Sv: Framtids-spaning
Kanonbra: Raasken har redan missuppfattat detta, det ska inte lukta popcorn, det ska lukta vidbrända popcorn så att brandvarnaren startar, känns som en enkel match detta.......
Salle
(rättat till så det blev bättre grammatiskt)
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Framtids-spaning
Kanonbra: Raasken har redan missuppfattat detta, det ska inte lukta popcorn, det ska lukta vidbrända popcorn så att brandvarnaren startar, känns som en enkel match detta.......
Salle
(rättat till så det blev bättre grammatiskt)
Hej
Väntar med spänning på nästa holmgång. må bästa kvinna vinna!!!
Bo
Nu minsann!
Så har admin öppnat bildlinan igen.
Hur var det nu Salle sa?
-Ladda på bra i Telefonpannan och värm malten rejält så pass hårt tills det luktar pop-corn ända ut i hönshuset.
Fattar fortfarande inte riktigt var Salle hämtar idéer till sina bryggmetoder, men jag tänker göra exakt som han gör.
Tronskiftet närmar sig med stormsteg! Kan dom i Tunis och Kairo så kan vi i Småland,
nu har han regerat länge nog ![]()
Rebell-Raasken
21,3 grader är för lite Raasken......
Salle
Ja då lär det inte lukta popcorn.
Nya tider Nya tag!
Det var ett tag sen.
Mycket bryggvatten har runnit genom kranar och maltbäddar sen senast.
Naturligtvis med stipulerad genomströmningshastighet
annars dumpar man förstås hela batchen.
Jag menar vem tusan skulle behålla en sats som tagit 60 min på sig att
laka genom maltbädden om det var beräknat 30 min ??? Nähädu!
Nu är det digitaliskt som gäller!
När tanken på att ta ut tanken blev mer än bara en tanke
och övergick i handling så åkte tanken ut och pannrummet blev ledigt ![]()
Annons fick svar, och annonsör fick betalt, och svaranden fick "doning".
Svaranden är klen och doningen hög, tung och varm!
Nu jädrar i min liv och talja är det bäst att skaffa ett block att lyfta med.
Blocket hade inget men det hade både Jula och "Clas i sjön".

Mvh Raasken som hellre väntar med premiär-bryggningen och meckar under tiden!
Nu blev jag lite orolig. Är i och för sig inte på marknaden för att köpa en braumeister, men jag har någon slags romantisk bild av er braumeisterbryggare att ni slänger på en batch öl ungefär som en annan slänger på en kopp te, lutar sig tillbaka, läser en god bok och kommer tillbaka för att tappa ur 50 liter prima vört redo för jäsning. Men abu ghraib-bilden ovan berättar en helt annan historia. Taljor och rep, vagnar och vajrar. Tungt och varmt. Umbäranden bortom mänsklig fattning.
Nu blev jag lite orolig. Är i och för sig inte på marknaden för att köpa en braumeister, men jag har någon slags romantisk bild av er braumeisterbryggare att ni slänger på en batch öl ungefär som en annan slänger på en kopp te, lutar sig tillbaka, läser en god bok och kommer tillbaka för att tappa ur 50 liter prima vört redo för jäsning. Men abu ghraib-bilden ovan berättar en helt annan historia. Taljor och rep, vagnar och vajrar. Tungt och varmt. Umbäranden bortom mänsklig fattning.
Hej
Håller med dig peps
Hoppas nu inte att jag retar upp alla BM:are. Ni köper absolut apparaten av en viss anledning.
1. Slippa en massa strul med en s.k ordinarie bryggning
2. En viss sorts säkerhet att få ungefär samma öl vid varje samma recept
För mig är bryggning att det är lite krångligt samt att det i bland strular. För mig är bryggning lite filosofi, att själv från korn till vört göra det själv
Jag är inte så där säker att om jag använder samma saker vill ha samma resultat varje gång.
Jag säger: Låt var och en bli lycklig på sin fason.
Hoppas att repet håller
Bo
Peps!
Allt kokar ner till materiell förnedring hur man än slingrar sig.
" the worth is the touble worth " ...eller?
Längst ner till höger ser man dessutom delarna/halvorna till den fruktade isoleringscellen!!!
Mvh "om Gud vill" via Raasken
Goe Bo T !
Inte skulle väl Du kunna reta upp någon öht ![]()
Om du skulle ta till repet så hoppas jag uppriktigt att det brister i god tid
innan konverteringen är färdig ![]()
Alla de bästa önskar Raasken redan något dragen...
Hej
Du är allt en skämtsam man du Raasken, Det kändes lite obehagligt att läsa svaret om repet. Men jag fattar.
Bo
Hur man skapar en myshörna "Cosy Corner"

2 vattenpass, 2 skruvdragare, 2 skruvtvingar, 2 hoar i diskbänken, men jag ser bara en hajnyckel, har du tappat på noggrannheten Raasken (hupp två a i Rasken oxå )
Hur man ventilerar en myshörna "Fresh & Cosy Corner"

Hej !
Mitt i pannrums inredningen kommer "Tysken" på jobbet
och undrar om jag vill ta över lite udda gods från senaste besöket i gamla hemlandet?
-Jodå Tack!
Då halar han fram:
"Schorsch Bock 16 in 0.33 liter bottles – The strongest beer in the world is now available in glass bottles!
With an unbelievable alcohol content of 16 % by volume and an original gravity of 32 %,
Schorsch Bock is the final word in strong beer.
This is the world champion beer for true connoisseurs – intensely full-bodied and malty.
-Jo tack det blir bra! Vad vill du ha för det? Jasså 15:- /st OK!
Nästa förslag blir:
EKU 28 - Kulmbacher Brauerei AG - Kulmbach, Germany
En Eisbock på 11%
-Jasså samma pris på den, OK! Deal
-Vielen dank meiner lieben kollege!
Mvh Raasken
Hmm... här går tankarna bakåt i tiden till då man var 16 år och skubbade från skolan, tog tåget till helsingborg och skeppet över till grannlandet. EKU 28 är INTE den ölen man köper 09.30 på morgonen och halsar på trottoaren...... jag förstod inte det då, men har blivit klokare med tiden.
Fank godd its freda!
Om 20 min går vi 12 mannar till bastun för att ånyo klippa ett 30lit-fat Pripps blå
som jag boostat upp med en rejäl torrhumling.
Snacks för 500:- inköpt och killarna från fastihetsavd har stängt av kvällslarmet.
Matsalens trädgårdmöbler inburna i stora duschrummet.
Obligatorisk klädsel: handduk
Mvh Raasken
Tror mange här blir sugen på att ringa en aningen rödnäst Raasken i morgon bitti då jag går av mitt skift i ren avundsjuka.
stora duschrummet.
blött, slirigt - dags för skyddsrond
Long time no see!
Primus Mentor Torgny hade 2 paket flytande lagerjäst som jag verkligen behövde...
visserligen lite utdaterade men ändå, det kostar ju bara ett välriktat karateslag och ett pass med väntan.
Så här blev det efter fem dagar med ena paketet: Hård och rund.
På mig verkar det som om 14 Jan 08 var ett tag sedan
men själva jästen verkar att ha tappat tidsbegreppet helt inför den förestående pensioneringen.
Finns det någon som inte tycker att jag ska gå vidare med förkultur och bryggplaner?
En Tjeck på max 1056 och ljus färg samt markerad beska på max 45 IBU.
Novisen vid Lager-brygg-spisen Raasken
Bäst före, är det inte sånt de ville ha som åkte vasaloppet
Salle
Tillagt: om du vill brygga gammal öl, så hittade jag en halv ICA-kasse med humle som jag plockade för 2 år sedan, den kan du få.......
14 januari 2008 är i vart fall inte ett datum som hör framtidsspaningar till. Men det är klart att du skall köra på med förkultur och bryggning, jästen lever ju och har hälsan.
Hej
@ Scary Mange:
Hmm... då jag ännu har flaskhals och född med en öl mitt i handen...
Ärligt talat så tror jag inte det är SM som gäller för din del , satsa hellre på en bra plastik-kirurg...
Mvh från din vän i luren
Raasken
![]()
Kirurgin brukar lösa sig titt som tätt på jobbet helt gratis. Då får man ledigt och kan ha 2 öl.....
Nej SM hinner jag nog aldrig till, då ölen verkar dunsta bort i förtid. Angels share.... eller är det manges share????
Slumpens skördar eller random ripe..
Beställer beg. vinterhjul till gamla vw-bussen från bildemontering i nästa stad.
Skrotaren ringer tillbaka och meddelar:
-Här står en kund som också bor i Ljungby,
Han kan ta med dina hjul hem, så slipper du åka.
-Tackar som frågar! Klart Ja-svar.
Lite kallprat med "kuriren" ...
-Jasså, du har bryggt Coopers med varierande framgång.
Får jag då, möjligen bjuda på en hembryggd helmalts-öl i mitt enkla pannrum månne?
Mera kallprat:
-Och vad jobbar du med när du inte gör Coopers satser?
-Jag jobbar nere på vattenverket här i stan.
Känns som att någon håller sin gudomliga hand över Raasken
som precis nyss börjat prova på vattenbehandling, trots sina usla meriter i kemi.
Mvh Raasken som tycker att hjulafton kom tidigt i år...:)
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Framtids-spaning