peps skrev:Vad tycker du om boken? Jag känner att jag vill lära mig så mycket det går om jäst, men den boken har blivit så sågad på de ställen jag kikat att jag struntat i att köpa den. Är den så dålig som det ryktas?
peps skrev:Den huvudsakliga kritiken har varit att den inte går tillräckligt djupt. Går den in i detalj på hur man gör agarplattor och jästnäring och sådant?
Jag tycker boken är bra och det är intressant läsning, även om det som är riktigt intressant för en hembryggare finns att läsa i annan litteratur. Jamil har ju redan gått igenom ämnet men storleken på förkulturer i sin bok Brewing Classic Beers och på sin hemsida och i sina shower. Men det är mycket snack om jästens livsstil, förändringar, osv, mer djuplodande än i många böcker och lite mer lättjäst (där fick jag till det) än exempelvis Noonans "New Lager Brewing" som också går igenom samma ämne i detalj.
För hobbylabråttan och biokemisten finns det en egen avdelning som kallas "Your own yeast lab made easy" och även om jag inte hunnit dit än i boken verkar det handla om agarplattor, uppodlingar, förstoringsglas etc. Själv är jag inne på det som är mest intressant för mig, "Yeast growth, handling & storage", som går igenom hur man skördar och lagrar jäst.
Kanske inte den första boken man behöver köpa om man precis börjat med bryggning men när man redan har Daniels, Papazian, Jamil, Palmer och Noonan i bokhyllan och önskar något nytt att läsa kan jag rekommendera boken. Inga uppseendeväckande nya data precis, men lite mer skrap på ytan som förhoppningsvis gör mig en bättre bryggare. Och framförallt, kanske några nya knep hur jag kan odla, skörda och lagra jäst.
Generellt har jag inset att jäsningen är det steg jag är sämst på som bryggare. Jag lyckas alltför sällan få en helt utjäsning med den attenuation som jag hoppats på. Framförallt inser jag att det beror på dålig temperaturkontroll när jag jäser, men också på det här med att ha tillräckligt med jäst i antal när jag börjar primärjäsningen. Kan jag förbättra mig som bryggare inom detta område kommer mina öl bli ännu bättre.
/Pål
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.