Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Hej. I somras fick jag tag på en Spezial på systembolaget i Göteborg, den var väldigt god. Jag tänkte göra en kopia enligt Kenneths recept. Är det nödvändigt med proteinrast? Räcker det med en vanlig försockringsrast på 68C (temp enligt boken Smoked Beers)? Vad är fördelen med att följa Kenneths mäskschema ovan?

Jag har en fråga om Bambergs vattenprofil också, tänkte nämligen försöka mig på vattenbehandling för första gången. Jag hittade en källa på internet (kommer ej ihåg adressen) som listade värdena i mg/L:
Ca: 106
Mg: 50
Na: 28
SO4: 241
HCO3: 281
Cl: 40
pH: 8,3

Verkar det rimligt? Jag är helt ny på detta med vattenbehandling. Enligt ett excelblad jag har ska jag tillsätta:
0,8g Kalciumklorid
6,2g Magnesiumsulfat
0,5g Natriumklorid
6,6 Kalciumkarbonat, här står det ingen enhet men jag antar gram?

Min vattenprofil är:
Ca: 16
Mg: 1,5
Na: 16
SO4: 9,3
HCO3: 59
Cl: 11
pH: 8,1

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Magnesiumsulfat behöver du inte tillsätta om du inte är ute efter att så exakt som möjligt klona ett vatten.
Höga halter av magnesium en en "skarp och frän" smak åt öl i allmänhet.

Dessutom innehåller malten man använder nog med magnesium för att jästen ska trivas.

Titta på vilka olika värden som är bäst lämpade för olika öltyper/färger på öl och rätta dig efter det i första hand.
Lyssna gärna på bryggradion episod vatten samt brew strongs vatten-episoder för att få lite mer kött på benen.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Enstegsinfusion blir inte samma sak som att göra ett mer utförligt stegmäskningsschema.
Jag har empiriskt konstaterat följande:
1: Utbytet blir bättre med en inmäskning vid 40 grader
2: Mindre risk för köldgrumling med en proteinrast, viktigt när man brygger lager som ska vara kalla.
3: Dekoktion ger "rätt" stuk på den typen av öl
4: Lakningen går lättare och bättre med en utmäskning.

Om du inte kan värma hela mäsken pga att du mäskar i ett plastkärl eller liknande så kan man höja temperaturen med infusioner av kokande vatten alternativt med ett antal dekoktioner om mäsken blir tunn.

Var inte rädd för att köra med flera temperatursteg, framförallt med lageröl.
Nu har jag inte några siffror framför mig när det gäller vattenbehandlingen men det ser inte orimiligt ut förutom den relativt stora mängden MgSO4. Jag håller med Thomas om att man ska vara försiktig med det.
Jag skulle istället ta lite mer kalciumklorid.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Ok, tack för bra svar! Jag ska köra med både vattenbehandling och dekoktionsmäskning för första gången, med risk att det slutar i katastrof smile Det kanske skulle gå för mig att bara köra infusioner med kokande vatten, hur många liter vatten per kg malt kan man ha som mest utan att det påverkar processen?

Jag ska lyssna på bryggradions vattenepisod och brew strongs episoder (igen) och ta det försiktigt med magnesiumsulfatet. Det kanske räcker med att tillsätta hälften? Fast då kanske jag får för lite sulfater?

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Hej!

En tanke slog mig...
Kan man inte göra tempstegen gm att värma hela sitt mäskkärl och röra om?
Under förutsättning att man mäskar i någon typ av kärl där så medges.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Det går allt, jag har försökt smile men jag tycker det är lätt att överskjuta temperaturen. Det är helt enkelt svårt att röra om tillräckligt bra! Det är lättare att värma vatten till rätt temperatur.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Raasken skrev:

Hej!

En tanke slog mig...
Kan man inte göra tempstegen gm att värma hela sitt mäskkärl och röra om?
Under förutsättning att man mäskar i någon typ av kärl där så medges.

Mvh Raasken

Hej

Det gör jag ofta. Jag gör även ibland en kombination av infusion samt uppvärmning av hela mäskkärlet.  Båda funkar utmärkt, men det gäller att röra ordentligt vid uppvärmningen samt ha ordentlig koll på tempen.

Min senaste vete var en komb av infusion samt uppvärmning av mäskkärlet.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Hej igen. Fungerar Kenneths dekoktionsschema för en vanlig tysk pilsner också? Tänkte passa på att tvätta jästen från rauchbieren och göra en pilsner efteråt.

För övrigt har jag lyssnat på de tre första Brew Strongs "Water Ganza" och börjar förstå det hela. För mig känns det som om det är väldigt mycket handviftning i det hela. Men kontentan av Brew Strongs episoder verkar vara att ha rätt alkalinitet, 50-100 ppm Ca, inte för mycket Mg och ha ett lämpligt förhållande mellan Cl och SO4 för att få en bra maltighet eller bitterhet. Münchens vatten har en Cl/SO4 på 5, väldigt bittert enligt Palmer.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Absolut, det funkar utmärkt. Tänkte brygga en münchner helles i morgon, jästen är på upparbetning. Ligger nere med vinterkräk för ögonblicket, så kanske blir det inte av just i morgon...

Vad gäller Cl/SO4 i Münchenvattnet så tror jag faktiskt att nivåerna i just det fallet är så låga (2 mg/l resp. 10 mg/l) att det inte har någon direkt bäring på smakprofilen. Men annars är det rätt uppfattat att det är kvoten och inte nivåerna i sig som spelar roll.

Think globally. Drink locally.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Mäskschemat fungerar bra till alla tyska o böhmiska/tjeckiska lageröl.
Angående tyska öl så är det stor skillnad mellan nordtyska och sydtyska.
De nordtyska är stramare, beskare medans de sydtyska är mjukare och mindre beska.
Vattnet är troligen den stora skillnaden.
Nordtyskt vatten är hårdare jämfört med den sydtyska.
Dortmunder är nog det mest extrema med höga halter av kaliumklorid.
Det avspeglas tydligt i till exempel DAB.

Müncheneröl däremot har en helt annan smakprofil.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Jag hade tänkt mig ett sydtyskt öl. Vad ska jag ha för vattenprofil till det? Kölns vatten kanske? Ser att Kölns vatten har balanserat Cl/SO4 värde.

Det blir bryggning av rauchbieren på torsdag. Ska bli spännande att testa dekoktionsmäskning, vattenbehandling och inte minst min nya Monter Mill.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

peps skrev:

Tänkte brygga en münchner helles i morgon, jästen är på upparbetning. Ligger nere med vinterkräk för ögonblicket, så kanske blir det inte av just i morgon...

Usch! Jag hatar vinterkräksjukan. Tänk om du lyckas brygga ett magsjukeöl? Alla som dricker av det får vinterkräksjukan. Man brukar ju smitta några dagar till efter att man känner sig frisk.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Vi får hoppas att jästen konkurrerade ut bakterierna, annars blir det ett intressant bidrag till folkets val i nästa SM smile

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

MaltMårten skrev:

annars blir det ett intressant bidrag till folkets val i nästa SM smile

Där sade du något...

Nej, i morgon måste det bli av, har inte bryggt på en månad, och jag är så bryggsugen att jag nästan klättrar på väggarna. Måste jag hälla ut alltihop så må det vara hänt, bara jag får brygga.

Think globally. Drink locally.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Jag skulle inte ta några sulfater alls, jag tycker beskan ska vara så mjuk som möjligt för att inte krocka med rökigheten. Mitt vatten påminner om ditt, väldigt mjukt och ganska låg alkalinitet. Jag tillsatte bara CaCO3 till min senaste rököl för att få upp alkaliniteten och kalciumhalten. Men det var en rökbock med en del mörkare maltsorter som behöver lite karbonater för att inte dra ner pH:t för mycket. Med bara Weyermanns rökmalt blir det ett ganska ljust öl. Om du vill ha upp kalciumhalten utan att höja alkaliniteten kan du prova med CaCl2, eventuellt även lite CaSO4 om du vill ha en lite skarpare kant på beskan.

Angående dekoktion så gör jag oftast bara en dekoktion från 71 till 77 grader numera. När jag gjorde dekoktioner vid lägre temperaturer blev det svårt att kontrollera tiderna för huvudmäsken vid proteinrast och maltosrast. Försockringsrasten vid 71 grader kan å andra sidan få dra ut på tiden utan att det gör något.

Peps kanske ska satsa på spontanjäst öl istället - vinterkriek? (Sorry)

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

fresta skrev:

Peps kanske ska satsa på spontanjäst öl istället - vinterkriek? (Sorry)

Åj, det kanske vore något. Jag var annars inne på att ändra stil helt och köra en sydtysk Hefescheissen.

Think globally. Drink locally.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Imorgon blir det bryggning. Ska tillsätta lite MgSO4, NaCl och CaCO3. Baserade det på ett spreadsheet jag hittade. Ska ta det försiktigt första gången.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Nu är bryggdagen i full gång. Farsan är först ute med en dubbel, när han börjar laka drar jag igång med min rauchbier. En liten fråga kvarstår för mig: Vid vilken temperatur ska jag hälla i jästen? På förpackningen står det 21C tills jäsningen kommit igång men Jamil säger pitcha vid 8C och låt stiga till 10C. Ska jag kyla vörten och jästen till typ 10C och pitcha jästen eller ska jag ha båda vid 20C och sedan ställa kallt? Min oro är att ölen kommer jäsa för varmt i början, det lär ju ta ett tag för vörten att komma ner i temperatur av luftkylningen...

Finns det något bra svenskt ord för pitcha förresten? Hatar Svengelska. smile

Tack för alla bra svar och för att ni står ut med mina frågor smile

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Hejsan ,
Hittade detta om cold pitching som kan vara av intresse för dig .
Varsågod .

http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=26969

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Tack! Jag pitchar med både vört och jäst vid jästtemperaturen, ca 11C.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

pitching  heter nog på svenska inokulation tror jag :-)

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Tack! Då inokulerar jag vid 10C smile

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Lyckad bryggdag. Utbytet blev sjukt mycket högre än vad jag någonsin har haft. Innan när jag har kört enstegsinfusion och "krossat" med matberedare har jag fått ca 70% utbyte. Nu med Monster Mill MM-2 och dekoktionsmäskning fick jag 88%! Rauchbieren blir lite starkare än vad jag planerat och beska-OG förhållandet blir inte vad jag tänkt mig men det blir nog bra.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Rauchbieren smakar mycket gott, om än lite "ungt". Röken är inte alls överväldigande och efter ett par munnar känner man inte av det alls nästan. Den blev ljus och klar med ett fint skum, kommer bli utmärkt till sommaren. Nästa rököl kommer att bli en riktigt rökbomb med hemrökt malt.

Jag bryggde en pilsner på tvättad jäst från rauchbieren, den blev också mycket god. Den jäste jag vid 7 grader C. Bra utjäsning och mycket ren i smaken.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Satt och funderade på det här med hemrökt malt förra sommaren och tänkte att jag skulle göra ett experiment med att röka malt med olika typer av rökflis...allt från eneris till hickory. Har dock inte skridit till verket än, men nyfiken är jag.