Lager jäst + Ale jäst...i ren panik.

Tjena,

Bryggde en lager i fredags med OG 1055. Kylde vörten till 12 grader innan jag hällde i jästen som var en Pilsen BC 2007.
Jästen hade aktiverats dagen innan (smackad) och när den hälldes i hade den knappt börjat svälla (efter ca 20 timmar).

Hinken ställdes i förrådet som höll stabilt 10 grader. Efter 54 timmar var det fortfarande jämn nivå i jäsröret, dvs inget tryck och inget bubbel.
Jag kontrollerade att locket satt på riktigt och det gjorde det. Det var klarblankt på ytan i hinken och lite sedimentering på botten som säkert var lite humlerester och drav.

Jag fick panik och startade (i brist på annat hemma), en ale-jäst (från US-05 och en nyligen bryggd APA) som jag hade nytvättad i kylen och pitchade samtidigt som jag ställde hinken i 18 grader och syresatte på nytt vörten. Nu i efterhand ångrar jag mig att jag inte bara testade att syresätta vörten jag hade, utan att tillsätta jäst och höja tempen, men vad kan man inte hitta på i ren panik.

Nu bubblar det på normalt (1 bubbel/5 sek).

- Någon som gjort samma sak och vet resultatet?
- Kan detta ens bli drickbart tro?
- Borde inte lagerjästen kämpa vara väldigt aktiv vid 18 grader och ge ifrån sig en massa bismaker?
- Iom att receptet var för en ljus pilsner, så lär ju minsta bismak framträda kraftigt. Skall man torrhumla den en massa för att dölja?

mvh
Pontus

Sv: Lager jäst + Ale jäst...i ren panik.

Hej

Drickbart blir det nog, det tror jag. Ja jag vet hur det känns att vänta, 36 timmar är längsta max för mig. Jag gillar annars själv 2007, körde den ofta förr med hyfsat lyckat resultat.

Nu skall jag inte skicka salt in dina sår, men, 1. För att säkerställa en jäsning på en lager så var din utgångspunkt med en halvslapp jästpåse utan förkultur alldeles för lite. Nu vet jag ju inte din volym? men säj att den var på 20 liter så behöver du ca 4 påsar jäst om du inte använder förkultur

Bo

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Vid lagerbryggning måste du antigen ha en ordenligt kultur som är aktiv eller hälla i fler packet. 2 packet för 10 liter, 4 packet för 20 liter. Men bättre med en rejäl förkultur med en aktiv jäst. Jag menar inget illa eller orespektabel, men om jag var dig skulle jag sätta mig in lite bättre innan jag gav mig på lagerbryggning (inget illa menat) men igen - jag har aldrig gjord en lager än smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

4 Senast ändrad av Runo (2011-01-11 02:14:32)

När jag gjorde min  lager nu i höstas gjorde jag en 2 liters förkultur enligt instruktionen på propgatorpaketen även fast jag hade ett activatorpaket. Förkulturen stod i rumsvärme i 2 dagar innan jag pitchade den. Sedan fick jäshinken stå i rumstemp ett dygn innan jag flyttade den till ca 5 grader min öl jäste som sjutton OG 1055 FG 1014 14 dagar primär och 21 dagar sekundär. Jag använde Bohemian Lager 2124

jan_johansen skrev:

Vid lagerbryggning måste du antigen ha en ordenligt kultur som är aktiv eller hälla i fler packet. 2 packet för 10 liter, 4 packet för 20 liter. Men bättre med en rejäl förkultur med en aktiv jäst. Jag menar inget illa eller orespektabel, men om jag var dig skulle jag sätta mig in lite bättre innan jag gav mig på lagerbryggning (inget illa menat) men igen - jag har aldrig gjord en lager än smile

Hej igen

Jag håller med jan. Det är egentligen inte så där spec mycket svarare att brygga en god Lager än en Ale. Ok lite bökigare är det att få en Lager ok än en Ale.

Om Lager: För det första en ordentlig jästgiva. Jag gör så här när jag fixar till jästen. Jag köper 2 st säj då BC 2007. Jag smackar dom, låter dom svälla upp till små fotbollar. Sedan gör jag 1(en) liter kultur på 1 dl spraymalt. Jag häller i jästpaketen i en 2 liters steriliserad plastburk (2 kg maltextrakt) som jag har borrat ett hål i locket så att jag kan få i ett jäsrör.

Jag skakar burken ett flertal gånger under 1 dygn, sedan så låter jag kulturen jäsa samt jäsa ut.

Jag ställer in burken i kylskåpet i 12 timmar, sedan så häller jag av själva vätskan samt gör om det första stadiet.

Nu har jag hyfsat ok volym. Du behöver ca 400 miljarder celler för att säkerställa en ok jäsning på 25 liter med ett OG på ca 1055-1060

Kör du med torrjäst så slipper du krånglet med kulturer, 2 paket = ca 400 milj celler.

Torrjäst är helt ok lite beror på vad för sorts öl du brygger. Jag skulle aldrig använda torrjäst till en sydtysk vete.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

6 Senast ändrad av pontonius (2011-01-11 07:22:07)

Hej alla,

Jag inser ju nu mitt misstag! Jag hade 20 liter vört så en paket BC 2007 var ju lite väl lite. Har gjort en lager tidigare som jäste ut bra, men det var en paket torrjäst till 10 liter.
Varför skriver de egentligen på activator-paketet att ett paket svullen jäst till 5 gallon om det nu inte är så!?
Jag får nog läsa på lite bättre om jäst känner jag, har blivit att man läst lite testat lite osv. Och har nästan bara använt torrjäst innan, men har nog haft tur med de ale-activator paketen jag använt innan på samma sätt...fast då till ca 15 liter.

Några tips på hur man skall rädda denna bryggden? Låta det bara vara som det är nu eller torrhumla, eller något annat?

Receptet:

Ölnamn    Bryggare    OG    FG    Beräknad OG    Beräknad OG
Tösnö Premium    Pontus Olsson    1055    1010    1,054    1,054
Klass/Öltyp    Volym (l)    Maltmängd (kg)    Volym alk. (%)    Effektivitet (brutto)    Effektivitet (netto)
Internationell Lager    22    5    5.9    77.00%    97.00%
Vatten    IBU    SRM    Öschleliter       
Helsingborg    23    4    310        247
År    Humlemängd (g)    Pris (kr/liter)           
2010    32    kr 5.27           

RECEPT                   
Mängd (kg)    Extrakt    EBC    Öschleliter    Mängd (%)    Öschleliter
5    Pilsnermalt Weyermann    3.5    310    100.00%    247

Mäsk    Rast    Temp (°C)    Tid (min)       

Hela mäsken    Försockringsrast    67    90       
Hela mäsken    Utmäskning    78    10       
Steg    Mängd (g)    Humle    Alfasyra (%)    Tid (min)   
Kokning                15   
Kokning    32    Hallertauer Mittelfrüh    4.20%    75           

Metod    Jäst    Temp (°C)    Tid (dagar)       
Primärjäsning    Pilsen Lager jäst (Brewer's Choice 2007 Activator)    11           
Sekundärjäsning                   
Lagring    Pilsen Lager jäst (Brewer's Choice 2007 Activator)    3

Ta det lugnt grabben, vi menar allt väl, och önskar du ska kunna lyckas i fortsättningen. Det är därför vi är ärliga och rak fram :-) Skål på dig:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Men jag undrar varför ni gör en fölkultur på lagerjäst i rumstemperratur? Jag är alltid noga med att smacka och låta svälla i normaljästempca 10grader. Och göra en förkultur och låta jäsa i samma temp. Vill ju att det ska produceras jäst som klarar att göra jobbet. Ingen halvslapp som halvdör när temperauter hamnar lågt.

jan_johansen skrev:

Ta det lugnt grabben, vi menar allt väl, och önskar du ska kunna lyckas i fortsättningen. Det är därför vi är ärliga och rak fram :-) Skål på dig:-)

Jag uppskattar er ärlighet och rakhet, det var det jag var ute efter. :-) Skål!

megen skrev:

Men jag undrar varför ni gör en fölkultur på lagerjäst i rumstemperratur? Jag är alltid noga med att smacka och låta svälla i normaljästempca 10grader. Och göra en förkultur och låta jäsa i samma temp. Vill ju att det ska produceras jäst som klarar att göra jobbet. Ingen halvslapp som halvdör när temperauter hamnar lågt.

Jag har funderat på samma sak när jag läste på activatorpaketet för BC2007, men även där litade jag på det som stod där. Får man igång den bra på då exempelvis 10 grader borde väl det vara det mest optimala!?

Men de har ju samma förpackningar med samma info till alla jästsorter. Den enda skillnaden är ju stämpeltrycket på framsidan där jästypen står.

12 Senast ändrad av DrKarma (2011-01-11 22:00:10)

megen skrev:

Hej. Med risk för att låta überseriös så ställde jag en fråga via en vän till Saccharomycesforskare på Kings University i England om optimala förhållande för jästs tillväxtfas/logfas. Svaret jag fick var att när de odlade upp jästkulturer så körde de inkubator i närheten av 30C för optimal tillväxt. Så som jag fattade det så gör jästen inte något annat än förökar sig i denna fas och att den högre temperaturen jämfört med temperaturen under fermenteringsfasen, inte hade någon negativ påverkan på slutresultatet.

Kanske Maarten kan sprida lite mer ljus på detta.

13 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-01-11 23:00:29)

DrKarma, det är min filosofi kring det hela också så jag är med dig där.

Att propagera upp jästen i rumstemperatur och att sedan sedimentera ut den och bygga upp
en förkultur/starter nära jästempen på slurryn. På bara ngn dryg halvliter eller så för att den ska komma igång igen.

(Oftast vill man inte pitcha 5-10 liter förkultur i sin 20 liters lager/pilsner)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hmm ja ok. Man får väl kanske göre ett test på det hela.

Tänkte bara rapportera från brygden. Tappade på flaskor igår, var en del doft av gröna äpplen, men smaken var det inget fel på. Låter den lagras i 13 grader så kanske den värsta acetaldehyden försvinner. Provsmakning igen om ett par veckor...

pontonius skrev:

Tänkte bara rapportera från brygden. Tappade på flaskor igår, var en del doft av gröna äpplen, men smaken var det inget fel på. Låter den lagras i 13 grader så kanske den värsta acetaldehyden försvinner. Provsmakning igen om ett par veckor...

Har du möjlighet att lagra i lägre temperatur så vore det prima. Gärna nära noll strecket. Min tjeckiska pilsner med Nyazeländsk humle tar sig snabbt den har stått på logen i ca två grader och börjar bli riktigt fin bara efter nån vecka. Nästa provsmakning blir om en månad, då jag förväntar mig en lite enare lagersmak. Fan jag tror att mina lageröl är mina mest lyckade. Men det kan nero på att innerst inne är man en lagerkille som Scaryeyes. Vill få till en god belgisk dubbel eller trippel. vilka också är stora favoriter.

17 Senast ändrad av megen (2011-01-22 00:34:24)

pontonius skrev:

Har du möjlighet att lagra i lägre temperatur så vore det prima. Gärna nära noll strecket. Min tjeckiska pilsner med Nyazeländsk humle tar sig snabbt den har stått på logen i ca två grader och börjar bli riktigt fin bara efter nån vecka. Nästa provsmakning blir om en månad, då jag förväntar mig en lite enare lagersmak. Fan jag tror att mina lageröl är mina mest lyckade. Men det kan nog bero på att innerst inne är man en lagerkille som Scaryeyes. Vill få till en god belgisk dubbel eller trippel. vilka också är stora favoriter.

megen skrev:
pontonius skrev:

Har du möjlighet att lagra i lägre temperatur så vore det prima. Gärna nära noll strecket. Min tjeckiska pilsner med Nyazeländsk humle tar sig snabbt den har stått på logen i ca två grader och börjar bli riktigt fin bara efter nån vecka. Nästa provsmakning blir om en månad, då jag förväntar mig en lite enare lagersmak. Fan jag tror att mina lageröl är mina mest lyckade. Men det kan nog bero på att innerst inne är man en lagerkille som Scaryeyes. Vill få till en god belgisk dubbel eller trippel. vilka också är stora favoriter.

Den tänkta Lagern blev ju en ale (se ovan), därav temperaturen, samt vad jag har läst i "How to brew" så kan man få bort viss acetaldehyd genom att lagra på lite högre temp.

Ja just ja det var j så det var. Lycka till. smile

Tack, det kan jag behöva. wink