1 Senast ändrad av martinb (2011-04-29 14:18:08)

Brygd med låg alkoholhalt

Jag har rätt länge funderat på att brygga en öl med rätt låg alkoholhalt, helst i lätt-öls styrka eller ännu hellre, lägre än så.
Sedan ett ett par månader tillbaka har jag haft ett recept på en mild ale liggande som i ska ligga med OG på 1030 och estimerat FG på 1010 vilket ju ger en brygd på ca 2.6-2.7%.

Att använda mindre malt/mer vatten är ju en självklar lösning men då får man ju en klenare öl rent smakmässigt. Ett tips jag fått från en dansk hembryggare var att göra ett "vanligt" recept men bara mäska i 5 minuter och därefter påbörja lakningen. Då skulle man få ut ungefär liknande siffror som ens bryggprogram estimerat men med skillnaden att mängden förjäsbara sockerarter är klart mindre. Då skulle man få en svagare brygd men fast med bibehållen maltkaraktär, dock då troligtvis något sötare.

Någon som har testat något likande eller har allmänna tips gällande bryggande av öl med låg alkoholhalt?

Uppd: Hittade lite fler av anteckningarna från mötet med dansken i telefonen - 5, max 10 minuter med hög temp. Kokas kraftigt.

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Sv: Brygd med låg alkoholhalt

Att bara mäska i 5 min verkar inte klokt tycker jag. Då får man ju en massa stärkelse i vörten, risk för grumlighet och instabilitiet (angrips lätt av stärkelsenedbrytande bakterier). Låter mer som ett recept för lambic.

Nej, mäska istället vid hög temperatur. Jag har testat ända upp till 73 grader. Det gäller att hålla temperaturen över 70 grader så att minimalt med maltos bildas.

Hittade lite fler av anteckningarna från mötet med dansken i telefonen - 5, max 10 minuter mäsk med hög temp. Kokas kraftigt.
Tydligen hade det givit bra resultat enligt han själv då han hade gjort det flera gånger.

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare

Hej!

+1 på Frestas förslag.
Det kallas nog för "Springmaschverfaren" eller liknande, dvs hoppa upp till den högre tempskalan direkt.
Har praktiserat detta på svagdricka som bryggdes i god tid före jul......och slatten som är kvar i 5lit kaggen
är frisk och kry ännu.
Gör på vedertaget sätt de första gångerna, sen kan du trixa med Dansk-maschen
när du blivit trött på den fungerande metoden wink

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Tycker inte man ska döma ut en metod innan man testat den. Bästa hade ju varit att göra en jämförelse mellan de båda metoderna.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hej!

@ Chubb:
som du säkert ser ovan så föreslår jag att använda vedertagen metod de första gångerna,
för att sedan prova mer exprimentiella varianter! OK!
Alltså dömer jag inte ut någonting.

Jag har inga problem att hitta vetenskaplig och
via erfarenhet beprövad dokumentation av den metod som både Fresta och jag föreslår,
Kan du vänligen bidra med motsvarande belägg av det upplägg som du förfäktar?

Om inte så kom jag att hitta en del klipp som jag just nu tycker passar på ditt inlägg:

"Den vise ser mer från botten av en brunn, än den dumme från toppen av ett berg."

"God will never give you more than you can handle".

Because I was such a bigmouth, my parents once came home with a poster for me... it said:
"Dear God, help me to keep my mouth shut until I know what I am talking about."

Mvh från Raasken som inte brukar besvara allt..
men även han blir pisst off ibland. sad

Vanliga Halsningar fr.

7 Senast ändrad av scaryeyes (2011-04-29 20:19:30)

Raasken tar ut svängarna smile

Fast jag håller nog med där att först prova med hög mäsktemp som alla vet är beprövad. Även om en sats malt inte är jättedyrt, så känns det pissigt när det får hällas ut ju.
Jag ska åxå börja sikta lågt nu. Inte pga dåligt självförtroende, utan för vidgat omfång. Jag följer denna tråden med spänning (alltså livremmens sista hål)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag gjorde en dark mild för ett tag sedan. Drack drack en flaska idag och jag är väldigt nöjd! Den landade på 2,8% enligt mitt kalkylblad. Jag kommer absolut att brygga den igen men kanske lite mer Maris Otter och få upp den till ca 3,5%.

Recept: I sort sett menlös (Dark Mild)

(Inspiration från Jamil Z)

OG: 1036
FG: 1014
IBU: 14
Volym: 9,7 liter

Maris Otter       1,1kg   72,4%
caraaroma       0,12kg  7,9%
caramünch II   0,18kg  11,8%
Pale chocolate  0,12kg  7,9%

EKG  5% alphasyra 11g i 60min

Försockringsrast 67C, 60min
Utmäskning 78C, 10min

WLP023 Burton Ale, jästemp 19-20C

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Varför inte göra en normal mäskning på 62-64graderpå en timme. Sen gör du en dekoktion på en tredjedel av mäsken eller mer i ca 20 min. Detta borde i teorin enligt mig ge ett väl utjäst öl samt mycket maltkaraktär.

Här händer grejer då man är borta. Vi ska kolla mer på 5 mins mäsken. Låter ännu mer intressant nu iom att ingen här verkar gjort det wink Ska man misslyckas med en brygd nån gång kan man göra det med nåt experimentellt big_smile

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare

11 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-04-30 22:56:43)

http://thebrewingnetwork.com/shows/688

In this episode of Brew Strong Jamil and John Palmer talk about brewing session beers. Session beers are lower gravity beers that result in a lower alcohol content when fermented out. This episode talks about how to get full flavored beer, while keeping those gravities low. Learn about recipe, mashing and fermentation techniques that will help you get the most out of your low gravity homebrew and craft beer.

Kanske något att lyssna igenom innan receptet skrivs i sten eller tatueras på bröstet wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Nu kastar jag bara ut en tanke,..

Att hoppa över alpha rasten innebär ju mer knepigare stärkelsemolekyler för betarasten att ta hand om. Sannolikt innebär det mer sockerarter som inte går att jäsa(eller) vilket ger ett sötare öl.

(slut på tanke)

Jag ska göra ett försök med en lager. En brygd på 4,7% och en på 2,8%. Tanken är att jag ska ha i en mindre mängd karamellmalt (kanske crystal 100) eller müncher och justera färg med denna samt följa efter med humlingen så färg och ibu ska vara någorlunda lika mellan brygderna. Jag hoppas, att detta ger en viss maltsmak åt även den lättare varianten.

Detta skulle ju iofs gör det helt omöjligt att göra lättare öl på ren pilsner eller cara-pils malt.

Martin - en som försöker lära sig hur det funkar å så! wink

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Raasken skrev:

Hej!

@ Chubb:
som du säkert ser ovan så föreslår jag att använda vedertagen metod de första gångerna,
för att sedan prova mer exprimentiella varianter! OK!
Alltså dömer jag inte ut någonting.

Jag har inga problem att hitta vetenskaplig och
via erfarenhet beprövad dokumentation av den metod som både Fresta och jag föreslår,
Kan du vänligen bidra med motsvarande belägg av det upplägg som du förfäktar?

Om inte så kom jag att hitta en del klipp som jag just nu tycker passar på ditt inlägg:

"Den vise ser mer från botten av en brunn, än den dumme från toppen av ett berg."

"God will never give you more than you can handle".

Because I was such a bigmouth, my parents once came home with a poster for me... it said:
"Dear God, help me to keep my mouth shut until I know what I am talking about."

Mvh från Raasken som inte brukar besvara allt..
men även han blir pisst off ibland. sad

Om man nu ska vara sådan, beläggen för din vetenskapliga och via erfarenhet beprövade dokumentation består av att du och Fresta skriver att ni har har testat det och att det fungerar. Enligt Martinb så har ju hans dansk testat mäska 5-minuter och enligt honom fungerar det med. Du skriver ju "när du blivit trött på den fungerande metoden" vilket jag tolkar som att den metod du jämför med är en icke fungerande metod. Jag tycker generellt att det finns en rätt tråkig trend på bryggforum som detta i och med att de flest skribenterna oftast verkar tycka att det bara finns ett sätt att göra saker på, "jag har gjort på detta viset i 50 batcher och det har blivit sktigod öl".

Sen kom jag och tänka på en del klipp som jag just nu tycker passar på ditt inlägg:

"Man ska inte kasta sten i glashus"

"Högmod går före fall"

http://www.byo.com/component/resource/a … -of-london

fullers brygger tydligen en 3,5% utan något konstigt trixande, förutom två separata laknigar och kok då big_smile

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Hej!

Jag står för det jag skriver och har den allmänna ambitionen att försöka tillföra något
positivt eller åtminstone nyttigt i den tråd som jag yttrar mig i,
om jag lyckas därvid må ju var och en ha sin individuella uppfattning om smile

Tyvärr kan varken Fresta eller Raasken ta åt sig äran av att ha kommit på metoden
att mäska i de högre tempområdena för att åstadkomma alkoholsvaga öl
men med bibehållen kropp.

Ett mycket lättkontrollerat belägg/evidens står att läsa i vårt eget husorgan: Hembryggaren sid:12 nr:4 år:2007
En riksbekant hembryggare Jakob Carlström ställer en fråga till
utbildade/diplomerade bryggmästaren Rickard Göransson under rubriken Fråga Bryggmästaren.

Gott och väl halva sidan används till att beskriva metoden. Jag citerar endast en enda mening:

"Tanken bakom mäskningsmetoden är att ta död på största delen av Beta-amylasaktiviteten så att
det bildas relativt lite förjäsningsbart socker och att det bildas desto mer dextriner av Alfa-amylaset."

Rickard Göransson har jobbat som bryggmästare på bl a
Carlsberg
Bredaryds Wärdshus
Spendrups bryggeri i Vårby
Egen firma i bryggbranchen

Däremot så är det inte han heller som hittat på metoden
den är nog vad man kan kalla för väl etablerad och vedertagen.

Hittade en trevlig länk med en inbjudan...tyvärr en dryg månad försent men budskapet är ju detsamma.
http://www2.konsult.lrf.se/PageFiles/46 … 110318.pdf

Mvh Raasken
som alltid har stövlar på när han brygger, det gäller ju att torrt på fötterna sägs det wink

Vanliga Halsningar fr.

När det gäller sockerarter så är det så att ju kortare sockerkedjan, desto sötare. För er som har erfarenhet med laktosfri mjölk så förklarar det varför den är sötare än vanligt mjölk. Laktos är nämligen en disackarid som har klyvts av enzymet laktas i monosackarider.

När det då gäller maltose och till viss del maltotrios, så är de förjäsbara, medan dextriner inte är det. Men efersom dextriner är längre än maltos och maltotrios smakar de inte lika söta. Mycket dextriner i en lättöl bidrar med en viss sötma, men framför allt med kropp. Och det är det man vill ha, annars blir ölen lätt vattnig. En annan väg att komma till samma resultat är att använda karamellmalt.

http://saccharolicious.blogspot.com

17 Senast ändrad av Techno (2011-05-01 21:27:54)

Hej

Tycker inte man ska döma ut en metod innan man testat den. Bästa hade ju varit att göra en jämförelse mellan de båda metoderna.

Detta var Chubbs inlägg

Jag har lite svårt att förstå ditt rätt skarpa inlägg Raasken. Jag tycker om ordet proponalitet.

Är du elak samt skriver dumma samt olika obehagliga inlägg, då skall du va beredd på att få mycket tuffa samt kanske för dig obehagliga svar tillbaka.

Jag tycker inte att Chubbs inlägg ligger i proponalitet med dom s.k kallade klipp du skrev.

Dina klipp tyckte jag hade övertoner samt var sårande

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Nej,
nu tycker jag att vi alla här sjunger "We shall overcome".

http://www.olprovningar.se/

rickgordon skrev:

Nej,
nu tycker jag att vi alla här sjunger "We shall overcome".

Den gilla jag

Bo

Bortsett från det roliga i just detta, så har jag för mig att Asonius sköt just när Friggebod ville börja sjunga.

När ett samhälle drabbas av en större nedgång i ekonomin så sätts krafter i gång, som gör att man vill ha  syndabockar .

Många av er var väl inte ens födda  eller bara barn när Sverige drabbades av 90 talets kris. Det skall ni va glada över.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

20 Senast ändrad av Raasken (2011-05-02 08:32:03)

Hej på er alla bryggare!

