Sv: Jag lyckas aldrig jäsa under 1,020

Hej
Jag tror inte att kolsyra eller syre påverkar densiteten nämnvärt, även om kolsyrebubblor kan påverka mätresultatet.
Vid kraftig omrörning, t.ex vid ett vattenfall kan det vara svårt att simma.
Men jag tror att det beror på att ytspänningen blir förstörd, snarare än syresättningen.

Hur är det med ytspänning o lyftkraft i öl?
Kan man simma i öl?
Någon som provat?

Simma lugnt.
/Kjell

Nej, det har inte med ytspänningen att göra. I så fall skulle man märka skillnad när man har badskum i vattnet.  Men att lyftkraften i vattnet minskar när det blandas upp med gas (t.ex. luft) är en högst märkbar effekt. Arkimedes princip säger att lyftkraften är lika med tyngden av den undanträngda volymen vätska. En blandning av vatten och gas har mindre densitet än bara vatten så då blir det mindre lyftkraft. Å andra sidan är skillnaden inte så stor i öl eftersom viktandelen kolsyra är så liten.

Så jag tror inte heller det har någon praktisk betydelse när man mäter öl under jäsningen. Möjligen på kraftigt kolsyrad färdig öl, t.ex. veteöl. Men då är det så mycket skum så det är svårt att se. Det vanliga problemet med kolsyran är istället att bubblorna fastnar på hydrometern och lyfter den. Hmm - det kanske har med ytspänning att göra?

Gasbubblorna som fäster lyfter ju hyrometern just för att det är gas och har lägre densitet än öl:et.

När jag börjat skaka så stämmer resultaten överens med beersmiths uträknade på +- 1 sträck.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Min hydrometer visar +4 i mätglaset och +2 i jäshink för vatten. Känn på den wink

Oj, konstigt att det blir olika i mätglaset och jäshinken. Har det med ytspänningen att göra?

Min hydrometer ska läsas av under ytan. Är det så på din också? Hur gör du i så fall i jäshinken, då måste du väl läsa av den övre linjen och det blir ju några snäpp lägre?

Kanske togs vattnet i mätglaset direkt från kranen med kallt vatten på 10 grader och vattnet i hinken var rumstempererat runt 20 grader?

/Kjell

Samma vatten, jag lovar. Testade direkt efter varann. Mätglaset är mycket smalt dock.

Hej

Det börjar bli nördigt

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej

Är inte ölbryggning en nördig hobby redan från början?

To

Dr. Leonard Hofstadter

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Chubb skrev:

Hej

Är inte ölbryggning en nördig hobby redan från början?

To

Dr. Leonard Hofstadter

Hej

Till 100% har du rätt samt till 50 % har du fel, vad blir det säger Dr Cooper(2 olika doktorsgrader) "försöker va rolig"

För mig är inte själva teorin samt praktiken, att kunna brygga ett eget öl från starten i en småskalig volym, nördigt.

Det är att själv av erfarenhet från andra, från början kunna replikera andras kunskap,samt med tiden, av teori samt praktik själv ev. kunna ge andra något gott från dina egna försök ge andra erfarenhet från dina försök.

Det ovan nämnda är min Bibel Nr 1

Bibel Nr 2

Oftast har vi som brygger eget öl många frågor, givetvis är det så. Konstigt vore det väl annars va?

I bland så tycker jag vissa frågor tar en lustig väg, samt i bland blir frågan så spec bara att den  egentligen  gäller för några personer.

Man kanske kan bryta ut en tråd som bara gäller dom personerna som för ex. "skriver om längden på en sytråd"

Annars så gillar jag nördar

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Kjell skrev:

Hej
Det är kul att experimentera med olika mäskmetoder.
Kanske ger denna mäskmetod ett "bättre FG"

Jag ser denna mäskmetod som extrem, gjord för extrema öl.
Om du aldrig kommer i närheten av FG1010 med normal öl och normal mäskning så är det något som är tokigt.
Om du hittar orsaken till problemet så kommer nog kvaliten på ölen att öka även om du lyckas få ner FG lite till med en extrem mäskmetod.

/Kjell

Ja - du har nog rätt Kjell.

Jag har mätt och jag kan inte påstå att jag ligger noterbart lägre denna gången. Däremot kan jag tycka att ölet känns ganska/ovanligt "tunnt" vilket i sig tyder på högre utjäsning. Jag kan ju undra om hydrometern visar rätt - men den ger 0 i vanligt vatten.

//Göran

Har ett liknande problem, använder safale us 05 jästen och har på två försök inte lyckats komma under fg 1025. Har tappats om en gång och har nu stått sammanlagt 2 vecka med oförändrat resultat.  Har idag försökt tillföra bottenslurry från en senare brygd på samma jäst och hoppas på jäsaktivitet. Kan temperaturen i rummet ha nån betydelse. Bor i lgh och det blir förhållandevis varmt under sommaren, 25-26 grader. Spannet på jästen ska enligt förpackningen gå från 17-24 C. Vad kan jag göra så här sent i processen för att få full utjäsning?

/Undrar relativ novis

Varje gång jag använt us-05 jästen har den jäst ut till minst 1008 jag mäskar mellan 66-68 grader. Likadant med propagerad Hoegaarden jäst där ahr jag mäskat enligt nedan
Name
Protein Rest Saccrification Mash Out
54.0 C 63.0 C 72.0 C
20 min 30 min 30 min
Sista ölen jag bryggde var en ESB med Wyeast 1968 där mäskade jag vid 69 grader och hade 6% caraaroma 6% crystalmalt och 4,5 % havregryn i. den stannade vid 1016
Jag kokar alltid i minst 90 min och syresätter genom att sila vörten genom silduk ned i jöäshinken sedan skakar jag hinken kraftigt i ca 5 min.
Alla ölen ovan är jästa vid ca 20 grader

allmannasamlingen skrev:

Har ett liknande problem, använder safale us 05 jästen och har på två försök inte lyckats komma under fg 1025. Har tappats om en gång och har nu stått sammanlagt 2 vecka med oförändrat resultat.  Har idag försökt tillföra bottenslurry från en senare brygd på samma jäst och hoppas på jäsaktivitet. Kan temperaturen i rummet ha nån betydelse. Bor i lgh och det blir förhållandevis varmt under sommaren, 25-26 grader. Spannet på jästen ska enligt förpackningen gå från 17-24 C. Vad kan jag göra så här sent i processen för att få full utjäsning?

/Undrar relativ novis

Det verkar helmysko. Om inte jästen är urgammal måste det röra sig om ett problem någon annanstans. Mäsktemp? pitchtemp? Tillförlitlig temp? Storlek på satser? OG? Varför tappar du förresten om det jäsande ölet? Kan ju bero på att du tar bort massa jäst i så fall.

Har bara kört på försockringsrast som håller 68-69 C för att sedan falla några grader i slutet av mäskningen. Är inte så exakt här men det kanske jag borde vara i fortsättningen...
Brukar alltid tappa om efter dryga veckan av primärjäsning, det var då jag upptäckte att det bara fått ner den till 1025. Tillförde dock mycket av slurryn i botten sen. får nog helt enkelt låta den stå nån vecka till. Lite orolig dock att det sker en väldigt långsam jäsning som kommer pågå även efter att jag tappat ölet på flaska, vill ju inte ha ett övertryck så att hela flaska skummar över? Finns det risk för det?
Har som sagt redan försökt att tillföra frisk jäst med magert resultat

allmannasamlingen skrev:

Brukar alltid tappa om efter dryga veckan av primärjäsning, det var då jag upptäckte att det bara fått ner den till 1025.

Vad hamnade FG på när ölet var klart? fortfarande 1025? Hur smakade det?

Mina erfarenheter hitills:

1. Mäsktemp 67 i 60min. Fick använda mycket vatten för att få upp tempen (>2.5liter/kg) Safale 05.  Ingen vattenbehandling (Solnavatten). Syresatte genom att "plaska och slaska" under tappning till jäshink. Strödde jästen på vörten/vörtskummet, väntade en halvtimme och ruskade sedan hinken kraftigt. Jästemp 24.5 grader. Resultat: Stannade på 1020. Ölet var tunt i smaken och med en aning syrlighet (som irriterade).

1. Mäsktemp 67 i 85min. Förvärmde mäskkärlet och fick upp rätt temp med lagom vattenmängd. Wyeast London Ale (1 liter förkultur) . Mäskvatten behandlat med Mash PH 5.2. Syresatte genom att vispa med ballongvisp under tappning till jäshink. Pitchade förkulturen med samma temp ned i jäshinken. Jästemp 22 grader. Resultat: G var 1010 efter 7 dagars primärjäsning. Smakmässigt är detta öl i en helt annan division än i nr 1. Mkt hög kvalité. Ingen syrlighet.

Kanske lite att jämföra äpplen och päron.. men ändå!

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Hej,
intressant - vilken var den kritiska faktorn tro?

