Min filosofi angående avskumning under kok.
Ska man skumma av, gör det vid uppkok innan 60min givan.
Jag vet inget kommersiellt bryggerier som står med en hålslev ner i koket och fiskar upp "proteinskum"
Någon som vet mer än jag?
Nu finns det förvisso nya rön om att humleutbytet blir bättre ju mindre varmdruv som finns i vörten under kok.
En revision på "lägre humleutbyte vid högre SG i vörten. Dvs. mindre löslighet i en viskös vätska"
cwahlin
Det verkar inte som att du gjort något konstigt, ingen proteinrast, 60% vete är mer än nog för att bilda en bra skumkrona. 9,5g socker under rätt omständigheter bör ge rätt nivå kolsyra osv.
* Häll upp två glas sida vid sida, ett glas ex. weihenstephan hefe och ett glas med din egen hefe.
Var noga med att hälla upp på samma manér och jämför skumkrona och tid.
* Har du kläm på din rengörning av flaskor, dvs. inga rester av rengöringsmedel i flaskorna innan fyllning?
* Om du har pH-strickor, har du mätt pH i vört och färdig öl?
* Glasen rena? skölj gärna glaset, skaka ur överflödigt vatten, vinkla glaset och salta hela insidan av glaset.
Om glaset är rent ska du nu ha ett jämnt lager salt på insidan av hela glaset.
Fastnar inte saltet på vissa "plättar" på glasets insida är det ett tecken på att glaset inte är rent. Saltet
fastnar inte där det finns ex. fettrester... Skrubba glaset invändigt med saltet du just hällt i. Skölj med
kallt vatten och häll sedan upp en öl i glaset igen.
Vid nästa bryggtillfälle kan du testa att göra en syrarast som Bo/Techno nämner.
Denna utöver att skapa ferylsyra som i kombination med jästen bildar fenolen 4-vinyl guaiacol, i folkmun
refererar man till den med ordet "kryddnejlika"
Under syrarasten "lössläpps" och sönderdelas även betaglukaner som är en väldigt märklig tingest i sig själv.
Betaglukaner är en slags cellulosabaserad kolhydrat som kan göra gott för skumkronan. Tänk på den som en byggsten av godo i detta fallet
Jag hoppas du har glimten i ögat och inte får en infarkt när du läser mitt svar.
Ibland blir det många konstiga ord, men man lär sig, och det är lättare att googla på betaglukaner än ex. "grötig mäsk" och få fram vettig information 
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio