Summer wheat
Hallå!
Tänkte i helgen brygga mig en lättare sommarvete av mer amerikansk typ. ca 50/50 pale ale/vete. Har inte fått tag på en amerikansk vetejäst så valet står mellan WB 06 eller US05. Vill inte att den ska bli för fenolisk men lite jästkaraktär är ändå ok. Valet faller nog på US05 men möjligen att jag duttar i ett par gram vetejäst för en mycket lätt fenolisk ton.
Tanken är att den skall vara lite citrusbetonad och jag tänkte humla den med rätt lätt beska, kanske 20-25 men med mer arom och smak. Står i valet mellan nelson sauvin, sorachi ace eller pacific jade. Det är just här jag undrar om någon har råd. Jag har smakat Brewdogs IPA is dead med endast sorachi ace och jag blev inte så imponerad. Den är iofs rätt besk och det är nog där jag tycker att den brister. Själva humlearomen gillar jag rätt ok, den är liksom lite spritsigt citrusig, lite som schweppes lemon och det är väl åt det hållet jag vill men ni som använt de andra sorterna kanske har andra meningar ang. humlevalet?
Mvh
Love