Gissa drycken

Jag håller på att utveckla ett recept på en dryck. Det här är 4 iterationen som jag ska prova.

Kanel: 1,25g
Koriander: 1,85g
Muskot: 0,44g
Vanilj: 0,91g
Citronskal: 15,00g
Apelsinskal: 5,23g
Socker: 110g
Citronsyra: 1,20g
Citronsaft: 3,00g
Glycerol: 0,50g
Vatten: >1000g fyll upp till 1000ml efter filtrering.

Koka upp allt någon minut, kyl sedan ner allt och låt stå ett tag.
Filtrera och justera färgen med livsmedelsfärg.

Kan ni gissa vad?

Sv: Gissa drycken

It must be must

http://bistron.tumblr.com/

La Coce de Cola

4 Senast ändrad av Runo (2011-06-17 22:17:22)

Nej, inte coca-cola då bör han ha med ingefära, tamarind och melass också.

En egen variant på finländsk SIMA?

http://www.olprovningar.se/

Hej

Pomac

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Portello?
The special non alcoholic beverage

Iom det är apelsin i gissar jag på Trocadero

I trocadero ska det vara råsaft av äpple och apelsin.

Christian skrev:

La Coce de Cola

Bingo! Eller åtminstånde en koladryck.

I senaste BYO finns det en artikel om home made soda och efter att ha kollat lite på receptet för cherry cola syrup insåg jag att förmodligen hade det mesta hemma för att göra en egen kola. Efter ytterligare lite letande på nätet hittade jag vad som påstods vara både coca colas och pepsis orginalrecept, men dessa var baserade på rena extrakt och oljor. Genom att kolla upp vad de olika ingredienserna har för oljeinnehåll gjorde jag om proportionerna till vikter för de olika kryddorna.

Den första omgången använde jag ganska mycket citronsaft istället för citronsyra (orginalrecepten använder limesaft) men det blev mer saft än kola. Även själva citrussmaken samt kanelen blev för markant, men det fanns helt klart en smak av kola. Till nästa omgång minskade jag på citrusskalen och kanelen med 60%, tog bort citronsaften helt och tillsatte 0,9g citronsyra istället. Resultatet blev betydligt mycket bättre. Det enda som stack ut var muskotnöten. Jag beslutatde mig dock för att behålla mängden, men att istället öka alla andra ingredienser för att få rätt smaknivå (jag hade ju bara gissat mig till det första måttet). Även citronsyran fick sig en liten justering pluss att jag tog med en mindre mängd citronsaft den här gången. Den tredje omgången står i kylen och den är inte riktigt färdig än, men vad jag gissat mig till är att man behövde justera citronsyran lite till (som i receptet ovan) Nu återstår bara att göra en lite större batch och kolsyra den så att man får en bättre smakreferens inför framtida justeringar.

Hur smakar det då? Faktiskt väldigt bra! Jag hade inga stora förväntningar på det här men jag är överaskad hur gott det blev. Det smakar ju inte Coca Cola eller Pepsi, men det smakar kola. Iom att jag inte använder alla ingredienser (över 14st enligt CC) så får man inte samma djup. En annan sak är också att både CC och P har ganska rena smaker. Men de baserar ju sina smaker på extraherade och koncentrerade oljor medans här extraherar man ut allt möjligt vilket gör smakprofilen lite mera "grumlig" om man försöker göra en jämförelse.

Jag ska försöka brygga den första stora batchen i helgen, så jag får komma med en uppdatering sen hur det gått.
Det vore kul om ni som har egna erfarenheter av läsktillverkning kunde fylla på med lite tips och erfarenheter.

Hmm, jag törs svära på att ingefära ingår i coca-cola receptet.

12 Senast ändrad av megen (2011-06-18 15:53:31)

De flesta läskedrycker inehåller fosforsyra i olika mängd. Vet det pga att fosforsyra är kräkhämmande, eller lindrar. Coca cola inehållar ganska mycket. Men inte vet jag citronsyra kanske ger en liknande smak och syra.

13 Senast ändrad av svensson.lu (2011-06-18 15:57:59)

Här är sidan med kolarecepten:
http://sparror.cubecinema.com/cube/cola … /cola2.htm

Citronsyra har inte samma smak som fosforsyra, men betydligt enklare att dosera. Sen så finns det på Konsum också vilket är ett pluss. wink

Hehe jag gick i dessa tankar i julas, funderade på hur man skulle göra en Cola porter/stout utan att använda läsk. Jag fick tips om Open Cola...
http://sv.wikipedia.org/wiki/OpenCola

8þ Mats

15 Senast ändrad av svensson.lu (2011-06-20 13:50:14)

Ja varför inte! Det är ju bara att slänga i kryddorna på slutet av koket som vanligt.

Här har jag en bild på min 5L batch (inte öl dock wink )

http://www.humle.se/punbb/images/upload/_MG_8664.jpg

Det blev några smärre justeringar igen. Jag återkommer med en recension när den står kolsyrad på fat.

För 5L:

Kanel: 6,25g
Koriander: 9,25g
Muskot: 2,25g
Vanilj: 4,50g
Citronskal: 55g (skalad med potatisskalare)
Apelsinskal: 30g (skalad med potatisskalare)
Socker: 550g
Citronsyra: 5,00g
Citronsaft: 10g
Glycerol: 2,50g
Vatten: 4500g fyll upp till 5000ml efter filtrering.

Egentligen så ska man nog vara lite försiktig med överdriven muskotkonsumtion. Det är inte helt hälsosamt i större doser.

Open Cola var ju bara en massa oljor, jag ska nog prova ditt recept istället.
Tack så mycket!

8þ Mats

och mäsk till rom är på gång i badrummet?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

och mäsk till rom är på gång i badrummet?

big_smile

och limeodling på ballen?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Ha ha, bara för att man råkar vara föräldraledig innebär inte att man har all tid i världen över till olika bryggprojekt, även om det vade varit kul att gå den egna vägen till en kall rom o kola . smile

Hej Svensson.lu!

Det finns en Kronobergsbryggare som har kvar "hemextraherad" Absolut Citron från den gångna julen!
Det är inte Salle och inte Torgny.....:)

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Raasken skrev:

Hej Svensson.lu!

Det finns en Kronobergsbryggare som har kvar "hemextraherad" Absolut Citron från den gångna julen!
Det är inte Salle och inte Torgny.....:)

Raasken: När du verkar ha "djup" kunskap om hemextraherad" Absolut Citron , så kanske finns det ännu djupare kunskap  bland rachelringarna om "Absolut Knohult"

Om inte, så önskar Techno en Trevlig 2:a dag på midsommaren, undertecknade "orkade" inte gå på dansen, utan han gick hem, kanske lika bra det.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hehu! Glad midsommar.

svensson.lu skrev:

Ja varför inte! Det är ju bara att slänga i kryddorna på slutet av koket som vanligt.

Här har jag en bild på min 5L batch (inte öl dock wink )

http://www.humle.se/punbb/images/upload/_MG_8664.jpg

Det blev några smärre justeringar igen. Jag återkommer med en recension när den står kolsyrad på fat.

För 5L:

Kanel: 6,25g
Koriander: 9,25g
Muskot: 2,25g
Vanilj: 4,50g
Citronskal: 55g (skalad med potatisskalare)
Apelsinskal: 30g (skalad med potatisskalare)
Socker: 550g
Citronsyra: 5,00g
Citronsaft: 10g
Glycerol: 2,50g
Vatten: 4500g fyll upp till 5000ml efter filtrering.

Egentligen så ska man nog vara lite försiktig med överdriven muskotkonsumtion. Det är inte helt hälsosamt i större doser.

Jag har följt denna tråd med spänning, Vill gärna höra hur det gick med den senaste batchen!

24 Senast ändrad av svensson.lu (2011-07-01 09:11:54)

Här har jag missat alla midsommarinlägg!
Hoppas ni hade det trevligt.

Den uppskalade batchen blev inte riktigt som 1 liters varianten, men ändå rätt ok.
Dock så ändrades smakuplevelsen radikalt när den blev kolsyrad. Svårt att sätta fingret på det. Kanske mindre kola även om man kan förnimma smakerna. Jag blindprovade den med ett par kompisar, och det var ingen som trodde på kola ( fast det kanske är mer en mental blockad). Ginger ale, peppakaka var några komentarer. När jag berättade att det var ett försök till kola så blev det ett spontant - ja just det!
Jag provade den igen i dag och kunde konstatera att det var nån form av vildjäsning på gång.
Det smakade brännt gummi och var inte alls gott, så man får nog inkludera konserveringsmedel om man inte ska dricka den direkt. Allternativt så kokar man kryddorna i mindre vatten så att man får ett koncentrat som man kan blanda ut med kolsyrat vatten. Kanske något för er med soda streamer smile

Glömmde kanske att nämna att det smakade riktigt gott. Kryddorna är lite mer kraftiga än i vanliga läskedrycker så det är kanske inget man dricker litervis av, men mycket trevligt att ta ett glas av när man klippt gräsplätten och inte kan ta sig en öl.

Har precis börjat läsa boken soda lemonad & snacks, så det kommer garanterat bli en uppdatering här sen när jag väl kommer till receptet på kolan smile Annars är det nog ginger ale och tonic som står på tur.