Typriktigt eller free bryggning?

Hej

Jag slänger ut en fråga.

Jag känner till, inte alla, men många av er, samt många vet vem den där "knäppa" Techno är, samt att jag  vet genom åren ungefär era favvoöl.

Det jag undrar hur många av er försöker i er bryggargärning att brygga typriktigt, samt hur många av er brygger free, altså inte typriktigt, utan brygger goda öl utan att bry sig om den s.k. typriktigheten?

Jag får känslan att dom flesta vill försöka i sin bryggning kunna brygga typriktigt öl.

Jag själv har aldrig varit intresserad av det, att brygga typriktigt, det är väl dom som tävlar, som vill det?

Min öl filosofi har alltid varit, att kunna brygga ett gott öl, som är rent tekniskt väl bryggt, sedan inte brytt sig om om det varit Ale, Lager eller Veteöl. Ok Veteöl har jag försökt att hålla mig inom gränsen.

Men den sista tiden så har jag märkt att mitt sätt att se på brygningen snarare har snärjt mitt bryggande, eftersom jag är en s.k hophead, så har jag antagligen gått miste om en hel del goda öl, eftersom humle har varit min herre.

Det nya decenniet skall jag försöka gå tillbaka till originalen.

Vad tycker ni? Hur är er bryggfilosofi?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Typriktigt eller free bryggning?

Lite tidspress just nu skall återkomma med mer ingående svar !

oftast brygger jag helt efter eget huvud (naturligtvis färgat av det man läst här och var) gränsryttare ale/lager
Men ibland så försöker jag att brygga efter definition, ett intresse som ökat sen jag nyligen faktiskt börjat att använda mitt Beersmith.

mvh H

För min egen del handlar det mycket om lärande och nyfikenhet, och i det stadiet jag är just nu så passar det ganska bra att djupstudera befintliga öltyper för att slipa processerna. På det sättet blir det sedan möjligt att på ett effektivt sätt uppnå det man vill åstadkomma när man skapar egen öl.

För att relatera till media på sistone så är jag helt klart mer imponerad av talangfulla bryggare som Jamil Z som med skicklighet, kunskap och vältrimmat smak- och luktsinne kan återskapa (eller nyskapa) en ölstil direkt ur huvudet än en kaospilot som Sam Calagione som inte verkar ha en aning om hur det som kommer ur jäshinken skall smaka från gång till annan. Inget ont om kaospiloter, de behövs de också, men jag är inte sådan när det gäller bryggning.

Jag tycker det är väldigt roligt att brygga, och brygger helt klart hellre 10 liter i veckan året om än 100 liter var tredje månad.

Och jag skulle aldrig drömma om att delta i någon öltävling. Det går utmärkt att umgås, provsmaka öl och bedöma typriktighet utan att tävla.

Think globally. Drink locally.

4 Senast ändrad av Lifven (2011-01-11 10:18:46)

Här är det nog båda delar, är det tex en IPA så kan det gå över riktlinjerna för beska osv bara för att jag själv gillar det. Samtidigt så är det kul med tävling att få en bra bedömning från en domare.

Ger man bort några öl till jobbarkompisar och dom säger att "ölen var god" och man själv inte var riktigt nöjd så innebär det ofta att den var lättdrucken och smakade mindre än man tänkt från början.

Känns bra att ha domarprotokoll både för sin egen skull och att visa dom som kanske inte dricker öl eller tror att allt ska smaka ljus lager att det går att göra riktigt bra öl hemma. (Alla verkar ju dessutom ha gjort en ölsats för x antal år sedan eller smakat nån och direkt dragit slutsatsen att det inte går). Sen är det bra att få kritik om vad som behöver bli bättre med.

Kommer i alla fall fortsätta brygga det jag själv gillar bäst, både inom och utanför gränserna. Gillar bäst IPA och Porter så det kommer det säkert bli nån rejält besk torrhumlad Porter framöver bara för att det går.

5 Senast ändrad av nils-alf (2011-01-11 10:45:22)

det är nog lite båda delarna för mig också. Jag brygger ofta  porter och stout och där försöker jag hålla mig inom stilarna. Har börja gått i funderingarna om att tävla med nån av dom. Men så tycker ja att det är skoj med mölska, porsöl, svensköl. Där är det inga direkta ramar utan då försöker jag mer att göra receptena bättre gång för gång.

6 Senast ändrad av jan_johansen (2011-01-11 11:20:41)

Jag skulle dö om jag skulle följa riktlinjerna. Det är viktigt att vidga och utveckla begreppet öl. Inte nödvändigvis till det helt galna men om alla följar riktlinjerna då blir öl ju bara mer och mer likadan, och ingen kommer att stå utanför mängden. Det jag gör om jag bryggar en klassisk stil är att man kommer alltid att kunna smaka att ölen är det som den utger sig att vara - en bitter är en bitter. Men jag tar ut svängarna med eget personligt touch, det kan vara en ovanlig humlesort, mer humle än vanligt, nya och annorlunda maltsorter som kommer med i receptet (dvs maltsorter som inte ofta ingår i den type öl). Om jag har bryggat en (pseudo)doppelbock, man kan alltid smaka den djupa maltigheten, men ofta är där en solid mängde humle med, vilket skiljar sig från proto-typen. Ibland tar jag ut svängarna helt - som den nÿårsöl som jag publicerade receptförslag #1 på igår, eller min och joels senaste brygd, en imperial stout med OG 1150 fermaterad med champagne jäst och en vildjäst av engelsk typ (minns inte namnet) som tyvärr inte finns i sortimentet längre här och kryddad med lakritsrot. Just nu verkar det så att vi måste slänga i ny jäst så vi hoppas den kommer lyckas, för just nu verkar jäsningen att ha avstannat - hålla tummarna för oss!. Men ändå - det ska inte bli tråkigt att brygga och det att man vågar gå nya vägar gör att det blir mycket roligare. Ölen vi bryggde förre stouten var en vete-ale - helt enkelt en pale ale bryggat med en väsentlig (30 %) vetemalt, nelson suivon humle (massor) och whitbread ale jäst (OG 1050, 20 Liter, 30% vetemalt, 7 % rågmalt, 4 % crystal malt, 3 % havremalt och övriga vanlig marris otter pale ale, bitterhumle (1 timme): 25 gram nelson suivon, smakhumle (15 minuter): 30 gr nelson suivon, aromhumle #1 (5 min) 50 gr Nelson, aromhumle #2 (1 min) 50 gram Nelson Suivon, och slutligen lät vi vörten rinna genom det humle (NS) som var i överskott, innan vi ställde den till jäsning. Vanlig stegmäskning från 50 grader i 30 min, 66 grader i 1 time, 78 grader i 15 min och efter jäsningen karbonerad med 6 gr socker per liter). Rent personligt om jag blev tvungen att följa riktlinjerna för hur en öl ska vara skulle jag tappa intresset och dö av tråkighet men så är vi ju olika. Jag bryr mig om att man ändå kan smaka att ölen är det som den påstår att vara, med en liten personligt "twist" och att jag har fria händer att skapa öl efter mitt huvud. Galenskapen länge leva:-) Hurra för dansken smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jeg går nu heller ikke efter bestemte stilarter (længere). Jeg gjorde det i starten, udelukkende for at lære mig de forskellige øltypers forskelligheder. Jeg har heller ikke den ringeste anelse om hvorvidt de ville kunne klare et mesterskab. Jeg har dog været heldig at ramme plet med nogle enkelte øl, men det har nok været mere held end forstand hvis jeg skal være ærlig. På det seneste har jeg prøvet nogle lidt mere mærkværdige ting, som fx.:

En lys ale tilsat udtræk af pors, slån og revling/sortbær (ved ikke hvad det hedder på svensk)
En Imperial Schwartzbier (mere af det hele, 9.5% ABV)
En chokolade stout "tør-kakaoet" på kakaoskaller (nibs)
En Amerikansk Barley Wine - med et twist af egetræ, som skal lagre i endnu 2 år.

På planen har jeg:
En NZ IPA (med en blanding af Nelson Sauvin, Riwaka, Southern Cross og Rakau - OK, ærligt talt så havde jeg en del rester fra nogle Single Hop eksperimenter)
En funky stout, som skal have et skud brettanomyces, og lagre på egetræ i et stykke tid

Jeg tror ikke der vil være mange af disse som vil kunne siges at være "typriktiga" :-)

De tager alle udgangspunkt i mine tidligere forsøg på at ramme noget jeg kan forklare andre hvad er. Så min pointe er, at det er super at lave eksperimenter, hvis man ved hvad man gør og hvad man vil opnå...

Initialt följde jag riktilinjerna för olika öltyper rätt stringent och även idag vill jag hålla mig inom rimliga ramar för olika (igenkännbara) ölsorter.  Det lustiga är emellertid att jag på senare år bara dragits åt öltyper som haft rätt breda öldefinitioner (och som ger mer utrymme för egen kreativitet). 

Just nu är jag inne på det där med Biere de Garde och Saison. Jag har en förkärlek för belgiska ölsorter, vilka egentligen är rätt korkade att försöka definera med stringenta ramar (belgarna själva gör ju inte det). Jag tycker SHBFs typdefnitioner av just belgisk öl är rätt dassiga, skall jag vara ärlig (en parentes).  En annan favvis är amerikansk amber/red ale som också rymmer ett väldigt brett spann.  Likaså mexikansk wieneröl, som sträcker sig från Dunkel till Wiener och inkluderar även mörk modern lager.

Grejen är väl just den att jag gillar öl som ger utrymme för mycket egen fantasi, helt enkelt.  Men att släppa ut håret helt är jag inte redo för ännu.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

jkjen skrev:

Jeg går nu heller ikke efter bestemte stilarter (længere). Jeg gjorde det i starten, udelukkende for at lære mig de forskellige øltypers forskelligheder. Jeg har heller ikke den ringeste anelse om hvorvidt de ville kunne klare et mesterskab. Jeg har dog været heldig at ramme plet med nogle enkelte øl, men det har nok været mere held end forstand hvis jeg skal være ærlig. På det seneste har jeg prøvet nogle lidt mere mærkværdige ting, som fx.:

En lys ale tilsat udtræk af pors, slån og revling/sortbær (ved ikke hvad det hedder på svensk)
En Imperial Schwartzbier (mere af det hele, 9.5% ABV)
En chokolade stout "tør-kakaoet" på kakaoskaller (nibs)
En Amerikansk Barley Wine - med et twist af egetræ, som skal lagre i endnu 2 år.

På planen har jeg:
En NZ IPA (med en blanding af Nelson Sauvin, Riwaka, Southern Cross og Rakau - OK, ærligt talt så havde jeg en del rester fra nogle Single Hop eksperimenter)
En funky stout, som skal have et skud brettanomyces, og lagre på egetræ i et stykke tid

Jeg tror ikke der vil være mange af disse som vil kunne siges at være "typriktiga" :-)

De tager alle udgangspunkt i mine tidligere forsøg på at ramme noget jeg kan forklare andre hvad er. Så min pointe er, at det er super at lave eksperimenter, hvis man ved hvad man gør og hvad man vil opnå...

Fede sager du har haft og har gang i:-) Det lyder lidt som om du er inspireret af ayingers doppelbock?:-) (angående schwarzbieren). Jeg er fuldständig vild med new zealandsk humle må jeg erkende. Det er mit humleland:-) Riwaka, NZ hellertau, pacific gem, motueka får savlen til at drive hos mig:-) Näste offer er rakau, tror ikke jeg bliver skuffet:-) Og Nelson Suivon ja, jeg er besat af den. Bryggede en hvedeale bare med den (som sagt jeg elsker single hop - et kendetegn hos mig efterhånden) og den passede perfekt. Läkker läkker frugtighed synes jeg:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

10 Senast ändrad av jkjen (2011-01-12 16:42:46)

Tjah - jeg synes også selv det er gået ret godt. Det har heller ikke skortet på afsætning til venner, familie, kolleger etc. så noget må man jo gøre rigtigt :-)

Inspirationen til Imperial Schwartzbier'en kom af et BrewYourOwn magasin, hvor de i vanlig amerikansk stil "imperialiserede" tyske øltyper. De havde ikke rauchbier, weizen's (som jeg ikke er så meget for) og schwartzbier med ...

Jeg må også sige at jeg har fået meget gode feedbacks på de New Zealandske modeller. Der er meget tiltalende fersken / litchie-frugt / passionsfrugt over det, og det er SUPER!

11 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-01-12 19:04:02)

Min personliga syn på det hela -

Jag hoppas att man brygger den öl man gillar att dricka, om den
Sedan inte är en typriktig pilsner så kanske det är en typriktig hybrid eller ngt annat... Mao. Det finns en typriktighet i varje öl
Även om det är en ekfatslagrad imperial hefe, med 90 ibu och
Flaskad med brett... (frågan är bara vem som skulle vilja dricka den)
wink
Skulle man vilja lämna in den ölen på en tävling för att få den bedömd så är det inte ölet, utan kategorierna det är fel på om det inte finns en lämplig kategori att anmäla ölet i.

Pratar vi tävling så kan man ju välja att se det på två olika sätt...

1. Om jag försökte brygga en ESB, hur nära målet träffade jag?
    Kanske har man försökt och försökt. Men inte lyckats få till den
    där smaken man är ute efter, och nu har man slut på idéer och 
    kunskap för att nå målet...

2. Hur är min process, har jag problem med ngt som jag själv
    kanske inte upptäcker? Ex. Oxiderad öl i flaskorna
    domarna provat. Kan det vara ett tecken på att du behöver se
    över din flaskning för att dina planerade långlagringar ska ge dig
    det där fantastiska barley winet du ger hoppats på. Eller kanske
    upptäcker domarna bismaker i alla dina öl pga infektioner eller
    andra orsaker. Kanske är det för låg mängd bismaker för att
    bryggaren själv ska upptäcka dem. Well, om man inte känner
    dem själv så spelar det ingen roll?
    Men tänk om du rättar till felet och vips så försvinner ett
    eller flera andra problem man haft problem med. Det kan vara
    allt från hur man förvarar sin humle till en missvisande
    termometer eller hydrometer...

När jag ska skicka öl till Sm gör jag det inte för att vinna, utan för att se om de hittar några brister utöver de jag redan känner till. Förhoppningsvis med förslag om åtgärd, eller så får mm själv leta upp botemedlet. wink

Jag gillar humle jag också, men precis som techno så finns det samtidigt för mig, sorter som ska vara som dom är. Må hända att man vill ha sin hefe torrare eller mörkare än ett kommersiellt exempel.
Det är där det fina med att brygga sin egen öl börjar wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag håller med att domarbedömningar är ett bra sätt att hitta fel i ölen. Vänner kan man inte lita på, de antingen tycker om eller tycker inte om. Domare är (eller ska vara) objektiva, och om de gör ett bra jobb ger de konstruktiv kritik. Jag blir lätt kär i min egen öl, jag har ju lagt så mkt tid på det. Inget fel med det, man ska ju inte såga allt man gör själv, då blir det inte kul. Men en domarbedömning är ett bra sätt att förbättra ölen och processen, och det är ju bra. Det är därför inte bara poängen som räknas men också vad som är fel eller kan göras bättre. Står det "för mkt humle", men man gillar humle så är det bara att ignorera det.

Angående typriktigheten, så tycker jag både och. På något sätt är definierade öltyper där av en anledning, det funkar. Vissa jästprofiler passar till vissa malt- och humleprofiler etc. Och att jämföra öl utan definitioner blir väldigt svårt. Samtidigt känns vissa typer lite konstruerade. Jag är mest inne i belgisk öl och där finns t.ex blond, tripel, supersaison, ljus stark belgare och biere de garde. Vad är skillnaden egentligen? Typ jäst och humle. Lite mer eller mindre karaktär. Om man gör en öl på bara pilsnermalt på OG 1070 kan den passa in i alla dessa  5 kategorier. Och om det står blond på en öl i Belgien kan det även vara en ljus stark belgare. För bryggare använder inte typdefinitioner och det behöver inte vi heller göra. Vill jag brygga något ljust och belgiskt och freestylar lite så passar det nog in någonstans ändå.

När det gäller tävlingar så väger nog folkets val tyngre i mitt fall. Fast jag skulle inte vägra SM guld om jag fick det big_smile

http://saccharolicious.blogspot.com