scaryeyes skrev:macchiato skrev:är för första gången mån om att ölet måste vara helt blankt.
Jag ser all min öl som inte är perfekt blank som ännu ett misslyckande. Coldcrash vid 0 grader och sen kallagring vid en låg temp en månad. Är min öl inte blank efter det är det dags att göra ett nytt försök! Använder vanligtvis protafloc, men har ingen erfarenhet som säger att det blir bättre av det. Möjligtvis att det gör att varmdruven kanske klumpar bättre, men har inte sett nåt resultat av det heller.
Hej
På ett sätt håller jag absolut med scaryeyes. Jag tycker absolut för mig själv att det är mycket viktigt att ölet är blankt.
Jag tycker ibland när vi pratar om blankhet så glömmer vi dom 2 tillstånden:
1. För det mesta vet ingen % enhet men säj till 90 % sä blir dom flesta ölen hyfsat klarna samt ser även i bland rent ut filtrerad i en temp på ca 17-22 c. nu vill man ju inte alltid dricka en pilsner i +20 c bara för att den är blank i den tempen.
2. Det mesta måste väl gälla att få en öl klar i ölets konsumtionstemp, alltså en ale vid +10-13 c, vilket oftast med tiden inträder. Att få en Pilsner/Lager blank vid +6 c efter lagringen då måste man uppfylla vissa parametrar.
3. Alltså när vi pratar om blankhet så tycker jag att vi kan glömma temp från +15 c och uppåt, det är egentligen ointressant, om inte din favv är en öl som ska ha +20 c i temp när den dricks, hur många är dom?
4. Är inte ölet blankt i den temp ölet skall ha så kan det ändå smaka bra men nej något är fel.
5. Både Ale samt Pilsner/Lager blir till slut blanka i tillräckligt låg temp ner emot -2 c i ca 6 veckor,då slipper man filtrering samt ölen både ale samt Pilsner/Lager smakar bättre.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20