Fick tag på Drakens DIPA i veckan och kunde inte hålla mig utan smakade ganska snart på en. Den var kring tolv-femton grader, hade väl stått halvannan timma i kylen. Mmmm, den var lika god som jag mindes den från Tre Små Rum. När nästa flaska avnjöts kylskåpskall framträdde dock en del alkoholsmaker som jag inte mindes från förut. Jag fick plocka ut flaskor ur kylen en stund innan de skulle drickas för att få rätt serveringstemperatur IMHO...
Håller med om att man inte kanske ska dricka fler än två-tre av denna i stöten (inte minst för att den är rätt stark), och jag tycker att den klarar sig utmärkt på egen hand, utan tilltugg.
(Skulle dock kunna tänka mig den till BBQ eller varför inte en kryddstark indisk kyckling? Kanske kolliderar smakerna, kanske skulle man testa en rökt lax med lite pepparrotsgrädde, eller återigen varför inte som en törstsläckare?)
Det kanske har gått trend i humlebomber, och kanske kommer jag att ändra mig senare, men just nu är jag barnsligt fförtjust i humlearom och smak. Det behöver inte nödvändigtvis vara vrålbeskt, eller snarare det SKALL INTE vara det. En rejäl beska som balanserar upp sötman som inte heller skall vara alltför hög, tycker Drakens lyckats mycket bra med detta.
Precis som Bo lovar jag mig själv att göra en högt humlad DIPA i nästa brygg, skall utgå ifrån receptet tidigare i tråden, men ersätta lite humle med sorter jag har hemma, främst Amarillo, Cascade och Bramling Cross.