Äggvita

Använder någon äggvita som klarningsmedel nuförtiden?  Det känns som ett skönt naturligt sätt att klara på om det fungerar, bara man inte får salmonella. Ägg har man ju oftast hemma.

Jag tänker sätta en stark belgisk gyllene och är för första gången mån om att ölet måste vara helt blankt.

Är det någon vits att ha både hängle och livrem. Protafloc+gelatin+isinglass+äggvita eller någon kombo.

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Äggvita

uuuh det skulle jag aldrig våga. Jag hade nog hellre satsat på en ordentlig cold-crash. Vet bara hur det kan lukta av äggskal som man råkar ha framme nån dag för länge utan att slänga dem.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Salmonellan ligger på skalet inte i vitan.

macchiato skrev:

är för första gången mån om att ölet måste vara helt blankt.

Jag ser all min öl som inte är perfekt blank som ännu ett misslyckande. Coldcrash vid 0 grader och sen kallagring vid en låg temp en månad. Är min öl inte blank efter det är det dags att göra ett nytt försök! Använder vanligtvis protafloc, men har ingen erfarenhet som säger att det blir bättre av det. Möjligtvis att det gör att varmdruven kanske klumpar bättre, men har inte sett nåt resultat av det heller.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Protafloc/irish moss och sedan gelatin innan keggning är väl beprövat, mer klarning än så borde du inte behöva. Precis som Chubb skriver så är det nog bättre att i så fall köra lite kallkrasch ihop med gelatinet snarare än att röra ner mer grejor i den stackars ölen.

Men en belgisk stark gyllene kommer ändå behöva sin lilla tid innan den blir färdig, tror du inte att den blir blank ändå?

Think globally. Drink locally.

Coldcrash vid 0 grader och sen kallagring vid en låg temp en månad.

Men jag flaskar, då är väl inte kallkrasch en bra idé eftersom man vill ha med sig lite jästaktivitet till lagring vid kanske 10 grader. Gelatin skall jag i alla fall pröva då smile

http://bistron.tumblr.com/

Jag kallkrashar ibland och har aldrig fått dålig flaskjäsning. Det kanske tar lite extra tid men jäst har du någ kvar ändå sålänge du inte filtrerar eller väntar många veckor innan flaskning.

8 Senast ändrad av Flasktömmaren (2011-08-20 16:07:52)

läste i nåt recept på shbf att man använt protafloc i mäsken? har utgått från att det var en felskrivning, för det var det väl? nån som har en blek?

Edit; hittade receptet, shbf receptdatabas, sök på Oats Brown Ale ; http://shbf.se/index.php/recept.html

är ju inte helt omöjligt att det skulle kunna vara en fungerande metod, när man tänker efter..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Kallkrasch plus gelatin, funkar klockrent. kristallklart på direkten! Ingen köldgrumling heller.
Äggvita låter väl lite väl riskabelt, salmonella är ju inte direkt ett problem med svenska ägg, men det finns nog ett och annat i äggvita som man inte vill ha med i ölen. Massa protein och bakterier mm.

Alltså kallkrash efter kolsyran då. men sekundär efter efter färdigjäst primär. och sen flasktappning. Efter kolsyran en brutal coldcrash och sen kallagring. Tyvärr överlever inte mina öl så länge oftast. Men brukar alltid finnas fragment kvar precis när den är färdig, så jag vet att det funkar, så länge man brygger med wyeast kolsh, eftersom den aldrig klarnar. Men nu har jag endast bryggt med S-23, 34/70 och white labs mexican. Förutom då kolshen. Så ja har ingen erfarenhet av jästen du använder.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Irish moss 20 minuter innan kokslut (ska ha legat i kallvatten en stund innan), samt att man skummar av hela tiden tills första malten tillsätts.
Detta ger för mig en helt klar öl utan vare sig kallkrascher eller protafloctillsättningar.......

Troligen gör jag fel,men det blir klar öl som dessutom oftast är god....

Salle

(brygga öl är som att göra te, men man får göra det två gånger.......)

scaryeyes skrev:
macchiato skrev:

är för första gången mån om att ölet måste vara helt blankt.

Jag ser all min öl som inte är perfekt blank som ännu ett misslyckande. Coldcrash vid 0 grader och sen kallagring vid en låg temp en månad. Är min öl inte blank efter det är det dags att göra ett nytt försök! Använder vanligtvis protafloc, men har ingen erfarenhet som säger att det blir bättre av det. Möjligtvis att det gör att varmdruven kanske klumpar bättre, men har inte sett nåt resultat av det heller.

Hej

På ett sätt håller jag absolut med scaryeyes. Jag tycker absolut för mig själv att det är mycket viktigt att ölet är blankt.

Jag tycker ibland när vi pratar om blankhet så glömmer vi dom 2 tillstånden:

1. För det mesta vet ingen % enhet men säj till 90 % sä blir dom flesta ölen hyfsat klarna samt ser  även i bland rent ut filtrerad i en temp på ca 17-22 c. nu vill man ju inte alltid dricka en pilsner i +20 c bara för att den är blank i den tempen.

2. Det mesta måste väl gälla att få en öl klar i ölets konsumtionstemp, alltså en ale vid +10-13 c, vilket oftast med tiden inträder. Att få en Pilsner/Lager blank vid +6 c efter lagringen då måste man uppfylla vissa parametrar.

3. Alltså när vi pratar om blankhet så tycker jag att vi kan glömma temp från +15 c och uppåt, det är egentligen ointressant, om inte din favv är en öl som ska ha +20 c i temp när den dricks, hur många är dom?

4. Är inte ölet blankt i den temp ölet skall ha så kan det ändå smaka bra men nej  något är fel.

5. Både Ale samt Pilsner/Lager blir till slut blanka i tillräckligt låg temp ner emot -2 c i ca 6 veckor,då slipper man filtrering samt ölen både ale samt Pilsner/Lager smakar bättre.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

På ett sätt håller jag absolut med scaryeyes. Jag tycker absolut för mig själv att det är mycket viktigt att ölet är blankt.

Jag tycker det beror på vilken stil man brygger. Om t.ex. en riktigt välhummlad IPA är klar men disig av torrhumlingen, då vet man att det kommer bli fest på tungan!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

14 Senast ändrad av Techno (2011-08-20 22:28:26)

Chubb skrev:
Techno skrev:

Jag tycker det beror på vilken stil man brygger. Om t.ex. en riktigt välhummlad IPA är klar men disig av torrhumlingen, då vet man att det kommer bli fest på tungan!

Hej

Det Jag menade var att dom flesta ölen är hyfsat blanka i rumstemperatur, men när dom kyls så grumlas dom oftast

Är min öl blank i den temp ölet skall konsumeras, då har jag lyckats. Är en Pilsner  i + 6 c köldgrumlig även om den smakar kanon, då har jag misslyckats

Det jag menar det är att varje öl skall i sin konsumtionstemp vara blank, är den inte det har jag misslyckats även om ölet smakar alldeles utmärkt. Det sista är oftast en sak som vi hembryggare "glömmer"

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ja det må vara att vissa öltyper SKA vara disiga. MEN köldgrumling (chillhaze) är för mej som en svår sjukdom! Öl ska INTE köldgrumlas! Antingen disig i alla temperaturer (om den nu ska vara det) eller helt blank ner till under serveringstemp. Dricka ett glas müsli... hur kul låter det?????

Men det verkar ha gått lite långt ibland det här med grumlig öl. Läser man lite på amerikanska forum, har dom ju vete och alejäst till allt. Även pilsner och schwartzbier. Mmm...mums säger dom och visar skitfina bilder. Det är fan inga pilsner, utan helt nya ölstilar dom visa upp! Har man inte möjlighet att brygga vid rätt temp och lagra, då då får man ju kalla sin öl nåt annat som ligger mer rätt i skalan.

Ursäkta mitt uppbrusande......

macchiato skrev:

Använder någon äggvita som klarningsmedel nuförtiden?  Det känns som ett skönt naturligt sätt att klara på om det fungerar, bara man inte får salmonella. Ägg har man ju oftast hemma.

Jag tänker sätta en stark belgisk gyllene och är för första gången mån om att ölet måste vara helt blankt.

Är det någon vits att ha både hängle och livrem. Protafloc+gelatin+isinglass+äggvita eller någon kombo.

Är äggvita mer naturligt att klarna med än protafloc som är irish moss i koncentrerad form?-