recepthjälp
Morsning!
Är program som beersmith helt omöjligt att klara sig utan för att få till bra recept? Hur är det med recept rent allmänt, kan man hitta på hursomhelst eller finns det regler? Jag är ursämst på att hålla mig till regler utan tänker mer så att om man blandar malt hejvilt å mäskar in med 2,5-3 liter per kilo malt å sedan kokar med vilken humle man än har hemma så borde det bli öl i slutändan ändå. Har jag fel?
Skulle dock vilja ha lite allmänna tips om en del saker som lång god eftersmak och massor med humle feeling, hur får man till det? min favvoöl just nu är Oppigårds Golden ale. Hur får man till en sådan?
på flaskan står det palealemalt och ljus karamellmalt och humlat med goldings och cascade. Älskar verkligen den här ölen å skulle bli lyckligare än vad som går att beskriva om jag kunde brygga nåt liknande hemma.
Vad tror ni om att blanda:
2,7 kg paleale malt
0,3 kilo Carapale
mäska in med 9 liter vatten och laka ut bäst man vill. 9 liter till kanske?? eller mer?
Släng i humlen lite sådär som man brukar vid 60 min, 30 min, 10 min och vid 0 min och kanske sedan lite extra när man sekundärjäser. hur många gram tror ni blir bra?? 100 gram sammanlagt kanske och 20 gram per gång. låter lite mkt känner jag nu till så lite öl.. hälften kanske. 10 gram per gång kanske är mer rimligt
Jäsa med nån torrjäst jag har hemma. typ safale us04.
Vad tror ni proffs? behöver det vara svårare än så eller är jag brygg naiv nu?
tacksam för råd!