Bryggd med låg alkoholhalt var visst ämnet, eller hur?
Bryggmetoder och råvaror heter rubriken.

Det finns ju andra trådar för de som jämt känner
att de hellre kommenterar andras inlägg
i stället för att tillföra något i huvudfrågan.

Bifogar en ämnesrelevant bild som tydligt visar tempområdet som tråden egentligen handlar om.
Det är alltså det övre blå området som är benämt "Alpha Amylase" det bör vara 68-72°C enl diagramet.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/10_Enzym_temp.gif

Mvh Raasken
med lasersiktet riktat på att enl bästa förmåga hjälpa trådskaparen med hans ursprungsfråga!

Vanliga Halsningar fr.

Storm i ett ölglas wink)

http://www.youtube.com/watch?v=z12Y7dtLOeo

här känner jag att det vore på sin plats med en liten Ölvits för att lätta upp stämningen...  smile

Ett skelett kommer in på en bar...  -Godkväll, ge mig två Öl och en skurmopp, tack!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Fler vitsar:
Schrödinger's cat walks into a bar, and doesn't!

Two bacteria walks into a bar, the bartender says "we don't serve bacteria in this bar", the bacteria replies "but we're staph"

Till ämnet igen. Jag har läst om andra som använt danskens metod med lyckade bryggder då stärkelsen ska vara färdig konverterad redan efter 15 min. Mitt förslag är att du testar, och kanske också att du gör ett stärkelse-test med jod efter din 5-15 min mäsk för att se ifall all stärkelse verkligen är konverterad. Ser fram emot rapporten, går också i lättöls-tankar.

http://www.bazingabrewery.se

Raasken skrev:

Det finns ju andra trådar för de som jämt känner
att de hellre kommenterar andras inlägg
i stället för att tillföra något i huvudfrågan.

Jag vet inte varför du blir så upprörd över mitt inlägg, det är knappast så att jag hoppar på dig personligen vilket du gör i inlägget efteråt. Jag förstår inte heller vad du menar med att jag "jämt känner för att kommentera andras inlägg istället för att diskutera huvudfrågan", det enda jag ville ha sagt med mitt inlägg var att man inte ska döma ut en metod innan man själv testat den. Jag kritiserar varken dig eller den metod du beskriver, jag tyckte dock det vore värt att kommentera att den andra metoden som beskrivs mycket väl kan fungera och att innan man testat den eller har mycket starka motargument mot varför den inte skulle fungera så ska man inte döma ut den. På det viset du skriver kan man lätt tolka det som att det finns en fungerande metod och en ickefungerande metod.

Varför du sedan försöker idiotförklara mig genom diverse citat har jag svårt att förstå. Jag skulle även gärna vilja höra en förklaring på varför du slänger ut en peak till mig att ägnar mig åt att kommentera andras inlägg istället för att tillföra något till topicen. Om det är någon som gjort det i denna tråd så är det du.

Till er andra så får ni ursäkta att detta blev ett väldigt OT-inlägg men jag tycker inte om att bli idiotförklarad eller anklagad för saker som jag själv inte tycker att jag är skyldig till.

Jo, alfa-amylaset är ju det vi siktar på här med en mäsk på ca 71 grader.
Då har vi bara den här hemska frågan med tiden kvar nu...
Efter att ha lyssna på Brewstrong, där svag öl är på 4%, rekommenderades att ersätta en del av basmalten med specialmalten, inte bara för att få ner OG utan även att ge mer karaktär och minska blaskigheten. Det har vi klarat av smile

Om jag inte har helt fel så har runt 80% av all stärkelse brutits ned efter 10-15 minuter av mäsken. Om man nu mäskar i dessa tidstrakter på en hög temp får man inte då både alfa-amylas och (ej förjäsbara) dextriner, dvs en vört som har lite mer kropp men hög restsötma. Självklar sjunker effektiviteten här vid kort mäskning men det har jag absolut inget problem med.

Mäskar man i 5 minuter på en hög temperatur borde man inte då få en vört med mycket ej förjäsbara sockerarter och i slutändan ett lägre OG (än vid 60 min mäsk) och i sammanhanget ett högt FG och då även en brygd med låg alkoholhalt?

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare