Vört över 1.100 a.k.a Stora öl

YO!

Ska bli farsa i dagarna och tänker när jag får tid brygga en öl som jag kan lagra länge, så det får bli en Barley wine-style ale. Jag hade tänkt testa att mäska med den så kallade doble-doble-tekniken, det vill säga att jag mäskar halva malt mängden först, avsilar och lakar ut, tömmer sedan mäskkärlet och fyller på med andra hälften av malten inmäskar sedan med den första vörten som jag värmt upp till "strike" temp.

Frågor:
-Någon som prövat detta och kan säga om brygghuseffektiviteten ändrades markant?
-Kan man lita på IBU uträkningarna när man brygger med så här hög OG, finns det någon formel som lämpar sig bättre?
-I orginalreceptet används wyeast 1056, men tänkte köra US-05, enligt mrmalty 3,3 paket, har läst på amerikanska forum att det är bra att göra förkultur på torrjäst när man brygger stora öl, men är det nödvändigt?
-Om inte ölet jäser ut så funderar jag på om jag ska slänga i ett paket champanage-jäst i sekundär, någon som har erfarenhet av detta?
-Finns det någon som har tillgång till steril syrgas i Gbg? Då jag bävar för att syresättningen...

Receptet jag tänkt brygga är i stora drag baserat på Denny's Old Stoner (http://www.tastybrew.com/brews/view/50)
För att få bättre utjäsning tänkte jag mäska vid max 65 grader samt ha en ganska lös mäsk (4,5 liter/kg malt).

Bebis Barley Wine

Size: 18,93 L
Efficiency: 75,0%
Attenuation: 75,0%
Calories: 475,49 kcal per 12,0 fl oz

Original Gravity: 1,140
Terminal Gravity: 1,035
Color: 35,53
Alcohol: 14,15%
Bitterness: 261,8

Ingredients:
9 kg Maris Otter Pale Ale Malt
2 kg Munich TYPE I
0,8 kg Caramunich® TYPE I
0,34 kg Caramunich® TYPE III
57 g Columbus (15,0%) - added first wort, boiled 70 min
85 g Chinook (13,0%) - added during boil, boiled 60 min
28 g Centennial (10,0%) - added during boil, boiled 2 min

Peas!

Sv: Vört över 1.100 a.k.a Stora öl

Hej!

Kan inte den metoden du frågar om, men jag hade nog provat att laka ur ett par st "first runnings" i stället
och sedan kokat bort en hel del vatten ur den vörten.
Har själv varit en bit över 200°Ö med den metoden,
den slatten användes till att biffa upp en Porter som blev i vekaste laget dagen innan.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Enligt papper från en gammal bryggkurs blir det sämre utvinning av alghasyra med högre OG.
Man skall kompensera(multiplicera) med:
1+((1,140-1,050)/2)=1,545
Man skall öka med 54% för att få samma beska.
Jag har aldrig byggt med OG över 1,060 så jag har inte kollat att det stämmer och är linjärt med så höga OG..

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-09-14 21:31:54)

Har inte heller bryggt på det viset, var på väg, men blev lat och använde mig av torkat maltextrakt för att ta mig upp till önskat OG den gången.
Den metod Raasken beskriver är också ett bra alternativ.

Om jag själv skulle testa dubbelmäskning skulle jag tänka i följande banor -
* Jag räknar med att utbytet blir sämre från andra mäsken pga. lösligheten i vört är trögare än i vatten.

* Kanske kan vara en ide att använda havreskal i mäsken för en porösare bädd med bättre avrinning/genomströmning. 

* Likaså försöka höja tempen innan lakning till 78-79C för att få allt socker så lättflytande som möjligt.

* Öka andelen humle absolut, både med tanke på vörtstyrkan och det faktum att du planerar att lagra ölet en längre tid.

* Att göra förkultur på torrjäst rekomenderas oftast inte alls, att där emot "blomma/återfukta/rehydrera" jästen i kokt avsvalnat vatten (mängd
   vatten ca 10ggr jästens vikt) rekomenderas dock. Detta för att jästens cellväggar ska "återupplivas" efter dvalan/torkan. Cellväggarna fungerar
   som membran och släpper in och ut sådant jästen vill ha och bli av med. De håller även onyttigheter ute. Pitchar man jästen torr direkt i vörten
   hinner inte cellerna återfå medvetandet fort nog för att hålla ute oönskade ämnen vilket resulterar i att en stor del av cellerna kan stryka med
   innan de fattat vad som hänt. 
   Om det rymms i budgeten så skulle jag personligen satsa på flytande jäst ex. 099 för att ha marginal. Jag har jäst med 1056 (ska vara samma
   ursprungskälla som US-05) till ca 11% Om du behandlar 099 som en prinsessa och brygger en batch med lägre OG så kan du använda
   jästkakan från den batchen till att jäsa din stora öl. Då är cellantalet tillräckligt och jästen har precis varit på träningsläger wink
   Nackdelen är så klart att man har en del "skräp" i jästkakan och bör hålla ögonen på det andra ölet så det inte sitter på jästkakan länge än
   nödvändigt.

* Syrgas är defenitivt bra till vört av denna kaliber, fördelen med torrjäst om den behandlas rätt är att den torkas när dess "energireserv" är
   maximalt uppladdad. De steroler etc. som jästen bildar med hjälp av det tillgängliga syret i vörten finns redan i torrjästen.
   Att syresätta en andra gång 12h efter pitch rekomenderas också till öl med högt OG.

* Skulle du inte hitta syrgas, (finns små engångsflaskor på jula http://www.jula.se/syrgastub-218532 + http://www.jula.se/reduceringsventil-
   till-gassvets-025066 dock osäker på om denna regulator passar den tuben, samt att det är en pricy lösning)  Vad jag vill minnas rekomenderas
   1L/min under 30 sek till en "normalstark vört". Teknikmagasinet har smaksatt O2 på sprayburk för runt 70:- wink

Alternativet är såklart att skaffa en akvariepump med tillhörande sterilfilter och en syresten och låta denna pumpen gå 15-30 minuter vid pitch
   trots att wyeast säger att 5 minuter räcker. Men det är ju kärnbränsle vi snackar om med dessa specarna wink Ge sedan vörten ett skott syre igen
   efter 12h. Det klarar gorillaöl som dessa utan oxidationsproblem och mår enligt folk i jäst-förbi farten tom. bättre av detta.

* Jästemperaturen bör hållas nere initialt för att minska produktionen av höga alkoholer (läs acetondoft, finkel och annat otrevligt) där efter
   gradvis höjas om det är möjligt.

* Skulle jäsningen avstanna är det bättre att försöka få igång den med en alkoholtålig lagerjäst. Lagerjäst är bättre på att käka komplexa
   sockerarter som alejäst inte klarar av. Champagnejäst tål alkoholen, men gillar mest enkla sockerarter, och dom är förmodligen redan uppätna
   när/om primärjästen lägger av.  Det kan dock vara kinkigt att få igång en andra jäst sent i skedet. En alternativ ide är att blanda in ett par
   procent av en riktig überjäst ex. wlp 099 eller köra enbart på den. Esterprofilen skulle nog göra sig rätt bra i ett barley wine.

* Om och förhoppningsvis när jäsningen är färdig, se till att få över ölet till ett annat kärl och bort från jästen så fort som möjligt.
   Det kommer att finnas massor med död jäst och skit som ruttnar i jäshinken, och den jäst som fortfarande är vid livet kommer inte att vara vid
   god vigör.

Hoppas inte att en lista som denna avskräcker dig, och det ska den inte göra. Det är bara mina personliga funderingar och tankar.
Passar på att lyckönska i förskott, sitter här och får flashbacks från sonens förlossning som varade i 27h. Shit vad trött jag var, men det kunde
man ju inte säga högt wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Kan inte annat än instämma med Thomas. Hade jag försökt mig på en öl på OG 1,140 så hade jag kalkylerat maltgivan efter 65-70% lakeffektivitet, flödeslakat rikligt (kanske siktat på en volym av 150% av slutvolymen innan kok), kokat länge, och sedan fyllt på med maltextrakt om det skulle visa sig att det inte räckte. Faktum är att jag nog skulle använt socker i stället för maltextrakt, för att få ner FG ytterligare.

