Inca India Pale ale som förstaöl?

Tänkte brygga öl för första gången och fastande för receptet på Inca India Pale Ale som finns här. Undrar om det är ok att köra med annan humle än den som anges i ursprungsreceptet - verkar fånigt att köpa två 100g-påsar om man bara behöver 110g. Gillar också Cascade, men den hade låg alfasyra.

Alltså blir receptet för 25 liter:

4 kg ljust maltextrakt
250g karamellmalt Caramünch® I (mörk karamellmalt) (Weyermann®), hel, 1 kg
50 gram Centennial kottar 2010, 11,0% alfa som bitterhumle
30 gram Centennial som aromhumle
11.5 gram Safalis S-04 jäst

Kan detta funka?

Undrar också om karamellmalten behöver krossas och hur man gör det i så fall?

Sv: Inca India Pale ale som förstaöl?

Det blir alldeles hiskeligt beskt om använder så mycket humle.
Jag vet inte hur originalreceptet ser ut, det kanske ska vara mycket hög beska.
Jag skulle kunna tänka mig att nästan halvera humlemängden och det blir ändå ett rejält beskt öl.

Ja karamellmalten bör krossas, du kan använda en mortel, eller brödkavel och handduk (att svepa in malten i innan kavlandet) eller (har jag hört) så kan du använda en kaffekvarn eller mixer - pass upp bara så det inte blir FÖR finmalet...

Håller med om att det låter beskt med 50 g bittergiva till 25 liter, men jag hade inte backat. Troligen hade jag dock förskjutit humlegivorna, exvis så här:
25 g 60 min,
30 g 30 min
25 g 5 min (eller vid flameout)

Men så gillar jag aromen mer än bitterheten i humle...

Ett förslag är att korrigera jästen för att få en bra utjäsning på ölen vilket passar den Amerikanska IPAn bra. Safale US-05 är ett bra alternativ.

5 Senast ändrad av morberg (2011-08-25 22:05:37)

Orginalreceptet finns på http://www.humle.se/library/recipes/ext … a_ipa.html och det använder 70 g Perle kottar 8,1% alfasyra som bitterhumle och ytterligare 40g som aromhumle. Eftersom Centennial hade mer alfasyra skalade jag om vikten motsvarande ner till 50 resp 30 g. Är det fel tänkt?

Vad betyder flameout? Den termen har jag inte stött på än.

Tack för tipset om US-05 som alternativjäst, har ingen aning om vad som blir bäst men tänkte att torrjäst kunde vara enklare att handskas med såhär första gången. Det verkar som om det ska räcka med att strö det i den avsvalnade vörten, låta svälla lite och sedan vispa runt.

Hur viktigt är det att mäta OG och FG när man brygger första gången? Är det finlir, eller är det viktigt för att ha koll på när jäsningen avstannat?

Flameout betyder att man lägger i humlen samtidigt som man stänger av värmen (efter exempelvis 60/90 min kok).
Det ger ett minimalt bittertillskott, samtidigt som det ger ett (teoretiskt) maximalt aromtillskott.
Bitterheten i humlen regleras av hr länge man kokar den, enligt gällande teori. Kokningen (eller möjligtvis den omrörning som sker vid kokning) orsakar en sk isomerisering av alfasyrorna i humlet. Detta ger en bitter smak. Om man inte kokar (eller rör om) humlet efter tillsats, så utvinns enligt gällande teori bara aromämnen ur humlet.

Tack för infon, det finns alltid något nytt att lära sig.

Jag kör på ditt schema så får vi se hur det går. Jag är också glad för välhumlade öl, men det hade varit trist om det blir *för* bra när jag nu ska prova att brygga själv för första gången.

Weinkeller skrev:

Ett förslag är att korrigera jästen för att få en bra utjäsning på ölen vilket passar den Amerikanska IPAn bra. Safale US-05 är ett bra alternativ.

Det beror ju på om han vill brygga en American IPA eller inte, receptet är ju en Inca IPA så kan ju vara lite svårt att veta big_smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

morberg skrev:

Orginalreceptet finns på http://www.humle.se/library/recipes/ext … a_ipa.html och det använder 70 g Perle kottar 8,1% alfasyra som bitterhumle och ytterligare 40g som aromhumle. Eftersom Centennial hade mer alfasyra skalade jag om vikten motsvarande ner till 50 resp 30 g. Är det fel tänkt?

Nej, det är rätt tänkt. Man räknar på Bittering Uniits enl formeln AA% x vikt på nåt sätt... se John Palmer för detaljer: http://www.howtobrew.com/section1/chapter5-5.html
Det är enklare om man använder Ounces enl de uträkningar jag sett.

morberg skrev:

Det verkar som om det ska räcka med att strö det i den avsvalnade vörten, låta svälla lite och sedan vispa runt.

Hur viktigt är det att mäta OG och FG när man brygger första gången? Är det finlir, eller är det viktigt för att ha koll på när jäsningen avstannat?

Åsikterna går isär om det där med torrjäst. Många med mig anser att man först ska blötlägga torrjästen en halvtimma eller så i avsvalnat kokt vatten, för att den ska få en chans att restituera sig utan tillförsel av socker. Sedan kan man slå i den i vörten, när denna har nått rätt temperatur, eller slå den i en förkultur på ungefär samma styrka som den tänkta vörten. Det  senare alternativet med förkultur skall teoretiskt ge jästen en chans att föröka sig så att jästgivan till vörten blir större. Andra (något färre) anser att det blir bättre om man bara strör på torrjästen. Resultaten har varierat, kan man säga.

Det är helt oviktigt att mäta om man inte vill ha kontroll på utjäsningen, alkoholstyrkan mm. Dock är det trevligt att ha dessa mätvärden till hands om nåt går snett, eller om jäsningen förefaller ha avstannat osv. Om du kikar lite på forumet så ser du många trådar från oroliga bryggare som undrar om deras öl är fördärvad. Har man mätt OG så kan man mäta igen och jämföra för att se om det är utjäst som man önskar eller ej. Likaså kan man mäta SG ett par dar efter varann för att se om det fortfarande jäser eller har avstannat. Det kan också vara bra att ha koll på FG om man buteljerar för att veta hur mycket primingsocker man skall ha i utan att riskera flaskbomber.

Stort tack för all hjälp, nu känns det som om jag har tillräckligt för att skicka iväg en beställning och börja testa.

Pruta inte på humlen om du verkligen gillar riktiga IPO'r dom ska vara beska, En av mina senaste
bestod av:

9 liter
2kg pale ale malt
0,15 kg karamell 40
5msk honung tillsatt direkt efter kok.

60 min 30g Northern brewer 9%
20 min 20g Northern brewer 9%
Jäst på safale 05.

Den blev riktigt riktigt fin, med härligt tryck i beskan

Skål
/Bf

Väntar bara på att humle.se ska få in ett par tappkranar innan jag trycker på "beställ", men det är på gång snart. Medan jag väntar har jag en fundering om karamellmalten ska stöpas eller inte? I instruktionerna på http://humle.se/library/extraktbryggning.html står det:

* Lös upp maltextraktet och tillsätt eventuell specialmalt under omrörning. Koka upp utan lock.  (En lite mer avancerad variant kallas delmäskning, och innebär att man använder malt som inte kokas med utan får sjuda separat i 65-70 gradigt vatten i en halvtimme, varefter malten silas bort och vätskan samlas upp och tillsättes till koket.)

Två frågor:

1. Ska specialmalten koka med hela tiden om man inte kör delmäskning (vilket jag trodde kallades stöpning)?
2. Vilket blir bäst? Delmäskning eller inte?

Använd en saftsil som stöp påse.
Malten skal inte kokas, då blir det finkel. Stöp den i 65-70 gradigt vatten, höj sedan temperaturen, ta ur stöp påsen när vattnet når 75 grader.
Nu häller du i malt extraktet försiktikigt under omröring. Det kan du göra medan temperaturen höjs. Se till att ha marginal i kastrullen, dels därför
att extraktet ökar volymen, dels därför att spraymalt kokar lätt över i början.

Delmäskning innebär mäskning och lakning + extrakt. Det är stöpning du skall använda i det här fallet.

Skål
/Bf

14 Senast ändrad av morberg (2011-08-31 10:12:46)

bryggfånen skrev:

Stöp den i 65-70 gradigt vatten, höj sedan temperaturen, ta ur stöp påsen när vattnet når 75 grader.

Hur länge ska malten stöpas i 65-70-gradigt vatten?

30-45 min, Jag kör alltid 45 min. Stöper gör man med special malt. Sån malt innehåller väldigt lite jäsbart socker så
den är nästan uteslutande för smak. Det gör att tiden inte är kritiskt. Stöper man för länge eller för hög temperatur
är risken att det smakar bränt te eller kaffe, sk tanniner. 45 min tycker jag är lagom.

Skål
/Bf

Fick prylarna från humlegården igår så jag körde igång och tror att det har gått bra. Att banka på malten med kavel funkade sådär, gick mycket bättre att köra i mixer. Använde en nylonstrumpa sedan för stöpningen.

Fyllde i alla inparametrar i OpenBrews kalkylblad och skulle haft ett förväntat OG på 1061, men när jag mätte hade jag bara 1054. Humlen hade sugit upp en del av vörten, skulle jag kanske pressat ur vätska ur den? Eller är det en förväntad förlust? Trodde inte att man tappade något när man använde spraymalt.

Trots att jag tog det ganska lugnt med värmen och rörde om så kokade extraktet över en liten aning precis i början. Men efter några minuter blev det betydligt bättre och kokade på fint.

Nu är det väl bara att hoppas på att jäsningen kommer igång som den ska och att slutresultatet blir bra. Inte så mycket att göra medan ölen jäser mer än att göra rent lite flaskor under tiden...

Med 4kg spray malt och 25L efter kok (lite mindre i jäskärlet) borde du ha ~1059.
Om du stöpte efter spraymalten var upplöst är det en del av förklaringen, bara humlen kan
knappast ta så mycket. 1kg malt suger upp ~0,5 -  1,0 liter vatten.

Humlen ska inte pressas, då riskerar man ful beska.

Skål
/Bf

bryggfånen skrev:

Med 4kg spray malt och 25L efter kok (lite mindre i jäskärlet) borde du ha ~1059.

Jag kokte i en 10L-gryta, kylde ner i vattenbad, silade bort humlen och fyllde sedan på med vatten upp till 24 liter i jäskärlet. Sedan tappade jag av lite och mätte FG. Kom nu på att jag inte är säker på att temperaturen var exakt 20 grader (termometern pajade under stöpningen), kanske det kan påverka något.

Om du stöpte efter spraymalten var upplöst är det en del av förklaringen, bara humlen kan
knappast ta så mycket. 1kg malt suger upp ~0,5 -  1,0 liter vatten.

Nej, jag stöpte först så det borde inte vara det.

Tack då vet jag till nästa gång. Jag gjorde inte så nu heller, men när jag märkte att det fanns lite vört kvar i den (max någon dl om ens det - dock innan jag spädde med vatten) undrade om jag skulle gjort det.

Det bubblar på bra i källaren just nu i vilket fall med en härlig humledoft från jäskärlet. Får se hur det blir när det blir klart.

bryggfånen skrev:

Det finns inga belägg för det, saken har diskuterats på forumet tidigare.

Think globally. Drink locally.

20 Senast ändrad av morberg (2011-10-14 12:21:27)

När jag själv far runt i gamla trådar här på forumet brukar jag ofta undra hur det gick. Jo, såhär:

Efter två veckors jäsning på primären tappade jag över i ett andra jäskärl där jag först hällt i en sockerlag med 110g socker och 120 ml vatten för primning. Tappade därefter på flaska och lät stå två veckor till för kolsyrning. Snygg bärnstensfärg och fin skumkrona till en början som sjunker undan hyfsat snabbt. Lagom kolsyrad. Skön humledoft och bra smak. Möjligen något tunn kropp, men inte så att det stör. Blev på det stora hela mycket nöjd med resultatet, vilket var tur när man nu har 23 liter till i källaren...

En sak som jag har förstått senare är att humlekok i mindre mängd vatten ger mindre beska än om man kokar allt.

https://lh3.googleusercontent.com/-Sn3CjDHd1hI/To8ePN2zViI/AAAAAAAABYk/8GLaMbpwIug/w527-h703-k/2011-10-07%2B-%2B1