1 Senast ändrad av megen (2011-01-26 16:04:18)

Planer för nästa julöl. Winter-Bock

Köpte några Ayinger Winter-bock innan och efter efter jul och, jag tokälskar den. Tänkte nu att jag skulle brygga en klon eller väldigt likt öl till julen 2011. Men jag hittar inget recept och har aldrig bryggt en bock förut, i vanliga fall tycker jag att bockarna kan tendera att bli sliskiga i sötman. Men denna öl var helt perfekt mycket sötma men inget slisk och en underbar smak.

Någon som har lite skinn på näsan när det gäller bockar och är villig att dela med sig av ett recept? smile

Enligt flaskan ska stamvörtsstyrkan ligga på 18,5 grader plato (OG 1.077) och alkoholstyrkan på 6,7 % abv.
Så alltså borde FG hamna på 1,026 ungefär. Så det blir väl snarare en lite svagare dubbelbock som jag är ute efter.

Sv: Planer för nästa julöl. Winter-Bock

Ja, det är en fin maltig bock det. Min erfarenhet på området är dock låg. Jag bryggde en dubbelbock på extrakt + steep som faktisk liknar Ayinger ganska mycket även om den blev lite starkare, lite sötare och lite bittrare. Helheten gör dock att den hamnar smakmässigt sett ganska nära Ayingers. Hade jag bryggt den idag hade jag använt mycket Münichmalt ca 70% och lite pilsner eller Vienna ca 18% tillsammans med 10% av ett par olika karamellmalter och 2% chokladmalt. Sänkt IBU några steg också. Ursprungsreceptet innehöll dock:

OG: 1,085, FG 1,025
EBC: 42
IBU: 28
84,5%  Ljust maltextrakt
7%    CaraAmber
4,2% CaraMunich 1
2,8% CaraAroma
1,5% Pale Chocholate
Saaz FWH 10% av IBU
Magnum 60min 70% av IBU
Saaz 30min 20% av IBU
Jäst: Saflager S-23

Lycka till, bocköl är fint i vinterkylan tycker jag smile

Ja absolut. tack för tipset. Munichmalt är verkligen en favorit för mig. Har munich i  nästan alla mina recept.

Jästen är hemligheten för att få till en bra dubbelbock tycker jag. En bra jäst i botten som jäser rent och maltigt, och bra kontroll på jästemperaturen så det inte bildas för mycket oönskade smaker. White Labs WLP833 / Brewers Choice 2487 PC lär vara Ayingers jäst och ska ge mycket maltig kropp - jag har inte provat den utan bara W34/70 = BC2124. Sedan måste man trimma in mäsktemperatur tillsammans med jästen för att få rätt utjäsning, inte för söt och inte för torr. Men det är ju ett nobelt uppdrag... :-)

Jag hade nog tänkt köra en två eller trestegs dekoktion. Men det är ju som sagt knivigt att få till utjäsningen rätt. Gjorde en tjeckisk som jag tappade om efter primär igår. Den jäste ut till 1.009 och då hade jag gjort en tvåstegsdekoktion. Men det skumma är att den ändå smakar rätt. Den är inte alls torr. Kollade min hyrometer och den funkar som den ska. skumt. Sammtidigt har jag gjort en havrestout med enstegsinfusion på 68grader och den stannade på 1.020 beräknat 1,017 så det är väl godkännt. Den upplevs mest syrlig bara. Ska bli intressant att se om den utvecklas något under lagring.

Någon som vet om det går att propagera jäst från en flaska Ayinger winter-bock?

Hej

Jag har odlat upp jäst från SNPA flaskor med gott resultat. Att det inte skulle kunna ske i från en  Ayinger har jag svårt att tro. Många kommersiella öl har en annan jäst i primären samt en annan i sekundären. Det kan alltså va lite svårt att veta om den jäst du odlar upp är ursprungsjästen?

Jag skall ha en site på min dator som talar om vilken jäst varje öl jäses i ursprungligen. Skall se om jag hittar den.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej

Jag har odlat upp jäst från SNPA flaskor med gott resultat. Att det inte skulle kunna ske i från en  Ayinger har jag svårt att tro. Många kommersiella öl har en annan jäst i primären samt en annan i sekundären. Det kan alltså va lite svårt att veta om den jäst du odlar upp är ursprungsjästen?

