Min bryggarvånda

Hej Bryggarvänner.

Har nu varit inne i min andra längre "paus" i bryggandet.  Den första ägde rum efter ungefär 2 1/2 års bryggande och efter ytterligare ett års bryggande var det dags igen till sommaren.  Har inte bryggt öl sedan maj nu.  Tappade lusten, liksom.  Det var så mycket tvättande, rengöring, desinficering; slangar och prylar som skulle hanteras, kopplas ihop, funka, etc.  Allt blev så komplicerat tyckte jag, och bryggarglädjen infann sig inte i skuggan av allt tjafs.  Samtidigt tyckte jag inte att mina senaste öl varit så bra som jag önskat.  Alltså, förhöjd svårighetsgrad utan tillräckligt med belöning.

Så jag har bantat i stället.  En diet som inte tillåter öl, vilken gör det förresten? Till jul buteljerade jag min Quadruppel, den sista ölen jag bryggde innan pausen, och den kolsyrar fortfarande.  Riktigt god vid 11,5% - det får bli min julöl eftersom jag inte bryggde någon julöl i år som det var tänkt.

Nu är dieten över och jag har börjat njuta (försiktigt) av öl igen. Och med det kommer lusten av att njuta av min egen öl också. Jag känner att jag vill brygga igen, ge mig på något av de projekt jag sköt åt sidan när jag pausade innan sommaren.  Det finns många att ta av.  Men då kommer våndan.  Den är likt en prestationsångest, fast det handlar bara om allt kring bryggningen; tvättningen av utrustning, all denna j*la rengöring, bad med Rekordrens och annat, innan och efter.  Och så är det kvaliteten på den malt som jag hade kvar från tidigare. Och sen ska flaskor rengöras, hävert, mer slangar och en massa slask vid omtappning och butlejering. Usch.  Våndan håller mig tillbaka.  Är det bara jag som känner så?

Men jag ska brygga i jul, det har jag bestämt.  Jag går tillbaka till rötterna - en belgisk blond får det bli. Belgiska abbey ales har alltid varit den fasta punkten i mitt bryggande.  Kanske brygger jag en Biére de Garde också, eller en Saison för sommaren.  Vad tror ni?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Min bryggarvånda

Jag är mer eller mindre i samma sits. Startade min bryggkarriär tidigt 2002, tror jag, med hyfsad framgång men allt eftersom tiden gick började problem uppstå med infektioner och annat vilket gjorde att jag mer och mer tappade lusten. Har haft ett antal längre avbrott, det senaste innan mitt nuvarande var på tre år. Jag skaffade familj och bytte upp mig från ungkarl i en tvåa till familj i hus med nya bryggförutsättningar men också många nya åtaganden kring huset, tomten och familjen. Började brygga igen i Januari 2009 och hann med en 5-6 batcher innan sommaren gjorde sitt inträde. Inget av ölen blev bra utan problemen som jag haft tidigare med infektioner och felsmaker frestade åter igen på mitt tålamod.

Sedan dess har jag också tappat i vikt, med nya matvanor, men tyvärr också nu mot slutet fått återfall som gör det tungt.

Som min bryggkamrat Raasken kan vittna om så pratar jag gärna om vilka planer jag har med mitt bryggande och min utrustning, speciellt inköp av nya prylar och allt därtill men jag brygger ju aldrig så det blir bara en massa prat.

Nu har man skaffat corneliusfat med kolsyra, ny kokgryta och en kyl med digital termostat. Nästa steg måste bli att få ordning och reda på alla bryggprylar, ingredienser och utrymmen samt att ta tag i problemen kring mina infektioner och andra störande element. Man får ju höra en hel del att "vad skall du med så mycket grejer till, du får ju aldrig något öl färdigt!".

Som om inte det ovanstående vore nog så är jag en man med många andra intressen som också kräver sin tid. Inte undra på att man efter jobbet istället hamnar framför datorn och slösurfar bort kvällarna istället för att tänka på allt det där andra...

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Gott Pål, upp på hästen igen!

En kul anekdot angående dieter och öl -

Charles Bamforth berättar i sin senaste bok om hur han reagerat när han läste om GI-metoden.
Där stod det att öl var bland det absolut sämsta man kunde utsätta sin kropp för pga. maltos.

Författaren berättar att han mailade den sk. doktorn/grundaren för GI-metoden och frågade om denna aldrigt hört talas om fermentering.
Enligt författaren ändrades strax där efter direktiven angående öl i samband med GI-metoden.

Till ngt i stil med att "nya studier visar att man inte behöver utesluta öl under dieten"

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

För några år sedan beskrev en kille i ett ölforum (jag har glömt vilket) hur han bantade med öl. Situationen var den att han bodde i en studentlägenhet, hade slut på pengar men hade ett försvarligt lager med hembryggt. Under några veckor åt han ingen fast föda men levde på öl och vitamintabletter. Han gick ner ett rejält antal kilon och mådde bra hela tiden.

Jag tror inte att öl i första hand är det som bygger upp ölkulan utan allt annat man man blir sugen på under tiden.

Exakt så är det Torgny. Jag hade visserligen redan familj när jag började brygga men det har kommit tillökning i familjen och med det en massa annat.  Hobby är hobby, och för mig handlar hobby om tid. Antingen kommer prioriteringen helt naturlig eller så gör den det inte.  Och det går ju liksom inte att lägga av mitt i koket och pyssla med annat.  Du har aldrig fått klart för dig vad det är för typ av infektioner du fått i ölet och varför?

Thomas och Björn, i mitt fall har dieten i princip exkluderat allt utom vatten, kaffe och té. Och maten har funnits i påsar vars pulveraktiga innehåll blandas med vatten och värms upp. Det har varit tragiskt tråkigt.  Men nu pausar jag dieten en stund.  Känns iofs rätt bra att ha blivit av med 15 kilo.  Risken är väl stor att några åker tillbaka under julen...

6 Senast ändrad av Torgny (2010-12-16 20:50:58)

Själv har jag kört med LCHF, dvs lite kolhydrater, en hel del protein och mycket fett. Ingen ris, potatis, pasta utan kött, fet fisk, korv, grädde, ägg mm. Max 5 gram kolhydrater per 100 gram matvara. Det fungerade fantastiskt bra fram till semestern då det syndades en hel del. Efter syndafloden så ville min mage inte riktigt vara med längre när jag återgick till den feta maten. Långsamt tappade jag momentum och min viktnedgång stannade och vände. Men jag har gett mig den på att försöka igen efter jul/nyår. Jag gjorde en gastric banding-operation 1998 som tyvärr försvårar intag av den typ av mat man mest äter med LCHF. Operationen i sig var mer eller mindre värdelös har det visat sig. Därav de nya metoder som tagits fram.

En sak som jag inte gjorde avkall på under hela tiden var faktiskt öl. Jag hinkade i mig en hel del och märkte inget negativt av det...öh..ja förutom det mer uppenbara då förstås smile *Host* dagen efter *host*...

Portugisen skrev:

Du har aldrig fått klart för dig vad det är för typ av infektioner du fått i ölet och varför?

Nej, tyvärr inte. Jag tycker jag varit noga med renligheten men uppenbarligen är det något i min process som måste ses över. Star San och PBW kommer att användas framöver, nya jäshinkar, silikonslang som kan kokas och fatölsanläggning i stället för flaskor. Min omgivning måste styras upp bättre där jag brygger. Bättre tvättmöjligheter i pannrummet där jag håller till mm mm.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Jag vill påstå att man inte skall underskatta svackornas betydelse. Den stora fördelen med en hobby gentemot en profession (där man konstant måste hålla sig motiverad), är ju att man under uppehåll åter kan bygga upp motivationen för t.ex. en ny öltyp. Allom bekant torde ju vara att största euforin uppnås när man är inne på en ny ölstil, experimenterar hejvilt med nyzeeländsk humle, eller bereder sitt första suröl. Detta i kontrast med att slabba ihop den n:te iterationen av husölet, planerat för jämn konsumtion under den kommande månaden; då känns det bara jobbigt att diska kokkärlet och bära ut draven. Slutar man i tid, så kan man börja i tid.

