Nyfödd å öl.

Hallå!
  Ja å min flickvänn har en liten pöjk påväg. En liten Nils-Hans Vilde. Kanon blir dä å jag har inte den minsta lilla tvekan att all kommer att bli bra. (förutom att ja kommer att avlida den dan han ska komma ut. Hahaha.)
  Men hon tror att min bryggning kommer att sätta sig ivägen för pöjken. Jag skulle aldrig sätta nått ivägen fö han. Men så blir jag lite orolig, kommer ja att ha tid över fö att brygga öl?
  Är dä nån som besitter råd i denna frågan? Dä måste vara nån mer än jag som har tänkt i samma bana innan ungen kom ut å nu har ett lungnande/ oroande svar å ge te en blivande småbarnsförälder?

2 Senast ändrad av svensson.lu (2010-12-30 17:28:07)

Sv: Nyfödd å öl.

Jag har bryggt en gång på 4 månader sedan Olle kom och planerar eventuellt en bryggning till under trettondagshelgen. För min del handlar det kanske mer om att min kära fru numera alltid är hemma, och jag alltid bryggt när hon varit iväg. Men hon ska börja jobba lite i februari då jag ska vara hemma så det ser ljust ut på bryggfronten för min del.

Ett tips är att planera och förbereda så att det går så smidigt som möjligt hemma under tiden för brygget.

Lycka till med allt!

ja dä låter sunt. Olle skulle vår pöjk ha hetat igentligen men vår hunn heter olle så dä vart inge bra. Eller Nils-Olof egentligen. Efter farfar. Olle ä ett riktigt, riktigt fint namn.
Tack så mycke fö dom lungnande orden.

Vår litte Sven Balam är 2.5 månad nu. jag bryggde förra helgen i ett alldeles för litet hus med svärföräldrarna på besök från mexico. med helt otrimmad bryggutrustning och utan nån som helst fallenhet för bryggning, så gick det förvånansvärt åt skogen...... Hade inte maltbädden satt igen ögonblickligen, hade det nog funkat.... Men eftersom jag förberedde allt dagen innan och höll förvånansvärt rent (imponerad) och helt utan sötvört på golvet, så verkar det som att jag skulle få lov att kunna brygga igen...... Hon har inte sagt när.

PS.
Balam betyder jaguar på Maya språk...

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Ja får ju en källare så fort vintern ä över. Så dä ä fint.
  Vi flyttar inte nu på grund av elräkningarna.

Åååkej, min historia:

Satte min första sats öl november 2004. Porter. Den var god. Första sonen föddes i slutet av december samma år. Jag fortsatte brygga regelbundet (1-2 gånger i månaden) tills han blev 8 månader gammal och började ha egna uppfattningar om hur livet borde levas. Då tyckte jag att allting blev besvärligt och lade bryggningen på hyllan.

Sedan började han dagis och jag kunde dra igång igen lite smått mot slutet av 2006. Kom upp i hyggligt varv igen tills lillasyster tittade ut våren 2007. Uppehåll igen.

Sedan kom lillalillasyster våren 2009, och då tänkte jag att vad fan, det här måste ju funka. Bonnmororna från för bryggde ju öl med bäbisar och barn hängande runt benen, så nog skall jag fixa det också! Och tro't eller ej, det funkar.

Att brygga öl är som att baka bröd, eller vilken annan huslig syssla man kan tänka sig. Det funkar utmärkt att göra ihop med små barn. Givetvis måste man vara försiktig, och lämpligen tajmar man koket med deras middagsvila, men annars är det bara att köra. Bäbisar tycker jättemycket om när det händer stora och viktiga saker i deras egen miljö (alltså hemma), och kan man serva upp lite leksaksmäsktunnor och grejor att pyssla med samtidigt så funkar det toppen.

Under våren 2010 var jag pappaledig, och jag bryggde 1-2 gånger i veckan. Och hade jättekul ihop med lillan samtidigt. Det kräver lite planering, men det funkar.

Långt och personligt inlägg, men jag tror det var det du var ute efter.

/P

Think globally. Drink locally.

fan va bra dä låter. Ä dä man som vet hur man får ihop bryggning mä höns? HahaHa. Skoja bara, tack fö alla bra svar.

nils-alf skrev:

fan va bra dä låter. Ä dä man som vet hur man får ihop bryggning mä höns? HahaHa. Skoja bara, tack fö alla bra svar.

Det går alldeles utmärkt att brygga ihop med höns!!
Jag bryggde ihop med våra i våras!! wink
Vid tiden för bryggningen hadde dom ju redan vid otaliga tillfällen fått draven så dom visste vad som vankades och strök otåligt omkring under hela bryggprocessen.

mvh H

9 Senast ändrad av Flasktömmaren (2010-12-31 12:36:26)

Flera ggr när jag har bryggt, har det dykt upp en fluga och surrat runt nåt alldeles jävligt, oftast kommer den precis när det har kylts en stund och är lite kritiskt läge med renligheten, sas. Det KAN röra sej om samma individ, men jag är inte säker. Jag har faktiskt varit nära att dra omkull grytor och så, typ en 15l o en 10l lite snett stående på spisplattorna+ slangar till kylaren som kommer i vägen.. kan bli vingligt ibland de där..
Så för min del håller jag ungarna långt från köket när det bryggs, känns bäst. smile
Att brygga med höns låter ju trevligt, förutsatt att man är utomhus smile

scary: Sven Balam... måste bara säga att det lät jävla trevligt!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Ajaj, det måste vara en fyllefluga helt enkelt! :-)

Jag har bryggt då och då under hela småbarnstiden, nu är barnen tre, sex och åtta. Men jag har förstås turen att ha en fru som gillar min öl och det är inga problem så länge vi kommer överens om en bra planering.

Nu händer det att barnen är med under en del av tiden, men jag vill fortfarande inte att de är där under de känsliga momenten på slutet: koket (för barnens skull, tänk om de skulle öppna kranen eller välta kärlet, hu!) och upptappning/syresättning (för ölens skull, snorlambik någon?).

11 Senast ändrad av jan_johansen (2011-01-11 01:37:26)

Visst får man ta en dag att brygga, bara man inte bryggar varje dag wink Du måste också få leva. Det är ju bara en dag. Då kan mamma vara stand-in medan du bryggar smile Jag bryggde en-två gånger per månad när min flicka var 6-7 år och då var hon verkligen pappas flicka. Nu är hon en busig tonåring:-)

Och grattis också:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hej

Grattis nils-alf till en ny nils-alf. Att bli pappa är det häftigaste man som man någonsin kan bli.

Jag kommer än i dag i håg, den häftiga coola känslan, det var att se det lilla nya knytet för den första gången.

Ingen tror mig, men när jag höll henne för första gången i min famn och tittade ut genom ett fönster, då såg jag en björk som bugade sig.

Nu är jag morfar till 2 st underbara tjejer.

Jag lovar dej, du vill inte brygga i början, du kommer att vara för trött, det är din nya som gäller, det betyder inte att du inte vill brygga men det kommer att komma inom tid, plötsligt så vill du brygga ett ev. dop-öl eller något liknande. Din "nya" bryggtid kommer att börja, men prata ordentligt igenom det med din tjej, så att ni är på samma sida.

Än en gång, Jag önskar er all lycka.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

tack så jättemycke för grattulationerna! vi har tjålat igenom detta nu och kommit fram till att jag får ta en dag första helgen i månaden. Det är lagom tycker jag.       Min fästmö är också förtjust i mina öl. Hon slutade helt att dricka eurolager när vi vart ihop. Men nu har hon vart gravid så jag har inte kunnat muta hon. Hahaha.

En gång i månaden tycker jag är fint. Jag är stark förspråkare för barns bästa, men när man är två ska man också kunna låta varandra få leva och dyrka sina intressen på en lagom nivå. Barns bästa innebär inte föräldrarnas död för att uttrycka det så. Vi är också människor och måste leva livet ibland. Om min fru vägrade att låta mig få brygga hade jag åkt långt bort för länge sedan, der är säkert :-) Det skulle inte bli en jämställd relationdå (jämställdhet ska vara uppriktigt och inte anpassning efter partnerens huvud). Jag tycker det är en missförstått barns bästa om föräldrarna kommer lägga av med sina intressen pga man har fått barn. Det är på sin plats att man inte kan göra det lika ofta som förut, och det är så som det ska vara, men att lägga av och låta bli att leva - no way! :-) Man levar bara en gång!

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1125.snc4/148739_160024830703124_100000868235793_271420_6111708_n.jpg.
  En sak är då säker, Det blir världens vackraste pöjk.

Idag så kom äntligen Nils-Hans Vilde Thelin. Och mitt bryggeris personalstyrka växta med 100%

http://www.humle.se/punbb/images/upload/ja%20%E5%20vilde.jpg

Grattis till assist bryggarn.

Har själv 5st barn och det blir enklare ju mer man har smile

Grattis!

Ett tips ang. bryggningen tills vidare, outsourcing wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Grattis! Ditt livet kommer aldrig bli sig likt igen. I alla avseenden annorlunda men allt som oftast bättre!

20 Senast ändrad av nils-alf (2011-05-04 15:45:44)

Ja kan tänka mig det. Men han ska nog få lära sig att krypa innan han få ta hand om dom heta arbeterna. Hahaha. Närå. Jag har aldrig förstått vilken jävla grej det här skulle vara. Det är först idag som jag förstår att graviditeten var på riktigt. Och att det verkligen kom ännu en liten Nisse i släktleden. Det blir garanterat lite mer djupdykning i ämnen och bryggeri byggande i mindre skala nu ett tag framöver.
  En majority ale är spikad i min planering.

21 Senast ändrad av megen (2011-05-04 16:41:11)

Grattis som fan. Jag är tvåbarnsfar. Har en treåring och en åttamånaders. Plenering med sambon är A och O för att få tid till bryggning. Det har funkat bra hittills... Oj nu ställde sig lilla Liv 8 månader upp för första ggn. När man talar om trollen. smile

22 Senast ändrad av nils-alf (2011-05-04 16:49:53)

Tack som fan. Det kan jag tänka mig Megen. Nu har vi ju gått och blitt torpare så käringen kan sitta på gården och roa sig med pöjken så kan jag komma ut och sällskapa i en av dom många pauserna. Hade nog inte räknat med en enda bryggning på pöjkens 20 första år om vi hade bott i lägenhet och överdrivit ganska flitigt. Men nu så får jag säkert till en lite då och då. Men desto mer tid till att planera, det har jag upptäckt är en av dom roligaste sakerna inom bryggning om jag får bestämma. (och det får jag ju för det är ju mitt bryggeri.)
  Liv är ett riktigt bra och fint namn. Det stod med på en av våra listor också.

23 Senast ändrad av Kenneth (2011-05-04 20:48:58)

Jag antar att Norrbärke ligger strax norr om Söderbärke (Sveriges bästa ölfestival)

24 Senast ändrad av nils-alf (2011-05-04 20:56:40)

Japp. Går under samlingsnamnet- Smedjebacken. Som också är namnet på tätorten som jag bor 7km  norr om. Smöf är helt kanon! Och ligger på varsin sida av barken (som antas menas strupen på forn Dalska)

Jag har 6 st navelsträngskapningar bakom mig och är förhoppningsvis nöjd !!!!
En enorm känsla!!!
Grattis!!!
mvh H