peps skrev:...jag skulle nog hellre hälla ut vörten än tillsätta torrjäst. Sådär, nu var det sagt, det var ju inte så svårt.
Men vad TYCKER du egentligen om torrjäst??
Jag har hittills använt både flytande och torr jäst, och det är ju väldigt smidigt med den torra må jag säga. Ingen förkultur, bara rehydrering. Men, t ex min senaste IPA smakar inte riktigt som jag hoppades. Den smakar lite skumma jästtoner, estrar eller vad det nu är... Nu medges att det var min första BIAB och att den bryggdes under en av de varmaste dagarna i juli, vilket sammantaget ger en mängd möjliga orsaker till felsmaker. Men jag använde torrjäst, två sorter till och med. Muntons (i guldpåse) och Coopers, av den enkla anledningen att jag ville ha tillräckligt mycket jäst och dessa var vad jag hade tillgängligt.
Coopers skall tåla högre temperaturer utan att ge alltför mycket felsmaker, Muntons vet jag inte. Men kanske även den "rätta" smaken från Coopers (eller för all del Muntons) inte heller är i min smak? Mycket jobb (öldrickande) kvarstår för denne bryggare för att finslipa smaksinnet.
Nästa brygd skall jag försöka göra en lager, eller mer specifikt en bock. Inte så värst mycket humle utan mer fokus på malt, aromatisk, wiener, biscuit. Till detta har jag köpt en flytande jäst (German Bock Lager jäst (White Labs WLP833), REA, 4-12 mån) vilket innebär att jag måste göra en förkultur för att se om det går att få liv i den gamle. Ska läsa in mig lite på det. I värsta fall har jag en torr lagerjäst (Saflager W-34/70) som backup.
Jag har ännu inte hunnit bilda mig en så bestämd uppfattning om jästernas smaker, har haft fullt upp med alla andra parametrar, inte minst humle hittills. Det är en lång och krokig resa kvar i denna härliga hobby!