Sv: Vin-bag-in-box

BIBen står i en jäshink med locket på.

Sv: Vin-bag-in-box

de där påsarna håller nog för rätt hårt tryck, men hur ska du få ut ölen utan att allt blir till skum? vi får nog hoppas på en smäll... smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Vin-bag-in-box

Kul experiment, hur som helst.
Jag testade innan med färdigkolsyrad öl i BIBen och då rann det fint från tappkranen, blev perfekt skumkrona. Nu kommer det ju vara ett ganska mycket högre tryck dock.

Sv: Vin-bag-in-box

Följer det här med stort intresse. Ska bli spännande att se vad som händer med jästfällningen när du tappar upp för att dricka också smile

Jäser: julöl

30 Senast ändrad av pontonius (2011-06-10 22:55:14)

Sv: Vin-bag-in-box

Där inne i hinken står den och bara väntar på att få komma ut... :-)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/bild-5.jpg

Sv: Vin-bag-in-box

Du kanske skall lägga in den i vapenskåpet för säkerhets skull?! smile

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Sv: Vin-bag-in-box

Hej

Det känns lite knepigt att ett så här "supernördigt" experiment får så många svar.
Men kör på, det är ju sånt som får oss,för allmänheten, att verka lite goofy.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Vin-bag-in-box

Housepainter skrev:

Du kanske skall lägga in den i vapenskåpet för säkerhets skull?! smile

Hehe, ja och lägga bössorna i spannen då eller? wink

Sv: Vin-bag-in-box

Techno skrev:

Hej

Det känns lite knepigt att ett så här "supernördigt" experiment får så många svar.
Men kör på, det är ju sånt som får oss,för allmänheten, att verka lite goofy.

Bo

Det är väl redan bara supernördar som är på detta forumet redan ändå. wink

Sv: Vin-bag-in-box

pontonius skrev:
Techno skrev:

Hej

Det känns lite knepigt att ett så här "supernördigt" experiment får så många svar.
Men kör på, det är ju sånt som får oss,för allmänheten, att verka lite goofy.

Bo

Det är väl redan bara supernördar som är på detta forumet redan ändå. wink

Jupp!! wink

mvh H

ps. Det känns bra att veta iochmed att du har vapen, att du kan sätta "nådaskottet" på behörigt avstånd om du skulle "banga".
ds.

Sv: Vin-bag-in-box

Raasken skrev:

Hälsar en som redan varit med om att knäskura källartaket.

Raasken

Hur lyckades du med det?

Sv: Vin-bag-in-box

Den håller ihop fortfarande.
Har den inte exploderat till på söndag (2 veckor) är det dax för prov-tappning/smakning.

Sv: Vin-bag-in-box

Måste säga att detta är ett riktigt roligt experiment! Hoppas den håller och att du får ut ett fint skummande öl!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Vin-bag-in-box

Vi skall ha visning av huset på torsdag och söndag för vi skall sälja det. Det hade varit lite komiskt om den exploderade mitt under visningen! smile

Sv: Vin-bag-in-box

Idag åker BIBen in i kylskåpet (i en plastpåse just ut i fall att...) och imorgon blir det provtappning och förhoppningsvis provsmakning.

Återkommer imorgon med rapport!

Sv: Vin-bag-in-box

Spänningen är olidlig!  Har BiBen exploderat eller gick det att tappa upp helt fantastisk skummade öl från BIBen, eller har något annat inträffat...

Kolla klippet här vad som egentligen hände och se om vin-BIB är ett nytt buzz-word inom svensk hembryggning...

http://www.youtube.com/watch?v=J83zFQPad9U

Efter du har sett klippet så läs det här!


Ja jag får ju börja med lite blaj blaj här så de som är så himla nyfikna verkligen ser klippet FÖRST! ;-)
När jag tog ur bibben från hinken igår, eller rättare sagt öppnade locket kom en doft som inte var så himla trevlig, luktade gammal infekterad öl. Jag tänkte direkt fan varför regjorde jag inte hinken bättre innan jag stoppade ner bibben. Jag lyfte upp bibben och den kändes uppblåst, men tidigare i detta forumet har det ju konstaterats att trycket skulle vara likt ett bildäcks och det var det verkligen inte. Ingen vätska på golvet i hinken och själva tapkranen hade tryckts ut lite grann från kartongen. Ner i en platspåse och in i kylen....
Sen var det provardag och nu till det som syntes på filmen. Tog som ni ser ut den från kylen, kändes likadant som igår och började tappa...jag märkte direkt att det inte var något vidare tryck och det blev minsann inget skum...vilket det blev kanon när jag testade med färdigkolsyrad öl för någon vecka sedan...sen förde jag glaset till munnen och det kom en fruktansvärd vinägersdoft i näsan och mycket äcklig sådan. Smaken skall vi inte tala om, oxiderat, infekterat är väl det minsta man kan säga. Ner i avloppet med skiten och försök glömma doft och smak!!!
Jag ser två möjliga saker i det här... 1. påsen har spruckit pytte lite i överkant (iom det inte läckte och påsen kändes fortfarande spänd) och ölet har oxiderats och infekterats. eller 2. påsen höll för det trycket som skapades men påsen var inte tillräckligt rengjord innan påfyllning (var inte lika nog som jag brukar vara med min flaskor) så ölet infekterades, men frågan är då var den oxiderade smaken kom ifrån. Dessvärre kontrollerade jag inte påsen efteråt (luftade inge kul) om jag kunde se något hål. Så antingen misslyckades experimentet eller på visade det att det helt enkelt inte funkar...
Hur är det, kan infektion ge en smak av oxidation? Om ej då är det väl avgjort!
Tur man har 20 liter av ölen tappad på flaska i vanlig ordning också för det blev riktigt god. :-P

Sv: Vin-bag-in-box

Jag måste säga att det var OLIDLIGT spännande in i det sista. Och väldigt fin effekt att faktiskt se klippet innan kommentarerna också... Bra gjort för fint test, synd att det smakade så illa.

Däremot tror jag fortfarande på idén. Jag säger: bättre rengöring och nytt test!

Sv: Vin-bag-in-box

Synd att det hade blivit infekterat! Tänker du försöka dig på samma experiment igen? Hade varit riktigt kul att se om det faktiskt fungerade smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Vin-bag-in-box

Ja jag får nog ta och göra det! :-)

Sv: Vin-bag-in-box

pontonius skrev:

Ja jag får nog ta och göra det! :-)

yes!!!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/