Rabarber!!

Har fått en hög med rabarber av grannen, nån som gjort öl av det? tips? öltyp? g/L?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Rabarber!!

Jag har funderat lite på att göra en rabarberveteöl och då tillsätta rabarbern genom att göra på samma sätt som när man gör rabarbersaft fast kanske med lite mindre socker.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Rabarber!!

Funderat över samma sak nu när rabarberna börjar titta upp. Däremot tror jag det kan bli en ganska syrlig historia. Gjorde förra året en äppelsaison som fick sekundärjäsa (och därmed vildjäsa lite) med 1kg äpple/10 liter och den blev riktigt bra först ett halvår senare när syran lagt sig lite. Det var däremot alldeles lagom mycket äppelsmak.

De som var på SHBFs höstölsträff med tema skördefest vet väldigt tydligt nu att frukt och öl ofta blir ganska surt... Men jag tror ändå det kan bli riktigt bra med rabarber i öl som klarar lite syrlighet. Saison är ju givet men vad finns det mer?

Rabarber är ju dock ganska  (och väldigt surt) så jag hade nog inte vågat ta mer än 0,5 kg/10 liter om jag lägger den i sekundären. Men kanske är koka och sila är det bästa? Eller ångkoka i saftmaja? Då kan man ju faktiskt tillsätta det redan i primären.

Många frågor...

Sv: Rabarber!!

Jag har provat en rabarberlambic från Mikkeller, den var allright!
Annars kan jag, precis som andra, tänka mig att veteöl passar bra. Hur skulle det bli om man kokar en marmelad först? Kanske kan vara ett sätt att bevara rabarbersmaken men slippa den färska syran? En tanke bara, jag gillar min hemmakokta rabarbermarmelad...

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

Sv: Rabarber!!

Rabarber och även vinbär låter frästande,.. är det någon som kan dela med sig ett receptförslag. En polare har massor med rabarber som bara förgås varje år.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

6 Senast ändrad av Flasktömmaren (2011-05-26 17:39:20)

Sv: Rabarber!!

vad tror ni om belgisk dubbel som bas, ett recept med hög andel socker, så byter man ut mot karamelliserat demerara+rabarber....   håller låg temp för att dämpa fenoler... ölet får gärna vara tänkt som en "fuskRodenbach", där syran kommer från rabarberna... vad tror ni?

när jag äter rabarber får jag en liten skjuts upp i nosen, lite som pepparrot, är det svårt att få den typen av eftersmak? rabarber är ju ändå ganska subtila i sin smak tycker jag...

edit; obs lägg inte för mkt vikt vid just Rodenbach här.. jag inser ju att det inte blir nån sån av det hela..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Rabarber!!

Är det inte lite halvgiftig oxalsyra i raberberna som man bör neutralisera innan man använder den?

8 Senast ändrad av gedman (2011-05-26 20:59:21)

Sv: Rabarber!!

Efter lite funderande tänker jag nog testa att plocka ut några liter av dagens Wit och tillsätta lite rabarbersaft från färska rabarber i sekundären. Återkommer med resultat om några veckor.

Sv: Rabarber!!

ok, då skrotar jag den idén.. smile kör weissbier istället, troligen kombinerar jag en mindre mängd rabarber med hallon och eller jordgubbar och lite citruszest, återkommer med recept och resultat.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Rabarber!!

styrman_jansson skrev:

Är det inte lite halvgiftig oxalsyra i raberberna som man bör neutralisera innan man använder den?

Från Wikipedia:
"Ämnet är svagt giftigt, och irriterar mag- och tarmkanalen vid intag. Det reagerar med kroppens kalcium och bildar kalciumoxalat som är svårlösligt i vatten. Vid alltför stort intag av oxalsyra eller andra oxalater fälls kalciumoxalat ut och man kan drabbas av kalciumbrist eller njursten.
Vissa metaller kan angripas av oxalsyra även i måttliga koncentrationer. Exempel på sådana metaller är olika aluminiumlegeringar. Även galvaniserade ytor reagerar starkt med oxalsyra."

Jag minns att min mor alltid sa att om man har spenat till förrätt (eller huvudrätt) ska man INTE ha nåt med rabarber till efterrätt "för då kan en bli sjuker"... Spenat innehåller nämligen oxo oxalsyra.
Om man har haft njursten ska man vara försiktig med livsmedel som innehåller oxalsyra.

Sv: Rabarber!!

Kalciumkarbonat reagerar med oxalsyra och fäller ut den. Kalciumrikt vatten brukar också hjälpa till.

Sv: Rabarber!!

Weinkeller skrev:

Kalciumkarbonat reagerar med oxalsyra och fäller ut den. Kalciumrikt vatten brukar också hjälpa till.

Rent praktiskt, vad kan man göra för att neutralisera syran? Kan man köpa kalciumkorbonat och tillsätta eller finns det något annat man kan tillsätta som innehåller kalcium? (förutom vatten)

Sv: Rabarber!!

styrman_jansson skrev:

Kan man köpa kalciumkorbonat och tillsätta eller finns det något annat man kan tillsätta som innehåller kalcium? (förutom vatten)

You bet your bottom dollar. Humlegården har livsmedelsklassad kalciumkarbonat att beställa. Bra att ha även till din porter.

Think globally. Drink locally.

Sv: Rabarber!!

Men du ska väl inte använda abnorma mängder rabarber. Och du ska väl förhoppningsvis inte dricka abnorba mängder rabarberöl stötvis? Jag fattar inte det farliga i det hela. Njursvikt efter en rabarberöl. I dont think so! Kan tänka mig många konstiga ämnen som man får i sig dagligen som är bra mycket farligare än rabarber.

Sv: Rabarber!!

styrman_jansson skrev:

Rent praktiskt, vad kan man göra för att neutralisera syran?

Ta en tesked per 2kg rabarber (i den extraherade saften) och låt det stå ett dygn. Dekantera sedan av bottensatsen. Huruvida man kan kasta i hackade rabarber och extra kalciumsalter direkt i ölen vet jag ej. Själv gjorde jag rabarbersaft och marmelad idag men utan att neutralisera syran, ölen får klara sig utan rabarber hemma hos mig den här gången.

Sv: Rabarber!!

Min mor har alltid sagt att rabarberna ska tas sent, då sjunker oxalsyrahalten och rabarberna blir mer söta. Troligen har det väl med solen att göra.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Rabarber!!

Jag gjorde en pLambic i augusti förra året, där hade jag 500g rabarber som jag kokade ner med lite socker och vatten och tillsatte i primären.
Det var en riktigt trevlig smak och arom efter ca 1 månad, men sedan klingade den av och lämnade bara en otrevlig kärvhet.

Kortedala Enskilda Hinkbryggeri
http://kortedalaenskildahinkbryggeri.blogspot.com/

Sv: Rabarber!!

Jag kokade, och körde i 250g rabarber i sekundären(5 liter) på en amerikansk veteöl för sex veckor sedan. Resultatet var lite lätt konfunderande. Det smakar inte särskilt mycket rabarber, inte kärvt eller surt heller. Men det är nog så att rabarberversionen är godare än den utan, det känns som rabarbern har tagit udden av den starkaste bäskan.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer