Maltpåse

Om man har tillräckligt stor kittel så man kan mäska hela satsen på en gång, kan man läggar malten i en
påse av en gles väv eller dylikt,  som klarar värmen? Så man kan, vid mäskningens slut, bara lyfta upp och fortsätta med koket? Är idén bra eller finns det nackdelar?

Sv: Maltpåse

Tekniken kallas Brew In A Bag, BIAB. Googla så hittar du många ideér om hur det görs. Fungerar jättebra.

/PeO

/PeO

Hej,
Någon som vet en bra säck/påse/tyg som passar bra för ändamålet? Kollar man på nylonpåsar/väv på nätet hittar man inget som passar bra till större grytor. Finns det något annat material eller färdiga säckar som passar bra till ändamålet? Man vill ju inte ha smakbidrag eller en alltför tät påse..

Weinkeller skrev:

Hej,
Någon som vet en bra säck/påse/tyg som passar bra för ändamålet? Kollar man på nylonpåsar/väv på nätet hittar man inget som passar bra till större grytor. Finns det något annat material eller färdiga säckar som passar bra till ändamålet? Man vill ju inte ha smakbidrag eller en alltför tät påse..

Varför krångla med mash in bag, sämre utbyte, risk för mer kladd samt avrinning innan man hittar rätt. Sämre utbyte. Verkar för mig vara mer en ny california knew style, trots att jag vet att stilen är från Australien

Men allt är ok

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Bo, en poäng är ju att slippa krångla med kylbag, falskbotten, borra hål,gängor, packningar, kran och avtappnigsrör. Det var i allafall orsaken till att jag mäskade med maltpåse och sedan gick direkt till Brau Meister. Jag vill brygga, inte hobbysnickra eller vara uppfinnarjocke.

Sen slipper man ju att införskaffa en ännu större kastrull för lakningsvattnet, en massa slangar som måste rengöras, denna oro för stopp i lakningen, för snabbt flöde genom lakningen, etc etc. Och allt detta för att efterlikna kommersiella bryggeriers teknik vid bryggning, en teknik som är baserad på bryggerierna bottom line och 1800-talets maltpriser? Idag är maltpriset hembryggarens kanske lägsta kostnad och lägre effektivitet kan lätt kompenseras med mer malt.

När jag bryggde Biab hade jag en effektivitet på 60% och det var egentligen inte så illa. Humlegården har en maltpåse i sitt sortiment och jag fyllde den med 3 kilo malt, vill jag minnas, och jag tror att den kunde fyllas med mer, det var min kastrull som var begränsningen. Kanske fyller den 5 kilo? Alternativet är kanske att använda två men BIAB är nog först och främst lämplig för mindre bryggningar. Vill du upp i 30-50 liters bryggder är nog BIAB opraktisk, fan vad tung påsen blir att lyfta ut t.ex.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Techno skrev:

Varför krångla med mash in bag, sämre utbyte, risk för mer kladd samt avrinning innan man hittar rätt. Sämre utbyte. Verkar för mig vara mer en ny california knew style, trots att jag vet att stilen är från Australien

Men allt är ok

Bo

Främst av ren nyfikenhet, jag vill prova nya saker, lära mig och bli en erfarenhet rikare. Jag ser även vissa potentiella vinster och fördelar med metoden. Främst tidsbesparing och en enklare process. Nackdelar kan vara lite sämre effektivitet (även om jag nu också ligger runt 70-75% som metoden ska klara) samt en grumligare vört. Framförallt är jag nyfiken på vad den grumligare vörten ger för skillnad på min slutprodukt.

Vet att en del kör med ett tyg som heter sarita, jag har använt det till delmäskningar och humlepåse. Finns på Ikea kostar 29:- metern. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20110286

Det går bra med silduk som man fäster med klädnypor längs kanten på kastrullen. Kostar 40:-/meter och räcker till 50 bryggningar.

/PeO

/PeO

PeO skrev:

Det går bra med silduk som man fäster med klädnypor längs kanten på kastrullen. Kostar 40:-/meter och räcker till 50 bryggningar.

/PeO

Givetvis, men var hittar man detta?

Finns i de flesta sybehörsaffärer. Används ofta till gardiner o liknande. Se till dock att den är av bomull så att den tål hettan i botten på kastrullen.

/PeO

/PeO

Tack får alla råd och synpunkter. Jag har forskat lite efter tyg till påsen och funnit att schweiziska voile-tyget skall fungera bra. (det är någon snubbe i Australien som påstår detta) Hittade Sonjas Textilateljé i Skogås som hade Voile till ett pris av 150 kr. + frakt

Detta kan kanske vara något. 1-800µ och tål upp till 100 grader. Använder dessa på mitt företag, kan återanvändas flera ggr.

http://www.vattensystem.se/shop/index1.html

gå in på filterpåsar.

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Gjorde en BIAB bryggning idag som slutade i ett antiklimax. Påsen sydd av något polyesterfodertyg höll kvar i princip allt vatten när jag lyfte upp den ur grytan. Det droppade lite försynt i botten och där står jag med 20kg på raka armar över spisen, suck...
Fick ösa över malten till kylväskan och fortsätta med lakning på vanligt sätt. Sedan fick jag spä ut vörten med 2,5l vatten eftersom bättre urrinning av malten hade planerats med BIAB-metoden. Träffade dock OG perfekt så HSA är väl det enda jag behöver oroa mig över pga det extra ösandet med varm vört som blev resultatet av premiärbryggningen. Var till IKEA och lyckades sy en påse av Saritatyget till nästa försök. Skam den som ger sig!

Ponera att BIAB metoden funkar, man kokar vörten och kyler densamma i grytan
man hela tiden använt. Skulle man då kunna sätta på ett tättslutande lock med jäsrör direkt på grytan och jäsa i samma kärl utan rengöring av detsamma? Eller är bakterieangreppet nära? Skratta inte......är man nybörjare så är man..

Urbjörn skrev:

Ponera att BIAB metoden funkar, man kokar vörten och kyler densamma i grytan
man hela tiden använt. Skulle man då kunna sätta på ett tättslutande lock med jäsrör direkt på grytan och jäsa i samma kärl utan rengöring av detsamma? Eller är bakterieangreppet nära? Skratta inte......är man nybörjare så är man..

Ser ingen anledning till att det inte skulle fungera, men då bör man använda humlepåsar så man kan plocka ur dom.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Visst fungerar det, utrustningsminimalism. Det man kan invända emot är väl i sådana fall att du får en hel del kall och varmdruv i den jäsande ölen, men förhoppningsvs ger det inga otrevliga bismaker och sätter sig fint på botten sedan. Största problemet är väl att grytan är upptagen ett tag framöver wink

När du anväder BIAB hur gör du, värmer du vattnet innan du sänker ner maltpåsen eller har du malten i kallt vatten och sedan värmer?

Urbjörn skrev:

När du anväder BIAB hur gör du, värmer du vattnet innan du sänker ner maltpåsen eller har du malten i kallt vatten och sedan värmer?

Ah, nu slog du huvudet på spiken, Urbjörn!  Ett av bryggkonstens mest hett debatterade ämnen: malten först, sedan mäskvattnet, eller mäskvattnet först och sedan i med malten? 

Finns kanske bara ett mer debatterat ämne: omtappning till sekundär eller ej?

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Idag gjorde jag två bryggningar med BIAB på raken. Maltpåsen av saritatyg fungerade finfint. Utbytet blev 72% för en Belgisk dubbel och 77% för en Irish Red Ale. Jag tömde i malten vid 50grader första bryggningen respektive 40grader den andra och stegrade temperaturen sedan så fort som möjligt mot mäsktemperaturen på 66 i 75min respektive 67 grader i 60min. Utmäskning 10min vid 75grader på båda bryggningarna. Min teori är att det högre utbytet beror på en lite tjockare mäsk och högre temp i bryggning nummer två, men det kan lika gärna bero på andra faktorer. Hursomhelst är jag nöjd med bryggdagen och metoden, så det kommer garanterat göras flera BIAB sessioner hemma hos mig.

Jag tror det är en fördel att ha i malten tidigt och stegra temperaturen för att ge enzymerna en mjuk start. Det är även behagligare att lösa upp eventuella klumpar i mäsken med händerna vid en hälsosam temperatur...

Portugisen skrev:
Urbjörn skrev:

Ah, nu slog du huvudet på spiken, Urbjörn!  Ett av bryggkonstens mest hett debatterade ämnen: malten först, sedan mäskvattnet, eller mäskvattnet först och sedan i med malten? 

Finns kanske bara ett mer debatterat ämne: omtappning till sekundär eller ej?

/Pål

Hej

Hönan eller ägget?. Efter ett visst antal år så hade jag vatten först och sedan malt.

Efter en fråga om skillnaden mellan vatten först eller malt först, och en uppläxning från en tidigare skribent så ändrade jag mig, efter uppläxningen till malt först och sedan vatten.

I verkningsgrad så har jag inte märkt någon större skillnad, kanske dom senaste åren att malt/vatten ger någon % sämre skillnad men inget att orda om.

Det är nog hugget som stucket att använda båda.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Om man skulle göra en cylindrisk sil i rotfritt stål som passar lagom i grytan borde väl detta vara kanon? Man kan ju röra fritt i malten samt att det är lätt att ta upp silen, laka direkt ner i grytan och sedan koka. Eller är jag fel ute?

På flaska:

ballista skrev:

Om man skulle göra en cylindrisk sil i rotfritt stål som passar lagom i grytan borde väl detta vara kanon? Man kan ju röra fritt i malten samt att det är lätt att ta upp silen, laka direkt ner i grytan och sedan koka. Eller är jag fel ute?

Jag har faktiskt varit inne på det också, men företaget jag vände mig till hade tyvärr inte tid att hjälpa mig med detta. Har man material och kunnandet så är det säkert inga problem att svetsa ihop något. Lakandet kräver ju dock tät mantel så att vattnet passerar hela malten så det får nog bli någon form av kompromiss i sådana fall.

Grejen med BIAB är ju dock att slippa lakandet, ca 75% räcker gott åt mig i alla fall.

Jag har ochså funderat på en rostfri insats, men vet inte om man skulle kunna finna ett nät som håller måttet så att säga. Har idag mäskat med BIAB ca 30 l i
en 50 l. gryta, med en silduk som täcker hela insidan på grytan. Mycket malt, går inte att lyfta, fick ta en rostfri stor sil och öste ur draven (tryckte till med en slev så mäsken blev kvar). Vet inte om det påverkar slutresultatet men fungerade helt OK.

Jag tänkte göra ett test, stansa 2mm hål i rostfri plåt. Jag vet inte om hålen kanske är för stora. Alternativt finns det en firma i stan som väver rostfritt nät som används som silduk i pappersmaskiner som borde funka.

På flaska:

Du kan ju alltid ha en påse inuti den rostfria behållaren. Vill du slippa detta krävs nog en finare vävliknande rostfri konstruktion för att hålla maltrester kvar i behållaren.