Sv: Söker humle att odla.

magnus63 skrev:

Ja, det var en artikel om odling av East Kent Golding. Det var där jag läste att man satte en hanplanta i varje hörn av humlegården också.
Kan vara som du säger med jordmån etc.

Det är t.o.m. så att sorten egentligen heter "Goldings" och handelsnamnen "East Kent Goldings" alltså bara gäller kottar odlat just i "East Kent", är de odlade någon annanstans i Kent heter kottarna "Kent Goldings". Tar du plantorna till t.ex. Östergötland så blir det väl "Östergötland Goldings" som namn på kottarna om de skall säljas, men då smakar de också säkert på ett nytt sätt (och skörden blir säkerligen mindre).

/Calle

fresta skrev:

Nu blir jag lite sugen på att plantera humle jag också. Men ska jag beställa nu och plantera innan vintern, eller vänta med att beställa till våren och plantera då när tjälen gått ur?

Är det plantor så borde det vara bäst nu. Rotskott ska du nog inte sätta nu.

megen skrev:
fresta skrev:

Nu blir jag lite sugen på att plantera humle jag också. Men ska jag beställa nu och plantera innan vintern, eller vänta med att beställa till våren och plantera då när tjälen gått ur?

Är det plantor så borde det vara bäst nu. Rotskott ska du nog inte sätta nu.

Hmm jag försökte beställa Cascade av en engelsk firma (kommer inte ihåg namnet just nu) i våras (maj nån gång) men fick då svaret att det var inte nån bra ide, bättre att vänta till november(!) och få rotskott att gräva ner då.

Nu hade hon säkert tänkt sig att våra klimat var likartade (och det är de kanske, jag bor i Götet), men om man bor där det är lite strängare vintrar skulle man kanske vilja peta ner dem snart...?

ok. Ja de vet nog bäst

OK, då kanske det börjar bli dags här uppe. Men jag måste gräva ur rabatten först och tiden är knapp så vi får se.

Jag fick hem 4 pride of ringwood från australien igår.

Jag ska odla dom inne i kruka i 2-3 månader och sedan övervintra dom för att plantera ute till våren.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

ballista skrev:

Jag fick hem 4 pride of ringwood från australien igår.

I Australien år det ju vår nu - kan humlen drabbas av jet lag månne?

Mycket möjligt, men jag ska försöka att få dom att trivas hemma hos mej smile

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Ja, man lär sig mycket av att läsa gamla trådar!

Min Cascaderhizom får stå tillsammans med moderknölen till hösten innan jag avskiljer och flyttar på den. Precis den infon jag sökte efter i all enkelhet.

Trolig orsak till att min Record dog är att den var planterad för grunt, man ser rötterna ovanför jorden nu när gropen satt sig efter vintern.

Men nu ska jag ut och se om jag får fart på några sticklingar till min EKG istället smile