Jag står själv i begrepp att brygga och jag skall följa ditt tillvägagångssätt nr 2. Den enda skillnaden blir jästen - jag har Thames Vally II som står på förkultur - lite osäker på om den har kommit igång ordentligt - misstänker att det kan vara avgörande.

Slog du i hela litern med förkultur eller lät du det jäsa ut för att sedan hälla av huvuddelen av vätskan och bara tillsätta återstoden till vörten.

//Göran

Dompan, om du mäskar i för tunn mäsk i bara 60 min då hinner inte enzymerna göra sitt jobb så det är inte konstigt att det stannade högt.
Vad gäller syrligheten, hade dom 2 ölen samma malt samman sättning?. Ljus ale bryggt på Stockholms vatten blir gärna astringent syrligt.
Men med lite mörkare ingredienser blir skillnaden total. Solna vattnet är möjligtvis något bättre än det på södra sidan.

Skål
/Bf

Hej igen,
i min jakt på lägre FG har jag köpt en ny termometer - hittade en digital på CO (art 36-1833) som verkade OK. Min tidigare är en sprittermometer, ganska så lång vilket var praktiskt.

För säkerhets skull kontrollerade jag den nya i kokande vatten - fick 99,5 vilket väl få accepteras. Samtidigt passade jag på att kolla min gamla - den gav 91 i kokande vatten. När jag mätte i ett lägre skikt - 21 så visade den gamla 17.

I bryggintervallet 65 - 75 har min gamla termometer tydligen gjort att jag har legat omkring 6 grader för högt.

Jag blev mycket förvånad över en sådan stor missvisning och det kan rekommenderas att kolla termometern om man har problem med dålig utjäsning.

//Göran

Varit med om något liknande, bara ett par grader men ändå..

goran skrev:

Hej,
intressant - vilken var den kritiska faktorn tro?

Jag står själv i begrepp att brygga och jag skall följa ditt tillvägagångssätt nr 2. Den enda skillnaden blir jästen - jag har Thames Vally II som står på förkultur - lite osäker på om den har kommit igång ordentligt - misstänker att det kan vara avgörande.

Slog du i hela litern med förkultur eller lät du det jäsa ut för att sedan hälla av huvuddelen av vätskan och bara tillsätta återstoden till vörten.

//Göran

Tjo!

Svårt att säga vad som var den kritiska faktorn. Gjorde ju ett antal förbättringar av processen i 2:an. Sedan, som Bryggfånen tillade, så beror det ju på vilken öl det är. Nr 1 var en IPA med liten andel karmellmalt och nr 2 var en Brown Ale med relativt hög andel karamellmalt.

Jag slog i hela litern med förkultur (100g light DME i 1liter vatten) i jäshinken och tappade sedan på den kylda vörten samtidigt som det vispades med ballongvispen. Märkligt att din förkultur inte börjat jäsa?

Dompan

bryggfånen skrev:

Dompan, om du mäskar i för tunn mäsk i bara 60 min då hinner inte enzymerna göra sitt jobb så det är inte konstigt att det stannade högt.
Vad gäller syrligheten, hade dom 2 ölen samma malt samman sättning?. Ljus ale bryggt på Stockholms vatten blir gärna astringent syrligt.
Men med lite mörkare ingredienser blir skillnaden total. Solna vattnet är möjligtvis något bättre än det på södra sidan.

Vad menas med astringent syrlig? smile  Icke stringent syrlig?

Som jag skrev ovan: öl 1 var en IPA med liten andel karamellmalt, öl 2 hade fyra olika karamellmalt med en relativt hög andel relativt basmalten. Så det är ju ganska olika öl vi pratar om.

:-). jag vet inte varför jag plockade upp det adjektivet. kanske från något Engelskt sammanhang.
Om vi säger strävt och otrevligt istället, blir det nog mer förståligt.

Jag bor i Hägersten och jag har gett upp ljusa ale, det blir alrdig bra.

Skål
/Bf

bryggfånen skrev:

:-). jag vet inte varför jag plockade upp det adjektivet. kanske från något Engelskt sammanhang.
Om vi säger strävt och otrevligt istället, blir det nog mer förståligt.

Jag bor i Hägersten och jag har gett upp ljusa ale, det blir alrdig bra.

Nästa gång du beställer från humle, passa på att köpa pH stickor och lite mjölksyra. Om jag inte skrev på mobilen och händerna inte skakade som fan av bricanyl skulle jag skriva en beskrivning. Finns info på forumet.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio