Drakens DIPA

Hörde att förra årets SM-vinnare hamnar på fat här i Gbg i dag. Tyvärr kommer jag inte ha möjlighet att titta hos Reza på ett tag (nybliven far) men likväl så har jag länge vart nyfiken på receptet (frågade på vinterölsträffen men har ju självklart "glömt av" allt). 

Rick Lindqvist - Du hänger ju här från och till, kanske har du lust att dela med dig av receptet och lite allmänna råd? Har kollar på SHBF:s hemsida utan att hitta något.

Du och dina polare är ju bevisligen redigt bra på det här med välhumlade amerikanare så det hade vart kul att få höra lite om era tillvägagångssätt, knep och trix.

Eller finns här någon annan som har koll på receptet?

Sv: Drakens DIPA

Fanns i Hembryggaren nr2/2010.

/PeO

Okidokki, hjälper ju inte mig som inte är medlem i shbf.
Någon som har lust att dela med sig av receptet här i tråden kanske?

PeO skrev:

Fanns i Hembryggaren nr2/2010.

Hjälper ju heller inte de som blev medlemmar efter 2010/2. Finns inte de här recepten upplagda någonstans? Tidningar kommer och går, men foruminlägg består...

Think globally. Drink locally.

Hej

Jag har tidningen samt receptet. Är bara lite osäker om att lägga ut det, vill inte trampa någon på tårna, spec skaparen av receptet. Är det ok att lägga upp det här?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

gnoff skrev:

Till rutgersson - skäms, varför inte vara medlem?

Jag är inte heller medlem men tänker inte skämmas. Tycker inte det framgår av SHBF vad jag får ut, mer än en tidning, på att vara medlem.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Gnoff - Ja, jag har länge tänkt att bli medlem, något jag nog faktiskt kommer ta tag i redan i dag. Jag får nog skämmas lite.

Dock är det som Chubb säger lite osäkert varför man skall vara medlem. Även om det faktiskt är delvis givet varför (stödja en förening som uppmärksammar ens intresse osv).

Rick - Kliv nu fram och berätta!

Drakens DIPA

OG 1078 FG 1014 Alc. 8,5 % BU:169

Bryggvol 50 liter

9 kg Pilsnermalt, 5,5 kg Munchermalt, 1,5 kg socker Försockringrast 65 C  70 min

80 g  chinook   kottar      12,7 %       60  min
80 g  centenn     "           11.9 %       50  min
50 g  chinook     "           12,7 %        40 min
40 g centenn      "           11,9 %        30 min
10 g nugget       "            14,2 %        30 min
40 g chinook      "            12,7 %        20 min
30 g  nugget      "            14,2 %         20 min
40 g centenniel  "             11,9 %         10 min
40 g centenniel  "             11,9 %          1 min
40 g chinook     "              12,7%             1min
100 g nelson     ?           ?             torrhumlad
100 g nugget      "       14,2 %       torrhumlad
100 g simcoe     ?         ?              torrhumlad

Jäst US-05    Primär: 20 C 7 dygn   Sekundär 20 C 7 dygn

Ja, *host* det var ingen billig Dipa... . :-))

niclas bergqvist skrev:

Ja, *host* det var ingen billig Dipa... . :-))

Jupp hajade till lite själv innan jag kom ihåg att humledosen var till en 50 liters batch smile  !!
Man blir allt lite sugen på att testa!
mvh H

Hej,
nu ligger receptet ute och det är bara kul!

Några kommentar så länge:

En titt på amerikanska dubbel-ipor avslöjar (har jag för mig) att man generellt humlar vid 60 min och sedan först vid 10-20.

Vi gillar välhumlade öl hela vägen och därför humlar vi var tionde minut med tonvikt i "mitten", för hög smakhumling och mjukare beska.

Drakens Dipa kommer att bryggas igen i april/maj av Oppigårds, för att släppas på bolaget 1 augusti. Då förhoppningsvis inte lika utjäst som den första batchen (FG 1010) som nu finns på fat. Optimalt är att den landar på 1012-1014.

http://www.olprovningar.se/

Tack för receptet (nej jag är inte medlem), jag var med brorsan hos Reza och han rekommenderade "en ny DIPA som vann SM". Min bror som gillar lager och är skeptisk mot "avslaget ljummet beskt pess" dvs hans uppfattning om ale, sade att det var den godaste öl han  någonsin druckit! Jag skall nog göra ett försök på en egen DIPA, kanske med lite annorlunda humling, men  det var mycket intressant att veta hur ni gjort.
Socker, förresten??

Hallå!

Vet inte om du frågade om råd eller vad du undrade rörande sockret men socker används med fördel när man brygger öl med hög vörtstyrka, eftersom det jäser ut bättre.
Jag har en ofattbart stabil utjäsning tack vare en kombination av noggrann mäsktemp och sockergivor (i starkare öl). Syresättning struntar jag i.

När jag gör en dubbel-ipa försöker jag hålla nere vörtstyrkan av två skäl:

1. Utjästa öl känns renare
2. Alkoholstarka öl dämpar humlearomen

Detta nu i brådrasket....

http://www.olprovningar.se/

Jag har av någon anlädning(läst någon stans) fått för mig att det inte är laglit att ha socker i öl i sverige.

Vad gäller egentligen?

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

15 Senast ändrad av Old Gowrie (2011-03-24 19:20:25)

ballista skrev:

Jag har av någon anlädning(läst någon stans) fått för mig att det inte är laglit att ha socker i öl i sverige.

Och?

Come to the Dark Side, we have cookies.

Dricker precis den här dipan som kom på bolaget idag + lite annat gott.
smakar väldigt bra den här ölen , gillar den verkligen.
påminner lite om det ja drack innan här
sierra nevada bigfoot 2011 som oxo kom på bolaget idag ...

drack  side by side min egen sierra nevada bigfoot clone oxo och jämförde med
orginalet , väldigt lika öl ....

känner dock lite fylligare doft och smak än mina egna öl ...  väldigt lite men ändå .

väldigt nära 100% lika om man säger så, trodde inte man kunde göra det hemma men det gör det ju tack o lov wink

Får väl försöka med Draken Dipa receptet nästa bryggning när sommarvärmen lagt sig lite.

mindblow skrev:

känner dock lite fylligare doft och smak än mina egna öl ...  väldigt lite men ändå .

väldigt nära 100% lika om man säger så, trodde inte man kunde göra det hemma men det gör det ju tack o lov wink

Får väl försöka med Draken Dipa receptet nästa bryggning när sommarvärmen lagt sig lite.

nu blir man ju nyfiken, hur såg din Big Foot klon ut?
Recept!

mindblow skrev:

Varför i helvete går den inte att e-beställa hit där jag bor? Ska jag behöva åka 10 mil till sundsvall för att få smaka på skiten.

megen skrev:
mindblow skrev:

Varför i helvete går den inte att e-beställa hit där jag bor? Ska jag behöva åka 10 mil till sundsvall för att få smaka på skiten.

Det är ju bara att gå till bolaget och be dem ta in ett gäng? Jag bor ju iofs i Gbg och kan gå till Nordstan (som då är en vinkällarbutik) när som, i princip. Fast jag jobbar i Skärhamn och när jag skall köpa något från något släpp är det bara att traska upp till tjejen på bolaget och säga vilka och hur många jag vill ha. Dagen då det är släpp kan man köpa in en av varje om det finns kvar i centrallagret, dagen efter kan man ta in "hur många man vill" i princip om det finns några kvar ute i landet.

Hittade några olika recept men kikade även på
sierra nevadas hemsida där lite info står.

Färgmässigt blev dom istort sett exakt lika , min va lite lätt disig än men
kommer nog se perfekt ut om en månad.
tror dock att den jäste ut lite mer än vad som ja hade i beersmith här
den stannade nog på 9.3% när den va klar räknade ja ut.
efter kolsyrejäsning.
så det här stämmer nog ungefärligen.

Batch Size: 15,80 L                   
Boil Size: 20,00 L                   
Boil Time: 90 min                   

Ingredients
Amount Item Type % or IBU
1,00 kg Extra Light Dry Extract (5,9 EBC) Dry Extract 19,76 %
3,45 kg Viking Pale Ale (4,6 EBC) Grain 68,18 %
0,50 kg Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett) (118,2 EBC) Grain 9,88 %
0,10 kg Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC) Grain 1,98 %
0,01 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 0,20 %
48,00 gm Chinook [11,40 %] (60 min) Hops 61,1 IBU
21,00 gm Cascade [6,30 %] (30 min) Hops 11,3 IBU
15,50 gm Centennial [11,50 %] (30 min) Hops 15,3 IBU
10,00 gm Cascade [6,30 %] (10 min) Hops 2,5 IBU
9,00 gm Centennial [11,50 %] (10 min) Hops 4,2 IBU
6,00 gm Chinook [13,00 %] (Dry Hop 14 days) Hops - 
10,00 gm Cascade [5,75 %] (Dry Hop 14 days) Hops - 
6,00 gm Centennial [10,50 %] (Dry Hop 14 days) Hops - 
0,30 tsp Irish Moss (Boil 10,0 min) Misc 
1,22 tsp Yeast Nutrient (Boil 10,0 min) Misc 

American Ale (Wyeast Labs #1056) Yeast-Ale

Beer Profile
Est Original Gravity: 1,086 SG                     
Measured Original Gravity: 1,086 SG
Est Final Gravity: 1,020 SG                           
Measured Final Gravity: 1,020 SG
Estimated Alcohol by Vol: 8,60 %               
Actual Alcohol by Vol: 8,65 %
Bitterness: 94,4 IBU                                     
Calories: 840 cal/l
Est Color: 26,1 EBC

Hej

Smakade i dag av en Draken, det var en av dom godaste alen jag smakat, trots en kraftig sommarförkylning med avdomnade smaklökar, vilken enastående god humlearom, det var som att va instängd i en tallskog. Nu först förstår jag vad humlearom innebär.  Beskan var absolut hög men jag har bryggt öl tidigare som ligger inom den gränsen, men arom samt smakhumlingen på Draken!

När förkylningen är över så skall det bryggas dipa med humle arom, det lovar jag mig härmed.

Jag har sett ljuset.

Bo

Jag tycker drakens dipa var okej men för söt, det är en sjyst öl men den är inte SÅ fantastiskt som det verkar med all hype runt omkring den. Den är dock jeeefligt billig för en öl av denna kalibern!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Ursäkta om jag är kärringen mot strömmen, men den här humlehypen som råder just nu känns lite overkill. Visst, jag älskar öl med tydlig humlekaraktär, men det finns gränser.
Jag har testat Drakens DIPA, och enligt mig var det ingen angenäm upplevelse. Beskan tog över ölet helt och hållet, och det var omöjligt att bli av med den. Dövade hela käften helt enkelt.
Jag respektera att det finns personer som tycker att den här typen av öl är outstanding, men för mig är det lite som kejsarens nya kläder.
När jag dricker öl gör jag det i stora klunkar, vill jag smutta tar jag mig en rökig maltwhiskey...

OldGowrie2 skrev:

Ursäkta om jag är kärringen mot strömmen, men den här humlehypen som råder just nu känns lite overkill. Visst, jag älskar öl med tydlig humlekaraktär, men det finns gränser.
Jag har testat Drakens DIPA, och enligt mig var det ingen angenäm upplevelse. Beskan tog över ölet helt och hållet, och det var omöjligt att bli av med den. Dövade hela käften helt enkelt.
Jag respektera att det finns personer som tycker att den här typen av öl är outstanding, men för mig är det lite som kejsarens nya kläder.
När jag dricker öl gör jag det i stora klunkar, vill jag smutta tar jag mig en rökig maltwhiskey...

Hej

Det är det som är så trevligt med ett ölforum där man kan byta tankar samt ha mycket olika åsikter.

Jag tycker absolut inte att beskan tar över, den är ju absolut kraftig det är den, men aromen är helt outstanding. Nu är jag en hophead så för mig är humlebomber kalas.

Jag kan tycka att trenden med maltwisky i bland kan kännas lite fånig, men dom som älskar den, drick, njut och var nöjd.

Bo

Techno skrev:
OldGowrie2 skrev:

Hej

Det är det som är så trevligt med ett ölforum där man kan byta tankar samt ha mycket olika åsikter.

Jag tycker absolut inte att beskan tar över, den är ju absolut kraftig det är den, men aromen är helt outstanding. Nu är jag en hophead så för mig är humlebomber kalas.

Jag kan tycka att trenden med maltwisky i bland kan kännas lite fånig, men dom som älskar den, drick, njut och var nöjd.

Bo

Som jag skrev så är det klart att jag respekterar alla som gillar humleOD. Men blir lite trött på trenden med humlebomber, lika fånig som maltwhiskeytrenden med alla dessa självpåtagna experter. Jag gillar rökig whiskey, that's it. Spelar ingen roll om det står Laphroaig eller Ardbeg på flaskan.
Men jag ska revidera min uppfattning om Drakens en smula: den flaskan jag testade var i närheten av rumstemperatur, idag öppnade jag en kylskåpskall och det var en viss skillnad; beskan var inte så påtaglig. Men humlearomen var densamma som när jag öppnar en foliepåse med humle, och jag tycker inte att den är så angenäm. Luktar bra visst, men inte den jag vill känna i en färdig öl.
Jag är bara så trött på alla trender, och jag vidhåller att den senaste flugan med överhumlade brygder är bara så B... Kejsaren är fortfarande naken...