Kan posta receptet på julölen jag gjorde förra året som passade riktigt bra till julmaten:
Midvinterale
Batch Size: 12 liter
OG: 1054
Est.Bitterness: 21,3 IBU
Est.Color: 38,5 EBC
Malt/Socker
2.4kg pale ale malt
0.2kg Crystal 100
0.07kg Black malt
0.2kg Muscovadosocker, mörkt
Humle/Kryddor
5g Chinook - 60min
5g Chinook - 30min
1 liten bit kanelstång - 5min
1 kryddpepparkorn - 5min
Jäst
1 paket Belgian Ardennes #3522
Övrigt
16g ekspån, amerikanska mediumrostade
---------------------
Tasting notes (saxat från bloggen) lyder typ:
"Det doftar lite rostat och ek, en liten "belgisk" ton i doften med sen en liten fruktighet jag inte kan sätta tummen på. "
"Smaken är lättsam, väldigt fräsch tunn kropp utan att vara det minsta blaskig. Lite kittlande kolsyra på slutet och en något sträv eftersmak av ek. Inga direkta smaker som jag kommer att tänka på, lite av den "belgiska" smaken nånstans i mitten. Nått som jag tänker på denna gången är att den smakar väldigt mycket mer ek än när den var färsk, vet inte om eksmaker kommer fram mer och mer av lagring?"
"Allt som allt är jag riktigt nöjd med denna, det är en försynt öl som inte är bombad med humle, alkoholhalt eller liknande utan riktigt välbalanserad och lättdrucken"
Utseende:

---------------------
Skulle jag brygga den igen skulle jag nog, öka beskan lite och köra en giva aromhumle vid typ 5min eller nått. Kanske typ cascade eller amrillo. Jag skulle nog också öka kryddmängden lite för jag tyckte inte man kunde känna kryddorna alls, vilket iof är bra. Jag tror inte man vill direkt kunna känna kryddsmaken utan den ska vara där långt långt i bakgrunden och ytterst subtil! Men lite lite mer kryddor hade jag nog dunkat i. Hade kanske skippat muscovadoscokret för att få lite fylligare kropp med. Med det sagt så vet jag inte om jag kommer brygga den i år, har hittills aldrig bryggt samma öl två gånger. Men vi får se, den var väldigt uppskattad på julbordet iaf! Funkade klockrent till julmaten. Den var designad för att drickas till maten så man får väl se det som lyckat! Ölen är dock inte superintressant att avnjutas utan mat.
Mer om ölen och bilder etc kan ni kolla in det jag bloggat om den om ni vill: http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/ … C3%B6l2010
http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/