Diacetyl

Smakar smörkola står det, eller "butterscotch" (vad nu det är, smörkola kanske?). 

Hmm.  Jag har bryggt ett par lageröl där jag får den här smaken, en slags karamellig smak, fastän jag inte använt något annat än carapils, och det i mycket små mängder.  Är det diacetyl det?  Smaken är på inget sätt obehaglig men den ger ölet en lite rundare och något faddare smak. Jag känner igen smaken från Landsorts Lager och vissa tjeckiska pilsneröl.  Är det själva jästsmaken jag hakar upp mig på eller är det diacetyl?  I båda fallen bryggdes ölen med Wyeast 2007 Urquell Lagerjäst.

För lageröl gör jag alltid en diacetylrast under två dagar i rumstemperatur, när aktiviteten i primären avstannat.  Gör jag något fel när jag diacetylrastar?  Skall det kanske fortfarande vara aktivitet i primären när man tar ut ölen ur kylrummet för diacetylrast?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Diacetyl

Det är säkerligen diacetyl du känner igen.
Om du jäser (för) kallt eller om jästen inte är riktigt på topp så får man i regel en del diacetyl i sin lager.

Men det kan också vara en liten infektion av någon liten bakterie som skapar diacetylen.

Märker du att det ökar eller minskar med lagringstiden?

Om det ökar så är det troligen en lätt infektion, minskar det så är det jästen som bryter ner diacetylen.

I ales finns också i regel en del diacetyl, men den är inte lika framträdande så det också finns en massa fruktestrar m.m.

Personligen så jäser jag helst inte mina lageröl under 12 grader då jag tycker det lätt blir för mycket diacetyl.

Diacetyl känns framförallt i doften och är lätt att känna igen när man väl en gång vet vad det är. Du kanske har råkat ut för mikrovågspopcorn "med smörsmak" - där är det diacetyl så att det stänker om det.

-- Svante

Första gången tonades smaken ner med lagringstiden, andra ölen primas just nu så det är för tidigt att säga.  Förmodligen är det diacetyl då, fast utan att ha micropop hemma så jag kan jämföra så tycker jag inte riktigt att det är den smaken/lukten mitt öl påminner om.

Konstigt.  Med Wyeasts 2206 och 2308 (bavarian och munich) som är sk diacetyl-skapande jäster så har jag inte haft den här smaken, tack vare diacetylrasten troligtvis?  Men Wyeast själva säger inget om diacetyl när dom beskriver 2001 Urquell lager (beskrivs ju som väldigt neutral), ändå har jag nu fått smaken två gånger trots diacetylrast.  Uppenbarligen gör jag något fel när jag diacetylrastar.

Intressant det där du säger om temperaturen, Kenneth.  Överallt har jag läst att lagerjäsning skall ske under 12-13 grader, helst under 10, gärna under 8.  Du skriver det motsatta.  Jag trodde det blev en massa estrar i smaken när du jäser vid högre temperaturer, eller använder du kanske California-jästen?  I mitt fall fick jästen 22 dagar vid 10-13 grader plus två dagars diacetylrast vid 18.  Men jästen var slurry från förra Urquell-jäsningen i höstas/vintras - så jästen kan ha varit lite slö?  Men den jäste ju i allafall ut på relativt kort tid, 22 dagar.

Det där med temperatur är lite lurigt.
Det är svårt att veta om man menar rumstemperaturen eller vörttemperaturen.
Under jäsningen så ökar temperaturen i vörten.
Ju kraftigare jäsning, desto högre temp i vörten.
Men rumstemperaturen påverkas rätt litet om man jäser runt 25 liter i ett relativt stort utrymme.

I vilket fall som helst så kan jag berätta om mina erfarenheter.
I början av min bryggarkarriär så jäste jag också lager mycket kallt, en gång frös till till och med vörten till is, så jag fick ta in och tina upp den.
Konsekvensen var att jag i princip alltid fick mycket diacetyl i ölet, även med så kallade diacetylraster.
Jäsningen tog också mycket lång tid, typiskt tre-fyra veckor.

När jag efter några år istället började jäsa vid 12-14 grader fick jag ett mycket renare öl utan diacetyl och inte heller några fruktestrar. Jästiden var nu 10-14 dagar.

Dina 22 dagar tyder på att det är lite för kallt när du jäser din lager.

Sedan undrar jag hur länge du kallagrar innan du tappar på flaska?
Mycket av diacetylen försvinner under kallagringen om den får ta 10-12 veckor.

Jag jäser i princip alltid med WYEAST jästerna, senast jag bryggde en lager så använde jag just PU jästen BC 2007.

6 Senast ändrad av Portugisen (2008-02-29 11:23:41)

Kenneth,

när det gäller lager, brukar jag alltid utöver primärjäsningen också sekundärjäsa/lagra på fat i ytterligare 3-4 veckor vid 3-6 graders temperatur (det växlar i garaget) innan jag tappar på flaska.  Flaskorna får efter 2 veckor av primning i rumstemperatur stå ytterligare 6-9 veckor i ölkylen vid 1-3 grader.  Jag brukar räkna med att lagerölen är klar cirka 4 månader efter att jag satt den.

Tror iofs att jag borde kunna tappa på flaska mycket tidigare, och minska tiden på sekundären mot att öka tiden i flaska.  Det är nog bara lathet egentligen.

Tycker att det låter bra med tiderna.
Kanske ska du fundera på att ev. öka upp förkulturen. Som riktmärke brukar man säga att man ska ha en förkultur som är c:a 10% av mängden vört när man jäser lager.
Dvs dubblet så mycket aktiv, pigg jäst som när man jäser ale.

Det kommer också att påverka din jästid och minska på diacetylen.

Lite kort om diacetyl:
Diacetyl bildas som ett mellansteg från socker till alkohol, jästen bryter ner diacetylen till alkohol (och kolsyra) om den får tid och orkar.
Så i botten ligger en ofullständig förjäsning.
Den beror som tidigare nämnt på antingen att jästen har för kallt, eller att det inte är tillräckligt mycket jäst, eller att jästen inte är tillräckligt pigg.

Jag tror att problemet för mig ligger i att jag inte använder tillräckligt med jäst, eller har använt slö jäst, snarare än temperaturen.  Som sagt, jag jäser vid 9-13 grader och det är inte för lågt.

Inser att jag inte har lagt tillräckligt mycket fokus på jästens väl och ve.  I de flesta fallen använder jag Wyeasts Activator och jäser 10 liters satser.  Men vad jag förstår kanske det inte räcker för lagerjäsning vid låga temperaturer.  Förkulturer gör jag ibland, men sannolikt utan alltför mycket planering (läs tanke).

Du säger att en förkultur för en lager bör utgöra cirka 10% av vörtvolymen.  Så i mitt fall (med 10-liters satser) blir det en liter förkultur.  En smack-pack Propagator med valfri lagerjäst, cirka 100gram spraymalt och en liter sterilt vatten efter 2-3 dagars jäsning?  Eller skall man låta förkulturen jäsa ut och sedan köra om igen?

Om påsen är färsk och jäser upp snabbt så borde det räcka att göra en liters förkultur c:a två dagar innan bryggningen. Då borde förkulteren stå på topp.

Alternativt är att börja med en mindre förkultur på t.ex en halv liter c:a 5-7 dagar innan.
Jäs ut den och på morgonen samma dag som du ska brygga tillsätter ytterligare en halv liter vört med ett OG på runt 1050.

Tack för hjälpen, Kenneth.  Toppen!

Hej

Intressant det där du säger om temperaturen, Kenneth.  Överallt har jag läst att lagerjäsning skall ske under 12-13 grader, helst under 10, gärna under 8.  Du skriver det motsatta.  Jag trodde det blev en massa estrar i smaken när du jäser vid högre temperaturer, eller använder du kanske California-jästen?  I mitt fall fick jästen 22 dagar vid 10-13 grader plus två dagars diacetylrast vid 18.  Men jästen var slurry från förra Urquell-jäsningen i höstas/vintras - så jästen kan ha varit lite slö?  Men den jäste ju i allafall ut på relativt kort tid, 22 dagar

Det där med temperatur är lite lurigt.
Det är svårt att veta om man menar rumstemperaturen eller vörttemperaturen.
Under jäsningen så ökar temperaturen i vörten.
Ju kraftigare jäsning, desto högre temp i vörten.
Men rumstemperaturen påverkas rätt litet om man jäser runt 25 liter i ett relativt stort utrymme

Hej Pål samt Kenneth.

Hoppas att ni ursäktar att jag klippte valda delar av era inlägg men det ni båda skriver tycker jag är väldigt viktigt.

Kenneth: Det med +12 tempen är det något som du med trial and error har kommit fram till? Det måste väl vara själva jästempen i vörten som gäller? Dina +12 c gäller det både tysk samt tjeckisk pilsner?

Pål: Jag har oxså trott att +12 kanske var den absoluta högsta temp för att kunna få en ren lager utan estrar. jag trodde att +12 gav fri diacetyl men då fick jag i stället estarer. Men jag kanske har fel. Jag "vet" att när "ursprunget" en gång i mitten på 1850 talet började komma i gång så var jästempen +4 c. Jag har jäst på balkongen som jag alltid gör en gång varje år sedan 1996 en lageröl. Den absolut bästa årgången var själva premiären 1996 samt 1998 dom lagerölen har blivit berömda i min log. 1996 var vad jag kommer i håg en hyfsad varm oktober, jag har inga temperaturer lagrade där. Var ny med AG samt inte så noga som nu. 1998 däremot så skrev jag att i en snittemp på ca 12 c så fick jag en alldeles utomordentlig Pilsner. Jag kommer i håg den Jag kallade den för Technos Pilsner, min då unga dotters marsvin.

Kenneth: Enligt mera bryggloggar från 1998 så verkar det som att dom höstarna som är lite "varmare" så blir Pilsnern/Lagern mer rensmakande, det stämmer oxså med mina rent subjektiva anteckningar. Från 1997 och framåt så har jag mycket nogranna anteckningar angående varje öl jag bryggt.

Slutsats: +12c ger en renare Pilsner. VSB

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Bo och Kenneth,

undrar hur individuellt toleransen (om jag nu får kalla det för det) för högre jäsningstemperaturer gäller för olika lagerjäster?  Någon teori?

Mvh
Pål

Massor med info om diacetyl här, undrar bara en sak. Den lukt och smak som jag alltid förknippat med diacetyl är inte alls oangenäm, jag vill faktiskt ha den i min lager tror jag. Kan det vara det samma som ni pratar om, det låter så negativt för er.

Hej Jörgen.

Det är egentligen det som är problemet. Diacetyl i lite koncentrationer upplevs oftast som helt ok, till och med bra tycker en del. Det är väl att det anses, varför vet jag egentligen inte, att vid högre koncentrationer så är det väl en defekt vid själva jäsningen som på något sätt anses fel. Egentligen så tycker jag att alla "ev. fel" som jag samt den som smakar inte bryr sej, det är väl ok. Men samtidigt så måste det väl finnas någon sorts standard för vad som kan anses acetabel.(svårt ord det) annars så kanske en Lager till slut är synonymt med en Ale, bara för att jag gillar båda och till slut så bli allt bara öl och då har dom amerikanska bryggerierna vunnit. Nej jag skojar, men lite bakom skojet finns det.

Bo

Eller så blir det nya ölsorter som ingen visste fanns.

Extatiskt Rasande skrev:

Eller så blir det nya ölsorter som ingen visste fanns.

Hej

Så kan det oxså bli.

Bo

Jörgen skrev:

Massor med info om diacetyl här, undrar bara en sak. Den lukt och smak som jag alltid förknippat med diacetyl är inte alls oangenäm, jag vill faktiskt ha den i min lager tror jag. Kan det vara det samma som ni pratar om, det låter så negativt för er.

Diacetyl i små mändger kan vara mycket trevligt.
En välgjord tjeck en ett lätt touch av diacetyl är mycket mumsigt tongue

Men om det blir för mycket, och tro mig det kan det smile , så är det ytterst otrevligt.

En sak som tillkommer är dessutom att olika människor har olika smaktrösklar, så det som en person upplever som lite smak tycker en annan person smakar väldigt mycket.

Portugisen skrev:

Bo och Kenneth,

undrar hur individuellt toleransen (om jag nu får kalla det för det) för högre jäsningstemperaturer gäller för olika lagerjäster?  Någon teori?

Mvh
Pål

Tyvärr, egentligen inte.
Man får försöka tolka den info som t.ex. WYEAST har om sina jäster.
Eller leta runt på olika forum etc

Alla talar om diacetyl som ett problem för för kallt jästa lagerjäster, men jag känner en tydlig smörkolaton i mitt (ännu inte mogna skall sägas) överjästa öl gjort med mycket karamellmalt och Safale American Ale 05.

Är det risk för den där bakteriekulturen någon varnar för eller kan även överjästa öl ge diacetylsmak som (förhoppningsvis) försvinner med lagring?

http://bistron.tumblr.com/

Även överjäst producerar diacetyl, sedan är jästerna olika pigga på att reducera diacetylen.
Visst kan det bero på bakterier eller vildjäst. Men om det inte är färdigjäst ännu, så skulle jag vänta med att börja oroa mig.
Sedan finns ju också möjligheten att du eventuellt tar karamellmalt-smaken för diacetyl, om du nu använt stora mängder karamellmalt? 

Om ölet ligger kvar på jästen, så bör diacetylen reduceras med tiden.
Som jag förstått det finns det flera källor till för mycket diacetyl:
-otillräcklig jäst
-trött och orkeslös jäst (kan bero på dålig syresättning eller för lite fria aminosyror)
-varm jästemp i början av jäsning följt av sänkning av temperaturen eller skiftande temperaturer (t.ex. olika dag och natt-temp)
-muterad jäst
-jäst som flockulerat tidigt (t. ex. många engelska alejäster) som kan behöva fås upp i lösning igen, eller få extra tid på jästkakan

S-05 brukar ju inte flockulera så snabbt så den bör ju reducera diacetyl med tiden. Vänta med att oroa dig och låt ölen stå i rumstemp ett par dagar till.

21 Senast ändrad av ölmundr (2011-03-24 01:09:29)

Bara skummat vad ni skrivit så detta kanske redan tagits upp men iaf:

Det finns andra metoder än den klassiska för att jäsa lager (alltså pitch rel varm sen kyla till lagringstemp sen värma upp till diac rest sen ned igen till lagr temp).

Tanken med en annan variant (vilket i sin tur är en variant av sk Narziss fermentation) är att pitcha vid låg temperatur ung 7C och hålla denna i 48tim  för att sedan låta tempen naturligt vandra upp till 10C där den hålls medan jäsningen sker.

Meningen är att slippa göra en diac. rest eftersom alfa acetolaktat-nivåerna (förstadiet till diacetyl) tvingas ned vid den låga initiala jästempen som sker vid jäsningen början (alltså de 7 graderna under 48 tim).  Alfa acetolactat exkreteras annars genom jästväggarna vid den tidiga jäsningsfasen men sedan är det alltså ok att låta temperaturen vandra upp till 10C.

Fördelen med låg temp i början och lite högre sedan är att hålla ned bla estrar och a-acetolaktat när de annars bildas men driva på utrensningen av oänskade biprodukter genom att stimulera jäsningsaktivitetet med en högre temperatur under den senare jäsningen.

Aja, det blev babbligt det här, är beskrivet ordentligt här:
http://www.brewingtechniques.com/librar … 2/fix.html