recepthjälp

Morsning!

Är program som beersmith helt omöjligt att klara sig utan för att få till bra recept? Hur är det med recept rent allmänt, kan man hitta på hursomhelst eller finns det regler?  Jag är ursämst på att hålla mig till regler utan tänker mer så att om man blandar malt hejvilt å mäskar in med 2,5-3 liter per kilo malt å sedan kokar med vilken humle man än har hemma så borde det bli öl i slutändan ändå. Har jag fel?

Skulle dock vilja ha lite allmänna tips om en del saker som lång god eftersmak och massor med humle feeling, hur får man till det?  min favvoöl just nu är Oppigårds Golden ale. Hur får man till en sådan?
på flaskan står det palealemalt och ljus karamellmalt och humlat med goldings och cascade.   Älskar verkligen den här ölen å skulle bli lyckligare än vad som går att beskriva om jag kunde brygga nåt liknande hemma.

Vad tror ni om att blanda:
2,7 kg paleale malt
0,3 kilo Carapale

mäska in med 9 liter vatten och laka ut bäst man vill.  9 liter till kanske??  eller mer?
Släng i humlen lite sådär som man brukar vid 60 min, 30 min, 10 min och vid 0 min och kanske sedan lite extra när man sekundärjäser. hur många gram tror ni blir bra?? 100 gram sammanlagt kanske och 20 gram per gång. låter lite mkt känner jag nu till så lite öl.. hälften kanske. 10 gram per gång kanske är mer rimligt
Jäsa med nån torrjäst jag har hemma. typ safale us04.

Vad tror ni proffs? behöver det vara svårare än så eller är jag brygg naiv nu?

tacksam för råd!

Sv: recepthjälp

Hej

Jag använder inget bryggprogram, är väl snart en av dom få som inte gör det. I stort sett så kan man mixa som man vill, men det skadar ju inte att ha lite teoretiska kunskaper om själva framställningen. Tycker du verkar ha koll på det, testa lite olika maltsorter samt humle i olika kombinationer, oftast så blir det alldeles utmärkt.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

När det gäller generella regler för recept så finns det väl en del riktlinjer som kam vara bra. Typ att använda ingredienser från samma land som ölstilen. De flesta av dessa "regler" bör du se som riktlinjer och inte absoluta sanningar.

Vad gäller ditt recept tycker jag det ser bra ut. Lakaur tills du har ett og på drygt 1040 så kommer du landa runt 1045-1050 efter kok och en alkohol på 4-5 %. Kolla upp en ibu-formel och räkna ut hur mkt humle vid 60 min du behöver för att komma upp i säg 30 ibu. Skit i att räkna de senare givorna aå kommer du få ett prima öl skulle jag tro.
Det måste inte vara svårt för att bli bra. Men om du först lär dig vad som händer när du håller dig till "reglerna" så kan du bryta de sen när du vet varför du bryter de.

Sorry om svaret blev rörigt. Kan ge ett mer utförligt en annan dag.

www.brygg.se

jag använder aldrig något program, jag tycker det förstör halva nöjet. Lär dig lite teori
så går det utmärkt.

tum regler för mäskning (en rasts):     
vatten = 2.5 - 3 * malt vikt, mäska i 65-70 grader i 60 - 90 min
låg mäsk temp = mer jäsbart socker = lägre FG = mindre kropp och lite sötma
hög mäsk temp = mer ojäsbart socker = högre FG = mer kropp och sötma

tum regel för flödeslakning: mäsk + lak = 6 * malt vikt.
ex 2kg malt = 12L vatten. 5L i mäsken. 7L lakvatten.
lakningen ska ta 45 - 60 min.
Detta brukar ge ca: 80% effektivitet och då ger 1kg malt ~255 oeschle grader.
Efter kok kan det ge 9 - 10L beroende på hur mycket vatten man till för under koket.

ex: 2kg malt * 255 oesche grader / 10L = 51 = OG 1051

När det gäller humle kan man snegla på andra recept. Efter några kok får man en
känsla hur mycket av vad man ska anväda....

Släng bort programmet och gör egna recept :-)

Skål
/Bf

Toppenfina svar!

Michel, kan du utveckla det där med IBU? hur räknat man ut det? vad är det för ibu-formel?

Jag är känd för att ta genvägar vart helst jag ser dem. Som när jag i tonåren skulle lära mig spela gitarr så skrev jag egna låtar redan från början för då kunde ingen säga att jag spelade fel. resultatet blev ju förstås att jag aldrig blev särskilt duktig på gitarr eftersom jag inte hade någon disciplin att träna in sådant som andra skrivit.  Jag riskerar väl att göra om samma misstag med min ölbryggning om jag inte skärper mig och jobbar på min slöa attityd.    Vill ju verkligen kunna brygga riktigt gott öl och jag tycker det är en sådan himla trevlig hobby och det verkar som om alla bryggare är riktigt goa gubbar också.

titta där damp det ner ett till bra svar från bryggfånen! Tackar!   Ska kopiera av det du skrev å spara i ett dokument så jag har.     
Roligt å göra egna recept. Bryggt sammanlagt 4 gånger hittils å 3 av dem har jag hitta på själv.  smile  Hoppas de går att dricka också

bryggfånen skrev:

Släng bort programmet och gör egna recept :-)

Nu verkar det föreligga något missförstånd här, bryggprogrammen är till för att designa egna recept, inte för att bara knappa in andras. Självklart går det lika bra att brygga utan program, men jag är en stor förespråkare för att man åtminstone skriver ner sina recept och gör en liten brygglogg, man lär sig mycket snabbare då. Om man gör det i ett program på datorn eller i en elegant anteckningsbok spelar mindre roll.

Think globally. Drink locally.

Techno skrev:

Hej

Jag använder inget bryggprogram, är väl snart en av dom få som inte gör det. I stort sett så kan man mixa som man vill, men det skadar ju inte att ha lite teoretiska kunskaper om själva framställningen. Tycker du verkar ha koll på det, testa lite olika maltsorter samt humle i olika kombinationer, oftast så blir det alldeles utmärkt.

Bo

bryggfånen skrev:

jag använder aldrig något program, jag tycker det förstör halva nöjet. Lär dig lite teori
så går det utmärkt.

Jag förstår inte riktigt de här argumenten att man skulle få sämre teoretiska kunskaper om använder bryggprogram istället för papper och penna. Det är ju en hel del att hålla reda på, framförallt när man precis börjar brygga. Att då kunna simulera den kunskap man inhämtat från teori (vilket kanske oftast är forum och inte böcker/artiklar i början, så frågan är väl egentligen vart gränsen för teoretisk kunskap går här) är ju väldigt värdefullt. T.ex. man läser att mörk karamellmalt ger ett stort färgbidrag, bara knappa in ett recept i sitt bryggprogram och variera mängden mörk karamellmalt och vips så ser man hur det påverkar färgen.

Vidare så finns det ju många praktiska hjälpmedel i bryggprogrammen som t.ex. hålla koll på vattenjustering, kompensera för temperaturen vid hydrometermätningar, räkna ut hur mycket OG påverkas vid spädning etc. Dessa kanske inte hjälper en införskaffa teoretisk kunskap men kan underlätta en hel del vid bryggningar.

Till sist så vill jag bara påpeka att jag inte tycker för mycket tonvikt ska läggas vid den teoretiska kunskapen bakom bryggningen, när man väl fått in grunderna för hur en bryggning fungerar så handlar det minst lika mycket om kreativitet. Vill man utvecklas som bryggare så tror jag man behöver lika mängder kreativitet, praktisk kunskap och teoretisk bakgrund. För just kreativitet tycker jag bryggprogram är utmärkta! Man kan leka runt en hel del med olika ingredienser och se hur det påverkar ölet i t.ex. färg, OG, FG etc. Men sen måste man ta och brygga sina recept och få praktisk erfarenhet med.

Blev ett lågnt och lite rörigt inlägg, men summan av kardemumman så tycker jag inte att användandet av bryggprogram på något sätt är hämmande för ens teoretiska förståelse kring ölbryggning.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Vilket leder mig in på nästa fråga då, vilket bryggprogram ska jag använda?  Jag har en macintosh.  (eller frugan har en som jag får använda)
Jag är inte så bra med för avancerade dataprogram. Funderade på beersmith men det verkar ganska svårt. Är det så?  Finns det lättare program där ute som funkar till mac å är väldigt basic??

modestrick skrev:

Vilket leder mig in på nästa fråga då, vilket bryggprogram ska jag använda?  Jag har en macintosh.  (eller frugan har en som jag får använda)
Jag är inte så bra med för avancerade dataprogram. Funderade på beersmith men det verkar ganska svårt. Är det så?  Finns det lättare program där ute som funkar till mac å är väldigt basic??

Beersmith kan se väldigt krångligt och rörigt ut till en början. Men pusselbitarna faller  på plats ganska fort kan jag lova. Det är lätt att jobba med tycker jag.

modestrick skrev:

Jag använder Beer Alchemy. Det är tyvärr inte mindre komplicerat än de andra därute, men man vänjer sig som sagt efter ett tag.

Think globally. Drink locally.

Jag kör faktiskt beersmith 1 än så länge, men ska väl köpa en nyckel till 2an inom snar framtid. Mina första bryggningar körde jag QBrew som är gratis!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Vill slå ett slag för BrewMate som är ett bra gratisprogram för att göra recept. Det exporterar dessutom i BeerXML så man kan ta in det i andra program. Själv kör jag appen BrewingAlarms på Iphone på bryggdagen och är helnöjd!

Till peps: Absolut, jag har loggat varenda bryggd sen Mars i år, och har troligtvis mycket bättre koll
              än dom flesta som använder program.

Till Chubb: Du slipper tänka, och får då aldrig någon riktig förståelse för hur processen fungerar.
                Om du dimensionerar för hand tvingas du tänka efter. Det medför i längden att du
                får en kunskap och ryggmärgs känsla vad som händer. I slut änden är programmen
                egentligen bara en samling matematiska formler.

Skål
/Bf

ojoj!  tydligen ett hett ämne detta som jag råkade öppna debatt om.  Tror båda lägren har sina poänger ändå. Program kan säkert vara ett bra hjälpmedel å jag kommer nog skaffa mig ett sådant där beersmith förr eller senare men änsålänge är jag himla lockad av den här iden om att bara chansa å prova mig fram å se vad som händer och vad det blir för soppa. Som när man var liten å öppnade sin nya radiostyrda bil för att se hur den funkade.  (Fick aldrig ihop den och fick aldrig mer några dyra elektroniska julklappar igen)   sad

Jag tror man är olika men att rakt av rekommendera folk att inte använda program till sina recept tycker jag personligen är magstarkt. Har hållit på med detta i över ett år nu och bryggt 6 öl hittils och har en stor drös med recept som väntar på att bli bryggda. Känner inte att vi inte förstår processen eller att vi skulle kunnat något mer av värde om vi hade använt papper och penna istället för våra recept. Tycker inte heller att vi har haft/fått problem som är relaterade till att vi använt ett program för våra recept, tycker snarare det har hjälpt och sparat mycket tid. Varför krångla med en massa matematiska formler om man inte måste? Varför använda miniräknare?

Beersmith kostar 150:- och får de pengarna tycker jag att det är ett fynd. Jag gillar beersmith (inte testat så många olika dock) och rekommenderar gärna nybörjare att testa det eller liknande program. Gillar de det inte så får de gärna använda papper och räknesticka, men jag har inte hört någon som gjort det.

Men vi är alla olika och det är inget fel med det.

Mitt tips är att ladda ner trail versioner av de olika programmen och testa.

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

modestrick skrev:

ojoj!  tydligen ett hett ämne detta som jag råkade öppna debatt om.  Tror båda lägren har sina poänger ändå. Program kan säkert vara ett bra hjälpmedel å jag kommer nog skaffa mig ett sådant där beersmith förr eller senare men änsålänge är jag himla lockad av den här iden om att bara chansa å prova mig fram å se vad som händer och vad det blir för soppa. Som när man var liten å öppnade sin nya radiostyrda bil för att se hur den funkade.  (Fick aldrig ihop den och fick aldrig mer några dyra elektroniska julklappar igen)   sad

Du kommer att tjäna på det i längden,
Häre lite info om hur man räknar på malt: http://my.cloudme.com/i-lazer/webshare/Malter_1.rtf

Skål
/Bf

Jag har inte riktigt förståelse för det där resonemanget. Som att säga att man blir en sämre musiker eller utvecklas sämre om man kan noter. Bryggprogram sköter förvisso en massa beräkningar som du slipper tänka på och visst du lär dig att räkna mer i detalj på utbyte etc men det är väl ändå i te där som förståelsen för att bygga ett recept kommer in? Jag slipper räkna på extraktgrad men förstår utmärkt vilka parametrar som inverkar på förjäsbarhet, sötmakomponenter, humlearom, beska och så vidare ändå. Jag förstår din poäng. Om man tar ner ett bryggprogram och matar in kompositionen i det så visst kan du få ut ett öl där OG, fg, bitterhet etc stämmer men det betyder inte att det är drickbart bara för att de teoretiska parametrarna stämmer. Du kommer aldrig ifrån den träning och teori som krävs för att bygga ett bra öl. Varken du brygger med hjälp av en kalkylator (som ett bryggprogram är) eller om du räknar för hand och i huvudet.
Vad är det du vinner (förutom den matematiska förståelsen för extrahering etc) när du inte använder ett program som sköter beräkningarna?

Jag gillar återkopplingen man får av att använda bryggprogram. Öka 0,2kg malt nånstans och se hur OG, FG och färg ändras. Ändra mäsktemp eller jäst och se hur FG ändras, ändra mängd eller tid humle och se hur IBU påverkas osv osv

Så för min del vill jag påstå att bryggprogram ger mig ökad förståelse för formlerna bakom.

Jag använde inte något program när jag bryggde mina första öl, och de blev riktigt bra ändå. Nu hade jag lite pejl riktlinjerna, som bryggfånen och michel tar upp. Jag gjorde några ganska enkla pale ale, och ändrade sånt jag inte var nöjd med. Gott har det alltid blivit, men mitt första "problem" var färgen, mina första blev väldigt bleka eftersom jag körde med väldigt mycket basmalt och kanske bara någon enstaka karamellmalt. Vartefter har jag börjat "finlira" med färg, restsötma, olika jäst, olika bitter-, smak- och aromhumle m.m.  Man lär sig med tiden.

Fördelen med program som beersmith etc. är att man kan "torrsimma"  innan man börjar göra lite mer avancerade öl.

Lite kul, för min första helmats pale ale var just 2.7 kg Viking Pale Ale malt, och 0.3 kg Carapale 10, 10 liter kokvolym, 40+20+20 gram Amarillo, Safale S04. En frisk och god "very pale ale" som vi drack upp rätt snabbt.  Jag minns jag var lite missnöjd med färgen, men den smakade förvånansvärt bra.

Hoppas min första också smakar bra. Kan ju lägga upp en bild om en vecka eller så när jag smakat den så får vi se hur den ser ut också. Ska absolut skaffa mig beersmith. Det där med torrsimma ölbryggning låter ju smart. så slipper jag vänta en månad för att se om de idéer jag får var bra eller inte. billigare så också så man inte slösar på malt å humle.
Om jag inte begriper hur beersmith fungerar så lär jag tigga hjälp här på forumet  wink

Om du håller dig till några tumregler så blir det god öl, eftersom det är bra råvaror. Pale ale, bitter och liknande öl är väldigt "basic" så det lyckas man oftast med.

Om man räknar med att basmalt ger omkring 300 öschle för kilo malt/1 liter vatten, så ger 1 kg basmalt 30 öschle på 10 liter vatten (vatten för mäskning och lakning), 2 kg malt skulle ge 60 öschle på 10 liter vatten etc. Fast nu hamnar man inte så högt får utan man får ut sådär 65-75% av detta, så en bra tumregel är 2.5 kg basmalt och 0.5 kg karamellmalt (som har lägre öschleliter, runt 280) på 10 liter vatten. Jag brukar hamna nånstans på 1050-1053 (50-53 öschle) i sötvörten. När jag sedan kokar vörten brukar jag fortlöpande späda med kokande vatten så jag ligger kring 10 liter hela vörtkoket.

Bitterhumle ska koka minst en timme, det går åt för att dra ur all alfasyra ur kottarna. Ju lägre alfasyrahalt desto mer bitterhumle måste du använda. Nu svär jag kanske i kyrken, men jag tycker inte det spelar nån större roll vilken sort man använder i bittergivan eftersom i stort sett alla dofter och smaker kokar bort. Ta en sort med <7% alfasyra och lägg dig på 20-30 gram.  Smak- och aromgivorna kan man lattja runt lite mer med, de bidrar inte så mycket till beskan i alla fall, men det finns andra välsmakande och -doftande ämnen i humle, och det är just dessa man vill åt med de sista två givorna.

Slaska inte runt med vört eller öl, för det oxiderar.

En annan bra tumregel är att vara noggrann med hygienen. Descinficera allt noga, tvätta händerna ofta, håll rent i köket, sterilisera hävertar, flaskor, kapsyler och fat innan tappning (jag kör flaskorna i ugnen på 100 grader 30 minuter), ge fan i att öppna jäshinkar för att ta prover i tid och otid, se till att ingenting osterilt kommer i kontakt med ölet fram till när du korkar upp. Hittills har jag aldrig haft problem med infektioner, med undantag av vildjäst en gång, men den utvecklas långsamt på flaskan, det handlar om månader.

SEN kan man förfina detta i all oändlighet. Man kan manipulera vattenkvaliteten (kalciumkarbonat, kalciumsulfat m.m.) för att balansera ut surheten i mer rostad malt, man kan göra kraftigare vört genom att ändra på förhållandet vatten/malt, man kan tillsätta råfrukt (har testat med havregryn och vetekross), man kan lattja runt med olika humlesorter, olika stora givor, olika jäster m.m. m.m. m.m.   

Det är lite som att baka bröd - först lär man sig göra "bas-bröd" på vetemjöl, vatten, salt och jäst, sedan när man är varm i kläderna kan man exprimentera med andra mjölsorter, kalljäsa (källarfranska - brödet "lager", hehe), blanda i lite fett som smakbärare, ersätta vattnet helt eller delvis med andra vätskor, använda surdeg istf. jäst och så vidare..

wow, jättebra!
toppen faktiskt att få grundkonceptet komprimerat i lite text för när man läser massor med text i ett ämne så är det lätt att tappa tråden å missa det som är väsentligt.
Har ett word dokument som jag kopierar in bra skriva inlägg från detta forum i. Så har jag massor med öl vishet samlat på ett å samma ställe.
Himla tänktvärt det där du skrev om bittergivan, Magnus. Ska tänka på det. var det där exemplet på 20-30 gram bittergiva avsett också för en vört på tio liter?

Jag brukade brygga 12 liter i början, därför att min gryta var på 14 liter. Jag kollade min brygglogg (bra tips! Skriv ner recept och vad du gör, samt hur ölet smakade, annars glömmer man). Jag körde 25 gram Amarillo 9.2% som fick koka med 60 minuter, 12.5 gram av samma Amarillo när det var 10 minuter kvar, och 12.5 gram i två minuter.
Ingen Cascade såg jag.

Ölet blev mycket uppskattat, bland de bästa jag bryggt, men det var nog ren nybörjartur. Väldigt "friskt" i smaken, själv skulle jag velat ha haft lite gulrödare färg men det är mest det estetiska.

Ett annat tips: Brew-in-a-bag funkade bra till 12-litersbrygg. En påse med 3 kg torr malt kanske väger 8-9 kg när den är blöt. Jag ställde påsen i en ångkokningsinsats, på ett rengjort ungsgaller, på grytan, och sedan lakade jag med 77-gradigt vatten i påsen. Principen är bra...MEN....

...när jag fixade en 22-litersgryta och gick upp på 5-6 kg malt, då insåg jag snabbt att påse med 16-18 kg 75-gradig malt är tung, het, och inte särskilt kul att hantera. Den gick
inte ner i ångkokningsinsatsen heller. Nej, där gick nog den praktiska gränsen för brew-in-a-bag, så jag byggde ett mäsk/lakkärl av en kylväska istället.

Borde ha skrivit i den här tråden egentligen å tigga recept på god julöl för nybörjare att brygga men det hamna i en annan tråd.
kan man brygga nåt juligt på några av dessa ingredienser?
paleale malt
pilsner malt
vete malt
chokladmalt
carapale
crystal 150

Magnum, saaz, amarillo, fuggles , magnum humle
torrjäst safale s-04, Saflager W-34/70 ,Safbrew wb-06           

Det är vad jag har hemma och beställt. Gjorde beställningen i ren panik å glömde säkert en massa viktigt.  Ville bara få hem lite gott å blandat å sedan freebejsa ihop nåt efter eget huvud. 
Jag har redan några ideer om vad jag ska brygga