detta med data, ritprogram och design så jag har inga jätteambitioner såhär i början att få till superfina etiketter men nånting att sätta på flaskan vore ju kul.  Är det laserfärgskrivare som gäller? vi har bara en bläckstråle men min fru sa det att nej det kommer inte bli bra för bläcket kommer nog bli rinnigt av kondensen från flaskan. det låter ju rimligt. Min svärmor har en laserskrivare men den kan bara skriva ut i svart
Annan fråga, Finns det några duktiga bryggare i skaraborg som kan hjälpa med provsmakning. Dröjer ju minst två veckor i mitt fall innan det blir fråga om provsmakning för visst är det så att 2 veckor lagring på flaska är minumum om man kolsyrar med minisockerbit i flaskan?
Vilken är den bästa bryggarmusiken att ha i bakgrunden medan man mäskar och lakar?  Jag har kört på finsk rockabilly två gånger i rad med lyckat resultat  smile

hepp!

Sv: Vett och etikett

http://www.beerlabelizer.com/ - för att få lite uppslag till design i vart fall. Bläckstråle/laser vet jag tyvärr inte svaret på. Jag görsällan (för att inte säga aldrig) etiketter själv och de gånger jag gjort det har varit med laserskrivare.

Med risk för att slå in öppna dörrar (om någon sett Brew Masters på Discorvery Channel) men den enda legitima musiken under bryggning bör väl vara Miles Davis album "Bitches Brew"...

Funkar alldeles utmärkt med bläckstråleskrivare. Jag skriver ut ca 6 etiketter/A4 sedan läger jag ut pappren på en tidning och fixerar bläcket med sambons hårspray. Steg 2 är att skära till etiketterna. Steg 3 pensla på lite mellanmjölk på baksidan med en bakpensel och sätt dit etiketten på flaskan.

4 Senast ändrad av Flasktömmaren (2011-09-23 13:05:02)

förutsatt att man redan knäckt en flaska eller 2 innan inmäsk..... http://www.youtube.com/watch?v=drhD7N-7tgg , hög volym+ luftgitarrfjantande, mmmm

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Allright! gött mos!

Ted Nugent rockar!
Tack för alla superbra tips! beerlabelizer var kul att leka med en stund. Ska prova att skriva ut ett sådant med min vanliga bläckstråleskrivare sedan. hårspray och mjölk alltså? finfint!
Lyssnar på Ted nugent på Spotify nu. Väldigt bryggvänligt kan jag tänka mig. Gitarrsolon är gött! Lyssnar på låten Strangehold nu.

6 Senast ändrad av Björn Petersson (2011-09-23 15:14:22)

Här säljs faktiskt "bestruket gummerat" etikettpapper i A4-format att använda i skrivaren, verkar lite dyrt kanske. Alltså till etiketter som går att ta bort, ett bekvämare alternativ till mjölken. En hembrä...eh. hembryggarbutik som även har aktivt kol mm.

Men det bör finnas gummerat papper på annnat håll - jag har en bunt som jag hittade på jobbet för länge sedan.

Hoppsan - jag glömde länken http://hembryggning.com/butik/etikettpa … ltryck-38/

Björn Petersson skrev:

Här säljs faktiskt "bestruket gummerat" etikettpapper i A4-format att använda i skrivaren, verkar lite dyrt kanske. Alltså till etiketter som går att ta bort, ett bekvämare alternativ till mjölken. En hembrä...eh. hembryggarbutik som även har aktivt kol mm.

Men det bör finnas gummerat papper på annnat håll - jag har en bunt som jag hittade på jobbet för länge sedan.

Hoppsan - jag glömde länken http://hembryggning.com/butik/etikettpa … ltryck-38/

Undrar om de sitter som berget sen? Det är ju fördelen med mjölk om jag förstått saken rätt, att det släpper när man ska återanvända sin flaska till nästa bryggomgång.

Jag har använt såna där självhäftande runda små lappar och satt på kapsylerna i stället. Ett litet fjuttigt motiv, att jämföra med ett CD-omslag när man var van vid LP - men det är en annan tråd...

Jag lyssnar på Partilles närradio - Radio 88 när jag brygger. Fantastiska programledare som låter som de vuxit upp i hamnen och nu går på lite valium. Mycket 60-70 talsmusik. Skönt som alternativ till alla hysteriska reklamradiostationer!

olefattguy skrev:

Jag lyssnar på Partilles närradio - Radio 88 när jag brygger. Fantastiska programledare som låter som de vuxit upp i hamnen och nu går på lite valium. Mycket 60-70 talsmusik. Skönt som alternativ till alla hysteriska reklamradiostationer!

Det där låter som något för mig. Vad är deras frekvens?

Think globally. Drink locally.

9 Senast ändrad av olefattguy (2011-09-24 19:12:15)

peps skrev:
olefattguy skrev:

Believe it or not - 88MHz.

Tyvärr har de dock en svaaag sändare så det kan vara problem att ratta in det i de västra stadsdelarna. Men misströsta icke - de sänder över webben!

Så även övriga riket kan få ta del av Werna m fl programledare!
Rekommenderas! Ibland kan det dock vara spansk närradio och lite persiska m fl men kvällstid brukar det vara ordinarie 88.

olefattguy skrev:
Björn Petersson skrev:

Undrar om de sitter som berget sen? Det är ju fördelen med mjölk om jag förstått saken rätt, att det släpper när man ska återanvända sin flaska till nästa bryggomgång.

Nej, dom sitter inte som berget. "Bestruket gummerat" är papper med torkat vattenlösligt lim på ena sidan som man sedan fuktar när man sätter på (sa flickan). Blötes sedan när de ska bort.

Det är de "självhäftande" som är svåra att få bort.

Det finns ju andra lösningar än att klistra på etikett också. Om man gör etiketten i form av en remsa och limmar ihop ändarna mot varandra bildar det ett rör som passar bra att sätta över halsen på flaskorna utan att behöva limma direkt på flaskan. En annan variant helt utan lim är att göra etiketten som en bred remsa. I ena änden skärs el. klipps ett litet kryss  som underlättar när man trycker den änden över kapsylen och flaskhalsen.

http://bistron.tumblr.com/

Jag tog vanligt A4 å skrev ut några lappar å klistrade med mjölk. Ser änna gör snyggt ut  wink
Jag äger ingen radio längre utan lyssnar via spotify på frugans dator när jag brygger. Marko Haavisto. De är grejer det! 
annars så funkar det alltid med Dire straits. det funkar till allt här i livet. 
ska ge mig på att börja klura på öl till julen. vad ska man brygga då? stouts och sånt kanske. Är det svårt för en nybörjare att få till en sådan? Innan dess är det ju oktober förstås men det är ju för sent att börja tänka på det nu. antar att ompa ompa musik hade passat bäst till att brygga finfint oktoberfest öl.   Har ni några bra recept på oktoberfest öl respektive stouts eller julöl för en nybörjare???  Jag har bryggt bara ale hittils. Ingen aning om hur någon av dem smakar. har 2 hinkar här i olika stadier av jäsning samt en back med öl som står och blir kolsyrade. förhoppningsvis iaf.

modestrick skrev:

Ser änna gör snyggt ut

Ålrajt, vi västgötar får hålla tillsammans. Oktoberöl brygger man i mars, så du har god tid att fila på receptet där. Men med julölen ligger du ju tajtare till. Det finns en tråd i ämnet med en del receptförslag.

Tja!
Laserskrivare "bränner" in färgen (våt etikett sitter färgen kvar), och bläckstråle "sprutar" bläck på papperet (våt etikett löser sig färgen).

Jag använder vanligt limstift endast på vänster/höger sidorna, det lossnar inte, och lossnar lätt när man blötlägger flaskorna. Limmet lossnar också enkelt. Mjölk fick jag bara att fungera bra med väldigt glansigt dyrt papper.

Musik är mest all sorts alternativ musik, Street Punk, Metal, EBM etc. När Brewdog släppte sin spotify lista gjorde jag en egen mer punkig lista... http://open.spotify.com/user/kesshi/pla … 2Y28LhpAAy

8þ Mats

Fast en är knappt västegöte längre. bor så långt upp i västra götaland att de gränsar till värmland. Länge sedan jag bodde i Sveriges huvudstad Göteborg nu. Så kan det gå. Saknar utbudet på bra pubar. Bishops arms och the Rover. Finns iofs Bishops arms i Skövde men dit har jag 6-7 mil.  Därför jag måste lära mig brygga god öl hemma.  smile
Jag fick det att fastna med med mjölk på mina pappersetiketter. ekologiskt laktosfri mellanmjölk.    Använde hårspray för att få det att inte flyta ut som jag fick tips om här ovan. himla bra tips!
Kul med spotify. att man kan kolla upp nästan vadsomhelst medsamma.
Idag ska jag hälla över 7 liter ale på sekundärjäsning. den har jäst på damejeanne i en vecka nu och verkar ha lugnat ner sig helt. Ska nog slänga ner en näve east kent goldings som turrhumling.

Det finns bläck som är lite mer fuktbeständigt än andra, men då förstås ändå dyrare. Problemet med bläckstråleskrivare för mig är att de torkar ihop hela tiden, det blir förfärligt dyrt i längden.

Bra tips med hårspray. Jag brukar använda fixativ som används för att fixera akvareller, men det kanske egentligen är samma sak?

Vi har en vaxskrivare på jobbet, det blir i princip helt vattenfast! Men tyvärr har jag inte fått datorn och skrivaren att spela ihop så etiketterna skrivs ut i fel skala och med konstiga färger.

17 Senast ändrad av magnus63 (2011-10-05 18:53:41)

"Mjölklim" är rätt bra, för det går att lösa upp i varmt vatten. Ja har jobbat på Hernia Lim i Norrköping för sketalängesedan (National Adhesive numera) vi gjorde etikettlim av kasein, mjölkprotein alltså. Kom ihåg att man kokade ihop kaseinpulver, lite urea och vatten.

Jag har använt UHUs limstift, det limmet löser också upp sig i varmt vatten. Mjölk låter faktiskt smidigare..

Etiketterna har jag skrivit ut på jobbets färglaser, gjorde dem i PhotoShop Elements.

Jag lyssnar inte på nåt speciellt när jag brygger, i lördags bryggde jag 19 liter amber ale, om jag kollar på grooveshark så finns det med så udda saker som
Joni Mitchell, Motorhead, Esma Redzepova, Miles Davis, Monster Magnet och Frank Zappa.  Zappas "Titties and beer" hade ju passat bra, men den hade jag inte med.

Bryggmusik är ju ett måste för att komma i bra bryggstämning. Sist jag bryggde så lyssnade jag på musik från det gamla klassiska dataspelet Monkey island. hittade en massa klipp på youtube.
Här är ett av dem:
http://www.youtube.com/watch?v=VM8_uyvL … re=related

Eller lite rumänsk umpa-bumpa kanske?
http://www.youtube.com/watch?v=R8bna2O62Fg

Olika musik för vilken öl man ska brygga. den rumänska umpan funkar nog bra till en hel del ölsorter.  till en irlänskt stout kanske det funkar bättre med Gary Moore. The Pogues känns väldigt öligt. Det går till all engelsk ale.

modestrick skrev:

Sist jag bryggde så lyssnade jag på musik från det gamla klassiska dataspelet Monkey island.

Ahh, gammal dataspelsmusik är da shit! Min absoluta favorit är Neverhood (och uppföljaren Skullmonkeys).

pouges, dubliners, svensk folkmusik och edgard broughton band är det jag brukar lyssna på. Jag är nog rätt enkelspårig när det gäller bryggmusik. Det blir nästan bara engelsk öl också, konstigt nog.

missat både neverwood och skullmonkeys. Är det roligt att spela?  spelar iofs ingen roll för min pc har varit trasig ett tag nu. Lånar frugans Mac till att mejla å surfa med nu.

Kollade upp Edgard broughton band på spotify nyss. Låter lite sådär 60 tals flummigt. helt ok faktiskt . får lyssna mer på det.

Eller varför inte Mikael "Prinsen" Trolins fantastiska propagandalåt för IOGT-NTO. "Man kan ragga brudar utan sprit". Den får mig att vilja dricka alkohol mer än någonsin.

25 Senast ändrad av rutgersson (2011-10-06 09:18:55)

olefattguy skrev:
peps skrev:
olefattguy skrev:

Believe it or not - 88MHz.

Tyvärr har de dock en svaaag sändare så det kan vara problem att ratta in det i de västra stadsdelarna. Men misströsta icke - de sänder över webben!

Så även övriga riket kan få ta del av Werna m fl programledare!
Rekommenderas! Ibland kan det dock vara spansk närradio och lite persiska m fl men kvällstid brukar det vara ordinarie 88.

När jag satt och skrev min master delade jag kontor med en god vän. Efter långa dagar med avslappnat intag av Carnegie folkisar och havrekakor brukade vi avsluta fredagarna med att ringa in till Werna och önska Partaj aj aj med alla våras Nick Borgen - http://www.youtube.com/watch?v=rwQgPSkusaQ
På något sätt kändes det passande att sitta på inst. för Kulturvård och dela med oss av lite högkvalitativ svensk kulturhistoria.

Ang. dataspelsmusik/chiptune får jag slå ett slag för brorsans orkester - 047.se - (som iofs gått allt längre ifrån den ganska konservativa chiptune scenen) - Nu när det snart är jul (!) så skulle jag rekommendera alla att ladda ner deras första skiva "Wheel du fira hjul med mej?" som hos mig är det enda som spelas i juletid (nåja, Phil Specors julskiva går varmt den med).