Har inte heller bryggt på det viset, var på väg, men blev lat och använde mig av torkat maltextrakt för att ta mig upp till önskat OG den gången.
Den metod Raasken beskriver är också ett bra alternativ.
Om jag själv skulle testa dubbelmäskning skulle jag tänka i följande banor -
* Jag räknar med att utbytet blir sämre från andra mäsken pga. lösligheten i vört är trögare än i vatten.
* Kanske kan vara en ide att använda havreskal i mäsken för en porösare bädd med bättre avrinning/genomströmning.
* Likaså försöka höja tempen innan lakning till 78-79C för att få allt socker så lättflytande som möjligt.
* Öka andelen humle absolut, både med tanke på vörtstyrkan och det faktum att du planerar att lagra ölet en längre tid.
* Att göra förkultur på torrjäst rekomenderas oftast inte alls, att där emot "blomma/återfukta/rehydrera" jästen i kokt avsvalnat vatten (mängd
vatten ca 10ggr jästens vikt) rekomenderas dock. Detta för att jästens cellväggar ska "återupplivas" efter dvalan/torkan. Cellväggarna fungerar
som membran och släpper in och ut sådant jästen vill ha och bli av med. De håller även onyttigheter ute. Pitchar man jästen torr direkt i vörten
hinner inte cellerna återfå medvetandet fort nog för att hålla ute oönskade ämnen vilket resulterar i att en stor del av cellerna kan stryka med
innan de fattat vad som hänt.
Om det rymms i budgeten så skulle jag personligen satsa på flytande jäst ex. 099 för att ha marginal. Jag har jäst med 1056 (ska vara samma
ursprungskälla som US-05) till ca 11% Om du behandlar 099 som en prinsessa och brygger en batch med lägre OG så kan du använda
jästkakan från den batchen till att jäsa din stora öl. Då är cellantalet tillräckligt och jästen har precis varit på träningsläger
Nackdelen är så klart att man har en del "skräp" i jästkakan och bör hålla ögonen på det andra ölet så det inte sitter på jästkakan länge än
nödvändigt.
* Syrgas är defenitivt bra till vört av denna kaliber, fördelen med torrjäst om den behandlas rätt är att den torkas när dess "energireserv" är
maximalt uppladdad. De steroler etc. som jästen bildar med hjälp av det tillgängliga syret i vörten finns redan i torrjästen.
Att syresätta en andra gång 12h efter pitch rekomenderas också till öl med högt OG.
* Skulle du inte hitta syrgas, (finns små engångsflaskor på jula http://www.jula.se/syrgastub-218532 + http://www.jula.se/reduceringsventil-
till-gassvets-025066 dock osäker på om denna regulator passar den tuben, samt att det är en pricy lösning) Vad jag vill minnas rekomenderas
1L/min under 30 sek till en "normalstark vört". Teknikmagasinet har smaksatt O2 på sprayburk för runt 70:-
Alternativet är såklart att skaffa en akvariepump med tillhörande sterilfilter och en syresten och låta denna pumpen gå 15-30 minuter vid pitch
trots att wyeast säger att 5 minuter räcker. Men det är ju kärnbränsle vi snackar om med dessa specarna
Ge sedan vörten ett skott syre igen
efter 12h. Det klarar gorillaöl som dessa utan oxidationsproblem och mår enligt folk i jäst-förbi farten tom. bättre av detta.
* Jästemperaturen bör hållas nere initialt för att minska produktionen av höga alkoholer (läs acetondoft, finkel och annat otrevligt) där efter
gradvis höjas om det är möjligt.
* Skulle jäsningen avstanna är det bättre att försöka få igång den med en alkoholtålig lagerjäst. Lagerjäst är bättre på att käka komplexa
sockerarter som alejäst inte klarar av. Champagnejäst tål alkoholen, men gillar mest enkla sockerarter, och dom är förmodligen redan uppätna
när/om primärjästen lägger av. Det kan dock vara kinkigt att få igång en andra jäst sent i skedet. En alternativ ide är att blanda in ett par
procent av en riktig überjäst ex. wlp 099 eller köra enbart på den. Esterprofilen skulle nog göra sig rätt bra i ett barley wine.
* Om och förhoppningsvis när jäsningen är färdig, se till att få över ölet till ett annat kärl och bort från jästen så fort som möjligt.
Det kommer att finnas massor med död jäst och skit som ruttnar i jäshinken, och den jäst som fortfarande är vid livet kommer inte att vara vid
god vigör.
Hoppas inte att en lista som denna avskräcker dig, och det ska den inte göra. Det är bara mina personliga funderingar och tankar.
Passar på att lyckönska i förskott, sitter här och får flashbacks från sonens förlossning som varade i 27h. Shit vad trött jag var, men det kunde
man ju inte säga högt 
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio