slussenporsche skrev:Thomas Fransson skrev:Om det fortfarande finns humlerester som flyter omkring och man vill ha ett öl utan humlerester, vänta lite till.
Vill man ha ett öl med eventuella floaters, vänta inte längre. Ofta är kolsyran en bidragande orsak till att stora parkilar inte sjunker så snabbt.
Att knyta näven och ge hinken en "knack" för att sätta ölet i plötslig men stilla rörelse kan ofta göras susen.
Tappkran eller hävert spelar ingen roll så vida sedimentet inte täcker tappkranens utlopp. Det är bara att köra på som vanligt. Luta hinken om man brukar det etc.
Så jag kan fortsätta torrhumla med pellets utan påse?
Och bör jag då vänta med kallkraschen till efter torrhumlingen..?
mvh a
Bäst effekt och mest mumsig arom får man om man torrhumlar när så mycket jäst som möjligt är ute ur ölet.
Beroende på vilken jäst och vad man vill få ur torrhumlen kan det vara en ide att kyla ner ölet för att få ut jäst och
sedan låta ölet komma upp i temperatur igen för torrhumling. Eller i vart fall låta en del av jästen falla ur innan torrhumling.
Avslutar du jäsningen på 20C så kan du alltid sänka till 16-18C och torrhumla där. Humlen fastnar annars på jästcellerna och trillar ur ölet när jästen sjunker till botten = man tappar en del av aromen och smaken.
Högre temperatur ger snabbare effekt av torrhumlingen och du får ut mer av de enligt mig önskvärda tonerna ur torrhumlen, ex. citrus.
Lägre temperatur tar längre tid och där riskerar man att få en del "obehagliga" gräsiga och ibland skarpa toner ur humlen.
Min melodi rent allmänt med torrhumling är högre doser och kortare kontakttid. Återigen tycker jag att man får ut det goda ur humlen under kort tid. Medan längre tid kan medföra att man får en del annan skit också. Man skall dessutom inte vara fast i begreppet att man bara kan göra en torrhumling. Att torrhumla ölet i 2-3 omgångar under ett par dagar gör det möjligt att vrida upp humlearomen till 11.
18-20C brukar jag köra torrhumling på.
Gjorde ett par test med att krascha ölet och sedan låta det komma upp i temperatur igen då jag använde 1056.
Är dock för lat, så jag torrhumlar numera efter avslutad jäsning medan ölet fortarande är uppe i temp. Dock aldrig över 20C.
Har man brådis så kan man så klart lägga humlen i en "strumpa" och torrhumla direkt i fatet och sedan kyla ner och kolsyra eller köra en kombination... Eller tippa fatet upp och ner och ta ut ölet genom gasröret om man torrhumlar med lösa pellets. Antingen till ett nytt fat, eller för servering på en fest eller annan trevligt tillställning.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio