1 Senast ändrad av scaryeyes (2011-04-09 00:19:40)

Kolsh

Nu är grejen den att jag kom på ett sätt att brygga utan att köra full kyl...... Kylen är ju min flaskhals. Jag brygger en lager på alejäst!
har en smackåack som jag smackade i dag. detta är min första smack och det menas att nu är det allvar. Ingen torrjäst mer. (inte i denna ölen)

Jo jag vet... även den mest koncervative egocentikern kan väl ändra åsikt. Men då endast under hot. Hotet i mitt fall är ju avsaknad av kylmöjligheter.

Så..... Hur fan brygger man ale?????? Jag är helt oskuld här och vill gärna ha lite tips. Vet att jag borde läst på lite extra i alla trådar, men alla hette nåt med IPA eller APA........
Det ska inte jag brygga.

Nu ska det bli en äkta KOLSH! (har sådan jäst)

Hade jag haft en hem till gården-jäst, så hade jade ja bryggt en hem till gården-öl..... Satan va trist! Nu måste jag snabba på med recept till en stranden-lager igen.... smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Kolsh

Så här gör jag Kölsch just nu. Försöker jäsa lite svalare (14-16 grader).

Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC) Grain 83,33 %
Munich I (Weyermann) (14,0 EBC) Grain 9,17 %
Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain 7,50 %
Perle [6,50 %] (60 min) Hops 31,4 IBU
Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %] (5 min) Hops 1,7 IBU

3 Senast ändrad av Weinkeller (2011-04-09 06:48:09)

Tillvägagångssättet skiljer sig väl inte så mycket från en lager annat än i jästemperatur? Enligt Wyeast klarar den ett temperaturspann på 13-21 grader med bra resultat. Vid start kan du börja vid en lägre temp i intervallet och sedan höja den mot slutet för en fin utjäsning.  Eventuellt kan en förkultur vara en bra idé om du gör en större sats och datumet är en bit tillbaka i tiden. Jag vet att det finns en Kölschfantast här på forumet (yrmff) som snart skriver ett svar här.

ok.. det låter jättebra. måste bara köpa ny jäst, för den ville inte

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Har för mig att man ska jäsa Kölsch ganska lågt i temperatur? typ 13-16 grader ungefär?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

6 Senast ändrad av yrmff (2011-04-10 08:07:36)

Weinkeller skrev:

Tillvägagångssättet skiljer sig väl inte så mycket från en lager annat än i jästemperatur? Enligt Wyeast klarar den ett temperaturspann på 13-21 grader med bra resultat. Vid start kan du börja vid en lägre temp i intervallet och sedan höja den mot slutet för en fin utjäsning.  Eventuellt kan en förkultur vara en bra idé om du gör en större sats och datumet är en bit tillbaka i tiden. Jag vet att det finns en Kölschfantast här på forumet (yrmff) som snart skriver ett svar här.

Nja fantast är väl att ta i !! smile
Dock har jag bryggt ett gäng öl som hamnar i hybridfacket dvs. kölcsh,blond,summer ale,alt osv.
Kölcsh kan bli fantastisk och det har den åxå blitt vid ett par tillfällen men de flesta riktigt lyckade hybriderna för min del har jag åstakommit med Nottingham jästen =torr och som tidigare nämnts jäst vid ca 12-14 grader.
Jag har åxå haft otur med smackpacken ett par gånger men kan ändå rekomendera dig att testa WY1007 som blev en kanongod Alt.
Du kommer att få "rena" fina bryggresultat som vinner på att lagras ett par veckor extra.

DrKarmas recept ser ut ungefär som mina brukar +- några procent. Ibland har jag vete ibland inte och ibland så slänger jag i lite carapils eller carared osv. 1-3 hg och lika ofta använder jag pale ale malt som bas,eperimentera!

NB eller perle som bittergiva och Tettnanger som arom så är saken biff!! (annars sägs det att vilken som helst av de 4nobla är gångbart i denna typ av brygd).

Så summa sumarum så kan man väl säga att den öl jag brygger när jag "hybridar" är ale där smakbilden domineras av malt/humle och en så nedtonad jäst som det bara går.

Jag brygger förövrigt gärna åxå en och en annan bitter,apa,wit,american wheat,potrer,stout,brown ale smile

mvh Y

Bryggde en Kölsch i helgen!

90% Pilsnermalt
5% Munichmalt
5% Vetemalt
Jäst - White Labs WLP029

Körde en 3 liters förkultur och pitchade i vörten när jag kylt ner den till 17C. Nu står den och bubblar fint i ett rum med 17C. I själva tunnan blir det nog någon grad varmare.. men det sägs att den jästen klarar detta så det hoppas jag på.
Ska bli intressant och se hur resultatet blir :-)

/F

Jaha... Nu är det dags. Jästen kom igång. men korkade mange har gjort en 4- liters förkultur. 20% av den totala vörten bör nog inte vara förkultur. Inte i min värld i alla fall. Skulle gett fan i att stega upp kulturen från 1,5 liters flaskan jag började i. Men men... Nu har jag testat det. Kan det vara ok att hälla i tex hälften? Eller ska jag pitcha allt och ställa den i kylen och jäsa som en varm lager? Hade ju tänkt att jäsa denna i det varmare tempintervallet pga platsbrist.

Men brygg i morgon och bara pilsnermalt  och NB som bitter och Tettnanger som arom.

Ska sikta på OG 1045 och FG ner till 1010 Får se hur detta blir.

Men behövs det någon tillsats av karamellmalt eller mörkare basmalt för att få fram en riktig kölsh karaktär? Ska väl vara riktigt ljus till färgen? Jag har aldrig smakat en själv, men min fru gilla det mycket.

Nope det behövs ingen karamell även om många recept innehåller små mängder, utan det är just jästen som ger den "kölschiga" smaken.
Jag har kört både och med gott resultat..
lycka till!!
mvh H

Kan du inte kallkrascha förkulturen och hälla av fulölen?
Med 4l förkultur propagerad i två steg så lär ju jästen räcka även om lite förgås vid dekanteringen?

Håller med Weinkeller, kallkrascha kulturen, det gör alltid jag även med mindre volymer.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej

Jag har gjort en kölsch med extremt mycket vete, münich samt lite meladonin på og 1058. Den smakade fortfarande ganska mycket kölsch fast jag gått ifrån "grund" receptet rejält.

Jästen gör nog stor del av jobbet

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Min kölsh jäser oförtrutet. Jag välte i 4 liter förkultur som var kultiverad i 2 steg. Lite för att jag var osäker på bästföredatum och långsam jäsning i första stegert. Hade ingen plats i kylen för att kallkrasha förkulturen. Detta är en chansning och mychet hoppas. Det är fortfarande högkreusen. Har aldrig sett det innan vid lagerbrygg. Men det är kanske det som kallas överjäsning? Hur länge bör det jäsa i 21 grader tro?  Räcker 1 vecka på primären?  Ska väl kolla hur långt det kommit på måmdag. Tar gärna emot tips här. Känns som jag tagit steget upp till riktigt bryggande nu i och med alejästen.

Hej

Mina kölsch brukar jäsa mycket kraftigt i 2-3 dagar(20C, helt utan förkultur) för att sedan lugna sig och vara i stort sett helt utjästa efter 6-7 dagar. Därefter hamnar dunken i kylskåp på 12C i ca två veckor för att sedan tappas och lagras vid 5c i några veckor.

På flaska:

Hur stark får en kölsh vara? Min jäste ut till 1006 från OG 1050. Kanske i överkant torr, men smakar ok nu vid omtappning. Fast tyckte all jäst var fortfarande i suspension, fast det kanske är så med alejäst? Den slutade jäsa helt (bubbla) för en vecka sen. Men åkte på kallkrach nu, så då bör resterande jäst slappna av va?

Hade inget vete i så denna ska väl kunna bli helt klar ganska snabbt. Men vad säger att man ska ha vete i en kölsh? Vad säger reglerna och vad säger traditionen??

Sitter och inmundigar min första öl tappad från ett riktigt fat. Min kölsh har inte klarnat ett skvatt den senaste veckan heller, men med tanke på hur mycket som sedimenterat i jäshinken under kallagringen så kan det ju inte vara så mycket kvar.
Hur humlig ska en kölsh vara egentligen? Finns ju inget att tillgå på systemet som man kan referera till. Denna smakar bra och mer som en pilsner än nåt annat. Mycket möjligt att stilen är mer maltig? men jag skulle mycket väl missta denna för en riktig lager. Hittar ingen direkt skillnad i jästsmaken heller konstigt nog. Kanske 34/70 smakar mer harbroe.... va vet jag.
men på det stora hela är jag mer än nöjd med resultatet. Alltså ombrygg snart. Sparat 400 - 500ml väl sköljd jäst från primären, så kommer att ha till en bank även om jag brygger en snart igen.

Mina kölsch brukar ta ta slut strax efter det att den har klarnat...har en misstanke att det beror på att grannskapet har fattat tycke för den.
I typdefinitionen så står det att den ska vara klar utan köldgrumling, själv så kan jag tycka att det kvittar - för den är god oavsett.

Hmm.... klar utan köldgrumling. Alltså egentligen ingen vete då? Jag måste nog ljuga och skylla på vete i min, så kan jag dricka upp alltihop nu smile
Svärmor kom i dag från mexico och fick ett glas. Tror den tar slut fort med tanke på reaktionen. Dom hade faktiskt saknat min öl undertiden dom varit tillbaka i mexico. Bra betyg ser ja det som.... eller vill hon bara vara snäll......

Vilken aromhumle och vilken bitter använder man traditionellt? jag hade NB som bitter och Tettnanger som arom, vilka jag tycker smakar bra. Nästa kommer bli mer stilren.

lite kopierat

vissa kör tydligen bara med pilsner malt
men även munich och upp till 20 % vetemalt

oftast bara 60 min eller 60/30 givor spalt eller nån av dom andra nobla
är väl en smaksak men spalt används nog mest i kölsh verkar det som

humle har spalter select som nog är närmaste alternativet.

The hop you select is strictly for bittering, because Kölsch should have little to no hop flavor and no hop aroma.

är nog jästen som ska sätta smakerna här

Kolsch Beer

18 lbs. Kolsch Malt
1/4 tsp. Gypsum
1/4 tsp. Calcium Chloride
2 tsp Irish Moss
2 1/4 oz. Spalt Hop Pellets
(60 min.) 21.16 IBU
1 1/2 oz. Spalt Hop Pellets
(30 min.) 4.90 IBU
2 cups Corn Sugar for priming
2 packs #2565 Kolsch Wyeast
S.G. 1.048-50
IBU 26

60 minute infusion mash @ 149 degrees F.

Kölschmalt? Det lät spännande.
Jag vann ju sm guld förra helgen med en kölsch som jag gjorde i höstas.

Jag körde: 5 kg pilsner, 0.5 kg munich och 0,5 kg vete.
Sen hallertauer vid 60,20 och 5 min.

/Hans

strålande tider! jag gjorde en kölsch med mt:hood för ett år sen ungefär. jag tror jag hade givor på 60 och 20. Det blev en fantastisk Kölsch.

www.brygg.se

Nu har jag tappat upp min kölsch efter 5 veckors primärjäsning.
Det verkar fantastiskt lovande. Smakade väldigt bra trots att den var både ljummen och utan kolsyra.
OG 1045, FG 1008.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/25_Namnl%F6s.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/Namnl%F6s2.jpg

Hej

Den där kölschen ska du va nöjd med, mina är betydligt mer grumliga(lagrad på flaska 3 veckor efter 14d agars gäsning) med wyeast kölsch jäst. Jag körde pilsner + münich och magnum bitter och spalter select som smak/arom.

Jag drack nyligen en kölsch producerad i köln, den hade defenitivi inga sena humlegivor givor förutom bitter. Smakade lite aluminiumburk.

Martin

På flaska:

Japp! Nöjd är jag :-) Jag körde White Labs WLP029 jästen.. den verkar inte dum alls.

WD78 vad för malt använde du och i vilka proportioner?