Dead space

Hej

Jag undrar lite om det är hela volymen under falskbotten som räknas eller är det volymen under utloppsventilen, alltså den lilla mängd som blir kvar i hinken?

Denna fråga gäller angående hink i hink modellen

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Dead space

Den vanligaste betydelsen av "dead space/dödvolym" är väl det "som-blir-kvar-i-systemet" d.v.s under kranens urtappningsnivå. Betydelsen kan ju även vara "deltar-inte-i-systsemet" och jag tror att det här uppstår en situation där man talar om  "en dödvolym" under falskbotten vid start i mäskningen som måste fyllas med vatten först, och sedan inte "deltar" nämnvärt i mäskningen. Det är alltså en dödvolym vad gäller deltagande i mäskningen, men inte senare när man börjar laka ur.
Så här gäller nog att försäkra sig i varje enskilt fall om vad personen/texten avser när man talar om dödvolym i mäsktunnor.

/Calle

Ur mäsknigssynpunkt borde de ju vara all vätska som inte kommer i kontakt med malten.

+1 på calles beskrivning, även om jag själv alltid tänkt att det gäller mängden som blir kvar efter lakning... "i systemet".

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa