Bo, en poäng är ju att slippa krångla med kylbag, falskbotten, borra hål,gängor, packningar, kran och avtappnigsrör. Det var i allafall orsaken till att jag mäskade med maltpåse och sedan gick direkt till Brau Meister. Jag vill brygga, inte hobbysnickra eller vara uppfinnarjocke.
Sen slipper man ju att införskaffa en ännu större kastrull för lakningsvattnet, en massa slangar som måste rengöras, denna oro för stopp i lakningen, för snabbt flöde genom lakningen, etc etc. Och allt detta för att efterlikna kommersiella bryggeriers teknik vid bryggning, en teknik som är baserad på bryggerierna bottom line och 1800-talets maltpriser? Idag är maltpriset hembryggarens kanske lägsta kostnad och lägre effektivitet kan lätt kompenseras med mer malt.
När jag bryggde Biab hade jag en effektivitet på 60% och det var egentligen inte så illa. Humlegården har en maltpåse i sitt sortiment och jag fyllde den med 3 kilo malt, vill jag minnas, och jag tror att den kunde fyllas med mer, det var min kastrull som var begränsningen. Kanske fyller den 5 kilo? Alternativet är kanske att använda två men BIAB är nog först och främst lämplig för mindre bryggningar. Vill du upp i 30-50 liters bryggder är nog BIAB opraktisk, fan vad tung påsen blir att lyfta ut t.ex.
/Pål
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.