dålig skumstabilitet veteöl

Vi bryggde vår andra veteöl för några veckor sedan. Idag kunde jag inte hålla mig längre och bröt upp kapsylen på en... Gigantiskt mycket bättre än den första (som jäste alldeles för varmt i 26 grader i min gamla lägenhet...). Hade också mycket mer socker för kolsyra vilket blev bra mycket bättre än den första som hade för lite kolsyra. Skummet har dock båda gångerna försvunnit nästan omgående. Varför då? Hur får vi bättre/mysigt skum på våra öl?!

Denna veta hade ungefär 60% vetemalt och 40% pilsner. Tror jag använde runt 9 gram socker per liter. Det skummande upp fint när jag hällde men det försvann riktigt fort... Vid denna bryggd var jag noga med att inte använda diskmedel när jag gjorde ren flaskorna!

/Calle

Sv: dålig skumstabilitet veteöl

Hej

Jag har mig märkt enligt mina bryggloggar att skummet dom senaste 4-5 åren blivit sämre, innan så hade jag ett mycket bättre skum.

Utan att kunna belägga något så "tror" jag att vetemalten har blivit bättre modifierad,och kör man den trad mäskningen med syrarast, proteinrast samt ev 2 försockringsraster så kan ev skummet bli sämre om proteinrasten blir för lång. Vid min nästa veteöl skall jag hoppa över proteinrast samt gå direkt till försockringsrasten från syrarasten.

Kan va värt att prova i varje fall.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Andra saker som kanske kan hjälpa till är:
Ett riktigt rent högt och smalt glas, veteöl style smile
Lite omältat vete i maltgivan, kanske veteflingor av någon typ. Jag använde 3% dinkelflingor i gårdagens veteölsbryggning tex.
Mer humle, dvs att du använder lågalfahumle som bittergiva istället för en högalfa sort. Det brukar ge ett stabilare skum.
Kanske att inkräkta lite på stilen, men någon näve ljus karamellmalt kan också ge en bättre skumbildning.

Vi körde bara försockringsrast på 65-66 grader. Får prova med lite veteflingor nästa gång...

Jag har fått för mig att det är protein jag tar bort när jag "skummar av" vid vörtkoket. Ska man hoppa över det kanske?

/Calle

Min filosofi angående avskumning under kok.

Ska man skumma av, gör det vid uppkok innan 60min givan.
Jag vet inget kommersiellt bryggerier som står med en hålslev ner i koket och fiskar upp "proteinskum"
Någon som vet mer än jag?

Nu finns det förvisso nya rön om att humleutbytet blir bättre ju mindre varmdruv som finns i vörten under kok.
En revision på "lägre humleutbyte vid högre SG i vörten. Dvs. mindre löslighet i en viskös vätska"

cwahlin

Det verkar inte som att du gjort något konstigt, ingen proteinrast, 60% vete är mer än nog för att bilda en bra skumkrona. 9,5g socker under rätt omständigheter bör ge rätt nivå kolsyra osv.

* Häll upp två glas sida vid sida, ett glas ex. weihenstephan hefe och ett glas med din egen hefe.
   Var noga med att hälla upp på samma manér och jämför skumkrona och tid.
* Har du kläm på din rengörning av flaskor, dvs. inga rester av rengöringsmedel i flaskorna innan fyllning?
* Om du har pH-strickor, har du mätt pH i vört och färdig öl?
* Glasen rena? skölj gärna glaset, skaka ur överflödigt vatten, vinkla glaset och salta hela insidan av glaset.
   Om glaset är rent ska du nu ha ett jämnt lager salt på insidan av hela glaset.
   Fastnar inte saltet på vissa "plättar" på glasets insida är det ett tecken på att glaset inte är rent. Saltet
   fastnar inte där det finns ex. fettrester... Skrubba glaset invändigt med saltet du just hällt i. Skölj med
   kallt vatten och häll sedan upp en öl i glaset igen.

Vid nästa bryggtillfälle kan du testa att göra en syrarast som Bo/Techno nämner.
Denna utöver att skapa ferylsyra som i kombination med jästen bildar fenolen 4-vinyl guaiacol, i folkmun
refererar man till den med ordet "kryddnejlika"

Under syrarasten "lössläpps" och sönderdelas även betaglukaner som är en väldigt märklig tingest i sig själv.
Betaglukaner är en slags cellulosabaserad kolhydrat som kan göra gott för skumkronan. Tänk på den som en byggsten av godo i detta fallet wink

Jag hoppas du har glimten i ögat och inte får en infarkt när du läser mitt svar.
Ibland blir det många konstiga ord, men man lär sig, och det är lättare att googla på betaglukaner än ex. "grötig mäsk" och få fram vettig information wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Vissa veteöl har dålig skum stabilitet. Ju syrligare desto mindre skumstabilitet.

Skål
/Bf

Jag är inne på samma spår som Bo, dvs. att vetemalten blivit mer välmodifierad och kanske inte behöver en proteinrast. Jag gör sällan proteinrast med lager numera men vetemalten har förstås mer proteiner, även om den är välmodifierad.

Förra året bryggde jag en bayersk ljus veteöl helt utan proteinrast. Jag skippade också rasten vid 40 grader eftersom jag tycker jag får nästan för mycket nejlikefenoler ändå. Det var ett intressant experiment. Det blev rejält med degig fällning redan i lakkärlet. I kokkärlet såg det ut som äggviteredning och det blev ett massivt och grynigt skum under kokningen. Även vid tappningen till jäskärlet blev det mycket skum, och betydligt mer druv än vanligt.

De första färdiga flaskorna jag provade hade ett konstigt, grynigt skum som kollapsade snabbt och lämnade en slags mjölig fällning på glasets insida. Ungefär som vispad äggvita. Men efter ytterligare ett par veckors lagring blev det helt annorlunda, bra hållfast och homogent skum minst lika bra som när jag gjort proteinrast.

Det är dags för veteölsbryggning igen i morgon eller på söndag. Hmm, undrar om jag ska göra proteinrast eller inte?

Det hade varit intressant att göra ett riktigt parallelltest men det kräver ju att man kan göra två parallella mäskningar.

Vi är som ni säkert förstått nybörjare. Vi håller oss till en veteöl och en pale ale tills att vi fått till dom ordentligt och förstår vad vi gör. Jag har inga pH stickor. Är det bra att ha? Vad ska jag ha för "trend" om jag använder dom för att det ska bli bra? Vattenkvalitet ligger en bit ner på listan att sätta sig in i känns det som smile Sthm stadsvatten känns i alla fall som hyffsat att börja med.

Flaskorna denna gång var ordentligt rengjorda. Det var "nya" flaskor från ICA med lättöl som vaskades och sedan skrubbades de med flaskborste och vatten innan de fick värma sig i ugnen en halvtimme. Så inget diskmedel eller några dumheter i flaskorna.  Glasen ska jag ta en titt på...

Vi hade också massor med "äggvita" under koket. Det kanske helt enkelt blir bättre skum om någon vecka smile

Har fortfarande lite för hög jästemp (22) men min bevakning på blocket har inte gett utdelning ännu...

/Calle

Bryggde veteöl igen igår, denna gång mer som jag brukar med 5 min guaiacolrast vid 44° och 10 min proteinrast vid 57°. Ska bli spännande att se hur skummet blir och om det blir märkbart mer nejlikefenoler än förra gången. Det jag kunde se under bryggdagen var att lakbädden såg ut mer som vanligt (normal mängd proteinfällning ovanpå), och skummet i kokkärlet och vid upptappning var mer normalt. Tyvärr var jästen i oväntad dålig form, jag gjorde en förkultur på morgonen och den kom inte igång riktigt. BC 3068 brukar annars vara väldigt aktiv tycker jag. Så vi får se hur den tar sig.

Nu har jag provat vår vete i ett bättre glas. Det blev väldigt mycket bättre! Så antagligen har vi "trasiga" ölglas helt enkelt... Har beställt lite riktiga glas nu smile

/Calle