Lager jäst + Ale jäst...i ren panik.
Tjena,
Bryggde en lager i fredags med OG 1055. Kylde vörten till 12 grader innan jag hällde i jästen som var en Pilsen BC 2007.
Jästen hade aktiverats dagen innan (smackad) och när den hälldes i hade den knappt börjat svälla (efter ca 20 timmar).
Hinken ställdes i förrådet som höll stabilt 10 grader. Efter 54 timmar var det fortfarande jämn nivå i jäsröret, dvs inget tryck och inget bubbel.
Jag kontrollerade att locket satt på riktigt och det gjorde det. Det var klarblankt på ytan i hinken och lite sedimentering på botten som säkert var lite humlerester och drav.
Jag fick panik och startade (i brist på annat hemma), en ale-jäst (från US-05 och en nyligen bryggd APA) som jag hade nytvättad i kylen och pitchade samtidigt som jag ställde hinken i 18 grader och syresatte på nytt vörten. Nu i efterhand ångrar jag mig att jag inte bara testade att syresätta vörten jag hade, utan att tillsätta jäst och höja tempen, men vad kan man inte hitta på i ren panik.
Nu bubblar det på normalt (1 bubbel/5 sek).
- Någon som gjort samma sak och vet resultatet?
- Kan detta ens bli drickbart tro?
- Borde inte lagerjästen kämpa vara väldigt aktiv vid 18 grader och ge ifrån sig en massa bismaker?
- Iom att receptet var för en ljus pilsner, så lär ju minsta bismak framträda kraftigt. Skall man torrhumla den en massa för att dölja?
mvh
Pontus