Hej Björn
Jo, det är en hel del med irländska rötter i Skotland, särskild på västkusten, glasgow och en del i edinborough också (Hibernian är Skottlands andra Irländska klubb fast etnicitet spelar mindre roll där, deras lokalrival Hearts var också en protestantisk klubb, men idag är deras rivalitet numera baserat på vilket områd i edinborough snarare än religion/etnicitet fast vissa fortfarande framhäver dessa). Celtic är ju grundat (1888) av en irländsk präst, som en välgörenhetsorganisation som hjälpte dem fattiga irländska "immigranter" (att jag sätter tecken framför immigranter beror ju på att precis som Skotland, var Irland en del av storbritanien på den tiden) som flydde från de dåliga vilkår som fanns i Irland (I England finns det många med irländska rötter också i hamnstaden Liverpool - en av de kända engelsmän med irländska rötter och som förövrigt är die hard celtic fan är Wayne Rooney). När sedan frihetskampen tilltog i Irland (och Celtic har alltid hållit fast i sin Irländska bakgrund) började Rangers (grundat 1873) att förknipas med unionisterna, samt de irländska protestanters klubb. Många av de irländska "immigranter" kom från de norra delarna av Irland, och på sätt och viss kan man även säga att det bidrog till att de problem som man hade i Irland mellan dessa två grupper Katoliker/republikaner och protestanter/unionister till stor del blev flyttat till skotland till följd av invandringen.
Jo, jag känner till alla tre språk. Gäliskan talas oftast på skotlands Norrväst-kust. Och även Scots känner jag till. Och deras underbara charmiga engelska, och på norröstkusten blir dialekten ännu mer utpräglat än i övriga delar av landet (Dundee, Aberdeen etc). Ursprungsbefolkningen - picterna sammansmälte ju med de gäliska invandrer som kom från Irland och gäliskan blev allt dominerande i skotland fram till "hotet" söderut (England) uppstod (Kungedömet Alba - Alba = gäliska för skottland - är den första egentliga statsbildningen i Skottland). Endast i Norrväst har man lyckats hålla hårt fast i sitt gäliska ursprung. Det ska även med till historien att den gäliska man talar i skottland skiljar sig från den moderna irländska gäliska, och dessa grupper kan ha svårt att förstå varandra till viss del.
Så även om man räknar bort dem irländare som flyttade till skottland och england under 1800 talet är skottland starkt förknipat med irland trots att det engelska språket är dominerande (inte att alla har gäliska rötter - det finns en hel del med anglo-saxiska rötter ändå).
Något som är skrämmande och nog en följd av att Glasgow är en så delat stad är att både grupper har stor okunskap om varandra och många påstående om varandra är baserat på stereotyper och helt enkelt därför de inte vet mycket om dem andra. Jag anser till stordel att de katoliska och protestantiska skoler ska bort och barnen måste integreras med varandra för att komma detta till livs. Ett påstående om till exempel Rangers fansen är "Orange Bastard" - och ja, det finns en del blev rangers hårda kärna medlemmer av den orangea orden, men är det alla? (det har också varit skräckexempel med rangers forna målvakt andy goram som hade uttalade sympatier med ulster volunteer force) Knappast..... Eller att Rangers fansen (dvs de fördomsfulla) anser att celtic fansen kan dra hem till Irland eftersom de hatar Skottland (om någon såg matchen igår på tv4 sport kunde man höra rangers fansen sjunga "the famine song" där de sjungar "the famine is over, why don't you go home?"). Detta är inte heller sannt. Sannt att celtic har en utpräglat irländsk identitet, men många celtic fans - de flesta - ser på sig själv som skotska i första hand fast de förstås har irlands sympatier eller har irländska rötter. De är oftast bara emot unionen och att nordirland är en del av unionen. Detta kan man lätt vara utan att hata skottland, eller även hata engelmänn (jag har inget problem med någon). Eller ett uttryck är Fenian Bastard som "the biggots" gillar kalla celtic fansen. Jag vet inte själv om jag är emot unionen som så, utan jag är emot de villkår som unionen uppstod på (där storbritanen i realiten var en täckmantel för England), och att jag anser att statsbildningen av nordirland var felaktig, eftersom det är att dela ett land. Problem mellan protestanter och katoliker där är blivit mycket mycket värre till följd av detta, och man kunde ha motverkat detta genom att ge hela irland sin frihet, och Irland är som bekant en demokratisk nation. Men jag är inte IRA av den anledningen utan folket får själv avgöra sitt öde. Jag känner nordirländare (protestantiska) som säger att de varken är britter eller irländare, utan de är nordirländare. Storbritanien vill inte veta av dem, och republiken vill inte ta smällen och huvudvärken som uppstår vid en återförening av hela Irland. jag anser dock att Nordirland borde vara en del av Irland, men inte för vilket pris som helst, utan det beror på vad majoriteten vill och som i en demokrati ska detta respekteras. Och det är många som har samma hållningar som jag. Jag tycker när den hårda kärnen av både lagen bråkar om vem norrirland ska tillhöra är lite galet, för man måste väl fråga befolkningen först? Just nu är protestanterna en majoritet och det kan innebära att de klart föredrar storbritanien, men det är så det. Grejen är bara att man borde inte ha delat landet från början för min del.
Ska man dela upp Celtic och Rangers med politiska hållningar då är oftast liberala (som jag) och vänstern (skottland och nordirland är de enda ställen i europa där katoliker till övervägande del röstar åt vänster) som är celticfans medan konservativa och nationalkonservativa som är rangers fans, men även denna bild stämmar ju inte ens fullständig (mer stereotyp uppfattning att det är så även om det är delvist sannt)
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH