OG och FG

Hepp!

Ok, idag vart det buteljering av min tredje bryggning. Först bryggningen som jag även gjorde ett sk OG mätning på. Minns att jag fick 1,051. Det är en pale ale vi pratar om. Idag innan jag slangade över till flaska så mätte jag igen och fick ett FG på 1,009. Räknade ut lite snabbt att det borde bli en alkoholstyrka på ca 5,5%
Nu till den stora frågan.   Om man nu fått ett så pass lågt FG värde som 1,009, kommer då ölet smaka mysko????  Väldigt beskt eller surt eller vad då?  Lite sötma är väl att föredra eller?  receptet jag utgick ifrån rekomenderade ett Fg värde runt 1,014 så nånstans har nåt blitt fel.  Jäst för länge eller vad??    Inte riktigt begript detta med Og och Fg än. Vet att det handlar om sockerdensitet men jag vet inte hur olika värden påverkar smaken. Vissa sorter ska tydligen ha ett högre FG värde och andra lägre. detsamma med OG värdet.  Vad tror ni om min pale ale nu då?  Hjälp!

Sv: OG och FG

Jag tror att det kommer att bli bra!

FG-värdet är, just som du nämner, förenklat andelen socker kvar. Skillnaden i koncentrationen, dvs. mellan t.ex. ett FG på 1,002 och 1,025 är att ölet sannolikt känns aningens tunt vid 1,002 och sannolikt aningens sötsliskigt vid 1,025 allt annat lika. Samtidigt är det en mängd andra saker som påverkar upplevelsen, varför jag inte skulle vara det minsta orolig för stunden.

När du fått riktig kläm på sakerna och "vet" (om man nu någonsin kan göra det) att det enda felet med just det specifika receptet är ett för lågt FG-värde, så kan du mäska vid en något högre temperatur än tidigare, säg 68 istället för 66. Mitt tips är dock att låta det anstå till senare och nu köra på som du gjort för att få upp rutinen.

1009 låter helt perfekt, beror lite på öltyp, men för en standard Ale eller pilsner är det kanon.
Vilken sorts öl är det frågan om?

Skål
/Bf

Mäskade vid 68 grader. så vitt jag vet iaf.

Det är en sk APA. american pale ale. paleale malt, ljus och lite mörk karamellmalt. humlad med cascade och amarillo. använt safale us 04 torrjäst.  så 1009 är bra alltså?  Härligt!    smile

Jajamen, utmärkt för en IPA eller APA

Skål
/Bf

Gött mos!
ja då gäller det bara att stå ut med att vänta i två veckor medan det kolsyrejäser på flaska nu då. Aldrig har tid gått så långsamt förr. Vill smaka nu!  "Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge" heter det ju men jag tycker väntan börjar bli låååång.   wink

något annat gott jag går å väntar på är ett mejl från MaltMagnus som säger att jag kan komma å hämta mina maltsäckar. Det enda som kan dämpa min "vänta på öl som jäser stresss" är att brygga ännu mer. Ska försöka mig på att brygga nåt mörkare att ha till jul samt nåt tyskt inspirerat med vete och saazhumle.

modestrick skrev:

Det är en sk APA. american pale ale. paleale malt, ljus och lite mörk karamellmalt. humlad med cascade och amarillo. använt safale us 04 torrjäst.  så 1009 är bra alltså?  Härligt!    smile

En liten besserwisserkommentar bara: S04 och US05, den förra är engelsk den senare amerikansk. Båda funkar dock bra, så du lär snart ha ett gott öl, och ditt OG och FG ser kanonbra ut. smile 

Restsötman beror ju på vilken stil man är ute efter. Som Bo säger, om man mäskar ett tag strax över 70 grader också, så får man ut mer dextrin ur malten, och dextrinet jäser inte bort, men det är sött (smakar stekskorpan på bröd, som ju ÄR dextrin). Ett annat alternativ om man vill ha lite mer dextrin i ölet är att gå upp lite på en dextrinhaltiga karamellmalten, men även i det fallet ska man väl lägga sig strax över 70 för att "dra ur den" ur karamellmalten.

Man kan ju vända på kuttingen också - vill man ha ett alkoholsvagt öl men som ändå har mycket "tyngd" så kan man försöka låta bli att ligga under 70 grader, så man mäskar ur mycket dextrin men lite maltos. Man kanske skulle få en god "folk/mellanöl" som ända har lite smak..    Lite sugen på att pröva faktiskt.
Någon som har testat detta, och hur blev ölet i så fall?

8 Senast ändrad av Chubb (2011-09-29 13:20:47)

magnus63 skrev:
modestrick skrev:

En liten besserwisserkommentar bara: S04 och US05, den förra är engelsk den senare amerikansk. Båda funkar dock bra, så du lär snart ha ett gott öl, och ditt OG och FG ser kanonbra ut. smile

En liten besserwisserkommentar till eller snarare fråga kanske. Är det alltså jäststammen som sätter "landstillhörigheten"? Han använder ju cascade och amarillo vilket kommer ge en väldigt "amerikansk" smak!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Egentligen är väl Lesaffres/Fermentis jäststammar (Safale, saflager etc.) franska, men nånstans minns jag mig ha läst att S04 är Fullers jäst, US05 är Sierra Nevadas, och Saflager W34/70 är Weihenstephans. Akademisk fråga kanske, men är då Safale S04 Fullers jäst eller Lesaffres/Fermentis jäst? Eller är den allas, eftersom den säljs på öppna marknaden...   

Tja, vad får man för "landstillhörighet" med svenskt vatten, svensk-, baltisk-  eller finsk kormalt (Vikings i.a.f.), fransk jäst från ett brittiskt bryggeri och amerikansk humle?

Chubb skrev:

Är det alltså jäststammen som sätter "landstillhörigheten"? Han använder ju cascade och amarillo vilket kommer ge en väldigt "amerikansk" smak!

Bra och mycket intressant fråga. I mina bryggexperiment hittills har jag inte brytt mig så värst om vilken jäst jag använt, blandat hejvilt olika torrjäster jag haft hemma osv. Nu när jag börjar få lite kläm på det här med humlen inställer sig nästa stora fråga;Hur mycket påverkar egentligen val av jäst smaken på mina öl?

Alldeles för stort ämne och jag vill inte kapa tråden. Övertygad om att frågan varit aktuell tidigare, ska ut o leta lite...

S-04 ska ha sina rötter i Whitbread - Wyeast 1099

Att jäststammarna inte kallas för ex. Sierra Nevada  etc. har både med jästens ursprung och tråkiga juridiska papper att göra.
Det kan dess utom vara så att jästen skördats på olika vis ex. från en annan jästbank eller från en flaska etc.  Där finns en risk för avvikelser och prestanda beroende på vilken generation och skick jästen kommer från. Risken att bryggeriet i sin tur "förfinat" jästen eller snott den av ett annat bryggeri och plockat en kultur från en lyckad batch gör det hela än mer
komplicerat.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hehe, det är som att dividera om köttbullarnas ursprung är i Skåne eller om det är en variant på indiska koofta.

S04:an är bra för den sätter sig som en keps med hakrem i botten på jäskärlet, det gör det lätt att tappa om, men den kan ge en lite skum eftersmak som jag inte får med US05.

Alla ingredienser påverkar ju slutresultatet på sitt sätt, är man inte ute efter att göra en "cover" på ett visst öl, så är det OK för min del. Vill jag hemskt gärna dricka Red Seal så köper jag hellre några flaskor än att försöka brygga en exakt kopia. Jag har ändå inte Mendocinos vattenprofil, och malten är inte gjord på samma korn...men jag kan åstadkomma en rödbrun ale med Amarillo, och det blir gott det också.

Chubb skrev:

En liten besserwisserkommentar till eller snarare fråga kanske. Är det alltså jäststammen som sätter "landstillhörigheten"? Han använder ju cascade och amarillo vilket kommer ge en väldigt "amerikansk" smak!

Bra fråga. Det är ju jästen som "ramar in" ölet och ger det dess smakprofil. Men det är ju samtidigt en gradfråga, en väldigt renjäsande jäst kan ju med finurlighet användas till många olika sorters öl där jästprofilen inte är livsviktig.

Om man har väldigt mycket humle så kommer ju jästsmakerna inte fram lika tydligt, men jästen spelar en viktig roll även här, eftersom den på olika sätt framhäver eller håller tillbaka humlesmaker och -aromer. Likaså för lageröl, där man ju inte vill ha en tydlig jästsmak, så hjälper jästen till genom att framhäva eller undertrycka maltens karaktärsdrag.

Det är svårt att överskatta jästens roll. Som bryggare kan vi ju bara göra vört. Ölet är det jästen som gör.

Think globally. Drink locally.

Om jag skulle brygga nåt annat än en pale ale nästa gång. t ex nåt mörkare till ju. Tänkte mig att man kunde ha i lite chokladmalt å nåt mer skoj som jag än inte tänkt ut. Kan jag använde de här torrjästerna som nämns här ovan? S-04 har jag hemma så det ligger närmast till hands.  Vad tror ni om det?