Angående bantning: i regel ju snabbare man går ner i vikt, desto snabbare går man upp i vikt igen. Att gå ner i vikt på lång sikt kräver att man noggrant balanserar kaloriintag och energiförbrukning så att det senare överväger, alternativt att någon yttre omständighet påtvingar ett kaloriunderskott. I avsaknad av yttre omständigheter är viktnedgång egentligen ett helt ingenjörsmässigt problem. Man kan inte lita på känslor osv. som evolutionsmässigt är anpassade till kost med lägre energiinnehåll än den i dag allmänna.

Johannes

Jag tror också det är bra med svackor. För att kreativiteten skall trivas är det klokt att idka lite växelbruk. Jag hade ett uppehåll på ett par år, bara för att ta upp det igen med frenesi för ungefär ett år sedan, och från årsskiftet fram till sommaren bryggde jag mer än en batch i veckan. Sedan ebbade det ut ganska snabbt, och jag har under hösten inte bryggt mer än kanske någon batch i månaden.

När jag började brygga för massa år sedan var jag också mycket inne på Belgisk öl, så det är också min "hemmaplan". Nu när jag satt igång igen har jag lite snöat in på sydtysk lageröl, och det är ju spännande att få borra djupt i någon aspekt av bryggandet.

Och sedan - vem vet? Kanske kommer jag en vacker dag också snöa in på det här tokhumlandet som så många verkar vara inne på? Kanske det är någonting för dig, Pål, din Stone Ruination-upplevelse till trots? Något nytt att bita i?

Think globally. Drink locally.

Vill hålla med om det ni säger om svackor, att det är bra för hobbys. Jag har ett kampsportsintresse, men kände mig mindre och mindre sugen i somras på träningarna. Har därför bytt till gymmet nu i höstterminen, och hållt kampsportsintresset till att kolla på halvnakna män som slår varandra blodiga på TV. I januari börjar nästa termin MMA och jag är mer taggad än någonsin att snöra på mig hanskarna och suspen! big_smile

Hej

Det är väl som med bryggandet som med livet, det går upp och ner. För några år sedan, bryggde jag ett antal öl som som bäst kan kallas för mediokra, då la jag bryggandet på hyllan för ett tag, och efter ett tag så smög sin känslan fram igen och det var roligt igen.

Nu brygger jag inte sådär mycket egentligen, 6-7 ggr/år.

Ibland så jämför jag bryggandet som att beställa en Pizza, det känns trevligt att välja ut en och det kääns trevligt att vänta på den, men inte alltid så trevligt när man är proppmätt.

Alltså, det är trevligt att lura ut ett recept, väga upp malt och humle, göra i ordning utrustningen dagen före bryggning samt själva bryggningen. Sen kan det kännas en sorts tomhet när det är över.

Slentrianbryggning är nog en fiende.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

peps skrev:

Och sedan - vem vet? Kanske kommer jag en vacker dag också snöa in på det här tokhumlandet som så många verkar vara inne på? Kanske det är någonting för dig, Pål, din Stone Ruination-upplevelse till trots? Något nytt att bita i?

Jag har bryggt några amerikanska amber ales med mycket humle, uppåt 55 IBU, och det tycker jag är gott.  Balansen mellan malten och humlen blir fin, lite karamell och sötma samt citrus och krydda.  Men öl som är uppåt 100 IBU vet jag inte om jag någonsin kommer att uppskatta fullt ut.  I all öl jag brygger vill jag att malten skall synas.  Sydtyska lageröl är perfekta i det avseendet.