Test på kul/nyfiken, kronjäst.
Fick frågan av min sambo. "Vaför kan man inte jäsa öl på vanlig Kron torrjäst egentligen? Det är samma jästart". Jo det stämmer, det är saccharomyces cervisium.
Förmodligen beter den sig annorlunda vad gäller flockulering, det blir andra estrar m.m. Men, nyfiken som jag är kokade jag 8 liter vört, helmalt, egentligen mest för att testa en del nybyggda grejor och för att testa när BIAB blir ohanterligt p.g.a. tung påse. Resultatet av detta är att en 15-17 kg påse blöt het drav inte är kul att hantera, och att 7 meter 15 mm Prisolrör är ruggigt effektivt att kyla vört med, vi snackar under 6 minuter på 100-25 grader.
Vörten:
OG 1050, det är 10% ljus karamellmalt och 10% mörk karamellmalt, resten vanlig Pale Alemalt, lite blandad skräphumle som jag haft liggande, i tre givor. Amarillo, Cascade, Kent Golding.
runt 30 gram allt som allt. Inget fel på humlen vad gäller ålder och så, men det var småslattar som blivit över. Med Safale s-04 borde jag hamna neråt 1012-1010, brukar hamna där
med liknande recept.
Men jästen då? Jag tog 6 gram (1/2 paket, mätt på brevvåg) blå Kronjäst, torrjäst, till 8 liter vört. 30 liter jäshink och ett jäsrör i.
Strödde jästen rakt i vörten. Ingen slurry eller så.
Första två timmarna hände ingenting, sen fick jästen tokspel! Först bildas ett tjockt skum på mindre än 20 minuter. Samtidigt produceras ENORMA mängder koldioxid, halva jäsröret blåser ut på golvet!! Skummet växer till att bli decimetertjockt på 3-4 timmar. Funderade på om det ens är nån idé att fylla på mer vatten i jäsröret, förmodligen BLÅSER eventuella mikrober bort. Det luktar öl i hela huset. Nu har det stått ett dygn och aktiviteten har gått från våldsam till hög, jästen ligger fortfarande på ytan och jobbar. Har fyllt på vatten i röret nu i alla fall. det bubblar typ 1 ggr/sekund.
Nu ska jag vänta några dagar och se hur jästen beter sig när malt- och druvsockret tar slut, och den bara har maltotrios kvar att förjäsa. Inte säker på att den klarar det, i så fall borde man få ett öl med högre FG och restsötma. Den ska få 10 dagar på sig, innan omtappning.
Flockulering är en öppen fråga, jag tror den är rätt kass på att sätta sig i botten, jag.
Ölet kommer förmodligen inte att bli nåt vidare, men det får vi se om några veckor.