Mäskkärl av kylväska problem med att nätet sätts igen?

Hej
Funderar på en kylväska som mäskkärl som finns beskrivet här på forumet. Samtidigt verkar det som flera har problem med att nätet sätts igen av mjölet från malten. Hur löser man det? Finns det någon som har en bra lösning på det problemet? Om man skippar nätet och förlänger kopparröret så det ligger över hela botten och sedan sågar skåror i det med dremeln. Skulle det funka bättre? Alla smarta lösningar mottages.

Sv: Mäskkärl av kylväska problem med att nätet sätts igen?

Hej Runo!

Jag har också läst att en del haft problem med igensättning. Själv har jag använt det förfarandet till 15 olika batcher och har endast haft problem 1 gång. Jag använder en mässingsgenomföring och ett aluminiumnät från plastic pading. diametern på det ihoprullade nätet är kanske 4-5cm. Gången jag fick problem hade jag en viss andel vetemalt, kanske 10 %. Det satte dock inte igen helt men lakningen tog väldigt lång tid. Jag har sedan varit lite mer noggrann att verkligen försöka göra en temphöjning vid utmäskning. Min erfarenhet är också att man måste börja laka väldigt försiktigt, ffa vid recirkulering ska man låta ta lite tid. Jag satslakar i allmänhet och vid andra satsen vatten är problemet med dåligt flöde obefintligt. Alternativet med ett långt, gärna delat rör som har en massa hål i sig tror jag är bra men jag fastnade för enkelheten med metallnätet. Det måste finnas jättemånga här som använder sig av metallnätet eller bazookascreen och som inte har problem. Enligt min egen erfarenhet tror jag en hel del sitter i själva förfarandet när man mäskar. Mäskar man varsamt och är noga med temperaturerna och rasttiderna (så att all stärkelse bryts ner till socker) bör du inte ha problem med ett metallnät.
Mvh
Love

Hej,
Jag kör själv med kylväska 25l och hemtillverkad bazooka screen av plastic-paddings aluminiumnät. Har aldrig haft problem med igensättning av filtret trots batcher med mer än 50% vete. Jag använde hela nätet och rullade ihop det till en diameter av ca 2-3cm och något "ihopplattat", dvs mer ellipsformat än cirkulärt rullat. Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt och använder mig oftast av satslakning.

Jag kör med slitsat prisolrör utan nät. Funkar utan problem.
Om man får problem med stopp så kanske man behöver se över krossstorleken på malten.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag kör med ytterhöljet från en varmvattenslang i en Igloo 37,8L rund kylväska, funkar hur bra som helst. Har den som en ring. (Har bara använt den till sats-lakning men ska nog funka hyggligt till kontinuerlig lakning med.) Funkar bäst med en ny slang som man kan värma på lite innan man drar ur den ur höljet, är lite knöligt men det går). Gammal urtorkad slang funkar inte (har provat). Gick bra i den gamla 24L kylväskan också.

ytterhöljet från en varmvattenslang? Har du några bilder och beskrivning på hur du gjort?

Lägger upp en bild i morgon förmiddag. Prova att söka på "Braided hose" så kan det finnas bra bilder. Jag byggde precis som i How To Brew med klämringskopplingar.

8 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-12-27 20:26:51)

Såhär ser min ut i ungefärliga drag. Den på bilden är med stor säkerhet gjord för ett runt lakkärl.
Mitt eget lakkärl (kylväska) är ganska avlångt så min är mao. längre.

I övrigt är det exakt samma. Prisolrör med skurna jack i. (Jacken vända nedåt i lakkärlet givetvis)

http://beanblog.com/beanblog.org/brewing/lautermanifold.jpg

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

9 Senast ändrad av DrKarma (2010-12-27 23:58:34)

Kör perforerad rostfri plåt som falskbotten. Funkar mycket bra och om det skulle bli stopp så är det bara att röra runt mäsken.
Kör man med mycket vete i sin mäsk så kan man alltid slå i kokta risskal eller kokt halm som någon här på forumet använder med bra resultat.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/fb_box03.jpg

10 Senast ändrad av megen (2010-12-28 00:22:26)

Hej jag föreslår att denna tråd ska flyttas till "Utrustning" ist.

Jag kör med Aluminiumnät och kylväska och det har aldrig varit något problem överhuvudtaget.

Men nu tänker jag kapa tråden lite.

Fick en 50l kylväska av sambon i julklapp. Yeaho!!!!!!
Finns avtappning på den, dock ingen kran. Bryggsugnast i världen är väldigt ivrig på att testa den imorgon, men jag saknade övrig utrusning för att få till det. Detta tror jag har löst sig med ett gäng snabb/nödlösningar:

Problem1:
Avtappningshålet har för liten diametar för att mina plastkranar ska rymmas i hålet. 
Lösning: Jag drog igenom en silikonslang genom hålet, tro på fan det sitter där toktätt inte en droppe rinner igenom på fel ställe. Jag fäste min bazoka direkt på slangen med slangklämma.
Problem2: Bazokan och slangen flyter upp när jag tömmer i vatten.
Lösning: Lyckades hitta en silikonsugpropp hemma som jag fäste i botten på kylarväskan och fäste änden på silkonslangen vid bazokan med ett bomullssnöre knutet runt och fästsatt i sugproppen. Yhea!!! Nu flyter det inte upp till ytan utan ligger stadigt på botten.
Problem 3. Det blir svårt att kontrollera flödet under urtappning efter mäskning och vid lakning.
Lösning: jag satte en vanlig svart plastkran i änden på slangen men åt fel håll, så öppningen på kranen blir ist vid gängningen på den. Funkade klockrent.

Jag är nästan helt säker på att detta kommer att fungera lika bra som det gör i vanliga fall. Ska bli kul att brygga. smile 

Ursäkta krånglig beskrivning men jag kan lägga upp bilder sen.

Här kommer det bilder på kylväskan och lösningarna.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/PIC-00224.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/PIC-00225.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/PIC-00226.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/PIC-00227.jpg

megen skrev:

Hej jag föreslår att denna tråd ska flyttas till "Utrustning" ist.

Fixat.

-- Svante

http://www.humle.se/punbb/images/upload/m%E4sktunna.JPG

Denna har aldrig satt igen. Består av ett metallnät (från en stor sil från clas ohlson) som jag vikt och sytt ihop med ståltråd. Dels filtrerar den uppifrån och ner, samt genom kanalerna som ligger runt den. Så det är en hybrid, dvs den funkar både som en falskbotten och en manifold. Lite svårt att få bort alla maltrester, men funkar mycket bra.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/P1040743.JPG

megen skrev:

Jag är nästan helt säker på att detta kommer att fungera lika bra som det gör i vanliga fall. Ska bli kul att brygga. smile

Skulle gärna vilja veta sen hur din kylväska höll värmen. Jag har nämligen köpt en likadan.

Vid närmare granskning kunde jag konstatera att det fanns ingen skumisolering i locket (!). Det var dubbelväggigt men bara luft emellan. På toppen bara några millimeter mellan väggarna. Jag har själv borrat några hål och sprutat in fogskum i locket men inte provat funktionen.

Jag har (och även i min tidigare) en "manifold" i botten d.v.s. i mitt fall slitsade kopparrör och det har tidigare alltid fungerat utan stopp (några veteöl har jag dock inte gjort).

Björn Petersson skrev:
megen skrev:

Skulle gärna vilja veta sen hur din kylväska höll värmen. Jag har nämligen köpt en likadan.

Vid närmare granskning kunde jag konstatera att det fanns ingen skumisolering i locket (!). Det var dubbelväggigt men bara luft emellan. På toppen bara några millimeter mellan väggarna. Jag har själv borrat några hål och sprutat in fogskum i locket men inte provat funktionen.

Jag har (och även i min tidigare) en "manifold" i botten d.v.s. i mitt fall slitsade kopparrör och det har tidigare alltid fungerat utan stopp (några veteöl har jag dock inte gjort).

Jag har inte testat än. fick lite förhinder. Blir lätt så när man har småbarn. Men man kanske skulle göra något åt locket innan man tester. hmmm.

17 Senast ändrad av rutgersson (2010-12-29 08:44:41)

Megen och Björn P -

Jag och min bryggpolare har en likadan väska som vi använt några batcher.
Rent konkret kan man väl säga att den, vilket är logiskt, fungerar bäst på större batcher (både gällande volym eller mängd malt) där man då använder en större del av väskans volym.

T.ex, vi gjorde en 80 Shilling för några månader sedan. Då hade vi den fylld till drygt hälften och då gick den ner ett par grader på bara någon halvtimma (då vi misstänkt detta va vi beredda med en kastrull kokande vatten för att justera tempen). Dock gjorde vi här om sistens en Barley Wine där vi nästan fyllde den ända upp och då höll den tempen i över två timmar.

Vi har också valt att göra ett nytt hål längre ner, men om det funkar att använda det befintliga så är ju det bra.

F.ö så använder vi en hemmagjord bazooka screen av plastic padding nät med gott reslutat. För mindre bacher har vi kvar vår 25liters väska som får fortsätta sin tjänstgöring som komplement till den stora. Dock har vi börjat göra större och större volymer (då vi fått tag på en 50liters kastrull) så tillslut kommer säkerligen den lilla få gå i pension.

Liten besvikelse var det , den såg ju ut som någon av de dyrare amerikanska (Igloo etc..) Till min gamla 25-liters har jag ju gjort en "överrock", d.v.s. en omslutande låda med lock av 40mm cellplast vilken förbättrade värmehållningen avsevärt. Innan jag såg den här 50-liters på Chilli var min ursprungliga idé att bygga en likadan cellplastlåda kring en 47-liters plastback med lock från Biltema. Den är av ofärgad, livsmedelsgodkänd plast. Jag hade redan inhandlat backen.

Dum fråga kanske men hur stora satser kan man brygga med den här typen av mäsk/lakkärl (24 liters kylväska)?

Runo skrev:

Dum fråga kanske men hur stora satser kan man brygga med den här typen av mäsk/lakkärl (24 liters kylväska)?

Kring 20l normalstark vört.
Vid starkare så kan du bli tvungen att gå ner till 15l.

Jag kommer nog att använda 50litarn till 20-25l batcher ändå. Men då till mina monsteröl. Vill ha bra plats och inte behöva snåla på mäskvaten och urakningsvatten. Mitt mål är att hamna på samma brygghuseffektivitet oavsett om jag brygger en 5% eller en 10%. Kanske någon gång att man kör på en 30-40l batch på en normaslstark pilsner, det enda jag brygger som ligger kring 5%

Vad händer om man trycker vattnet baklänges i kylväskan?  Öppnar kranen och pumpar in mäskvatten den vägen. Sen tätningslist vid locket på väskan och 2 spännband. jag har nu inloppet uppe vid kanten och även en evakuering med separat slang ifall vattenståndet blir lite högt. Om man sätter en bazooka på varje av dom och tappar ur där ifrån. Kan även ha en bazooka vid kranen där nere om man ska tappa ur det sista under ifrån. Borde inte recirkulering fungera då utan igensatt maltbädd? Fast lite svårt att få klar fin vört kanske? Hur gör bryggerierna? Hur funkar BM vad gäller filterförmågan hos maltbädden?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

22 Senast ändrad av scaryeyes (2011-02-07 23:21:21)

Nu har jag i alla fall fått tummen ur och testat en ny grej. Funkar. Men sen det med att ha hålen neråt i kärlet som Thomas talar om... Det har jag läst att det ska man inte. Varför vet jag inte, kanske för att vörten ska rinna i röret... Men ska leta upp artikeln.
Ska försöka få in bilderna bara

http://forumbilder.se/images/ad201150525PM0d88.jpg
32mm PP-rör. Det blev för jobbigt att borra tusentals hål, så jag sågade i stället. Täckte ändarna med nät och buntband. Biltemas buntbandstång är helt kanon - 80 spänn eller nåt. En bra investering.
Sen tog jag resterna av min mekonomen bazzooka screen, och byggde ett filter till breddavloppet. det är en bra ide så inte pumpen lägger av. Det gjorde den ändå, så den måste öppnas och rengöras.

http://forumbilder.se/images/31201160458PMe9ea.jpg

http://forumbilder.se/images/30201160625PM98df.jpg

6.3 kg malt är i mesta laget för en sån liten kylväska.....

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

23 Senast ändrad av Raasken (2011-02-10 12:45:26)

Hej !

Har lakat med många metoder,
PP-nätet, slitsade kopparrör (slitsen neråt wink), dubbellagrad flätad slangstrumpa, mm.
Oavsett utrustning fick jag oönskade restriktioner i lakflödet!
Pga viss envishet valde jag att inte ändra maltkvarnen i första hand (mitt val!)
Efter lång meditation över tänkbara lösningar, kom jag att införa en fikarast
direkt efter inladdning av mäsken i lakkärlet. Temp-mäskar i en separat elgryta.

Tänket:
Om jag väldigt snart efter inladdning i lakkärlet öppnar kranen så har ju inte maltbädden hunnt "sätta"
sig på ett naturligt vis, utan det flöde som då uppstår närmast min silanordning
kommer troligen att påverka hur maltbädden ser ut närmast silen.
Gissar att de små lätta partiklarna snabbare sugs med flödet fram till silen och täpper till.

Införandet av fikarasten på 20-30min ger min maltbädd chans att få den naturliga struktur
som gravitationen erbjuder.
Troligen en (teoretiskt) struktur som rimligen börjar med de tyngsta skaldelarna längst ner vid silen
och därefter med minskande storleksgrad/fraktion ju högre upp i maltbädden man kommer.

Om oönskade restriktioner i lakflödet numera ändå skulle uppstå
så räcker det att slitsa/skära* den översta 1/3 av maltbäddens höjd
och då brukar flödet repa sig och jag slipper att recirkulera på nytt
eftersom vörten förblir klar.

Slitsa/skära* = Här att med ett smalt föremål: tex stålskala. trubbig kniv, smal bryggpaddel osv
ritsa ett mönster av små kvadrater i ytan på den övre fasta delen av maltbädden
utan att komma ända ner till silen.

Ovansagda är endast en hypotes och inget påstående,
även om just min egen erfarenhet pekar på en viss riktighet.
Fältet är fritt för kommentarer, reflexioner och erfarenhetsbeskrivningar.

Mvh Raasken
Sedimenterande sekreterare  cool
Edit: Inladdning var tidigare felaktigt benämnt inmäskning.

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

24 Senast ändrad av scaryeyes (2011-02-09 14:55:54)

Helt rätt Raasken ur min synvinkel åxå. Därav att jag gärna kör en proteinrast på 15-30 min vid 50 grader eller vad det nu var för temp. Funkade alldeles utmärkt. Problemen börjar senare. Då packad maltbädden allt eftersom. Det har inte med vilken typ av sil man använder utan att hela maltbädden blir packad i botten. Men jag gjorde så nu sist att jag skar ända ner till silen. lite då och då. Kommer förfina min metod allt eftersom dock. Men att efterfråga är stor bottenarea i förhållande till mäskens djup. och då använda typ,  15 mm kopparrör som är slitsat och minst 4 rör i bredd. Tror jag sett det i john palmers pdf.

Så min konstruktion är väldigt dålig egentligen med alldeles för stor rördiameter. Dessutom skulle ändarna suttit ihop i andra änden åxå. En sak till jag upptäckte med min, är att slitsarna är helt värdelösa. Dom 3 mm hål jag borrat i T-stycket är det enda som funkar. Där satte maltbädden igen hela tiden och när jag skar där så öppnade flödet fullt direkt.
Men ska testa 1 gång till innan jag bygger om, och då vända slitsarna neråt som ni säger. Sen blir det hink-i-hink nästa.

Fast om man inte stöter på några problem som man måste överstiga, så utvecklas man inte och hjärnan blir såsig och slapp......

Men mitt största problem just nu som kommer rullande som ett orosmoln, är att när jag hanterar malten så blir det damm i hela köket och vardagsrummet.... Gissa vem som inte alls gillar det!

Hej Scary-Mangnus!

Dina envisa förstoppningsproblem ger mig ingen ro!
Det kan bli riktigt besvärligt när man verkligen vill
att det bara ska flöda på av allt det goda, men inget kommer.   roll

Vid nästa re-design kanske mera Paddignät borde provas?
Vad tror du om att linda in dina slitsade rör med ett varv Paddingnät+ (+lite överlapp)
Det skulle öka din perforerade area avsevärt.
Säkra nätrullen utanpå röret med din eminenta strap-on tång.
Samtidigt så kan du passa på att prova nedåtvända slitsar.

Inkontinentala hälsningar fr. Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)