Vilken temp ska man mäska för fylligare öl?

Ska köra en extraktbryggning och har tänkt att delmäska med ngt kilo Carapils och karamellmalt för att få ett fylligare öl. Vid vilken temp är det lämpligt att mäska då? Jag vill ju inte att de sockererarter jag får ska jäsas ut av jästen antar jag?

Sv: Vilken temp ska man mäska för fylligare öl?

Eftersom karamellmalter inte innehåller aktiva enzymer kommer du inte bryta ner några sockerarter. Jag är ingen delmäskare, men har för mig att man mäskar ganska högt för att få bättre utbyte. Din delmäskningstemperature kommer alltså inte påvärka din kropp, snarare mängden karamellmalt.

http://saccharolicious.blogspot.com

Det här är inte mitt område egentligen, har ingen erfarenhet av extraktbrygder och delmäskning, men carapils och karamellmalt har inga egna enzymer utan är färdigkonverterade. Så du mäskar inte, utan "stöper" dem för att skölja ut det socker som finns i maltet. Ingenting du gör kommer påverka sockersammansättningen.

Jag antar att du kan dra i lite enzymatisk malt (basmalt, pale ale eller pilsner) för att i få till en omfördelning av sockerarterna, men då bör du veta att hela grejen med carapils och karamellmalt är att slippa tänka på sådana här saker under mäskning. I stället för att greja med olika försockringstemperaturer så drar du i carapils.

Tar du och stöper sisådär ett halvkilo carapils till 25 liter öl så får du ett rejält tillskott av restsocker. Fyllighet är ett mer komplext begrepp som inte enbart beror av restsötma, men du får prova dig fram.

Think globally. Drink locally.

Proteinrika ingredienser ger också fyllighet och munkänsla. För mycket karamellmalt tycker jag mer ger mer ett sött intryck. Maltodextrin är "lite fusk" som också kan funka.

Jo men nu har jag Carapils® (ljus karamellmalt) och Carabohemian malt som jag tänkte använda för att försöka öka fylligheten på min bryggning.  Jag har gjorde den här extraktbryggningen för ett tag sedan genom att följa SHBF beskrivning för extraktbryggning. Ölen blev god men lite tunn och lite för lite beska. Därför tänkte jag prova SHBFs recept på delmäskning och samtidigt öka humlen. Men ni säger att jag inte får ett fylligare öl genom att ha i samanlagt 1 kg av malten ovan och att temperaturen inte spelar någon roll?

Hej

Delmäskning=   http://shbf.se/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Runo skrev:

Men ni säger att jag inte får ett fylligare öl genom att ha i samanlagt 1 kg av malten ovan och att temperaturen inte spelar någon roll?

Du kommer i alla fall få ett sötare öl. Och sannolikt kommer ölet få en större kropp, men det är lite svårt att svara på om du kommer uppleva det som fylligare. Prova!

Det är riktigt uppfattat att temperaturen inte kommer påverka förjäsningsgraden, däremot kommer den påverka utbytet. Detta är som sagt inte mitt område riktigt, men jag antar att du bör hålla runt 75°C vid stöpningen för att få ut så mycket som möjligt av extraktet utan tanniner och osmak följer med ur malten.

Think globally. Drink locally.

Techno skrev:

Hej

Delmäskning=   http://shbf.se/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning

Bo

Ja? Jag skrev ju att det är den jag tänkte följa. Där står det att "Karamelliserad malt skänker ölet sötma och fyllighet tillsammans med en knäckig smak och arom" Jag är intresserad av att få så mycket fyllighet ur malten men inte så mycket sötma men i det receptet använder de
# 500 g pale ale-malt
# 300 g svartmalt
# 100 g chokladmalt

men jag har Carapils® (ljus karamellmalt) och Carabohemian malt
Det var därför jag undrade om temperaturerna om det gällde samma temp för mina malter i receptet står det "Kontrollera att temperaturen i mäsken är 66-68 grader. Om inte så justera med varmt eller kallt vatten. Sätt sedan på locket, isolera med en filt och ställ undan i 60 minuter. " Men tydligen är det så att jag har "fel" malt mina ger bara sötma.

tänker du använda pale malten eller struntar du i den? använder du den så blir det en delmäskning, annars blir det vad som kallas stöpning..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

10 Senast ändrad av Runo (2010-12-08 11:40:42)

Nej ingen pale alemalt utan de två jag skrev i mitt inlägg. Men jag tänkte göra så som det står i receptet. Varför kallas det delmäskning i ena fallet och stöpning i det andra? Enligt instruktionerna här på Humlegården "delmäskning, och innebär att man använder malt som inte kokas med utan får sjuda separat i 65-70 gradigt vatten i en halvtimme, varefter malten silas bort och vätskan samlas upp och tillsättes till koket.) Det är ju precis vad jag tänker göra fast i 1 timme.

11 Senast ändrad av megen (2010-12-08 18:00:33)

Därför att stärkelsen redan är konverterad till socker i specialmalten. Därför är en mäskning onödig eftersom syftet med mäskning är just konverteringen. Det där fattade inte jag heller när jag höll på med delmäskning, så det hände vid ett antal tillfällen att jag bara hade konverterade maltsorter i mäsken. Nu tror inte jag att detta försämrar något, furutom att det är bökigare och tar mycket längre tid helt i onödan.

Rätta mig om jag har fel, men det är såhär jag har förstått det i efterhand.

Rätt tänkt megen

Runo -
Är det bara karamellmalt du ska använda i "ren maltform" och resten i form av extrakt behöver du inte mäska karamellmalten.
Då räcker det med sk. stöpning. och 20-30 minuter är fullt tillräckligt.

Angående fylligheten så kan du även fundera över att använda dig en jäst med lägre utjäsningsgrad (lägre attenuering)
ex. en engelsk alejäst. Lägre utjäsningsgrad innebär att jästen lämnar mer socker kvar i vörten än en jäst med hög utjäsningsgrad ex.
Safale S-05, wyeast 1056 etc. dessa äter mer socker och ger ett torrare öl med mindre restsötma.

Sorgligt nog är man ganska låst till extraktets förjäsbarhet, så vida man inte vill öka den genom att mäska den med lite basmalt.
Men utan delmäskning så blir det svårt att blanda i ex. havre etc. eftersom dessa innehåller stärkelse och annat som måste konverteras
för att inte göra ölet grumligt och dant.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

13 Senast ändrad av Runo (2010-12-08 15:44:03)

OK jag tänkte köra med samma jäst som förra gången Wyeast Scottish Ale 1728 http://www.wyeastlab.com/rw_yeaststrain … cfm?ID=143 Har sparat från förra bryggningen och tvättat den. Jag har två påsar med Safeale S-04 men jag tyckte det blev bra med Scottish Ale. Det ni säger är att för att öka fylligheten i en extraktbryggning så ska man delmäska med en basmalt och inte med de två jag har de ger bara sötma eller så jäser det till en högre alkoholhalt. Aja Nu har jag de hemma så då får jag använda de + att jag ökar humlen så det blir mer beska och arom.
Nästa gång köper jag en 25 kg säck med krossad Pale Ale malt och gör vörten själv. För fyllighet är det låg eller hög temp som gäller? Kommer det att räcka att mäska i ca 68 grader i timme då eller måste man krångla med flera olika temperaturer?

Hej

Jo Runo jag kan förstå att det känns lite rörigt För läser man om Carapils i webbutiken så står det så här: Denna typ av malt kan användas för att förhöja fylligheten i ljusa öl, utan att smaken i övrigt påverkas.

Så här ser jag angående delmäskning:

En delmäskning är det samma som en helmäskning. Skillnaden är malt mängden samt att du sedan mixar den med extraktet.

Du använder alltid någon basmalt vid mäskning, oberoende del eller helmäskning. Sedan kan du pytsa i karamellmalt eller liknande i mäsken.

Stöpning: Du hettar upp någon önskad karamellmalt med ex någon rostad malt i vatten. Vätskan där mixar du med ditt ektrakt.

Så ser jag på det, tycker annars megan beskrev det bra.

Thomas beskrev det oxså bra.

Bo

Jaha nu har IPAn jäst färdigt det gick på 4 dagar i 19-20 grader!! Väldigt snabbt. Från 1050 till 1016. Kan det vara en nackdel att det gick så fort?Jästen jag tvättat hade dock drabbat av infektion så jag fick köra med torrjäst istället Safale S-04. Smaken är torrare med en liten ton av choklad mer bitterhet än mitt första försök. Jag tycker nog den här är bra mycket bättre och det tyckte sambon också. Smakar lite åt Fuller´s ESB hållet. Nu får den stå på sekundär ochklarna lite innan tappning på flaska.

1.016 är rätt högt för en IPA.  Den ska säkert jäsa ner nån pinne till.

Den har stått på 1016 i 3 dagar. Vad ska jag göra då?

Hej

Vänta i 4 dagar till, har du samma SG då, då kommer den knappast att sjunka mer, och då tappar du på flaska.

Bo