Jag skall ha en site på min dator som talar om vilken jäst varje öl jäses i ursprungligen. Skall se om jag hittar den.

Bo

Ja det skulle jag behöva veta. smile

Hej alla.

Misstänker att Bo tänkte på denna länk, till Kristen Englands site.  Här "avslöjas" källorna och jämförs White Labs och Wyeasts utbud.

http://kotmf.com/articles/yeastcomp.php

I boken Yeast, som jag har som bed side litterature just nu, säger Chris White (grundare av White Labs) att det är ofta något bryggerierna säger att dom använder annan jäst inför kolsyrningen, men att i själva verket är det i regel samma som man jäser ölet med.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

I boken Yeast, som jag har som bed side litterature just nu

Vad tycker du om boken? Jag känner att jag vill lära mig så mycket det går om jäst, men den boken har blivit så sågad på de ställen jag kikat att jag struntat i att köpa den. Är den så dålig som det ryktas?

Think globally. Drink locally.

Boken "Yeast" tycker jag helt klart är läsvärd och samlar den mesta informationen angående jäsning på ett ställe även om vissa avsnitt inte är jätteintressanta för den "vanlige hembryggaren". Boken är ju inte direkt dyr, så för en ölnörd är den väl värd ett köp tongue

Portugisen skrev:

Hej alla.

Misstänker att Bo tänkte på denna länk, till Kristen Englands site.  Här "avslöjas" källorna och jämförs White Labs och Wyeasts utbud.

http://kotmf.com/articles/yeastcomp.php

I boken Yeast, som jag har som bed side litterature just nu, säger Chris White (grundare av White Labs) att det är ofta något bryggerierna säger att dom använder annan jäst inför kolsyrningen, men att i själva verket är det i regel samma som man jäser ölet med.

/Pål

Hej

Tack Pål , då har min dator än en gång blivit scannad samt allt som finns är uppenbarat.  big_smile and big_smile

Megan: Det var det jag menade, nu slipper jag krångla med att söka
D and big_smile

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Weinkeller skrev:

Boken är ju inte direkt dyr, så för en ölnörd är den väl värd ett köp tongue

Där har du en poäng. Den huvudsakliga kritiken har varit att den inte går tillräckligt djupt. Går den in i detalj på hur man gör agarplattor och jästnäring och sådant?

peps skrev:

Går den in i detalj på hur man gör agarplattor och jästnäring och sådant?

Uwwh, avdelning sex på ca 80 sidor (behandlande bla detta) har jag inte plöjt igenom ännu, ligger lite utanför mitt omedelbara intresse just nu. Så jag törs inte svara på hur bra informationen om detta är då min expertis på området typ sträcker sig till att titta i mikroskop tongue

15 Senast ändrad av megen (2011-01-30 23:31:38)

Nu är de två sista flaskorna av Ayinger Winter-bock från Hudiksvalls systembolag inköpta. Står och väntar i mitt kylskåp på att få drickas och jästskördas.

Ok, en bryggarkompis har precis beställt boken, så jag får snart tillfälle att kika själv. Jag gillar Jamil, så jag har inga problem med att köpa boken själv, men nu när saken kom upp här på forumet tyckte jag det var lika bra att slänga ut en fråga.

peps skrev:

Ok, en bryggarkompis har precis beställt boken, så jag får snart tillfälle att kika själv. Jag gillar Jamil, så jag har inga problem med att köpa boken själv, men nu när saken kom upp här på forumet tyckte jag det var lika bra att slänga ut en fråga.

Och jag köpte bocken ist för boken.

megen skrev:

Och jag köpte bocken ist för boken.

Ett klokt beslut, jag tror jag gör som du.

peps skrev:

Vad tycker du om boken? Jag känner att jag vill lära mig så mycket det går om jäst, men den boken har blivit så sågad på de ställen jag kikat att jag struntat i att köpa den. Är den så dålig som det ryktas?

peps skrev:

Den huvudsakliga kritiken har varit att den inte går tillräckligt djupt. Går den in i detalj på hur man gör agarplattor och jästnäring och sådant?

Jag tycker boken är bra och det är intressant läsning, även om det som är riktigt intressant för en hembryggare finns att läsa i annan litteratur. Jamil har ju redan gått igenom ämnet men storleken på förkulturer i sin bok Brewing Classic Beers och på sin hemsida och i sina shower.  Men det är mycket snack om jästens livsstil, förändringar, osv, mer djuplodande än i många böcker och lite mer lättjäst (där fick jag till det) än exempelvis Noonans "New Lager Brewing" som också går igenom samma ämne i detalj.

För hobbylabråttan och biokemisten finns det en egen avdelning som kallas "Your own yeast lab made easy" och även om jag inte hunnit dit än i boken verkar det handla om agarplattor, uppodlingar, förstoringsglas etc.  Själv är jag inne på det som är mest intressant för mig, "Yeast growth, handling & storage", som går igenom hur man skördar och lagrar jäst. 

Kanske inte den första boken man behöver köpa om man precis börjat med bryggning men när man redan har Daniels, Papazian, Jamil, Palmer och Noonan i bokhyllan och önskar något nytt att läsa kan jag rekommendera boken.  Inga uppseendeväckande nya data precis, men lite mer skrap på ytan som förhoppningsvis gör mig en bättre bryggare. Och framförallt, kanske några nya knep hur jag kan odla, skörda och lagra jäst.

Generellt har jag inset att jäsningen är det steg jag är sämst på som bryggare.  Jag lyckas alltför sällan få en helt utjäsning med den attenuation som jag hoppats på.  Framförallt inser jag att det beror på dålig temperaturkontroll när jag jäser, men också på det här med att ha tillräckligt med jäst i antal när jag börjar primärjäsningen.  Kan jag förbättra mig som bryggare inom detta område kommer mina öl bli ännu bättre.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

20 Senast ändrad av megen (2011-02-16 15:24:50)

Så nu har jag knåpat ihop ett recept till min dubbelbock.
Batch: 20l
IBU:25
OG: 1.077
FG: ca:1.025
Färg: 45 EBC

Brygghuseffektivitet: ca 70%
Receptet kommer att justeras efter kontroll av SG vid uppkok.
Malt
6,20 kg Viking Münchermalt (18,0 EBC) Grain 84,93 %
0,50 kg Caramunich Malt (110,3 EBC) Grain 6,85 %
0,50 kg Melanoiden Malt (39,4 EBC) Grain 6,85 %
0,10 kg Carafa I (663,9 EBC) Grain 1,37 %
Humle
20,00 gm Pearle [8,80 %] (60 min) Hops 17,4 IBU
10,00 gm Spalter [5,20 %] (30 min) Hops 3,9 IBU
10,00 gm Hallertauer Mittelfrüh [4,10 %] (30 min) Hops 3,1 IBU

Ayingers Winterbock-jäst uppodlad från flaska.

Tänkte köra en dubbel dekoktion.

Så vad tror ni. En dubbelbock lär det bli iaf. Men blir den god? Jag har ingen erfarenhet alls av denna öltyp.

Den ser maffig ut, precis som den skall vara. Enbart münchnermalt plus caramünch och melanoidinmalt kommer göra den till en maltbomb; hur gott som helst. Jag brukar bara ha en 60-minutersgiva humle i mina bockar, men därmed inte sagt att du skall ändra ditt humleschema.

Det kommer behövas en hel del jäst, så frågan är om du kommer kunna odla upp tillräckligt från botten av en flaska?

peps skrev:

Den ser maffig ut, precis som den skall vara. Enbart münchnermalt plus caramünch och melanoidinmalt kommer göra den till en maltbomb; hur gott som helst. Jag brukar bara ha en 60-minutersgiva humle i mina bockar, men därmed inte sagt att du skall ändra ditt humleschema.

Det kommer behövas en hel del jäst, så frågan är om du kommer kunna odla upp tillräckligt från botten av en flaska?

Jo jag har tänkt på det jag med. Men i nödfall så ska jag spara jästen från min rauchbier som står och jäser nu (bavarian lager). Så får jag inte upp tillräcklig mängd från flaskan så kör jag med tvättad bavarian lager ist.

Det låter som en bra strategi. Är mitt inne i ett lagerrace just nu, och tänker också avsluta med en hejdundrandes dubbelbock. Tänker nog knycka lite av dina receptidéer till den, det ser riktigt gott ut.

Det låter fint. Jag har också kört ett lagerrace nu. Blev mycket APA, IPA och stout/porter innan. Blev lite less så jag bestämde mig för att köra tjeckiskt och tyskt. Konstigt nog har jag blivit mest nöjd med mina lagerbrygder, med några undantag.