Christian skrev:La Coce de Cola
Bingo! Eller åtminstånde en koladryck.
I senaste BYO finns det en artikel om home made soda och efter att ha kollat lite på receptet för cherry cola syrup insåg jag att förmodligen hade det mesta hemma för att göra en egen kola. Efter ytterligare lite letande på nätet hittade jag vad som påstods vara både coca colas och pepsis orginalrecept, men dessa var baserade på rena extrakt och oljor. Genom att kolla upp vad de olika ingredienserna har för oljeinnehåll gjorde jag om proportionerna till vikter för de olika kryddorna.
Den första omgången använde jag ganska mycket citronsaft istället för citronsyra (orginalrecepten använder limesaft) men det blev mer saft än kola. Även själva citrussmaken samt kanelen blev för markant, men det fanns helt klart en smak av kola. Till nästa omgång minskade jag på citrusskalen och kanelen med 60%, tog bort citronsaften helt och tillsatte 0,9g citronsyra istället. Resultatet blev betydligt mycket bättre. Det enda som stack ut var muskotnöten. Jag beslutatde mig dock för att behålla mängden, men att istället öka alla andra ingredienser för att få rätt smaknivå (jag hade ju bara gissat mig till det första måttet). Även citronsyran fick sig en liten justering pluss att jag tog med en mindre mängd citronsaft den här gången. Den tredje omgången står i kylen och den är inte riktigt färdig än, men vad jag gissat mig till är att man behövde justera citronsyran lite till (som i receptet ovan) Nu återstår bara att göra en lite större batch och kolsyra den så att man får en bättre smakreferens inför framtida justeringar.
Hur smakar det då? Faktiskt väldigt bra! Jag hade inga stora förväntningar på det här men jag är överaskad hur gott det blev. Det smakar ju inte Coca Cola eller Pepsi, men det smakar kola. Iom att jag inte använder alla ingredienser (över 14st enligt CC) så får man inte samma djup. En annan sak är också att både CC och P har ganska rena smaker. Men de baserar ju sina smaker på extraherade och koncentrerade oljor medans här extraherar man ut allt möjligt vilket gör smakprofilen lite mera "grumlig" om man försöker göra en jämförelse.
Jag ska försöka brygga den första stora batchen i helgen, så jag får komma med en uppdatering sen hur det gått.
Det vore kul om ni som har egna erfarenheter av läsktillverkning kunde fylla på med lite tips och erfarenheter.