Summer wheat

Hallå!

Tänkte i helgen brygga mig en lättare sommarvete av mer amerikansk typ. ca 50/50 pale ale/vete. Har inte fått tag på en amerikansk vetejäst så valet står mellan WB 06 eller US05. Vill inte att den ska bli för fenolisk men lite jästkaraktär är ändå ok. Valet faller nog på US05 men möjligen att jag duttar i ett par gram vetejäst för en mycket lätt fenolisk ton.

Tanken är att den skall vara lite citrusbetonad och jag tänkte humla den med rätt lätt beska, kanske 20-25 men med mer arom och smak. Står i valet mellan nelson sauvin, sorachi ace eller pacific jade. Det är just här jag undrar om någon har råd. Jag har smakat Brewdogs IPA is dead med endast sorachi ace och jag blev inte så imponerad. Den är iofs rätt besk och det är nog där jag tycker att den brister. Själva humlearomen gillar jag rätt ok, den är liksom lite spritsigt citrusig, lite som schweppes lemon och det är väl åt det hållet jag vill men ni som använt de andra sorterna kanske har andra meningar ang. humlevalet?

Mvh
Love

Sv: Summer wheat

Jag gjorde en amerikansk vete med Sorachi ace, jag hade inte provat den tidigare. Även om Sorachi ace inte helt föll mig på läppen, så tycker jag att den passade in på stilen. Låter det konstigt kanske?

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

Sv: Summer wheat

Öåter väl inte heltokigt. Såg din tråd men ingen uppföljning om hur du tyckte den blev. Jag tror vi gör Sorachi om inte provsmakningen av Nelson IPA is dead säger annat. Pacific jade sparar jag nog till nästa saison som är på g. Ditt första utkast till recept såg ju tokbeskt ut men såg att du ändrade lite sen. Hur högt ibu blev det till slut? Jag lägger mig lågt i beskan men lite mer på sista givan (under kylning, kanske 1,5 gr/liter). Den ska inte vara för humledominerad, med en blandning av alejäst och wb06 tror jag jästen kan sätta ok prägel.

Sv: Summer wheat

Ja, just det jag utlovar faktiskt en rapport där... helt glömt. Jo, från början var ju beskan uppåt väggarna kanske men sen bantade jag ner det lite. Ölen blev bra, tunn kropp känns lätt och bra. Humlen låg bra till i beska men smakerna var, som sagt, inte helt vad som tilltalar mig. Nu ville jag ha rätt nyanserad humle också. Men det var ju också ett sätt att lära känna humlen. Kanske var det kombintaionen med simcoe som torrhumling? Men Sorachi är ju väldigt egen så den märks tydligt, den tidiga humlen var Warrior som är rätt neutral i jämförelse. IBU vet jag inte riktigt hur man räknar ut faktiskt...

Receptet:
Proteinrast: 20min @ 53°C
Försockringsrast: 60min @ 66°C

1,65kg Vetemalt (viking)
0,775kg Pilsnermalt (viking)
0,700kg Pale alemalt (viking)
0,300kg Carapale (viking)

6g Warrior(15,3%AA) @ 60min
18g Sorachi Ace @ 10min
15g Simcoe torrhumle 4dagar innan flaska

Wyeast 1010 American Wheat

OG:1047
FG: 1011
ABV: 4,7%

Jäste kallt ca 14°C

Jag har fått bra betyg från nära och kära, bra bjudöl till ikkeölnördar. Nu var det ett tag sen jag drack den.... skickar in en i kylen omedelbums!

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

Sv: Summer wheat

Jag använder beersmith, inga formler men det
Känns spontant som att beskan är rätt hög. Warrior är rätt stark, satsen ganska liten och sorachin som ändå fick 10 min är inte helt blyg i beskan heller. ska knappa in ditt recept imorgon så får vi se vad komputern säger. Om jag förstår dig så var det dock inte beskan som inte blev rätt utan snarare aromen? Kanske man skulle dela på batchen och prova ena med Sorachi och andra med Nelson el pacific.... Vad säger du om jästen du använde?

Sv: Summer wheat

Ja, beersmith är väl det man ska ha. Jag kör Mac och inte riktigt pallat skaffa de program som behövs.
Men är det inte så att om man skulle skala upp receptet skulle den öka i beska? Liten batch kräver väl mer humle i förhållande till vörten, eller har jag fått det lite om bakfoten?
Jästen tyckte jag var klockren. Det märktes verkligen att den har ett ursprung bland de tyska men mycket mildare, lagom att ge karaktär men inte till att ta över. Jag tror väl snacket gick att med en mer neutral jäst så kan ölen bli lite tråkig om den inte lyfts med nån smak. Jästen lämnar plats åt en humlekaraktär om man så vill. Personligen så tycker jag att beskan är ok, smaken och aromen av Sorachi hade jag kanske bytt till nästa gång. Kanske till Amarillo eller Cascade, lite enklare och mer säkra?

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

Sv: Summer wheat

Brandemannen: IPA is dead gör INTE Nelson Sauvin rättvisa. Platt och intetsägande, medan till exempel Citran får blomma fritt i glaset. Däremot inte sagt att en Sorachi singel är ointressant...

8 Senast ändrad av Techno (2011-06-11 01:34:39)

Sv: Summer wheat

Hej

Jag kolsyretestade i dag min egen summer wheat. Den är  basen i en amerikansk wheat. Jag hade 60 % vetemalt    http://shop.humle.se/se/art/vetemalt-we … rp=342328. Till det hade jag 40 %    http://shop.humle.se/se/art/pale-ale-ma … grp=337973

Av en volym på 25 liter så använde jag 14 liter till en hallonvete.  Till resterande 11 liter, pytsade jag i en steril humlepåse, med sänke i sekundären, det gula på 3 citroner samt 2 st lime tillsammans med 6 g krossad koriander.

Citron/limeskalet med koriandern fick ligga i 3 dagar i sekundären. efter det togs påsen upp.

Hallon samt "fuskwiten" (citrus +koriander) primades med 9 g socker/liter öl.

                                                       Humle


33  G    HALLERT.  ALFA    4,2 %      KOTTE         60 min                             

  5  G    CENTENN.  ALFA    8,7 %      PELLETS.      60 min 

                                                     
                                                       JÄST


1 PKT   DANSTAR    NOTTINGHAM  BRITISH ALE      TORR       11 G


Provsmakning/kolsyratest av "Fuskwiten" (citrus +5g kross koriander): 11 06 10

En hyfsad kolsyra efter 1 vecka, inget större skum, en mycket fräsch smak. minska koriandern med 1 g till nästa gång, behåll citrusen.

Grannen var nöjd, tur det!

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Summer wheat

brandemannen skrev:

Jag använder beersmith, inga formler men det
Känns spontant som att beskan är rätt hög. Warrior är rätt stark, satsen ganska liten och sorachin som ändå fick 10 min är inte helt blyg i beskan heller. ska knappa in ditt recept imorgon så får vi se vad komputern säger. Om jag förstår dig så var det dock inte beskan som inte blev rätt utan snarare aromen? Kanske man skulle dela på batchen och prova ena med Sorachi och andra med Nelson el pacific.... Vad säger du om jästen du använde?

Enligt Hopville.com landar IBU på 28

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

Sv: Summer wheat

Gedman, det låter som att du gillar Nelson egentligen. Jag ska ändå öppna en för att se om jag åtminstone får en känsla för den.