torrjäst.

Hoj, Hoj! Det var ett tag sen jag använde mig av en torrjäst. Men har börjat inse att det kanske vore bra att ha nån pöse hemma om det skulle bli en spontanbryggning eller om det skulle skita sig med förkulturen. I början av mitt bryggande så använde jag safeale-04 till förbannelse, jag har använt 05 å men det var inte min kopp med te för jag är en engelsk öl-tok. Är det nån som har nått bra eller dåligt att säga om andra jäster på marknaden?

Sv: torrjäst.

Nottingham Danstar har funkat bra för mig i de två små satser jag gjorde med den. Jäser ut ordentligt 1.060-70 nånting till 1.008. US-05 är lite av en husjäst men imorgon kommer S04 testas för första gången.

Jag gillar också Nottingham. Ingen engelsk ester och diacetylbomb utan mer renjäsande med fast bottensats och genererar förhållandevis god utjäsning för att vara en engelsk sort. Kanske inte riktigt din typ av jäst om jag läser mellan raderna, men jag tycker den är mycket bra. Windsor från samma tillverkare gillar jag inte alls, lämnar alldeles för mycket restsötma och skumma estrar för min smak.

Jag har precis som du dåliga erfarenheter av torrjäst, och har gått igenom samma resa som du just anträder. S-04 är bara att glömma, det blir inte god öl. Nottingham är mer lovande, även om jag har haft stora svårigheter att få den att bete sig. Det sägs alla möjliga saker om den jästen, att den skall klara att jäsa helt rent vid 17°C och så vidare. Men det är inte min erfarenhet. Den måste ha 18-20°C för att jäsa överhuvudtaget. Och du kommer ha estrar. Och huvudvärk.

Nu kommer jag få mothugg (och det är bra!) men jag skulle nog hellre hälla ut vörten än tillsätta torrjäst. Sådär, nu var det sagt, det var ju inte så svårt.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

...jag skulle nog hellre hälla ut vörten än tillsätta torrjäst. Sådär, nu var det sagt, det var ju inte så svårt.

big_smile Men vad TYCKER du egentligen om torrjäst??

Jag har hittills använt både flytande och torr jäst, och det är ju väldigt smidigt med den torra må jag säga. Ingen förkultur, bara rehydrering. Men, t ex min senaste IPA smakar inte riktigt som jag hoppades. Den smakar lite skumma jästtoner, estrar eller vad det nu är... Nu medges att det var min första BIAB och att den bryggdes under en av de varmaste dagarna i juli, vilket  sammantaget ger en mängd möjliga orsaker till felsmaker. Men jag använde torrjäst, två sorter till och med. Muntons (i guldpåse) och Coopers, av den enkla anledningen att jag ville ha tillräckligt mycket jäst och dessa var vad jag hade tillgängligt.

Coopers skall tåla högre temperaturer utan att ge alltför mycket felsmaker, Muntons vet jag inte. Men kanske även den "rätta" smaken från Coopers (eller för all del Muntons) inte heller är i min smak? Mycket jobb (öldrickande) kvarstår för denne bryggare för att finslipa smaksinnet.

Nästa brygd skall jag försöka göra en lager, eller mer specifikt en bock. Inte så värst mycket humle utan mer fokus på malt, aromatisk, wiener, biscuit. Till detta har jag köpt en flytande jäst (German Bock Lager jäst (White Labs WLP833), REA, 4-12 mån) vilket innebär att jag måste göra en förkultur för att se om det går att få liv i den gamle. Ska läsa in mig lite på det. I värsta fall har jag en torr lagerjäst (Saflager W-34/70) som backup.

Jag har ännu inte hunnit bilda mig en så bestämd uppfattning om jästernas smaker, har haft fullt upp med alla andra parametrar, inte minst humle hittills. Det är en lång och krokig resa kvar i denna härliga hobby!

S-33 har blandat rykte har jag förstått men jag har iaf haft bra resultat. Den ändrar (enligt min erfarenhet) karaktär beroende på temp. Ett minus är att den flockar sådär.

www.brygg.se

Jag använder till 90% torrjäst. Företrädelsevis Nothingham, Us-05 och saflager 34/70.

En erfarenhet från veckan av nothingham, mäskade vid 65 grader 75 min FG 1,042. Jäste ut till FG 1,007 på två dagar, det var fullt ös i jäsröret.

Hitils har jag varit mycket nöjd med torrjästen, till skiljnad från vissa flytande, som dött, slutat jäsa mm.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

peps skrev:

..men jag skulle nog hellre hälla ut vörten än tillsätta torrjäst.

Usch vad man uttrycker sig dumt när man druckit öl och hänger vid datorn sent på natten när man borde gå och lägga sig. Jag vet att många får bra resultat med torrjäst, men det funkar inte för mig, det blir inte gott. Så jag säger inte att alla som använder torrjäst borde hälla ut sin vört...

Think globally. Drink locally.

Hej

Jag håller med ballista, jag är mycket nöjd med torrjästerna, dom gånger jag av olika anledningar fått strul, nog har en flytande jäst varit inblandad. Nu använder jag både torr samt flytande, flytande absolut till sydtysk weiss.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hallå där Peps!

Du menade säkert:
Att du hellre häller ut torrjästen än att hälla den i vörten ?

Det var åtminstone så jag läste det wink

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

peps skrev:

Den måste ha 18-20°C för att jäsa överhuvudtaget. Och du kommer ha estrar. Och huvudvärk.

Det förklarar ju en hel del! Jag mådde inte alls bra efter polarens svensexa där vi dräpt i oss 20 liter golden ale med notingham jäst smile

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

12 Senast ändrad av binx (2011-08-27 19:53:06)

Humlegårdens sortiment

9 Torra
55 Flytande

Det säger allt

peace

Jo jag har ju mina favorit jäster: english ale från whitelabs och ringwood från wyest med flera.
  Men det skulle vara skoj att ha ett alternativ om man får en dag över, nått som blitt lite sällsynt sen vi fick barn. Nu måste jag planera in allt 2 veckor i förväg för att hinna starta upp en jäst och sen kan det ändå skita sig på bryggdagen.
  Har kollat lite på Mauribrew Ale 514 och funderat lite på om den skulle vara nått, är det nån som har testat den?

nils-alf skrev:

Jo jag har ju mina favorit jäster: english ale från whitelabs och ringwood från wyest med flera.
  Men det skulle vara skoj att ha ett alternativ om man får en dag över,

S-33 sägs vara samma stam som Ringwood har jag hört.

www.brygg.se

Jaha, då ska jag pröva den. Tack så mycket.

En liten observation, vad det nu kan vara värt.
Min erfarenhet är att 2:a genarationens torrjäst skördad från primär, blir bättre än
1:a generationen från påse.

Skål
/Bf

bryggfånen skrev:

Min erfarenhet är att 2:a genarationens torrjäst skördad från primär, blir bättre än

håller med helt......  fast ska man vara petig så är det ju inte längre torrjäst i det läget, hehe.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

bryggfånen skrev:

Borde inte det tala för att göra en gigantisk förkultur på torrjästen?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

nils-alf skrev:

Hoj, Hoj! Det var ett tag sen jag använde mig av en torrjäst. Men har börjat inse att det kanske vore bra att ha nån pöse hemma om det skulle bli en spontanbryggning eller om det skulle skita sig med förkulturen. I början av mitt bryggande så använde jag safeale-04 till förbannelse, jag har använt 05 å men det var inte min kopp med te för jag är en engelsk öl-tok. Är det nån som har nått bra eller dåligt att säga om andra jäster på marknaden?

Jag använder mig av Safeale-04 nu till en mölska som jag gör. Den jäser bra och har gjort så nu ett par dagar även om den har börjat lugna sig nu. Tycker att torrjäster verkar vara stabilare än flytande jäster. Vad tycker du? Fungerade inte Safeale-04 bra, enligt dig?

jo den jäste som den skulle. Men jag tycker den är trökig. Den saknar det där lilla extra som jag tycker en jäst ska ha.

Hej, jag har använt en hel del torrjäst, främst av bekvämlighetsskäl (och kanske snålhet smile
Safale 04  - bra, neutral, högflockerande, går även utmärkt till Cider
Safale 05  - ingen favorit för mig, lågflockernade, gillade inte riktigt smaken heller
Saflager 26 - Har gjort två utmärkt fina lager med denna, en klar favvo för denna öltyp
Danstar nottingham - neutral, högflockerande, jäser även bra i kallt gjorde en münchener som blev mkt bra
Danstar munich - har gjort två försök till wit, inget blev speciellt bra, vet inte om det är jästen eller nå annat.

Är det någon som provat windsor Ale? Den marknadsförs som engelsk osv. Men är det någon som provat?

www.brygg.se

binx skrev:

Humlegårdens sortiment

9 Torra
55 Flytande

Det säger allt

peace

Hej

Säger allt vadå? Det finns än så länge mer flytande jäster och då måste dom per automatik vara bättre än dom torra?

Bo

binx skrev:

Humlegårdens sortiment

9 Torra
55 Flytande

Det säger allt

peace

Hej

Säger allt vadå? Det finns än så länge mer flytande jäster och då måste dom per automatik vara bättre än dom torra?

Bo