Söker humle att odla.

Hej,

Fick tag på en kolonilott i år och  har funderat på att odla humle där.
Har googlat runt en hel del om var man kan köpa bra humle för ölbryggning.
Hitta en sajit i Canada men det råder import strul när det är biologiskt paket.

Är det någon är som vill dela med sig på ett rotskott.
Gillar citrussyrliga ale men andra sorter är jag intresserad av.
Andra tipps är också varmt välkomna.

Skål =O)
Beppe

Sv: Söker humle att odla.

beep skrev:

Hej,

Fick tag på en kolonilott i år och  har funderat på att odla humle där.
Har googlat runt en hel del om var man kan köpa bra humle för ölbryggning.
Hitta en sajit i Canada men det råder import strul när det är biologiskt paket.

Är det någon är som vill dela med sig på ett rotskott.
Gillar citrussyrliga ale men andra sorter är jag intresserad av.
Andra tipps är också varmt välkomna.

Skål =O)
Beppe

Det går inte att importera humle från andra kontinenter vad jag vet. Inom EU funkar det bra. Jag köpte några plantor från Tyskland till hyggligt pris. Går även bra att beställa från England mf länder. Cascade är väl i princip den enda amerikanska humlen med citrusarom som går att få tag på men den finns nog inte överallt  är även ganska svårodlad i sverige, ingen idée att försöka där jag bor iaf. Bor du i södra Sverige kan det nog funka rätt OK.
Det har skrivits endel trådar om detta förut, så jag tycker att du ska läsa igenom dessa:

Ny tråd: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4047
Gammal tråd: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=204

Sv: Söker humle att odla.

Tack megen!

Tycker ioförsig att de som har fått en liten gåva av en snäll humle odlare kan dela med sig vidare.

Var inne på den tyska shoppen och shoppa loss, jag får väl sätta dom i kruka inne under vintern.

::Beppe

4 Senast ändrad av megen (2011-09-08 13:57:36)

Sv: Söker humle att odla.

Jag har en liten fråga.
Jag planterade tre tyska sorter i våras var av en tog sig rätt hyggligt, de andra två lever men har inte vuxit så mycket Nu är det så att jag ska flytta om 1½ månad och jag undrar vad jag ska göra med med humlen.

Alternativ
1: Gräva upp plantorna så gott det går och plantera om vid nya huset. A: Nu när det är höst. B: Till våren.
2. Slakta humlen på vitala delar och plantera vid nya huset. A: Nu när det är höst. B: Till våren.
Isåfall har jag kvar plantor vid mitt gamla boende också.
Jag kan absolut ingenting om detta.

beep skrev:

Tack megen!

Tycker ioförsig att de som har fått en liten gåva av en snäll humle odlare kan dela med sig vidare.

Var inne på den tyska shoppen och shoppa loss, jag får väl sätta dom i kruka inne under vintern.

::Beppe

Ja du kan få av mig nån gång i framtiden om de tar sig bra. smile

5 Senast ändrad av binx (2011-09-08 14:12:02)

Sv: Söker humle att odla.

Humlen kan du klippa av som man bör göra varje höst sedan gräver du upp rotsystemet. Sedan plantera du ner den nu i höst och till våren kommer dom att växa upp igen. Vattna rikligt till våren.
Har gjort så själv förra hösten med humlesorterna Northern Brewer och Magnum från Stockholm till Norrbotten. Dom växte betydligt bättre än den humlen jag köpte från en trädgårdshandlare i våras.

Jag har dock ett problem och det är att det blev inga kottar! Så jag misstänker att jag har fått tag på en manlig planta från trädgårdsbutiken eller eftersom jag har omplanterat humlen så ger den inga kottar ?!?, hur kan man könsbestämma en humle?

Sv: Söker humle att odla.

Inte för jag är någon expert, vad jag skulle gör är att ta några rotskott och sätta i kruka nu på hösten och låta den gro lite svalt inte minus, vattna lätt typ 1ggr veckan eller varannan.
Till våren plantera ut den.

Låt den gamla plantan växa där den står.


Hehe jag köpte 6 olika plantor =O), men göt gärna det, gåvor uppskattas alltid.

::beppe

7 Senast ändrad av megen (2011-09-08 15:06:19)

Sv: Söker humle att odla.

binx skrev:

Humlen kan du klippa av som man bör göra varje höst sedan gräver du upp rotsystemet. Sedan plantera du ner den nu i höst och till våren kommer dom att växa upp igen. Vattna rikligt till våren.
Har gjort så själv förra hösten med humlesorterna Northern Brewer och Magnum från Stockholm till Norrbotten. Dom växte betydligt bättre än den humlen jag köpte från en trädgårdshandlare i våras.

Jag har dock ett problem och det är att det blev inga kottar! Så jag misstänker att jag har fått tag på en manlig planta från trädgårdsbutiken eller eftersom jag har omplanterat humlen så ger den inga kottar ?!?, hur kan man könsbestämma en humle?

Är inte Hanhumle ett stort NoNo!!
Det ska väl inte finnas någon hanhumle i detta land?
Jag kan ha fel.
Och om jag har det vill jag gärna komma över en robust svensk hanhumleplanta för att korsa med en mindre robust och tålig sort "Cascade".

Sv: Söker humle att odla.

Om du inte fått några kottar så är det antingen hanhumle eller så fungerar det helt enkelt inte i Norrbotten.
Fast vänta tills nästa år innan du gör något dramatiskt.

Sv: Söker humle att odla.

Tackar! jo jag misstänker att man får vänta ett år eller så för att se.

Sv: Söker humle att odla.

megen skrev:
binx skrev:

Humlen kan du klippa av som man bör göra varje höst sedan gräver du upp rotsystemet. Sedan plantera du ner den nu i höst och till våren kommer dom att växa upp igen. Vattna rikligt till våren.
Har gjort så själv förra hösten med humlesorterna Northern Brewer och Magnum från Stockholm till Norrbotten. Dom växte betydligt bättre än den humlen jag köpte från en trädgårdshandlare i våras.

Jag har dock ett problem och det är att det blev inga kottar! Så jag misstänker att jag har fått tag på en manlig planta från trädgårdsbutiken eller eftersom jag har omplanterat humlen så ger den inga kottar ?!?, hur kan man könsbestämma en humle?

Är inte Hanhumle ett stort NoNo!!
Det ska väl inte finnas någon hanhumle i detta land?
Jag kan ha fel.
Och om jag har det vill jag gärna komma över en robust svensk hanhumleplanta för att korsa med en mindre robust och tålig sort "Cascade".

Jo, det finns hanhumle. Är inte majoriteten prydnadshumle just hanplantor?
Morsan har humle i trädgården, det blir aldrig kottar på den. Hon påstår att den är för jävlig på att växa och breda ut sig, på bekostnad av allt annat, så hon har försökt gräva bort den.
Vi snackar en meter i veckan...
Ska man tro henne, och hennes svärande över den invasiva humlen, så är den inte svårodlad, snarare svårutrotad.

Sv: Söker humle att odla.

Binx,
Hanplantor får förvisso inga kottar, men de får istället hanblommor som är ganska iögonfallande (stora "vippor" med små krusiga små samlingar av ståndare). Låter mer som om plantan inte vill blomma alls. Vänta och se något år till. Det är dock inte bara temperatur som spelar in, utan också dagslängden. Många sorter vägrar helt enkelt blomma långt norr ut. De blir förvirrade av sommarnattsljuset, och när signalen väl kommer börjar det bli höst och kallt, och den hoppar istället till nästa check-point d.v.s vinterdvala.

/Calle

Sv: Söker humle att odla.

megen skrev:

Är inte Hanhumle ett stort NoNo!!
Det ska väl inte finnas någon hanhumle i detta land?
Jag kan ha fel.
Och om jag har det vill jag gärna komma över en robust svensk hanhumleplanta för att korsa med en mindre robust och tålig sort "Cascade".

Jag har en hanhumle som är hemtransporterad från björndalen någon gång på 80-talet, ska enligt utsago vara "vild" altså inte från någon trädgård eller likande.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Söker humle att odla.

Det är väl troligt att det finns hanhumle i Sverige. Däremot så är all humle som är "nåt att ha" ur ölsynpunkt givetvis honhumle, dvs producerar humlekottar. Man vill inte ha in hanhumlens pollen i humleodling då denna pollinerar/befruktar honhumlen och det blir frön i kottarna om jag förstått saken rätt?
Hittade denna intressanta lilla artikel om humleförekomst (ursprunglig, vild?) i Sörmland:
http://www.bsis.org/Dokument/1990-1%20Humle.pdf

Sv: Söker humle att odla.

Humlen i min senaste påse med Cascade hade frön som flöt upp under koket. Påverkar det smaken på något sätt? Dvs pollinerad humle vs opollinerad.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Söker humle att odla.

Kan man inte köpa humlepollen och polinera sina plantor för att korsa olika sorter.

Sv: Söker humle att odla.

Chubb skrev:

Humlen i min senaste påse med Cascade hade frön som flöt upp under koket. Påverkar det smaken på något sätt? Dvs pollinerad humle vs opollinerad.

På befruktad humle sväller de delar av "kottefjället" som har lupulinkörtlar upp för att rymma fröet. På de flesta traditionella sorter leder detta till ökad alfasyrahalt, men även till omfördelning av typen av aromatiska oljor. Av denna anledning har man undvikit befruktning i odlingar i det tyska bryggområdet då den önskade örtiga aromen kan bli för låg. Av samma anledning, fast tvärtom, så körde man med befruktad humle i England för att få högre beska (humlen ansågs aromatisk nog ändå). Efter framavling av de nyare "hög-alfa" sorterna har man fått fram plantor som har konstant hög alfasyra, och de blir inte starkare av pollinering (vissa t.o.m. sämre), så man har lagt av med polinering i England också, och odlar de äldre sorterna Fuggle, Golding etc. mest för arom. Man har dock inte "skottpengar" på hanhumle, så den finns vild i naturen, och ibland blåser pollen över fält som befruktas. Antar att samma hänt Cascaden du hade. Hur Cascade beter sig efter polinering vet jag ej. Hade batchen ovanligt hög alfasyranivå?

/Calle

Sv: Söker humle att odla.

i england var väl en av anledningarna oxo att kottarna direkt sluter sig efter pollinering och därmed skyddas de mot svampangrepp, verticulum wilt? (ingen aning om stavningen här), vanligt hot mot humlen i det regniga england.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Söker humle att odla.

Flasktömmaren skrev:

i england var väl en av anledningarna oxo att kottarna direkt sluter sig efter pollinering och därmed skyddas de mot svampangrepp, verticulum wilt? (ingen aning om stavningen här), vanligt hot mot humlen i det regniga england.

De befruktade kottar jag sett är precis lika "fluffiga" som andra kottar, och mögelsvamparna angriper främst andra delar av plantan, så det där låter nog mer som någon sorts påhittat förklaring för att förklara varför man tidigare lät pollinera honplantorna.

/Calle

PS
Den info jag har om pollinering kommer från ett  kapitel i följande bok. I övrigt en mycket trevlig bok.
"Brewing", Ian S. Hornsey, 1999, Royal Society of Chemistry, Cambridge, ISBN 0-85404-568-6

Sv: Söker humle att odla.

megen skrev:

Kan man inte köpa humlepollen och polinera sina plantor för att korsa olika sorter.

Vill du ha pollen från prydnadsshumle kan du nog få gratis. Gräver du bort morsans plantor kan du nog till och med få betalt. wink

Det stod i SHBFs tidning att humlesorterna inte gick att odla nånannanstans än där de växer, varför det skulle vara så vet jag inte.
Jag läste också det där att engelska humlegårdar har en hanplanta kvar i varje hörn av humlegården, så att honplantorna befruktas.

20 Senast ändrad av megen (2011-09-12 20:19:43)

Sv: Söker humle att odla.

Jag tänkte väl mer på cascadepollen så kan man befrukta blommorna från de sorter jag redan har. Testa om se om det blir nåt kul av det.
Edit: Vad dum jag är det finns väl såklart ingen hancascade

Sv: Söker humle att odla.

magnus63 skrev:

Det stod i SHBFs tidning att humlesorterna inte gick att odla nånannanstans än där de växer, varför det skulle vara så vet jag inte.

Läste du det nyligen?
Jag måste ha missat den artikeln.
Min gissning är att artikelförfattaren menade att humlet ändrar karaktär (i varje fall till viss del) om man odlar den på ett annat ställe.
Klimat, jordmån, solljus o.d. påverkar produktionen av eteriska oljor, alfasyra osv.

Sv: Söker humle att odla.

Ja, det var en artikel om odling av East Kent Golding. Det var där jag läste att man satte en hanplanta i varje hörn av humlegården också.
Kan vara som du säger med jordmån etc.

Det är väl bara att testa att korsa ihop några arter, det värsta som kan hända är väl att det smakar och luktar illa.

Sv: Söker humle att odla.

@megen som sagt är jag igen expert så jag skicka ett mejl till tyska humle shopen om hur man sköter rötterna under vintern, och fick svar.

"the best way to let the hops survive the winter-time is to plant them right now. Take care to plant the roots about 2-3 cm deep into the soil. The soil in combination with snow is the best protection for the roots.

Please do NOT put the roots inside your house during the winter. This will not be successful!

Hop will survive very deep temperatures, this is no problem! Frost is necessary for a good start in springtime. The problem (for most of the plants) is the changing of the temperature: relatively high temperatures on daytime, very deep temperatures over night. So, the best protection is the protection against sunlight. Under a cover of soil and snow the temperature is very stable on a specific level! "

::beppe

Sv: Söker humle att odla.

Oh Tack! Viilken uppoffring. smile
Då ska jag ut och gräva snart då.

Sv: Söker humle att odla.

Nu blir jag lite sugen på att plantera humle jag också. Men ska jag beställa nu och plantera innan vintern, eller vänta med att beställa till våren och plantera då när tjälen gått ur?