Dead space
Hej
Jag undrar lite om det är hela volymen under falskbotten som räknas eller är det volymen under utloppsventilen, alltså den lilla mängd som blir kvar i hinken?
Denna fråga gäller angående hink i hink modellen
Bo
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Dead space
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej
Jag undrar lite om det är hela volymen under falskbotten som räknas eller är det volymen under utloppsventilen, alltså den lilla mängd som blir kvar i hinken?
Denna fråga gäller angående hink i hink modellen
Bo
Den vanligaste betydelsen av "dead space/dödvolym" är väl det "som-blir-kvar-i-systemet" d.v.s under kranens urtappningsnivå. Betydelsen kan ju även vara "deltar-inte-i-systsemet" och jag tror att det här uppstår en situation där man talar om "en dödvolym" under falskbotten vid start i mäskningen som måste fyllas med vatten först, och sedan inte "deltar" nämnvärt i mäskningen. Det är alltså en dödvolym vad gäller deltagande i mäskningen, men inte senare när man börjar laka ur.
Så här gäller nog att försäkra sig i varje enskilt fall om vad personen/texten avser när man talar om dödvolym i mäsktunnor.
/Calle
Ur mäsknigssynpunkt borde de ju vara all vätska som inte kommer i kontakt med malten.
+1 på calles beskrivning, även om jag själv alltid tänkt att det gäller mängden som blir kvar efter lakning... "i systemet".
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Dead space