Brygd med låg alkoholhalt
Jag har rätt länge funderat på att brygga en öl med rätt låg alkoholhalt, helst i lätt-öls styrka eller ännu hellre, lägre än så.
Sedan ett ett par månader tillbaka har jag haft ett recept på en mild ale liggande som i ska ligga med OG på 1030 och estimerat FG på 1010 vilket ju ger en brygd på ca 2.6-2.7%.
Att använda mindre malt/mer vatten är ju en självklar lösning men då får man ju en klenare öl rent smakmässigt. Ett tips jag fått från en dansk hembryggare var att göra ett "vanligt" recept men bara mäska i 5 minuter och därefter påbörja lakningen. Då skulle man få ut ungefär liknande siffror som ens bryggprogram estimerat men med skillnaden att mängden förjäsbara sockerarter är klart mindre. Då skulle man få en svagare brygd men fast med bibehållen maltkaraktär, dock då troligtvis något sötare.
Någon som har testat något likande eller har allmänna tips gällande bryggande av öl med låg alkoholhalt?
Uppd: Hittade lite fler av anteckningarna från mötet med dansken i telefonen - 5, max 10 minuter med hög temp. Kokas kraftigt.
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se