Snö

Hej

megan samt ni andra  "norrbryggare" ni har väl haft höst ett bra tag nu? Där jag bor så har hösten nu så sakteligga kommit ordentligt, vi har haft lite känningar någon vecka 10 dagar tidigare. Jag tycker att hösten i år samt förra året är minst 10 dgar tidigare än vanligt, där jag bor så är det inte ovanligt med +16-17 c omkring den 20:e september.

Förra året kom snön hos mej 20 nov, det är inte ovanligt, oftast ligger den några dagar samt sedan tina bort, det som var ovanligt förra året det var att snön låg kvar samt att det blev mer och mer. Vi hade 4,5 månader med snö, vilket är normalt ovanligt för oss.

Alla bryggare: När brukar ni ha ordentlig höst ,samt när kommer snön normalt till er?

Vi bor ju i ett lång land så det vore kul att få veta personligt i stället för SMHI

Insnöade Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Snö

I Göteborg kommer det ofta snö kring mitten av november, men det töar oftast lika fort å sen har man tur om man får en vit jul.

Förra året kom snön punktligt den 17:e (tror jag det var?) november å låg sedan kvar till 3:e maj...
Det är andra hårda vintern i rad, så man undrar ju om det ska vara så i fortsättningen.

Innan detta så brukade september vara nästan badväder även om det mörknar tidigt. Ett år (2001?) fick vi snö på gröna löv på träden. Då hade det varit ovanligt varmt långt in i oktober och plötsligt slog det om.

Precis mina observationer. Ett snöfall i november som töar bort, sedan i princip ingen snö förrän framåt januari, som ibland ligger kvar ett tag. De senaste två åren borträknade.

Think globally. Drink locally.

I Östersund är det idag en fantastisk höstdag med 8 grader vid uppstigning och 14 nu. Sol som värmer men kylig och frisk luft ich vackert gulorange i träden. Imorgon kan det vara 5 och snålblåst. Första snön kommer nog dröja en månad men man vet aldrig. För många år sedan snöade det i juni, på studentdagen för att riktigt fira entrén till vuxenlivet. Snacka om att bjuda med armbågen.
Just klimatet är det som verkligen gnager i själen här. Min 4 åring och jag räknade precis att det är 8 månader kvar till vår och sommar (men en lång vårvinter innan dess)  Det känns ju lite... Jobbigt. Men det är en lång lagerjäsningssäsong som inte kostar extra kylwatt.

det är ju från år till år utan att överdriva, ett år för ett tag sen vet jag att folk var ute spelade golf efter Lucia här omkring, det var plusgrader långt in i december...

men det normala är nog att snön lägger sej runt mitten/slutet på nov.

Idag är det iaf jäkligt fint höstväder, gula löv på träden, skön sval luft och en känsla av att ta nya tag. ska ut på promenad med barna nu.

kom och hälsa på vettja, Techno, om du har vägarna förbi!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Vi hade för för ett gäng år sen kanonvinter. 2005 tror jag det var. Jag flög upp till arvidsjaur i början av okt och köpte en trans am. Det var första snödafen där uppe givetvis. Då fick jag brått att köra ner. Men sen körde jag snöfritt hela vintern med den även om jag jobbade i västra snålland. Vilen kontrast mot dom senaste två vintrarna. När jag var lite snoris på 70-talet var det en del snö i norra skåne minns jag men annars inget som dessa åren. Men vintern har inte kommit förrän jag har börjat använda långa byxor.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Härlig höstdag här i hälsingland idag. Jag och sambo plus småbarn var i delsbo och plockade trattkantareller idag. Blev ganska mycket så nu är det bara att stå och rensa. Kollade till mina humleplantor som jag satte i våras, såg att det har börjat komma kottar på den ena, NU! Haha ja det lär inte bli mycket av dem.

Flasktömmaren skrev:

det är ju från år till år utan att överdriva, ett år för ett tag sen vet jag att folk var ute spelade golf efter Lucia här omkring, det var plusgrader långt in i december...

men det normala är nog att snön lägger sej runt mitten/slutet på nov.

Idag är det iaf jäkligt fint höstväder, gula löv på träden, skön sval luft och en känsla av att ta nya tag. ska ut på promenad med barna nu.

kom och hälsa på vettja, Techno, om du har vägarna förbi!

Visst bor du i Hassela va? Finns det fler bryggare du känner till i hälsingekrokarna förutom Bollnäsgänget då. JRM bor i Ljusdal, men det var ett tag sen man såg honom här nu.

det stämmer bra det. tror att det mesta hembryggandet här i krokarna baseras på socker och turbojäst, jag har iaf inte stött på nån med högre ambitioner än så.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Säg till om du är sugen på att köpa beganade corneliusfat gemensamt. Min svärfar pendlar mellan Delsbo - Sunsvall och brukar åka över Hassela så det ska nog funka bra.

det är jag absolut, tänkte du beställa från den ebay-killen?

Get a room, you two wink

...bara jag som associerar till fekalier här???

13 Senast ändrad av megen (2011-09-26 14:22:45)

Flasktömmaren skrev:

det är jag absolut, tänkte du beställa från den ebay-killen?

Jag har inte direkt några planer just nu, är mitt uppe i ett husköp med allt vad det innebär, inflytt i slutet på okt. Bryggningen ligger på is just nu, men sen ska jag köra hårt och då skulle det vara bra med flera fat.
Men jag kan ju maila sen när allt lugnat sig.