Köttbullarna kommer från mamma scan väl?  hehe. skämt åsido så kommer de bästa köttbullarna från mitt kök. Jag är grym på köttisar!!! jag dominerar på all julmat förresten. min Jansons frestelse är så god att det är rent löjligt vad god den är.   mums!   åh, blev änna lite sugen på köttbullar, Jansons, rödbetssallad nu. med en god öl till och en liten snaps.   wink

Koofta, är det gjort på gammalt fårkött?  (bra göteborgs vits där fick jag till)

Förresten när vi ändå pratar om julöl. Kan ni inte slänga in ett lätt nybörjar recept på en stout?

15 Senast ändrad av Weinkeller (2011-09-29 16:47:15)

olefattguy skrev:

Hur mycket påverkar egentligen val av jäst smaken på mina öl? Alldeles för stort ämne och jag vill inte kapa tråden. Övertygad om att frågan varit aktuell tidigare, ska ut o leta lite...

Jättestor och omfattande fråga, dessutom intressant. Ett kort svar är att det spelar stor roll om ölen är balanserad och ofta en lägre roll om ölen är extrem i humlekaraktär eller har andra skarpa smaker som tex av mycket rostad- eller rökmalt som tenderar att dominera över en mer lågmäld jästakaraktär.

Tänk bara på tex en random ljus belgisk öl, en tysk pilsner och en engelsk bitter. Säg att det används samma vört här men du delar upp den på tre och pitchar (för att få med några personliga favoriter):
Belgisk blond: Wyeast Trappist High Gravity, 22C
Tysk Pilsner: Wyeast Bavarian Lager, 10C
Engelsk Bitter: Wyeast London Ale III, 19C

Då kommer du få tre helt olika öl, förmodligen kommer de inte ens påminna om varandra. Den belgiska kommer vara oerhört komplex i smaken med fruktiga estrar och kryddiga fenoler och förmodligen kräva längre lagring för att komma till sin rätt, ölen kommer förmodligen vara mer utjäst än lagern och i synnerhet jämfört med bittern. Humlesmak och arom kommer också att få stryka på foten. Den tyska kommer vara mycket rensmakande och elegant maltig med en distinkt beska. Bittern kommer vara mjukt fruktig och elegant samt aningen mer söt men utan att för den delen inkräkta för mycket på humlen.

Jästen ger dig alltså möjligheten att variera smaken på en basöl på många olika sätt och jag tycker det är ett privilegium för oss hembryggare att när vi vill kunna beställa hem en helt unik jäst och brygga en ny unik öl varje gång (tack humlegården).

Så börja experimentera, brygg en 20l sats, dela på två och häll olika jäst i varje. You be amazed wink

modestrick skrev:

Koofta, är det gjort på gammalt fårkött?  (bra göteborgs vits där fick jag till)

Förresten när vi ändå pratar om julöl. Kan ni inte slänga in ett lätt nybörjar recept på en stout?

Lammfärsbullar, så helt fel ute är du inte.

Ja, jag står också i begrepp att brygga en porter eller stout till jul, så jag parkerar bredvid modestrick och inväntar några bra recept och synpunkter.

Thomas Fransson skrev:

S-04 ska ha sina rötter i Whitbread - Wyeast 1099

Att jäststammarna inte kallas för ex. Sierra Nevada  etc. har både med jästens ursprung och tråkiga juridiska papper att göra.
Det kan dess utom vara så att jästen skördats på olika vis ex. från en annan jästbank eller från en flaska etc.  Där finns en risk för avvikelser och prestanda beroende på vilken generation och skick jästen kommer från. Risken att bryggeriet i sin tur "förfinat" jästen eller snott den av ett annat bryggeri och plockat en kultur från en lyckad batch gör det hela än mer
komplicerat.

Det finns ett kännt citat från någon bryggeri-forskare/proffesor eller dylikt (kommer inte ihåg vem) som säger såhär: det lättaste sättet att skaffa sig en unik jäststam är att sno någon annans.

det kommer alltid ske förändringar beroende på vilken koloni celler du isolerar, vilka förhållanden den/de får bo i etc. det här tycker jag är en alldeles prima iakttagelse!

www.brygg.se

magnus63 skrev:
modestrick skrev:

Lammfärsbullar, så helt fel ute är du inte.

Ja, jag står också i begrepp att brygga en porter eller stout till jul, så jag parkerar bredvid modestrick och inväntar några bra recept och synpunkter.

lammfärsbullar är svingott!  Gärna med tsatziki, bulgur, olivröra, sambal oelek, wokade grönsaker till.. Vilken är den bästa ölen till den rätten måntro?

Jag ska brygga min julöl idag. Faktiskt laddat hem en 21 dagars provkörning av beersmith igår så jag tänkte labba lite med det jag har hemma och se vad det kan tänkas bli.. Vilken tror ni är den bästa humlen till julöl? jag har några tyska, engelska å amerikanska humlesorter hemma. blandar kanske hejvilt bara.