Test på kul/nyfiken, kronjäst.

Fick frågan av min sambo. "Vaför kan man inte jäsa öl på vanlig Kron torrjäst egentligen? Det är samma jästart". Jo det stämmer, det är saccharomyces cervisium.
Förmodligen beter den sig annorlunda vad gäller flockulering, det blir andra estrar m.m. Men, nyfiken som jag är kokade jag 8 liter vört, helmalt, egentligen mest för att testa en del nybyggda grejor och för att testa när BIAB blir ohanterligt p.g.a. tung påse. Resultatet av detta är att en 15-17 kg påse blöt het drav inte är kul att hantera, och att 7 meter 15 mm Prisolrör är ruggigt effektivt att kyla vört med, vi snackar under 6 minuter på 100-25 grader.

Vörten:
OG 1050, det är 10% ljus karamellmalt och 10% mörk karamellmalt, resten vanlig Pale Alemalt, lite blandad skräphumle som jag haft liggande, i tre givor. Amarillo, Cascade, Kent Golding.
runt 30 gram allt som allt.  Inget fel på humlen vad gäller ålder och så, men det var småslattar som blivit över. Med Safale s-04 borde jag hamna neråt 1012-1010, brukar hamna där
med liknande recept.

Men jästen då? Jag tog 6 gram (1/2 paket, mätt på brevvåg) blå Kronjäst, torrjäst, till 8 liter vört. 30 liter jäshink och ett jäsrör i.

Strödde jästen rakt i vörten. Ingen slurry eller så.

Första två timmarna hände ingenting, sen fick jästen tokspel! Först bildas ett tjockt skum på mindre än 20 minuter. Samtidigt produceras ENORMA mängder koldioxid, halva jäsröret blåser ut på golvet!! Skummet växer till att bli decimetertjockt på 3-4 timmar. Funderade på om det ens är nån idé att fylla på mer vatten i jäsröret, förmodligen BLÅSER eventuella mikrober bort. Det luktar öl i hela huset. Nu har det stått ett dygn och aktiviteten har gått från våldsam till hög, jästen ligger fortfarande på ytan och jobbar. Har fyllt på vatten i röret nu i alla fall. det bubblar typ 1 ggr/sekund.

Nu ska jag vänta några dagar och se hur jästen beter sig när malt- och druvsockret tar slut, och den bara har maltotrios kvar att förjäsa. Inte säker på att den klarar det, i så fall borde man få ett öl med högre FG och restsötma.  Den ska få 10 dagar på sig, innan omtappning.

Flockulering är en öppen fråga, jag tror den är rätt kass på att sätta sig i botten, jag.

Ölet kommer förmodligen inte att bli nåt vidare, men det får vi se om några veckor.

Sv: Test på kul/nyfiken, kronjäst.

Spännande! Jag har jäst glögg och rödbetssherry på vanlig kronjäst, men aldrig öl. Det skall bli intressant att se hur resultatet blir!

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Blir nog rätt rå och fenolisk med högre alkoholer.

http://bistron.tumblr.com/

Möjligt. Funderar på om man på Jästbolaget har försökt få fram en jäst som jäser snabbt - folk vill väl ha sin deg klar på nån timme - för den är fruktansvärt "aggresiv".
Jag har kört mycket Safale S-04 och US-05, och de är rätt så "på hugget", men den här var som en pitbull man trampat på svansen. Tja, ingen risk att nån annan mikrob hinner få fäste i den vörten, jäshinken blev fylld med koldioxid på ett kick. 6 gram jäst på 8 liter!

Intressant egenskap på sitt sätt.

Det är ett tjockt valkigt brunvitt skumlager på vörten, och det rör på sig. Ser ut som en gammal skräckfilm i Technicolor.

Någon som vet vad det är för "generationstid" på saccharomyces cervisium? Funderar på hur mycket den lyckats föröka sig, eller om det är de första generationerna jästceller som leker al Qaida i jäshinken. Har fått fylla på jäsröret igen för trycket i hinken har blåst ur innehållet en gång till!

magnus63 skrev:

Någon som vet vad det är för "generationstid" på saccharomyces cervisium? Funderar på hur mycket den lyckats föröka sig, eller om det är de första generationerna jästceller som leker al Qaida i jäshinken. Har fått fylla på jäsröret igen för trycket i hinken har blåst ur innehållet en gång till!

Minimal generationstid är ca 1.5-2 timmar*, men i vört är den betydligt längre (flera timmar). Grejen är dock att under syrefri fermentation, vilket man vill ha i vört, så begränsas både generationstiden (blir längre och längre) och det totala antalet generationer av mängden syre. Den brukar sluta efter ca 3 delningar (d.v.s 8x tillväxt) oavsett hur mycket näring som är kvar. Med en sådan snabb start du verkar haft så var nog jästen i god form, så det bör ha delat sig färdigt redan (ett dygn hade den väl stått nu). Blanda dock inte ihop jästtillväxt med jäsning. Jäsningen fortgår långt efter att de slutat växa.
Det där med "överkokande skum" beror av hur lätt jästen fångar/utlöser koldioxidbubblor på cellväggen och åker upp mot ytan. Denna egenskap är olika för olika jäst. Sådan som fångar bubblor blir "överjäsande". Denna egenskap är till stor del frikopplad från flockulering, så man kan ha överjäsande jäst som flockar dåligt, och tvärtom.

/Calle

*) odling med förhöjd näringshalt, måttlig halt socker, fri syretillgång, +30C och omrörning, och lite beroende på stam.

OK.

Vulkanutbrottet fortsätter utan tecken på att avklinga, men den lär väl ha gjort slut på allt maltos och dextrin på nåt dygn till, i den här takten. Sedan får vi se vad den gör med maltotriosen, och vad den producerar för biprodukter. Det luktar lite ..tja.. Wasa Husman knäckebröd från jäsröret.

7 Senast ändrad av olefattguy (2011-09-11 20:46:56)

Som kuriosa kan jag nämna att jag smakade på ett öl som ett av de nyare mikrobryggerierna (vars namn skall förbliva onämnt) gjort, innan julen 2009.

Jag tyckte att alen smakade lite ovanligt och kom i samspråk med bryggaren. Efter lite kringsnack kom vi in på bryggmetoder å sånt. Han sa då ungefär:

" Å så säger di att en inte kan brygga öl på vannliger Kronjäst, men det var vi ju tvongna å testa! De går utmärkt! "

Jag förstod inte om han avsåg torrjäst eller "vanlig" jäst dvs en sån där grå fyrkant i omslagspapper och blev så förvånad att jag inte kom mig för att fråga, sen försvann han... Jag smakade på ölen igen och nu tyckte jag mig känna igen den där Kronjästen. Inte så jättegod men jag hade mindre träning då än nu för att identifiera estrar eller annat. Lite spritig kändes den och liksom rå. Håller med om att det luktar 'bröd' om ölen.

Ska bli intressant att höra hur ditt experiment går, Magnus63!

olefattguy skrev:

Jag förstod inte om han avsåg torrjäst eller "vanlig" jäst dvs en sån där grå fyrkant i omslagspapper
!

Torrjäst i mitt fall, den med blå text, inte den "för söta degar" alltså. Även torrjästen finns i dessa båda varianter.

Är det nån som vet om Jästbolaget odlar fram annan jäst än vanlig brödjäst, och vad för jäst i så fall?

Syrran jobbar på Agroetanol i Norrköping, de brygger i princip fulöl, ful weiss & rogenbier, som de destillerar (fulvodka??).
Mälta har de inte tid med, de kör amylas rakt ner i en blandning av blöt
varm vete och råg, mäskning alltså. "Vörtkoket" går blixtsnabbt, det är bara till för att sterilisera, sedan kyler man och jäser. Naturligtvis ingen humle i - men de använder ren alfasyra
(Vitahop) för att få död på infektioner i processen, när sådana inträffar. Det var lite oväntat.

Ja, sedan destillerar de soppan och använder som inblandning i handelsbensin. 

Kan fråga syrran vad de använder för jäst.

hörde på radion för ett tag sen att, tror det var nåt skogsbolag, som hade patenterat en ny jäststam för etanol tillverkning som klarade 40% högre utjäsning.. smaken nämndes inte, hehe. ska kolla lite om jag hittar nåt att länka till..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

10 Senast ändrad av megen (2011-09-12 10:53:47)

Flasktömmaren skrev:

hörde på radion för ett tag sen att, tror det var nåt skogsbolag, som hade patenterat en ny jäststam för etanol tillverkning som klarade 40% högre utjäsning.. smaken nämndes inte, hehe. ska kolla lite om jag hittar nåt att länka till..

Haha nåt gammalt skogstroll som har suttit hemma själv och odlat och kokat sprit. smile

megen skrev:
Flasktömmaren skrev:

Haha nåt gammalt skogstroll som har suttit hemma själv och odlat och kokat sprit. smile

what?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

12 Senast ändrad av Flasktömmaren (2011-09-12 11:09:02)

hittade lite här; http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/artic … tanol.html

här en där man jäser direkt på cellulosa, inte illa; http://www.genteknik.se/bazment/536.aspx?p=138

en till om etanol från gran; http://www.atl.nu/skog/mer-granetanol-m … ierad-jast

Flasktömmaren skrev:
megen skrev:
Flasktömmaren skrev:

what?

Man kan ju undra hur det upptäcktes. Var nog en entusiastisk hembrännare som var i farten.

megen skrev:
Flasktömmaren skrev:
megen skrev:

what?

Man kan ju undra hur det upptäcktes. Var nog en entusiastisk hembrännare som var i farten.

hmmm, läs artiklarna först kanske...

Jaja såg dem inte.

Lite lugnare jäsning i morse, aktivitet måttlig-hög.  Jämfört med samma vört fast med Safeale S-04 så är de ungefär lika pigga idag.

På den tiden man hade sulfitmassatillverkning, fick man ut sockerarter ur cellullosa som brutits ner, och de kunde man förjäsa till alkohol.
Norrlands Taffel Akvavit är cellullosasprit, det är inget större fel på den.
Numera finns det ytterst få sulfitmassefabriker kvar (om några), nästan all massa är sulfatmassa eller termomassa.

Cellulosasprit för "invertes bruk" tillverkas inte längre då det inte gick att livsmedelsklassa den enligt nyare strängare regler. Den som eventuellt fortfarande tillverkas blir antagligen biobränsle. Namnet på spritsorterna lever dock kvar, men det är spanmål som gäller (den varianten med omältad säd och tillsatt amylas har jag för mig, samma som i absoluten).

/Calle

18 Senast ändrad av Flasktömmaren (2011-09-12 13:48:21)

för er som inte orkar klicka på länkar, lite klipp o klistra, jäkligt intressanta saker det här;

" Etanol direkt från cellulosa

Många forskare och företag försöker idag hitta snabba och billiga sätt att jäsa etanol och andra biobränslen direkt från blast, flis och andra cellulosamaterial. Nu rapporterar en japansk forskargrupp att de lyckats skapa en genmodifierad jästcell, som kan bilda alkohol från cellulosa i ett enda steg, med över 90 % av det teoretiskt möjliga utbytet.

Ett problem för en sådan enstegsprocess har hittills varit att de flesta mikroorganismer är bäst på att jäsa socker till alkohol vid temperaturer runt 30 grader, medan nedbrytning av cellulosa brukar kräva cirka 20 graders högre temperatur. Ett annat har varit att de jästsvampar och bakterier som kan jäsa socker till alkohol inte kunnat bryta ner cellulosa till socker. Därför utgick de japanska forskarna från en speciell, värmetålig variant av jäst (kallad Kluyveromyces marxianus). Till denna lades ett par modifierade gener från andra svampar. De tillförda generna gjorde att  jästcellerna på sin utsida bildade proteiner (enzymer) som klipper sönder cellulosamolekyler till socker. Sockret kunde sedan  tas upp av cellen, och omvandlas till alkohol.

Dessa jästceller kunde därmed i ett enda steg omvandla cellulosa till alkohol (vid 48 grader). På 12 timmar bildades 92 % av den mängd alkohol man teoretiskt skulle kunna få ut från den cellulosa man matat jästcellerna med. 

Henrik Brändén
Källa: Appl Microbiol Biotechnol 88: 381 (sept 2010) "

Den genmoddade varianten på Kluyveromyces marxianus kanske vore nåt för humlgården att ta in, vad säger ni? smile kunde man brygga påskölet på julgranen!!

19 Senast ändrad av megen (2011-09-12 15:28:13)

Ja man kan ju fråga sig hur det skulle smaka.

Jag tror även att gräsklipparöl skulle få en helt ny innebörd.

Passa er för att ekfatslagra en brygd jäst på detta bara!

Intressant jäst, fast den är väl måttligt kul att få ut i naturen...  Får man dem på en solbelyst husfasad så blir det mäsk av ena gaveln eller nåt...

Hur går det med Kron-ölet då? Nu har jäsningen avtagit till ganska låg nivå. Det mesta av jästen har lagt sig på botten och har bildad ett kompakt sediment, vad jag kan se genom plasten i jäshinken. Jag vred lite på hinken, och då såg man hur små jästklumpar singlade ner mot botten.
Jag vill inte öppna hinken, men luktade ovanför jäsröret. Det luktar tydligt av grovt knäckebröd, det finns lite råglimpa och lite humle i doften också. Inte speciellt mycket esterlukt.

Imorse var aktiviteten i jäshinken nära 0, och all Kronjäst hade lagt sig på botten. Jag tappar nog om redan på lördag, det verkar inte hända så mycket mer nu.
Nu är det en jäshink, så det är lite svårt att avgöra hur grumligt ölet är, men det ser inte alltför grumsigt ut. Jästen har lagt sig på botten i form av en ganska hård kaka.

Nu har ölet stått en vecka på sekundär, det är väldigt blankt får jag säga. Kronjästen har sedimenterat effektivt. Ska tappa imorgon tror jag, då lär man väl märka hur "hårt" jästsedimentet är.

Sådärja, jag har prajmat och tappat på flaskor. Jästen hade sjunkit till botten men det var ett ganska löst lager så man fick vara försiktig när man tappar det. Dålig sedimenteringsförmåga alltså.

Har smakat och luktat.  Ny lyckades jag tönta mig och slå sönder hydrometern så jag vet inte vad FG ligger på, men det smakar torrt och ganska utjäst, det är inte mycket restsötma kvar. Grönölet har en kryddig smak, det drar lite åt kummin, fänkål, och det smakar limpa. Jag tycker det finns en del marsipan i smaken också, men inte sambon. "Julbröd" tycker sambon som luktat men inte smakat. Det finns ett drag av mäsk och alkohol också.  En del diacetyl, men inte så det stör.

Äckligt är det inte, men det är knappast nåt höjdaröl heller. Det är lite "runt" och primititvt i smaken.

Nu ska det få stå några veckor, sedan blir det slutrapport.

Öppnat och smakat, och det var ingen höjdare, men det hade jag inte förväntat mig heller.

Färgen är snygg bärnstensbrun och ölet är märkvärdigt klart redan 5 dagar efter prajmning/tappning. Skummet är 2 cm och håller sig fast i glaset. Felsmakerna är många.
Det finns en vinliknande syrlighet, inte den syrlighet som man får från mjölksyra eller ättika, så det är inte infekterat. Det här är en svårplacerad mäskliknande syrlighet.
Ölet har en tydlig smak av mäsk, fallfrukt och vörtlimpa, men det finns spår av bittermandel/björnklister och karamell. Det har också en tydlig smak av alkohol. Köpte en ny hydrometer i lördags. Jag tog ett FG, vilket är lite knepigt då det är kolsyra i, som lyfter hydrometern, men jag skattar den till 1012-1014 (efter ett tag stabiliserar sig hydrometern), det smakar väldigt "spritigt" för att vara 4.9%.

Om en vecka ska jag öppna en flaska till och se vad som händer med ölet.