Malt/vatten ratio

Hej

"Normalt" ligger väl förhållandet malt/vatten från 2,5-3 l/kg malt vid helmaltsbryggning. Om man ökar förhållandet uppemot 4-5 l/kg vad blir skillnaden eller blir det någon skillnad på ölet. Tider och temperaturer är som vanligt.  Det går väl åt mindre lakvatten i varje fall. Fördelar? Nackdelar?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Malt/vatten ratio

är det inte tjock mäsk fyllig öl och vise värse  som man går efter?

Hej!

Har för mig att förklaringen/anledningen ligger på kemisidan.
Bland annat pH blir nog galet om man har för mycket vatten i mäskningen.

Taget direkt ur minnet.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

När jag brygger med BIAB så mäskar jag ofta med 5-6 l/kg (men utan lakvatten). Funkar utmärkt!

Jäser: julöl

Då måste PH bli galet i Brew In A Bag, dock inget jag märkt av (inte mätt, men smakar lika bra som innan)

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Så mäskens tjocklek spelar ingen roll för restsötman?

nils-alf skrev:

Så mäskens tjocklek spelar ingen roll för restsötman?

Jo det skall den göra vad jag hört (hur mycket det påverkar har jag ingen aning om och kanske gör det bara det på ett bryggeri och inte små hembryggningssatser), men du kan likaväl kompensera det med mäsk temp istället för för tjocklek.

Hej igen!

Hittade följande hos min virtuelle bryggkompis a.k.a Joe Brewer:

http://www.howtobrew.com/section3/chapter14-6.html

"Citat:
The grist/water ratio is another factor influencing the performance of the mash. A thinner mash of >2 quarts of water per pound of grain dilutes the relative concentration of the enzymes, slowing the conversion, but ultimately leads to a more fermentable mash because the enzymes are not inhibited by a high concentration of sugars. A stiff mash of <1.25 quarts of water per pound is better for protein breakdown, and results in a faster overall starch conversion, but the resultant sugars are less fermentable and will result in a sweeter, maltier beer. A thicker mash is more gentle to the enzymes because of the lower heat capacity of grain compared to water. A thick mash is better for multirest mashes because the enzymes are not denatured as quickly by a rise in temperature. " Slut citat.

Sen vet jag personligen inte om den sanningen står sig fortfarande och specifikt i hembryggsammanhang
och om det kompenseras av något annat som vi hembryggare gör... eller vet?

Bokmalen Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

9 Senast ändrad av martinb (2011-05-18 13:24:00)

Vi ska brygga en 10-litersbatch nu till helgen och då vi har 5 liter "deadspace" i mäsk/laktunnan (dvs utrymme under lakbädden) tänkte jag köra på 2,5l/kg malt plus 5 liter för att täcka upp volymen. Får hoppas att det funkar även om man får nästan 6l vatten per kg malt. Då hamnar klart över de 4.2l/kg som var ett "gränsvärde" i inlägget ovan.

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Det här är en typisk sådan där grej som spelar in lite grann, men bara på marginalen. Det har en påverkan på konverteringshastigheten, och det har en påverkan på vörtens förjäsbarhet, men den är liten och måste förstås vägas ihop med mäsktemperaturer och maltens enzymhalt etc. När man brygger BIAB (som Mans nämnde ovan) har man ju en jättetunn mäsk, men det blir bra ändå.

Det är nog bra att åtminstone känna till att det kan ha en påverkan, särskilt i början när man "ställer in" och finslipar sina processer. Bra att hålla malt/vattenförhållandet konstant medan man testar olika mäsktemperaturers inverkan på förjäsbarheten.

Think globally. Drink locally.

Jag har 4 liter under maltbädden plus 8 liter vört i kokaren som jag faktiskt värmer direkt och cirkulerar. Det blir mycket mäskvatten på 25 liter färdigt. Men det funkar. Kanske för att mäsken är relativt tjock i mäskkärlet? Eller så har jag ingen bra utgångspunkt att jämföra med. Men jäsningen måste för det mesta stoppas vid önskat fg med hjälp av brutal coldcrash för att inte jäsa ut för mycket.

mange-pange

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

http://biabrewer.info rekommenderar 90 minuters mäskning för BIAB.

Men biab är väl lite annurlunda gentemot mäsk med lakning. Fast resultatet kanske blir samma? Men Bo kör inte biab väl? Jag är åxå intresserad om det finns tydliga nackdelar i traditionell mäskning och stor volym mäskvatten.
Nackdelen jag kanske kan se är att lakvolymen kan bli i minsta laget och att man kanske inte lyckas laka ur allt. Men då kan man öka lakvattnet och även koktiden. Jag gjorde så nu sist då jag kände att nivån i kokaren var lite låg . Tillsatte fyra liter extra men det kokade jag bort och nådde OG exakt.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Det beror på om man vill brygga öl med kvalité eller kvantitet.
För att få ett bra öl ska man se till att pH ligger där det ska (5,2-5,4) under mäskningen.
Dvs varken för lite eller för mycket vatten.
Om man inte är intresserad av kvalité så kan man strunta i det mesta.
Vill man ha ett bra/gott öl så försöker man lära sig hur man ska göra.

Kenneth skrev:

För att få ett bra öl ska man se till att pH ligger där det ska (5,2-5,4) under mäskningen.

Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att det finns många olika sätt att nå samma mål när man brygger öl. Man kan lätt uppfattas som en smula otrevlig om man säger att alla som inte brygger som en själv bara brygger för att få stora kvantiteter öl.

pH kan justeras med andra medel än malt-vatten-kvoten.

Tunnare mäsk ger högre förjäsbarhet, vilket dock i vanlig ordning kan kompenseras genom att man mäskar vid en högre temperatur. Efter att ha provat olika tider och temperaturer så har min standardmäskning vid BIAB-bryggning landat på 90 minuter vid 68-69 grader. Då får jag både bra utbyte (normalt 83-84%) och bra kropp och restsötma.

Jäser: julöl

Jag kan absolut inte känna någon skillnad i kvalite på BIAB vs 2.5l/kg traditionell mäskning.
Jag har inte heller gjort någon ph justering för någon metod.

Helt fått känslan av att mäskning inte är så himla känslig proccess som folk upplever den vara (iaf inte kvalitets mässigt, däremot eventuell effekt mässigt),
vill man ha kvalité så tweakar man jäsning med termostat innan man gör finjustering i mäskning.

Jag brukar mäska högt i temperatur och med relativt lite vatten. Jag prövar mig fortfarande fram och har lite problem med att få så mycket restsötma som jag vill ha. Ölen blir inte super torr utan bara en 2-4 pinnar lägre än förväntat. Men nu har jag byggt ett nytt mäsk och lakkärl och hoppas det kan lösa mitt problem. Annars får jag fortsätta räkna med att den jäser ut ganska mycket när jag skriver recept.

Kenneth skrev:

Hej

Va skönt att det finns någon som är intresserad av att brygga ett gott öl

Bo

Kenneth skrev:

Får ursäkta att jag går lite offtopic här men inlägg liknande detta stör mig väldigt mycket. Man kan inte generalisera allt ner till "den fungerade metoden, som jag använder" och "den ickefungerande metoden". Och för att lära sig göra gott öl ska man såklart använda "den fungerande metoden" annars är man lite av en idiot som bara vill brygga öl att supa sig full på.

Självklart finns det många olika metoder och alla har sina för och nackdelar och det finns antagligen lika många förespråkare för de olika metoderna. Ta en sån sak som att "GÖR ALLTID FÖRKULTUR!" som varit en klassiker på forum, folk gjorde/gör förkultur på sin torrjäst vilket faktiskt verkar ge ett sämre resultat än om man följer tillverkarens uppmaning att bara rehydrera jästen innan pitch.

Det jag vill ha sagt med detta är att det finns många metoder och tillvägagångsätt till att brygga ett fantastiskt gott öl och man ska vara aktsam när man stöter på inlägg där skribenter skriver om "den enda fungerande metoden". Det kanske är den bästa metoden för skribentens system men det kanske inte alls är lika bra för det system som du själv har tillgång till. Skulle vi bara följa "den enda fungerande metoden" skulle hembryggningen inte utvecklas alls.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hej

Ett mycket klokt samt vederhäftigt inlägg.

Bo

Kan det vara så enkelt att malt/vatten ligger på 2.6L/kg för att det är en ganska optimal tjocklek. Man vill inte ha för tjock mäsk då man kan få problem med lakbädden. Men man vill ändå hålla ner storleken på utrustning samt energiåtgång. Större mäsk blir ju mer energi? Eller är det galet tänkt?

22

Jag har inte gjort experimentet själv, men lyssnar en del på Kai @ Braukaiser när jag har suget efter riktigt teoretiserande ang. vår hobby. Han är enormt påläst och jag är benägen att tro på resultaten tills någon visar motsatsen;

http://braukaiser.com/wiki/index.php/Ef … _thickness

Svaret enligt Kai (och mig då jag nu postar resultatet) är att malt/vatten ratio inte påverkar attenuation (jäsbarhet? jag har tyvärr lärt mig allt via amerikansk litteratur) men väl effektiviteten som blir högre ju mer vatten som pytsas i per kg malt. Notera att hans procent i effektivitet fås av en no-sparge (dvs. inte recirkulerad).

Bo skrev:

Notera att hans procent i effektivitet fås av en no-sparge (dvs. inte recirkulerad).

Med no-sparge menas nog att man inte lakat med extra lakvatten d.v.s. endast tömt ut den befintliga vätskan i mäsken. Recirkulera kan man väl göra ändå innan för att få en klarare vört.

Om man inte lakar på en mäsk med förhållandet 1:2,5 för malt-vatten så kan jag tänka mig att utbytet blir sämre än då förhållandet är 1:5 som det kan vara i BIAB. Min enda egna erfarenhet av no-sparge var med ett förhållande 1:5 och i min ordinarie kylväska med slitsade rör. Jag fick då det sämsta utbyte jag någonsin fått.

Björn Petersson skrev:

Jag fick då det sämsta utbyte jag någonsin fått.

Nyfiken, vad fick du för utbyte?

Think globally. Drink locally.

Hej

Skall inte no-sparge metoden ge ett högt utbyte fast en mindre volym?

Bo