Det svåra blir jäsningen. Det tar tid att få ner en sådan här öl till FG, och man vill inte att jästen skall ligga och ruttna under ölen i primärhinken ett halvår. Jag skulle ge den 2 månader i primär, och sedan mäta SG och utvärdera situationen då. Kanske till och med posta in en ny fråga till forumet i det läget.

Think globally. Drink locally.

Vasilis skrev:

För att få bättre utjäsning tänkte jag mäska vid max 65 grader samt ha en ganska lös mäsk (4,5 liter/kg malt).

Det här är nått nytt för mig, har endast tänkt på lös eller fast mäsk som att det påverkar utbytet och inte utjäsningen! Har mest sett det som att man vill hitta sin optimala mäskkonsistens för det bryggsystem man brygger på. Någon som kan förklara lite mer hur detta påverkar utbytet eller visa mig vidare till vart jag kan läsa mer om det?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-09-14 23:07:46)

Chubb skrev:
Vasilis skrev:

Det här är nått nytt för mig, har endast tänkt på lös eller fast mäsk som att det påverkar utbytet och inte utjäsningen! Har mest sett det som att man vill hitta sin optimala mäskkonsistens för det bryggsystem man brygger på. Någon som kan förklara lite mer hur detta påverkar utbytet eller visa mig vidare till vart jag kan läsa mer om det?

Har kört på den devisen ett bra tag utan att eg. reflekterat över exakt vad som gör skillnaden. Efter att ha jämfört med både lös och fast mäsk håller upplever jag också att man får en mer förjäsbar vört med lös mäsk. Numera mäskar jag alltid in med 27L vatten och får alltid väldigt hög attenuation
om jag inte kompenserar med dextrinmalt eller liknande. (Men jag gillar torra öl)

Det har tjatats en hel del om det på the brewing network och även på basic brewing där man gjort "tester" och refererar till dessa i någon episod.

I en intervju med Jeremy Marshall från Lagunitas (Can you brew it - brewing network, tror det kan vara Little Sumpin)
pratar han också om hur en kompaktare mäsk ger ett mer robust öl med lägre förjäsbar vört. Tror han nämner att en tjockare mäsk på något vis håller enzymerna aktiva och gladare, vilket känns motsägelsefullt på samma gång. 

Jag har även hört bryggare säga att de föredrar en tjockare mäsk i ex. porter och stoutmäsk för att inte späda ut smaken från de rostade maltsorterna/kornet. Men jag antar att det är mer relevant om man flödeslakar.

Ledsen att jag inte kan vara mer precis i ögonblicket, hittar du något så hojta till.

http://braukaiser.com/wiki/index.php/Ef … on_mashing

www.bryggradio.com

Som Peps ovan skulle jag föreslå att höja OG med maltextrakt eller socker. En idé för att försäkra sig om en bättre utjäsning är att då tillsätta extraktet eller sockret efter några dagars jäsning. Ett öl med OG 1107 fick jag på detta sätt att komma ner till 1019 på fyra dagar. Jästgivan var en 3-liters förkultur av två Activator-påsar Wyeast 1728 Scottish (endast slurryn) plus en påse Danstar Nottingham torrjäst och en påse Fermentis T-58 torrjäst (direkt i vörten). Det var en extra stark typ Imperial Stout på 7 kg malt och 1,6 kg socker varav drygt en tredjedel muscovadosocker. Mäsktemperaur 65-66 grader. Det blev 23,5 liter vört i slutänden och FG 1016 som slutjäst.

SM-vinnaren alla kategorier 2011 var en Barley Wine som dock tävlade i klassen specialöl pga högt FG - OG 1132 FG 1055. Bryggarna hade till 18 liter använt 7 kg malt, 1,8 kg maltextrakt och 0,7 kg socker varav 0,47 kg muscovadosocker. Jästerna var just Wyeast 1056 samt torrjästen T-58. Det hade visst lagrats i sex (!) år.

I all blygsamhet får jag väl nämna att mitt eget beskrivna öl ovan (lagrat ett år) fick ett hedersomnämnande i samma tävling och klass.

9 Senast ändrad av megen (2011-09-15 10:49:35)

En liten fråga.
Jag håller på att planera ett monsteröl och har gjort det ett tag nu. Jag har även tänkt att syresätta så gott det går. Jag ska jäsa i två omgångar med två sorters jäst. Varav den andra jästsorten är WLP099 "Super high gravity ale."
Min fråga är om jag ska syresätta wn gång till i samband med att jag tillsätter jäst nr 2? Jag har försök läsa på lite och jag kan inte se några nackdelar med det. Jag skall även tillsätta en viss mängd socker i samma veva. Jäsningen borde kicka igång igen och allt syre borde förbrukas av jästcellerna relativt snabbt, jag ser ingen utrymme för oxidation av ölet. Eller är det något jag missar här?

10 Senast ändrad av Vasilis (2011-09-15 19:50:50)

Att använda socker eller maltextrakt har jag tänkt på, men jag tycker det är en roligare utmaning att brygga en OG>1.100 öl helmalt. Annars så lutar jag nog åt wpl 099 en rejäl förkultur och syresätta med akvariepump. Någon som vet var man kan skaffa HEPA-filter (in-line sanitary filter) som passar akvariepumpslang i Sverige?

Eller ska jag köpa allt från Norther brewer (http://www.northernbrewer.com/brewing/b … t/aeration).
(mmm, syresten i rostfritt, mmm...)   

Är det någon som i huvudtaget använder sig av akvariepump till syresättning?

11 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-09-15 21:59:55)

Northern Brewer skickar inte till oss här i Sverige, men more beer gör det där emot. http://morebeer.com/
Du hittar sådana filter här i krokarna också, www.maltbazaren.dk (köpenhamn) har och kör postorder.
I akvarieaffären hittar du pump, sten och lämplig PVC-slang från pump till filter. Från filtret till stenen kör jag sytrådsslang

Fördelen med sytrådsslangen är att den är så pass styv att du kan flytta omkring stenen i vörten väldigt enkelt.

Det hade varit på tiden att även Humlegården satsade på lite "labutrustning" lämplig för bryggning ex. magnetloppor, filter etc.
Många svenska företag som handlar med sådana saker säljer endast till företag. Så det är svårt att som privatperson köpa ex. magnetloppor.
Sagitta.se säljer till privatpersoner, men deras loppor va inget vidare.

www.bryggradio.com

12 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-09-16 07:30:45)

megen skrev:

En liten fråga.
Jag håller på att planera ett monsteröl och har gjort det ett tag nu. Jag har även tänkt att syresätta så gott det går. Jag ska jäsa i två omgångar med två sorters jäst. Varav den andra jästsorten är WLP099 "Super high gravity ale."
Min fråga är om jag ska syresätta wn gång till i samband med att jag tillsätter jäst nr 2? Jag har försök läsa på lite och jag kan inte se några nackdelar med det. Jag skall även tillsätta en viss mängd socker i samma veva. Jäsningen borde kicka igång igen och allt syre borde förbrukas av jästcellerna relativt snabbt, jag ser ingen utrymme för oxidation av ölet. Eller är det något jag missar här?

Det kan vara svårt och till viss mån osäkert att få igång en andra jäst i en redan påbörjad vört. Man bör inte syresätta vörten i samband med pitch 2
eftersom du redan har massor av alkoholer etc. som oxiderar vid syresättning.
Att se till att jäst nr 2 är riktigt aktiv när den pitchas ökar chanserna och förutsättningarna.

Att ge den socker i samma veva kanske kan göra att den bara käkar upp det enkla sockret och sedan ger upp.
Men är tanken att boosta alkoholen efter allt maltsocker jäst ut så är det så klart en bra metod.
Alternativt kan man ju faktiskt blanda in en del ex 099 redan i första pitchen, men låta huvudjästen dominera i mängd och karaktär.
börja med ex. 10% 099.

Undrar om det inte finns en del snack om detta på episoden 120 minute IPA på Can you brew it. Samt en eller ett par brew strong episoder om High gravity brewing. Kanske kan vara värt att lyssna igenom för att samla inspiration och ideer till stundande bryggning.

www.bryggradio.com

Tack jo jag lyssnade igenom 120min IPA episoden för ett tag sen. Kommer inte ihåg just vad de sa om syresättning. Men annars så var det ett inspirerande avsnitt. Soft, nu har jag fått höra mångas tankar kring mitt projekt från olika håll. Det ska bli skoj att brygga nånting som är hundra procent igenomtänkt för omväxlings skull. smile

fransson säger; "Det hade varit på tiden att även Humlegården satsade på lite "labutrustning" lämplig för bryggning ex. magnetloppor, filter etc.
Många svenska företag som handlar med sådana saker säljer endast till företag. Så det är svårt att som privatperson köpa ex. magnetloppor.
Sagitta.se säljer till privatpersoner, men deras loppor va inget vidare."

och jag håller med till 100% !

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

15 Senast ändrad av Björn Petersson (2011-09-16 23:20:35)

Detta har jag läst om starka öl (OG):

En så kraftig jästgiva som möjligt men försiktig syresättning av vörten initialt ger ett "renare" öl med mindre estrar och mindre av högre alkoholer.

Mindre jäst och en rejäl syresättning av vörten ger en kraftigare jästtillväxt initialt  i vörten och då mera estrar mm.

Temperaturen spelar givetvis en roll också - högre temp. - mera estrar. Om man gör en stor förkultur kanske man har högre temp där än i huvudjäsningen för maximal tillväxt. Man tar då endast vara på slurryn och häller sedan bort det estriga fulölet.

Björn Petersson skrev:

En så kraftig jästgiva som möjligt men försiktig syresättning av vörten initialt ger ett "renare" öl med mindre estrar och mindre av högre alkoholer.

Mindre jäst och en rejäl syresättning av vörten ger en kraftigare jästtillväxt initialt  i vörten och då mera estrar mm.

Temperaturen spelar givetvis en roll också - högre temp. - mera estrar. Om man gör en stor förkultur kanske man har högre temp där än i huvudjäsningen för maximal tillväxt. Man tar då endast vara på slurryn och häller sedan bort det estriga fulölet.

Hej

Spännande. Alltså ju starkare öl jag brygger: Ju mer jäst samt mindre syresättning ger mig förhoppningsvis ett renare öl med lite mindre "aceton" Det går direkt till min egen lilla "Maos Bryggare"

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Estrar tycker jag hör hemma i öl:
Utan estrar => Budweiser.
Det är estrarna som ger mycket av smaken och karaktären till varm/överjästa öl.
Framförallt om man dessutom lagrar sitt starka öl en längre tid så utvecklas ölet ännu mer.

Men fenoler och högre alkoholer är jag inte så förtjust i, typexempel Kwak som är så fruktansvärt fenoliskt.

18 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-09-17 10:28:18)

Björn Petersson skrev:

Konstigt, helt bakvänt mot vad jag lärt mig ang. starkare vörtstyrkor. Är din källa möjligtvis inriktad på lagerjäsning?
Visst minskar tillväxten, men...

www.bryggradio.com

Hej på er,

Självklart ska vi på humlegården underlätta framställandet av öl i tidens trend, dvs monsteröl, och bidra med utrustning i form av syresättningshjälpmedel, filter o.dl. Faktum är att vi redan börjat kika på detta med målet att få in grejena under hösten. Vi ska oxå se till att bidra med magnetomrörare och annan lämplig labutrustning så att man kan odla jäst på ett effektivt sätt.

mvh,

Peter

Thomas Fransson skrev:
Björn Petersson skrev:

Konstigt, helt bakvänt mot vad jag lärt mig ang. starkare vörtstyrkor. Är din källa möjligtvis inriktad på lagerjäsning?
Visst minskar tillväxten, men...

Källan var inriktad på starka skottar - som brukade jäsas svalt - ibland neråt lagertemperaturer. Det handlade om OG över 1100 men FG som kanske landade på 1050 och över. Att lager kräver mera jäst är väl vedertaget.

Something completely different än en sherrydoftande barley wine eller old ale som engelsmännen gjorde.

Vill man jäsa ut (ale) ordentligt får man nog höja temperaturen och syresätta vörten ordentligt men ordentligt med jäst - oavsett alkoholstyrka - är aldrig fel tycker jag. Skottarna är ju ett speciellt kapitel. Men jag har också läst någon annanstans (det gällde inte skottar) att man höll igen lite på jästgivan eftersom man ville ha lite mera karaktär.

Tlläggas bör om förkulturen att den kontinuerliga syresättningen där dessutom oxiderat "ölet".

Skulle det vara bättre att använda torrjäst om man inte har tillgång till akvariepump eller liknande för att syresätta vörten?