Tyvärr har jag inget recept rakt av så här, men
Kolla in det här forumet:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12864.
Den tråden pratar om satser, men det går lika bra och är enklare att göra en
egen sats på spraymalt.
Ett kilo spraymalt räcker till 6-8L, jag skulle skulle lägga mig närmare 6L.
Sen behövs humle. Hur man kokar beror lite på hur stora kok kärl
man har och hur man kyler. För att få optimal bryggd vill man kyla
till jästemperatur så fort som möjlig. Det bildas nämligen föroreningar
när vörten är varm. Så länge man kokar spottas dom ut i luften men den
processes upphör när kokningen slutar.
Kokar man hela mängden kyler man med t.e.x en kylspiral.
Man kan även koka en mindre mängd och kyla med kallt
vatten direkt i jäskärlet och vörten.
Somliga kokar i en mindre mängd vatten men ALL spraymalt
i koket. Man får en väldigt hög socker halt i koket och det gör
att man får sämre utbyte av humlen men gör det enklare att
kyla.
Jag brukar göra 2 separata kok. Ett med ungefär samma styrka
som den slutliga vörten. Det blir ett fullt kok med all humle.
Det koket kyler jag med kylspiral
Sen kör jag ett mindre kok med resten av spraymalten
som jag kyler med kall vatten och spiral om jag inte
får ned tempen tillräckligt. Det koket behöver inte
koka länge.
Det finns ochså dom som skippar andra koket, kyler
första koket med kallvatten och häller den resterande
spraymalten rakt ned i jäsbyttan. Det fungerar fint
om spraymalten är någotsånär bakteriefri.
En pilsner/lager är besvärligt att jäsa, så prove en ale först.
Du kommer säkert att få fler och bättre tips.
Lycka till
Skål
/Bf